vl
door vlncent Jul 15, 2013 om 19:24
Auto & vervoer

Motorongeluk, schade te laag getaxeerd en letselschade

Goedemiddag allen,

Introductie:
Ik heb vorig jaar een oldtimer motor (Suzuki Intruder VS 700) aangeschaft via marktplaats. (twv 2250 euro)
Deze motor was verbouwd / custom gemaakt door de vorige eigenaar, en heeft hier veel kosten aan gehad,
Ik heb zelf recent zaken vervangen, (achterband, koppeling etc) (bonnen kleindeels aanwezig)
ik heb de motor met een oldtimer verzekerd bij unive. (WA). De motor heb ik niet laten taxeren op dat moment.

Situatie ongeluk:
Ik reed op een voorrangsweg (70 km/u, waar je 80 mocht rijden), en er steekt opeens een auto de weg op vanuit een uitrit, de bestuurster heeft mij niet gezien.
Helaas kon ik de auto niet meer ontwijken en klap vol op de auto net voor het linker voorwiel, resultaat: motorschade, gekneusde ribben, gebroken pols en gescheurde kniebanden. Ik reed met een vriend samen die de auto nog wel (net aan) kon ontwijken, en deze persoon heeft samen met 4 andere getuigen een getuigenverklaring bij de politie afgegeven voor het procesverbaal. ik werd afgevoerd per ambulance.
Gelukkig zijn er foto's gemaakt vlak na het ongeval, waarin goed is te zien dat ik midden op de weg heb gereden (remspoor 1,60m vanaf de zijkant van de weg, ik reed midden op mijn weghelft). De politieman die 2 dagen later bij mij ook een verklaring kwam afnemen vertelde mij dat de tegenpartij een boete krijgt voor het niet voorrang verlenen.
Dit stelde mij gerust, omdat dit aantoont dat dit absoluut niet mijn schuld is geweest. Helaas kon ik geen kopie van het procesverbaal mee krijgen.

Verhalen schade:
Ik ben met de schadeformulieren naar mijn verzekering toegestapt, helaas konden zij niets voor mij betekenen (omdat ik geen rechtsbijstandsverzekering had!).
Ik heb een temlate brief meegekregen om de tegenpartij aansprakelijk te stellen, ik heb de tegenpartij aansprakelijk gesteld voor de materiele schade van 3500 euro.
Dit zijn de kosten van de motor, kleding, helm, etc. De brief is inmiddels aangetekend verstuurd naar de bestuurster van de auto.

De verzekering van de tegenpartij heeft zojuist een schadeexpert langsgestuurd, die de schade heeft vastgesteld op de dagwaarde (500 euro) + nog wat kleine kosten voor de kleding, min de afschrijving van de kosten van de helm (20% per jaar etc).

Mijn vraag betreffende materiele schade:
1)Ik wil hier absoluut geen slaatje uitslaan, maar ik vind het bedrag waarop de verzekeringsmaatschappij de materiele schade vaststeld absoluut veel te laag.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, wat kan ik nu als beste doen?

Tevens wil ik ook iets weten over de letselschade.
Ik heb extra kosten moeten maken voor o.a. medicatie, etc (bon aanwezig)
dit zal ik ongetwijfeld vergoed krijgen, MAAR,
2) ik heb bijvoorbeeld ook 2 joggingbroeken moeten kopen, zodat ik alsnog tijdelijk met een brace kan lopen e.d.
Krijg ik deze ook vergoed?

3) En wat betreft de fysio, kan ik hier niet zelfstandig heen, en ben aangewezen op mijn ouders, vrienden etc, hoe zit het met deze kosten?
Of kan ik een taxi nemen hiervoor, zodat ik mijn omgeving hier niet mee belast.

4) voorlopig zit ik aan huis gekluisterd, en kan bijvoorbeeld niet zelfstandig naar verjaardagen kan ik hiervoor ook een taxi nemen en worden dit soort kosten ook gedekt door de tegenpartij?

Dan al helemaal niet te spreken over bijvoorbeeld mijn geplande kampeervakantie die nu niet door kan gaan, hoe zit het met dit soort zaken?
heeft iemand hier ervaring mee? hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

8986 38 Rapporteer

vl
door vlncent - Jul 15, 2013 om 19:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en als er vragen zijn, stel ze gerust.
Hopende hiermee op een goed advies of tips die voor mij bruikbaar zijn.

Alvast bedankt!

valerius-2
door valerius-2 - Jul 15, 2013 om 19:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U krijgt nooit meer dan de dagwaarde, dat is nu eenmaal de norm. Wat u er ook aan opknapt is voor iedereen ansers, u moet dat zien als hobby. Voor andere schade zal de veroorzaker moeten aanspreken dat heef niets te maken met matriele schade, Misschien heeft de veroorzaker een per WA verz dan kan zij die inschakelen.Zelfs als u a.R. zou verzekert bent zou u ook alleen maar dagwaarde ontvangen.

emcede
door emcede - Jul 15, 2013 om 19:59
960 Antwoorden / 4 Vragen

Je krijgt de dagwaarde vergoed. Als je vindt dat die te laag is vastgesteld kun je een eigen expert inschakelen. Of je kunt kopieen van je aankoopbon naar de expert of de verzekeraar sturen en om gedetailleerde uitleg vragen. In principe is het bedrag dat jij betaalt hebt niet leidend, maar het is wel vreemd dat een motor die een jaar geleden 2250 kostte nu maar 500 dagwaarde oplevert...

Voor het letsel en bijkomende kosten kun je het beste een letseldeskundige inschakelen. Deze zijn gespecialiseerd in het vaststellen welke posten geclaimd kunnen worden, en welke bedragen daarij horen. Kosten zijn voor de verzekeraar van de tegenpartij.

vl
door vlncent - Jul 15, 2013 om 21:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 15 jul 2013, 19:51]U krijgt nooit meer dan de dagwaarde, dat is nu eenmaal de norm.....

stel nu dat ik mijn motor wel had laten taxeren voor de verzekering, was het dan anders geweest?

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2013 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vincent

Als u uw motor had laten taxeren, zou u een klein beetje sterker gestaan hebben tegenover de tegenpartij, maar niet echt veel meer.

Zoals al gezegd, als u het met de expert niet eens bent, kunt u zelf een expert inschakelen.

Medische kosten kunt u inderdaad verhalen op de verzekeraar van de tegenpartij, maar uiteraard niet op de persoonlijke Wa verzekering van de tegenpartij.

De kosten voor de joggingbroeken kunt u wel vergeten hoor.

zoekster
door zoekster - Jul 15, 2013 om 21:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als je op zoek bent naar een letselchadespecialist kun je op dit forum
klik HIER nog eens je vraag stellen.
Als ze iets in je zaak zien, dan hapt er altijd wel een jurist of advocaat toe.

vl
door vlncent - Jul 15, 2013 om 22:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

hmm als ik het zo lees ga ik er dus alleen maar op achteruit, zowel in financiële zin als levensvreugde...
dan mag ik ook nog eens hopen dat ik er niets blijvend aan over hou!

Ik had toch wel een beetje verwacht dat als je zelf totaal geen schuld hebt, je minimaal wordt gecompenseerd tot aan de oude situatie, nogmaals ik wil er echt geen slaatje uit slaan, maar dit vind ik echt jammer... moreel gezien moet zoiets toch niet kunnen?

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2013 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men door iemand schade wordt berokkend, hoeft diegene alleen de dagwaarde te vergoeden van de materiële schade. Dus ja, in het algemeen gaat men er, zeker voor het gevoel, op achteruit.

Er is al aangeraden contact op te nemen met een letselschade advocaat, zodat als "u er iets aan overhoudt" dat geclaimd kan worden.

Blijkbaar hebt u, gelukkig, geen ervaring met het lijden van schade, maar zo zijn de regels nu eenmaal.

sw
door swat1500 - Jul 16, 2013 om 00:47
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Een oldtimer motor is een oude motor. Niet elke oude motor is ook een oldtimer. Om te kunnen spreken van een echte oldtimer moet het gaan om een oude motor die geheel in de originele staat is herstelt en nagenoeg puntgaaf is.
Dit soort oldtimers worden dan inderdaad getaxeerd en kunnen door hun staat en uitvoering een hoge(re) waarde hebben dan een gewone oude motorfiets.

Een normale (oude) gebruiks motorfiets die wel goed is onderhouden zal daardoor geen hogere taxatiewaarde verkrijgen. Daar zullen de gewone afschrijving regels voor gelden.

Het bedrag waarvoor je een oude motorfiets koopt zegt niets over de feitelijke dagwaarde. De vraagprijs voor een veel gewilde maar weinig aangeboden oude motorfiets zal aanzienlijk hoger zijn dan de feitelijke dagwaarde.

Alleen directe schade die u leidt of hebt geleden door het ongeval kunt u claimen bij de tegenpartij. Dat wil echter niet zeggen dat die schade ook daadwerkelijk vergoed zult krijgen.

Als de aanschaf van de joggingbroeken echt noodzakelijk is geweest door de gevolgen van het ongeval dan zou u die kunnen claimen. of u ze 100% vergoed krijgt is een tweede want na herstel kunt u de broeken blijven gebruiken.

De reiskosten die u maakt om bij de fysio te kunnen komen kunt ook bij de tegenpartij claimen tenzij uw ziektekostenverzekering deze kosten dekt.

Het niet doorgaan van uw campervakantie kunt u niet claimen. Die kosten moet u verhalen op uw annuleringsverzekering. Heeft u een dergelijke verzekering niet afgesloten dan kunt u dat niet bij de tegenpartij neerleggen.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2013 om 10:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie dat Vincent de vraag op rechtswinkel heeft gezet.

Ter lering en vermaak hier het antwoord van de letselschadejurist Robert Martens.

1. Voor wat betreft de waarde van de motor gaat de verzekering er ten onrechte van uit dat de dagwaarde de werkelijke waarde is. Dat is namelijk bij oldtimers niet het geval. Daarbij moet meestal door een expert de waarde worden bepaald omdat die veel hoger is dan de dagwaarde.

2. Alle schade die u lijdt ten gevolge van het ongeval kunt u verhalen. Als u speciale kleding hebt moeten aanschaffen dan komt die in beginsel voor vergoeding in aanmerking.

3. Kosten van vervoer moeten ook door de verzekering van de tegenpartij worden betaald. Dat kan een kilometer vergoeding zijn, waarvoor overigens vaste bedragen per kilometer worden gerekend, of kosten van openbaar vervoer of taxi als die nodig is.

4. Ook de kosten die u heeft om normaal te kunnen blijven functioneren komen in beginsel voor vergoeding in aanmerking. Dus ook kosten van vervoer naar verjaardagen.

Voor wat betreft het niet doorgaan van uw vakantie heeft u geen kosten gemaakt neem ik aan. Wel is het wrang dat u niet op vakantie kunt door dit ongeval. Daarvoor kunt u smartengeld claimen. Overigens kunt u ook smartengeld claimen voor de pijn die u heeft geleden en het ongemak dat u tot op dit moment heeft van het ongeval.

Ik kan geen link geven, want die pagina verandert constant met weer nieuwe vragen.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Inderdaad mooi en aardig, maar nu nog maar eens zien te krijgen.

Maar smartengeld omdat je niet op vakantie kunt? En ook al zou hij kosten hebben door het niet doorgaan van die vakantie, kan men dat ook vergeten. Ts zou wel een wereldreis geboekt kunnen hebben zonder annuleringsverzekering. Dat betaalt de verzekeraar van de tegenpartij echt niet.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2013 om 11:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is het antwoord van deze jurist en niet van mij, dus kan er verder niet zoveel over zeggen, behalve wat mijn gut feeling bij zoiets is.

Ik zou niet weten waarom een vakantie die al is betaald, maar door schade aangericht door een ander en daarom niet doorgaat, niet zou kunnen worden verhaald. Een annuleringsverzekering is immers niet verplicht.
Ik denk daarbij aan een eigen risico van een zorgverzekering. Dat iemand die bijvoorbeeld op 500 euro heeft gezet en dat die dan alleen 350 vergoed zou krijgen, omdat de meeste mensen een eigen risico hebben van 350 euro.
Smartengeld voor pijn en ongemak, daar heb ik een hard hoofd in, volgens mij zijn Nederlandse rechters daar heel zuinig mee.

Verder weet ik niet of schade, die niet vergoed wordt door de verzekering van de tegenpartij niet kan worden verhaald op de tegenpartij zelf. Waarom zou je als eisende partij helemaal aan de leiband van de verzekeraar van de tegenpartij moeten lopen? Die willen natuurlijk het liefst helemaal niets betalen, verzekeraars kennende.

Maar we zien wel hoe een en ander afloopt. Ik hoop dat Vincent ons te zijner tijd nog eens mededeelt wat de uitkomst van deze zaak is.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Uiteraard had ik begrepen dat dat niet uw antwoord was.

Medische kosten worden, als het goed is, door de zorgverzekeraar op de verzekeraar van de tegenpartij verhaald, dus ook een eigen risico wordt dan verhaald.

In dit geval is er een schade tussen een auto en een motor, waarbij je rustig kunt vaststellen dat de autobestuurder de veroorzaker van de schade is, met die auto. De verzekeraar van de auto is dan aansprakelijk. Je kunt daarnaast niet de bestuurder nog eens apart voor het een of ander aansprakelijk stellen en proberen schade te verhalen.

Als schadelijdende hoef je helemaal niet aan de leiband van de verzekeraar van de tegenpartij te lopen, je kunt uiteraard zelf claimen en een procedure starten, maar bij de bestuurder van de auto kan je niet aankloppen.

Een uitkering wegens pijn en zo, zie ik ook niet gauw gebeuren.

ew
door ew - Jul 16, 2013 om 12:37
116 Antwoorden / 12 Vragen

Wij hebben een poosje geleden soort gelijk bij de hand gehad.

Allereerst is het belangrijk om de schade via/bij een erkende dealer te laten taxeren. Deze weet een hogere schade taxatie voor u te krijgen. Mogelijk kunt u via een dealer een hertaxatie laten doen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Voor onze auto was dit €121. welke wij aan de dealer moesten voldoen.

Tevens kunt u aan de verz.m van de tegenpartij vragen kosten buiten de schade aan voertuig ook te vergoeden. Er is hier ook eeb formulier voor te vragen.

Wij hebben de taxatiekosten terug gekregen als mede de gereden kilometers om de taxatie mogelijk te maken. Ze vonden het vreemd maar kreeg ze wel. Maar ook met bv uw kleding is dit mogelijk. Doet u wel netjes met de schade dan maakt u meer kans.

Wat betreft de vervolgschade zoals u schrijft zou u de verzekering kunnen vragen hoe hier mee om te gaan. Let wel op,verzekerde kosten zoals ziekenhuis en medicatie kosten welke al worden vergoed uit de zorgverzekerin kunt u niet nogmaals declareren. Het moeten wel om kosten gaan welke daadwerkelijk op u dragen.

Neem voor de paar centen meer altijd een verhaal en rechtbijstandservice..

mi
door miepje58 - Jul 17, 2013 om 08:58
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kan me voorstellen dat je alle materiële en immateriële schade vergoed wil krijgen. Ik zie echter niet in waarom je geld zou moeten krijgen omdat je niet naar een verjaardag kan. Sorry hoor, maar je hoeft toch niet altijd elk jaar alle verjaardagen van al je familie/vrienden/kennissen af te lopen? Ga gewoon een keertje niet.
En ja, ik ben zelf ook wel eens van mijn motor afgereden... Heb dus ervaring.

vl
door vlncent - Jul 17, 2013 om 10:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miepje58 schreef op woensdag 17 jul 2013, 08:58]Ik kan me voorstellen dat je alle materiële en immateriële schade vergoed wil krijgen. Ik zie echter niet in waarom je geld zou moeten krijgen omdat je niet naar een verjaardag kan. Sorry hoor, maar je hoeft toch niet altijd elk jaar alle verjaardagen van al je familie/vrienden/kennissen af te lopen? Ga gewoon een keertje niet.
En ja, ik ben zelf ook wel eens van mijn motor afgereden... Heb dus ervaring.

dat hoeft ook zeker niet! echter zit ik voorlopig nog 2 maanden thuis, woon afgelegen (5 km buiten het dorp) dus heb anders helemaal geen sociaal contact meer...
dus vroeg het mij gewoon af

ti
door tijgers1 - Jul 17, 2013 om 11:09
13 Antwoorden / 1 Vragen

indien u ook niet meer zelfstandig met het openbaar vervoer kunt, zou u bij uw gemeente een beroep moeten kunnen doen op de WMO voor de regiotaxi. hiermee kunt u uw vrienden weer bezoeken. Overigens is het echt aan te raden een letselschade jurist in te schakelen. Let goed op de voorwaarden. de mijne wordt betaald door de diverse verzekeraars, die belang hebben bij mijn letselschade, dus ook door de tegenpartij en mijn eigen verzekeraars. mij kost zijn bemiddeling dus geen geld! alle zorgkosten, die ik niet vergoed heb gekregen heb ik via mijn letselschade advocaat alsnog verhaald op de tegenpartij. Ook de eigen bijdrage voor de zorgtaxi en de regiotaxi, zelfs de fooi aan de taxichauffeur bleek verhaalbaar te zijn. ik heb de eerste maanden in de rolstoel gezeten en de fysio therapeut gevraagd naar mij toe te komen. wellicht is dat voor u ook een optie. heel veel sterkte en beterschap.

ka
door kassandra - Jul 17, 2013 om 11:35
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken een jongen die op de fiets is aangereden. Niet zijn schuld. Hij had zijn been of scheenbeen gebroken maar zat in het gips na drie dagen alweer op de fiets. Ik weet niet hoe de zaak precies is afgehandeld maar hij moest bij een verzekeringsarts komen. Hij was er totaal niet op uit een hoog bedrag te krijgen. Hij zei dat het allemaal wel mee viel maar kreeg tot ieders stomme verbazing 2700 euro schadevergoeding. Althans dat heeft hij gezegd.

de motormuis
door de motormuis - Jul 17, 2013 om 12:10
598 Antwoorden / 13 Vragen

U had Uw motor moeten laten taxeren bij een erkend taxateur. Dan krijgt U 2 taxatierapporten, een voor Uw verzekeringsmaatschappij en een voor U zelf. Dit rapport is 3 jaar geldig. Aan de hierin vastgestelde waarde moeten de verzekeringsmaatschappijen zich houden. Ook de verzekering van de tegenpartij.U krijgt dan ook die waarde uitbetaald.Alleen zal het er bij een total loss verklaring aanliggen of de verzekering U de keuze geeft tot behoud van het wrak, dan gaat er een deel af omdat U dat dan kunt opknappen of verkopen.Maar helaas heeft U dat niet gedaan maar misschien een goede raad voor een volgende motor.Claim nu overigens ook smartengeld voor geleden pijn, ongemak en eventueel toekomstig ongemak ( ligt eraan wat U mankeert ) Ik heb dat ook gedaan bij vorige ongelukken die niet mijn schuld waren en heb dat altijd toegewezen gekregen.
Veel succes.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 17, 2013 om 14:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vincent,
al die goede raad is mooi, maar Wimmi geeft je de juiste tip :
na mijn laatste motor ongeval, een paar jaar geleden, buiten mijn schuld, met 5 dagen ziekenhuis, kreeg ik van de politie een folder van slachtofferhulp.
Ik nam contact op, en na een gesprek kreeg ik een gratis letselschade advocaat toegewezen. 6000 euro letsel vergoeding kreeg ik, zonder rechtszaak, na 1 gesprek--samen met de advocaat-- met een vertegenwoordiger van de verzekeringsmaatschappij van de veroorzaker.
En verder werd mijn total loss motor en kleding zeer ruimhartig vergoed.
Als je niet zo'n folder hebt gekregen kijk dan op het internet bij slachtofferhulp.
En neem contact op.
Daar wordt je echt geholpen, en daar worden al jouw vragen deskundig beantwoord.
De vergoeding voor jouw motor kunnen zij je waarschijnlijk ook mee helpen.

ta
door tar - Jul 17, 2013 om 17:47
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey vlncent,

Blij te horen dat u dit gevaarlijke ongeluk heeft overleefd!

De schade-expert van de tegenpartij heeft tegenwoordig maar 1 doel; u zo min mogelijk betalen voor de schade die u heeft opgelopen en u met een kluitje in het riet sturen.

Om uw (in)materiële schade en letselschade zo goed mogelijk te kunnen taxeren dient u uw eigen onafhankelijke schade-expert in te schakelen en gezien de houding van de verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig zou ik zeker contact opnemen met een letselschade-advocaat.

U heeft lichamelijk letsel en de vraag is of u weer 100% hersteld...

Bedenk wel dat u in geval van pech levenslang de gevolgen zou kunnen ondervinden en misschien zelfs wel (grote) inkomstenderving gaat oplopen, maar dit is afhankelijk van uw beroep en de lichamelijke schade.

Teken nooit, maar dan ook nooit een verklaring waarin u afziet van toekomstige schadevergoedingen als het gaat om lichamelijk letsel!

U zei:

"Ik reed op een voorrangsweg (70 km/u, waar je 80 mocht rijden), en er steekt opeens een auto de weg op vanuit een uitrit, de bestuurster heeft mij niet gezien".

U weet dit waarschijnlijk, maar ik zeg het nog wel even, trek uzelf hier niets van aan als u dit niet wenst :

Snelheid, 70 of 80 kilometer maak relatief weinig uit: De meeste 80 kilometer wegen zijn dodenwegen voor motorrijders die helaas er soms vanuit gaan dat zij wel worden gezien...

1) Ga er altijd vanuit dat je nooit wordt gezien door (invoegende) automobilisten!

2) Voer als motorrijder ALTIJD! (halogeen/het liefst xenon) licht voor en fel LED-(rem)licht achter en trek altijd beschermende kleding aan die goed opvalt.

(LED-licht reageert veel sneller dan een gewoon gloeidraad lampje, een fractie van een seconde kan het verschil maken).

Een LED veiligheidsJas over de motorkleding valt extra goed op en voorkomt dat je makkelijk over het hoofd wordt gezien.

Google: LED veiligheidsJas en u vindt vele voorbeelden.

U zei:

"Helaas kon ik de auto niet meer ontwijken en klap vol op de auto net voor het linker voorwiel".

Niet leuk om te horen en dit is ook geen beschuldiging, maar uw snelheid is helaas toch te hoog geweest voor de gevaarlijke/onoverzichtelijke situatie daar ter plekke...

3) Weet niet of uw Suzuki Intruder VS 700 ABS had/of dit van toepassing is.

Om over na te denken: Een oldtimer motor is leuk, maar als er o.a. geen ABS opzit, of op kan worden gemonteerd is het de vraag of u in het drukke Nederland wel zo'n motor moet kopen; Uw leven is veel meer waard dan een leuk motorritje en zelfs professionele motorcoureurs remmen ook vaak hun onbestuurbaar geworden motor zonder ABS onderuit door onverwachte noodstop...

4) Als "collega" motorrijder hoef ik dit eigenlijk niet uit te leggen, maar koop altijd kwalitatief goede motorbanden en zorg dat deze altijd op exact de juiste bandenspanning zijn; een motorrijder zou voor elke motorrit altijd de bandenspanning (koud!) moeten meten en de banden op beschadigingen moeten controleren.

Veel succes gewenst!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 17, 2013 om 18:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tar,
ondanks dat u zelf motor rijdt vertelt u nogal wat dingen die nergens op slaan.
U noemt beschermende kleding.
Wat helpt kleding als je vol op een object botst , zoals Vincent is overkomen ?
Uw juiste bandenspanning verhaal klopt ook niet, op een te zachte band heb je meer rubber op het asfalt, en daardoor een kortere remweg.
En uw verhaal dat een schade expert de schade nogal laag taxeert is ook niet waar.
Ik heb met auto en motor-- door anderen --meerdere schades geclaimd die de expert keurig netjes heeft afgehandeld.
En uw advies om halogeen of xenon licht te voeren slaat ook nergens op.
In wat oudere motoren kun je deze lampen niet eens monteren.
En uw tekst dat 70 km/u op een 80 km/u weg nog te snel is, doet mij vermoeden
dat u een heel angstige motorrijder bent.
En de tip om contact op te nemen met een letselschade advocaat zou ik ook maar niet ter harte nemen.
Die moet u dan zelf betalen.
Zoals ik hierboven al schreef : slachtofferhulp, alle hulp is dan gratis en deskundig.
En vergeet ook de tip van Tar om zelf een expert in te schakelen.
Die moet u ook zelf betalen.
Laat alles over aan slachtofferhulp.

ti
door tijgers1 - Jul 17, 2013 om 19:07
13 Antwoorden / 1 Vragen

wimmi20
prima dat u verwijst naar bureau slachtofferhulp. fijn dat ze u konden helpen. Ik heb daar helaas andere ervaringen mee, maar dat terzijde. Het is onjuiste te stellen, dat u altijd voor een letselschade advocaat moet betalen, als die niet via slachtofferhulp is toegewezen. Dit is grote onzin en ja ook ik praat uit ervaring en betaal niets aan mijn letselschade-advocaat, die niet via of dankzij slachtofferhulp is ingeschakeld. Niemand werkt gratis, echter de meeste gerespecteerde letselschade advocaten laten zich door de verzekeraars betalen, hierdoor lijkt de advocaat wellicht gratis, omdat u niets hoeft te betalen. Het is dus altijd van groot belang te vragen hou de advocaat betaald wordt. Ga niet akkoord met een tarief of percentage van het schade bedrag, maar zoek er een die zijn kosten declareert bij de verzekeraars.
Vaak is het mogelijk bij de verzekeraar van de tegenpartij om een contra-expertise aan te vragen, bij een expert naar eigen keuze. Bij toestemming wordt die zelf ingeschakelde expert (de contra-expert) volledig door de verzekeraar van de tegenpartij vergoed. Maar wel altijd eerst toesemming vragen. Makkelijker is juridische bijstand bij een letselschade-advocaat, al dan niet via bureau slachtofferhulp, aan te vragen. Een goede letselschade advocaat helpt met het verhalen van alle geleden schade, zowel de materiele als de immateriele (smartegeld) schade.

ta
door tar - Jul 17, 2013 om 19:35
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ wimmi20,

U vertelt zo veel gevaarlijke onzin en bent totaal overtuigd van uw onwetende gelijk dat ik wel moet reageren!

Mijn repliek is vetgedrukt te vinden tussen uw tekst.

=wimmi20 schreef op woensdag 17 jul 2013, 18:29: Tar,
ondanks dat u zelf motor rijdt vertelt u nogal wat dingen die nergens op slaan.
U noemt beschermende kleding.
Wat helpt kleding als je vol op een object botst, zoals Vincent is overkomen ?

Verdiep uzelf nu eens 1 keer! in (de nieuwste) beschermende motorkleding die b.v. de botskracht verdeelt over het motorpak, denk daarbij aan b.v. een rugbeschermer.

Als je botst, val je toch meestal ook bij een motorongeluk wimmi20?!

Asfalt is ook bij zeg, slechts 50 kilometer per uur zeer grof schuurpapier; je vel wordt letterlijk van je lijf "geschuurd" zonder beschermende motorkleding!

Uw juiste bandenspanning verhaal klopt ook niet, op een te zachte band heb je meer rubber op het asfalt, en daardoor een kortere remweg.

Gevaarlijke onzin wat u beweert!

Een auto/motorband is speciaal ontwikkeld om op een bepaalde bandenspanning optimaal te functioneren!

Een te zachte motorband zorgt voor een sterk verminderde mogelijkheid om de motor te besturen of uit te wijken voor gevaar.

Verder beschadigt de band onnodig en verkort je de levensduur als de band te zacht is.

Bij autobanden krijg je zelfs een veel langere remweg als je (veel) te zachte banden hebt en dat is o.a. te zien aan de remsporen: In het midden van het remspoor zie je meestal zelfs geen remspoor/bandenrubber...

Zie o.a. 1 van de vele links:

Autobanden

En uw verhaal dat een schade expert de schade nogal laag taxeert is ook niet waar.

Ik heb met auto en motor-- door anderen --meerdere schades geclaimd die de expert keurig netjes heeft afgehandeld.

U misschien weer wel.

Vraagsteller Vlncent vele andere en ik hebben hetzelfde meegemaakt met verzekeraars en het is nu algemeen bekend dat de schade-expert van de tegenpartij direct baat bij een zo laag mogelijk schadeclaim-uitkering.

En uw advies om halogeen of xenon licht te voeren slaat ook nergens op.
In wat oudere motoren kun je deze lampen niet eens monteren.

Weer onzin en u weet duidelijk niet waarover u praat; sterker ik denk dat u niet eens een motorrijbewijs heeft!

Er zijn (voor relatief weinig geld) speciale vervangingssets te koop veel veel soorten originele motorkoplampen zodat die om te bouwen zijn met een xenonreflector en bijbehorende xenonlamp.

Mocht dit niet kunnen dan is het zeker het aan te raden om gewoon een vervangende xenon-motorkoplamp te monteren, omdat je met xenon-verlichting gewoon veel beter zichtbaar bent en veel meer licht hebt tegen zelfs een lager energieverbruik!

Goede zichtbaarheid is voor een motorrijder meestal van levensbelang!

En uw tekst dat 70 km/u op een 80 km/u weg nog te snel is, doet mij vermoeden
dat u een heel angstige motorrijder bent.

Je bent als motorrijder zeer kwetsbaar en bij een onoverzichtelijke situatie dien je ook als automobilist ALTIJD je snelheid aan te passen!

En de tip om contact op te nemen met een letselschade advocaat zou ik ook maar niet ter harte nemen.
Die moet u dan zelf betalen.

Weer onzin!

Nooit gehoord van een letselschade-advocaat die op "No cure no pay" basis werkt?!

Zoals ik hierboven al schreef : slachtofferhulp, alle hulp is dan gratis en deskundig.
En vergeet ook de tip van Tar om zelf een expert in te schakelen.
Die moet u ook zelf betalen.
Laat alles over aan slachtofferhulp.

Slachtofferhulp kan je slechts naar een (letsel)schade advocaat/rechtshulpverlener verwijzen, zodat je je schade vergoed krijgt.

Ik citeer zelfs van de site van Slachtofferhulp:

"Verkeersongeluk Rechtshulp

Bij het bepalen van de aansprakelijkheid en het opeisen van een schadevergoeding, krijgt u te maken met regels en procedures waarmee u misschien nooit eerder te maken kreeg. Wij adviseren u dan ook advies te vragen bij een deskundige rechtshulpverlener".

Ik heb het idee dat u werkelijk niet weet waarover u praat! Zonde van uw tijd en mijn tijd wimmi20!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 17, 2013 om 19:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waar ook nog aan voorbij wordt gegaan :
voor het vaststellen van uw letsel, en een prognose maken voor de toekomst, en uw genezing, is een rapport van een medisch deskundige nodig.
En ook of het letsel invloed zal hebben in de toekomst voor uw inkomen.
Het is best mogelijk dat uw letselvergoeding pas over een jaar wordt bepaald, dit is om wederom een rapport op te maken over uw genezing.
En dat rapport moet ook weer betaald worden.
Als u slachtofferhulp alles laat regelen hebt u zelf ook niet de kosten voor dit onderzoek.
Gratis juridische hulp van een advocaat heeft u alleen als uw inkomen onder een bepaalde grens ligt.
Anders moet u die voorlopig zelf betalen, uw advocaat kan later zijn honorarium terug vorderen bij uw tegenpartij.
Als alles via slachtofferhulp verloopt hebt u al die problemen niet.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2013 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Mijns inziens stelt u de werkzaamheden van Slachtofferhulp veel te rooskleurig voor.

zoekster
door zoekster - Jul 17, 2013 om 22:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Een letselschade jurist (Vincent heeft overigens al een aanbod gekregen van de jurist die ik eerder citeerde ) verhaalt zijn kosten op de verzekering van de tegenpartij. Die is dus in feite gratis.
Dat heeft dus NIETS met gesubsidieerde rechtsbijstand te maken, waarbij er naar je inkomen wordt gekeken om daarvoor in aanmerking te komen.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 18, 2013 om 00:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit is niet juist Zoekster.
Een letselschade advocaat kan alleen zijn honorarium verhalen als de tegen partij schuld aanvaardt, of de rechter heeft de tegenpartij veroordeeld als schuldig aan de aanrijding.
Is de zaak dubieus, en het slachtoffer zoekt zelf een advocaat, dan zal deze advocaat zeer waarschijnlijk een voorschot op zijn honorarium vragen.
Onder een bepaald inkomensminimum is de juridische hulp gesubsidieerd door de Staat.
Anders moet je de advocaatskosten toch echt zelf betalen.
Als jouw advocaat de zaak verliest.
Via slachtofferhulp heb je al deze problemen niet.
+++++++++++++++++++++++++++++++++===================

=zoekster schreef op woensdag 17 jul 2013, 22:51: Een letselschade jurist (Vincent heeft overigens al een aanbod gekregen van de jurist die ik eerder citeerde ) verhaalt zijn kosten op de verzekering van de tegenpartij. Die is dus in feite gratis.
Dat heeft dus NIETS met gesubsidieerde rechtsbijstand te maken, waarbij er naar je inkomen wordt gekeken om daarvoor in aanmerking te komen.

zoekster
door zoekster - Jul 18, 2013 om 00:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Veel letselschadespecialisten werken op no cure no pay basis. Ook die van mijn eerdere post. Het is nl een zaak voor de kantonrechter en dan heb je geen advocaat nodig, maar kun je het ook af met een 'gewone' jurist.
Ook de jurist van mijn post heeft al aangegeven dat hij op no cure no pay basis werkt.

(een advocaat is altijd een jurist, maar een jurist niet altijd een advocaat, neem aan dat je dat weet, maar zeg het toch maar voor de zekerheid)

zoekster
door zoekster - Jul 18, 2013 om 01:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Overigens moet je bij gesubsidieerde rechtsbijstand altijd een eigen bijdrage betalen en ook de griffierechten. De regering gaat dit systeem behoorlijk uitkleden, de eigen bijdragen gaan fors omhoog en bepaalde zaken, consumentenrecht en huurrecht, worden straks helemaal niet meer gesubsidieerd.
Aan de andere kant start men vanaf volgend jaar met een proef voor advocaten dat ze ook op no cure no pay basis mogen werken, dat mogen ze nu nog niet. Gewone juristen wel.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 18, 2013 om 01:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster,
uw KLIK advies voor het juridisch loket is een slechte tip geweest.
Het Juridisch Loket blijkt uiteindelijk een valkuil te zijn waar je in gelokt wordt.
Je krijgt daar juridische hulp aangeboden op no cure no pay basis.
In gewoon Nederlands : ze gaan pas voor je aan de gang als je een groot deel van jouw verwachte schadevergoeding wilt afstaan.
Daar moet je gelijk voor tekenen.
Het kan zo maar 25% of meer van het letsel schadebedrag zijn.
Wanneer er ernstig letsel of invaliditeit in het geding is waardoor iemand de rest van zijn leven minder verdient, of in het geheel niet kan werken dan kan een schadevergoeding een enorm bedrag zijn.
Een no cure, no pay jurist kan hier zomaar 50.000 euro aan verdienen.
Terwijl dezelfde jurist, als hij gewoon was ingehuurd, misschien 2000 euro had getoucheerd.
Die gasten van het loket zitten daar echt niet om vliegen te vangen, op deze manier slepen ze hun klanten naar binnen, die daarna aardig wat geld kwijt zijn.
Bovendien : als je al wat ouder bent en niet meer aan het arbeidsproces deelneemt dan zal de rechter bij letsel een veel lager schadebedrag toekennen als bij een jonge werknemer die niet meer kan werken door het letsel.
No cure no pay aasgieren nemen een zaak van oudere slachtoffers niet eens aan, want daar kunnen ze te weinig aan verdienen.
Ik weet dit van een wat ouder familielid, zij werkte niet meer, maar had wel ernstig letsel.
Een no cure no pay advocatenkantoor gaf aan dat zij geen interessante klant voor hen was, want ze was te oud en werkte niet meer.
Zoekster, stop met het promoten in nagenoeg al uw antwoorden van deze aasgieren.
Je zou bijna gaan denken dat u KLIK
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=zoekster schreef op donderdag 18 jul 2013, 00:45: Veel letselschadespecialisten werken op no cure no pay basis. Ook die van mijn eerdere post. Het is nl een zaak voor de kantonrechter en dan heb je geen advocaat nodig, maar kun je het ook af met een 'gewone' jurist.
Ook de jurist van mijn post heeft al aangegeven dat hij op no cure no pay basis werkt.

(een advocaat is altijd een jurist, maar een jurist niet altijd een advocaat, neem aan dat je dat weet, maar zeg het toch maar voor de zekerheid)

zoekster
door zoekster - Jul 18, 2013 om 02:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@wimmi20

Domoor, die KLIK was helemaal niet naar het juridisch loket. Weer niet gecheckt! Je krijgt bij het juridisch loket helemaal geen juristen aangeboden op no cure no pay basis. Je weet duidelijk helemaal niets van het juridisch loket af, anders had je geweten dat wat je nu allemaal zit te lullen onzin is en dat mijn verwijzing niet naar het juridisch loket zou kunnen zijn.
Die 'gasten' van het juridisch loket zitten er niet om vliegen te vangen. Het juridisch loket is door de overheid ingesteld en betaald als eerste advies en hulp bij juridische zaken. Gratis en voor niets. De juristen daar nemen helemaal geen zaken aan. Ook niet op no cure no pay basis.
Ongelofelijk dat iemand zo vooringenomen kan zijn. Maar ja, zo ben je nu eenmaal, ergens zit een steek los.
Ik zou op die andere dingen nog wel in willen gaan, want daar valt veel meer over te zeggen. Dat zou ik doen als ik je een waardige gesprekspartner zou vinden, maar dat vind ik je niet.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 18, 2013 om 03:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster,
tjonge jonge,
ik schreef per ongeluk Juridisch Loket.
Omdat u altijd als u het antwoord niet weet verwijst naar het Juridisch Loket.
En ik bedoel altijd, in nagenoeg al uw antwoorden.
Uw advies was volkomen afwijkend van uw gewoonte, vandaar mijn vergissing, deze keer was het rechtswinkel.nl.
En daar werd Vincent in de no cure, no pay valkuil gelokt.
U refereert in uw antwoord aan meerdere mannelijke lichaamsdelen.
Komt dat door het late uur ?

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2013 om 09:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is wel "komisch" dat we straks eerst allemaal naar het Juridisch Loket moeten om überhaupt rechtsbijstand te kunnen krijgen. Als de plannen van Teeven tenminste doorgaan.

zoekster
door zoekster - Jul 18, 2013 om 13:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 18 jul 2013, 09:15]Het is wel "komisch" dat we straks eerst allemaal naar het Juridisch Loket moeten om überhaupt rechtsbijstand te kunnen krijgen. Als de plannen van Teeven tenminste doorgaan.
Ik vind het een merkwaardige zaak, want dan gaat het Juridisch Loket in feite voor rechter spelen. Zij beoordelen dan of een zaak geschikt is voor een rechtszaak, in feite 'haalbaar'. En ook al denken veel mensen dat ik een 'fan' ben van het Juridisch Loket, ik vind het een goede plek voor een eerste advies en wat hulp, maar er werken wel juristen die nog nooit de binnenkant van een rechtszaal hebben gezien (bij wijs van spreken) en je mag maar hopen dat ze hun literatuur wat betreft arresten en jurisprudentie bijhouden.
Bovendien, een instantie door de bezuinigende overheid betaald, ze krijgen daar heus wel opdracht om als het enigszins kan geen 'toestemming' te geven voor een doorverwijzing naar een advocaat.

Er is nu al een poort en dat is de Raad voor Rechtsbijstand, die toetst in een bepaalde mate voordat ze een toevoeging afgeven. Maar daar wordt ook vreselijk bezuinigd. Dat is al een paar jaar gaande. Zijn behoorlijke ontslagrondes geweest, maar zoiets bereikt de media niet.

Ik snap wel dat mensen niet in het wilde weg moeten procederen, maar hier wordt een mogelijkheid voor arme mensen om een proces aan te spannen enorm gelimiteerd icm de verhoogde eigen bijdragen. Bovendien worden die allemaal afhankelijk van die Geschillencommissies wat betreft consumentenzaken. Geschillencommissies zijn prima wat betreft appeltje eitje zaken, maar als het ingewikkeld wordt hebben ze de ballen verstand van de wet.
Het beste is dat iedereen dan maar een rechtsbijstandverzekering neemt. Alleen kopen die veel zaken af en dat is zeker niet altijd ten gunsten van de verzekerde.

Komt er natuurlijk wel op neer dat ik nog vaker naar het Juridisch Loket zal verwijzen... dat zal velen plezier doen ;-)

Maar goed, niet On Topic. I know....

ak
door aka - Sep 23, 2014 om 13:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond laatst een stappenplan van schadevergoeding. Deze geeft eenvoudig (grotendeels) het antwoord op de vraag die hier gesteld werd. Wie weet hebben jullie er wat aan.

zoekster
door zoekster - Sep 23, 2014 om 13:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=aka schreef op dinsdag 23 sep 2014, 13:15]Ik vond laatst een stappenplan van schadevergoeding. Deze geeft eenvoudig (grotendeels) het antwoord op de vraag die hier gesteld werd. Wie weet hebben jullie er wat aan.
Ben je alweer aan het reclame maken? Stop daar eens mee.
Het valt op!

jack333
door jack333 - Jun 3, 2015 om 10:24
45 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vlncent schreef op maandag 15 jul 2013, 22:01]hmm als ik het zo lees ga ik er dus alleen maar op achteruit, zowel in financiële zin als levensvreugde...
dan mag ik ook nog eens hopen dat ik er niets blijvend aan over hou!

Ik had toch wel een beetje verwacht dat als je zelf totaal geen schuld hebt, je minimaal wordt gecompenseerd tot aan de oude situatie, nogmaals ik wil er echt geen slaatje uit slaan, maar dit vind ik echt jammer... moreel gezien moet zoiets toch niet kunnen?