re
door rene3d Jul 17, 2014 om 16:44
Auto & vervoer

Montage kosten nieuwe fiets accu

Van mijn Batavus fiets is de accu stuk gegaan.
De fietsenwinkel heeft een aantal weken geleden een mondelinge offerteprijs opgegeven voor een nieuwe accu in de fiets.
9 ampère kost 349
11 ampere kost 389.

Na weken wachten haal ik vandaag de fiets op en nu blijkt dat er ook nog eens 35 euro montagekosten bijkomen.
Bij de prijsopgave is nooit vermeld dat er ook nog eens montage kosten bij gingen komen.

Ik vindt deze gang van zaken zeer ongepast / ongewenst.
Bij mijn autogarage zijn alle onderhoud prijzen die ik vooraf doorkrijg toch ook inclusief de montagekosten.

Wat zijn mijn rechten in deze ?

1365 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 17, 2014 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat uw "rechten" zijn ligt aan wat u heeft gevraagd. Als u enkel vraagt wat een nieuwe accu kost dan krijgt u ook die prijs te horen, als u vraagt wat kost een accu vervangen dan had u een inclusief prijs te horen gekregen.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2014 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo rene3d,

Het was wel zo netjes geweest als die fietsenmaker de montagekosten genoemd had.
Als je vraagt wat een nieuwe accu kost lijkt het me logisch dat je dan ook de vervangingskosten vermeldt.
Maar om nu over 'rechten' te spreken.
Er staat niets zwart op wit.
En je ongenoegen zul je al wel tegenover de fietsenmaker geuit hebben naar ik aanneem. ;-)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2014 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

rene3d schreef op donderdag 17 jul 2014, 16:44:

Ik vindt deze gang van zaken zeer ongepast / ongewenst.
Bij mijn autogarage zijn alle onderhoud prijzen die ik vooraf doorkrijg toch ook inclusief de montagekosten.

Wat zijn mijn rechten in deze ?

Met uw voorbeeld (autogarage) lijkt me toch wat anders te liggen. Wat er gerepareerd moet worden, de onderdelen etc. dat weet men meestal wel, alleen, de ene job vergt meer tijd dan de ander. Zelf vraag ik meestal: is dat in- of exclusief arbeidsloon en b.t.w.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2014 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

U neemt zelf aan dat de montageprijs inbegrepen was, ik lees niet dat u daar naar hebt gevraagd.
Het lijkt me trouwens ook niet heel logisch, want hij geeft een verkoopprijs van de accu.
De fietsenmaker moet toch ergens zijn werkloon vandaan halen, anders kan hij de tent wel sluiten.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2014 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Precies vragen naar wat een onderdeel kost wil nog niet zeggen dat die voor die prijs ook gemonteerd wordt. Een koppakking voor een automotor kost de wereld niet het monteren dan weer wel. Het ligt geheel aan de vraagstelling va TS en wat er mondeling is afgesproken.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2014 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gesprek zal zich meer geconcentreerd hebben op de vraag of het een 9 of een 11 ampère accu moest worden. Dat kàn je ook als service zien dat dit gevraagd wordt. Het gaat over € 40,00, dus de vraagstelling waard.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2014 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat valt er aan te monteren, kwestie van oude accu er uitschuiven en de nieuwe erin. Dit als service naar de klant doen is wel zo netjes.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2014 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerbera,

als de fiets bij deze winkel gekocht is, zou het zomaar kunnen. Maar als dit nu niet het geval is, (we weten dat niet) zou het nog billijk zijn dat er betaald moet worden. Ja, ik doe vrijwilligerswerk voor gratis, maar om te leven enz. moet ik wel betaald worden. En een zaak moet nu eenmaal de kosten vergoed hebben èn winst maken. De stelling dat dit service zou moeten zijn is m.i. bepaald niet zakelijk. Het gaat om het totaal gebeuren, de accu moet geladen worden, de oude gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd. En de oude afgevoerd. Moet alles nou service zijn? Door de uitgeklede prijzen krijg je dus dat de service tegenwoordig betaald moet worden.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2014 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bagage dragers accu is er zo in te schuiven maar......

Ik vermoed dat deze in het frame zit zoals ook vele Sparta fietsen hebben.
Die kosten meer tijd en soms moet je een regelaar overzetten.

Dus is het de makkelijk achterop die je er in kunt schuiven of de vaste ingebouwde.
Ik ben voor die makkelijke achterop, binnen laden en fiets kan buiten blijven of in schuur maar de ingebouwde, ja dan is dit bedrag redelijk.