roefroef
door roefroef Apr 29, 2011 om 21:11
Computers & telefonie

Muis weigert ineens op gladde ondergrond

mijn optische muis weigert ineens op mijn gladde buroblad
maar op mijn oude muismat, de onderkant wat antislip heeft,
dus stroef doet hij het wel.

iemand een idee?

9554 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo roefroef,

Misschien dat de batterij/accu wat leeg begint te raken? Zelf merk ik ook dat op een bepaalde ondergrond de gevoeligheid van de muis slechter wordt als de accu leeg begint te raken. Ook een stofje bij het rode lampje/sensor kan dergelijke verschijnselen veroorzaken. Even blazen op dat rode lampje/sensor doet dan wonderen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een muis met draad, en het oog is schoon.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onderop zitten 4 kleine ronde voetjes.
Krab die eens schoon
Zo hou ik mijn muis ook aan de gang.
Ook die van mij heeft een draadje.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het met een ronde bal warmee u werkt. Zo ja dan moet u die er eens uithalen en hem weer ruw maken.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2011 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader en valerius-2,

mijn optische muis staat er in de eerste regel te lezen!

ve
door verwijderd - Apr 30, 2011 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirck schreef op zaterdag 30 apr 2011, 00:07: @grootvader en valerius-2,

mijn optische muis staat er in de eerste regel te lezen!

Ook een optische muis heeft muisvoetjes! En het is ongelooflijk, mijn lasermuis heeft ze ook!

ve
door verwijderd - Apr 30, 2011 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt helemaal gelijk Timfelix, ik dacht in eerste instantie dat Grootvader de rolletjes bedoelde waar het muisballetje in ronddraait.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2011 om 02:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn werk heb ik ook een bedrade (HP) optische (laser)muis en die is de laatste tijd onwillig, omdat mijn bureau zo glad is en goed schoongemaakt. Mijn muismatje maar weer uit de bureaula te voorschijn gehaald en muis is weer willig.

Ook kunnen de (voorste) pootjes van de (laser)muis stof bevatten, of dit de daadwerkelijke oorzaak van het onwillig zijn is?

ve
door verwijderd - Apr 30, 2011 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles wordt op den duur stoffig.
Zorg dat het lensje of spiegeltje onder de muis echt helemaal goed schoon is!

Voorzichtig poetsen, vooral niet te hard.
Gebruik een geschikte vloeistof en de punt van een microvezel doekje of een zacht penseeltje.
Neem bijvoorbeeld schoon water met heel iets afwasmiddel of groene zeep.
Pas wel op dat er geen vocht in de muis komt.

Voor €15,- heb je al een prima nieuwe draadloze muis met meegeleverde batterij en nano (kleine) USB ontvanger.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2011 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

de muis is nog maar een jaar oud, dus er is niets vies aan en het gaat
me niet om die 15 euro voor een nieuwe, maar een muis van een jaar oud moet het toch een paar jaar volhouden...

ve
door verwijderd - May 1, 2011 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

roefroef schreef op zaterdag 30 apr 2011, 22:20: de muis is nog maar een jaar oud, dus er is niets vies aan en het gaat
me niet om die 15 euro voor een nieuwe, maar een muis van een jaar oud moet het toch een paar jaar volhouden...

Je hoeft maar een straffe roker te zijn en binnen een jaar kan er dan al een matte aanslag op het lensje zitten. Ook zonder rook worden dingen vanzelf vuil. Anders zou je ook niet hoeven af te stoffen en geen ramen en spiegels hoeven te wassen.
De koeling van PC's en vooral van de laptops kun je daarom ook het beste regelmatig uitblazen via de opening waar de warme lucht uit komt. Dat kan met speciale spuitbusjes met samengeperste lucht, die in de handel verkrijgbaar zijn. De levensduur van de PC kan daarmee aanzienlijk verlengd worden.
Gewone PC's moeten geopend worden om de koeling van de processor en de videoadapter te kunnen schoonblazen. In omgevingen waar zwaar gerookt wordt is schoonmaken vaak ondoenlijk door de dikke teerlaag en kunnen de zwaar vervuilde ventilatie onderdelen beter vervangen worden, of kun je zelfs beter wat vaker een nieuwe PC aanschaffen.

ve
door verwijderd - May 1, 2011 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op zondag 1 mei 2011, 10:30:
roefroef schreef op zaterdag 30 apr 2011, 22:20: de muis is nog maar een jaar oud, dus er is niets vies aan en het gaat
me niet om die 15 euro voor een nieuwe, maar een muis van een jaar oud moet het toch een paar jaar volhouden...

Je hoeft maar een straffe roker te zijn en binnen een jaar kan er dan al een matte aanslag op het lensje zitten. Ook zonder rook worden dingen vanzelf vuil. Anders zou je ook niet hoeven af te stoffen en geen ramen en spiegels hoeven te wassen.
De koeling van PC's en vooral van de laptops kun je daarom ook het beste regelmatig uitblazen via de opening waar de warme lucht uit komt. Dat kan met speciale spuitbusjes met samengeperste lucht, die in de handel verkrijgbaar zijn. De levensduur van de PC kan daarmee aanzienlijk verlengd worden.
Gewone PC's moeten geopend worden om de koeling van de processor en de videoadapter te kunnen schoonblazen. In omgevingen waar zwaar gerookt wordt is schoonmaken vaak ondoenlijk door de dikke teerlaag en kunnen de zwaar vervuilde ventilatie onderdelen beter vervangen worden, of kun je zelfs beter wat vaker een nieuwe PC aanschaffen.

Wat een onzin, die teeraanslag kan er makkelijk af met een vochtig (niet nat) doekje. Daarna even een aantal uurtjes niet aanzetten en alles gaat prima. Overigens ligt mijn computer open en bloot op mn bureau, er ligt een laag stof op waar je U tegen zegt en hij werkt zo alweer bijna 4 jaar.

Een computer gaat tegenwoordig niet zo snel meer kapot, alleen als er veel stof in je ventilatoren/koellichamen zit, kan de pc oververhitten. Tegenwoordig maakt dat ook niet zoveel meer uit, want dan gaat ie gewoon uit, laat je hem afkoelen en kan die weer aan.

ve
door verwijderd - May 1, 2011 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker hoor, timfelix :S
Fijn advies ook, waarom zou je schoonmaken als je de pc ook kunt laten afkoelen... :S

ve
door verwijderd - May 1, 2011 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op zondag 1 mei 2011, 13:43: Lekker hoor, timfelix :S
Fijn advies ook, waarom zou je schoonmaken als je de pc ook kunt laten afkoelen... :S

Omdat het vrij onhandig is als je computer elke dag na een uur oververhit. Beetje domme opmerking.....

Van welk merk is de muis trouwens? Kan ook nog schelen, mijn ervaring met logitech is namelijk een stuk beter dan met muizen van trust.

ve
door verwijderd - May 1, 2011 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar ik heb nog nooit gerookt...

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 01:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@timfelix: jammer dat hier geen smilies meer zijn, als het ooit terugkomt heb je er hier alvast een: :sarcastic: Wel een beetje jammer om 't nog te moeten uitleggen, maar misschien begrijp je 't nu wel.

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste roefroef,

bedoelt u met "ineens" van de ene op de andere dag onder dezelfde omstandigheden, of dat u de muis altijd gebruikte op bv een doffe tafel en nu op een glad buro? dat laatste heb ik namelijk ook gehad: optische muis met draadje van dell werkte jarenlang prima op houten tafel beneden, maar doet niet heel veel op het gladde, witte bureaublad bij ons boven. De optische muis werkt op terugkaatsing van licht. Bij hele gladde of sterk reflecterende oppervlakken krijg je het probleem dat er te weinig verschil is tussen opeenvolgende teruggekaatste signalen. Ik heb toen een hele oude mousepad gepakt (die ook een beetje verbogen was in de loop de jaren), en die werkte ook niet lekker, omdat die allemaal witte ribbeltjes had (prima voor zo'n oude muis met bal natuurlijik, maar zorgt weer voor problemen bij de optische muis met het teruggekaatste signaal). verder gezocht en een andere, vlakke, mousepad gevonden die prima werkt. Dusja, er zit dan weinig anders op dan weer een mousepad gebruiken...of het bureuabladop te ruwen...
kijk ook even op uitleg werking optische muis

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring met optische muizen (tot nu toe) is dat een klein stofje voor rare sprongen (op het scherm) kan zorgen. Even het oogje schoonmaken door erop te blazen en het probleem is dan vaak al meteen uit de wereld.

De ondergrond moet "gelezen" kunnen worden (er moet -met andere woorden- een patroon op de ondergrond aanwezig zijn dat de optische muis gebruikt om de coördinaten van de muiswijzer te bepalen dan wel aan te geven) - als die ondergrond steeds dezelfde is, is de verwachting dat de muis dat patroon kan blijven lezen. Als dat niet zo is dan is het oogje aan het blind worden: electronica sterft uiteindelijk.
Mijn optische, mechanische en lasermuizen leven nog allemaal maar er is weleens verzorging nodig en ook hun leven eindigt eens.

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het rode "lampje" is tegenwoordig een laser en zeer schadelijk als je er recht in kijkt.
Echter zit er ook een lens in om de licht gecentreerd op de sensor (officieel heet dat optische ontvanger) te krijgen.

Als er maar een klein beetje vuil op zit is er niets aan de hand maar als deze door vocht vuil is geworden dan kan deze het licht niet meer goed centreren en gaat het dus fout.

Probeer gewoon eens flink te blazen of met een wattenstaafje met wat alcohol er op de boel schoon te maken.

Lukt dit ook niet? dan de muis openmaken en schoon maken.

Maar is het een goedkoop exemplaar dan gewoon vervangen , voor €5,- zijn ze al te koop bij wibra en zeeman. :)

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Audb:

Muis open maken? Niet doen. Gewoon oogje schoonmaken - het is meestal een stofje en geen vettigheid.

En als tip voor iedereen: koop alleen goede muizen ~ daar heb je wat aan. Logitech, Microsoft; er zijn nog meer goede merken.

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms lukt het niet om goed bij de lens te komen of blijft er een paar stukjes katoen steken tussen de lens opening,,,,

En een goede muis hoeft niet echt duur te zijn.

Zelf gebruik ik al jaren een Trust Laser Mouse MI-6200 (type 14462) van 15 euro

Maar is niet meer te verkrijgen :(

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan AUDB,

Als u de kans heeft, gebruik dan eens een lasermouse van Logitech (G3) - dat werkt zo mooi! Trust is ook goed maar ik gebruikte toen andere producten van die fabrikant.
Als u veel moet klikken dan toch eens naar een duurdere muis kijken. Zie dit niet anders dan een goed gemeend advies. En houdt de ondergrond schoon.

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn optische muis heeft ook eens kuren gehad, ik had een muismat met kunststof doorzichtige bovenkant waar je zelf foto's in kan schuiven / onder kan leggen. Kreeg toen de tip de muis te gebruiken op een gewoon wit A'4-tje. Dat werkte, en nu gebruik ik geen foto's meer in de muismat.

Ik maak wel de muismat regelmatig goed schoon, op een of andere manier komt daar toch makkelijk wat 'pukkelige' licht-plakkerige aanslag op, te zien als je er het licht op een bepaalde manier op laat vallen - maar of die aanslag de werking van de muis negatief beïnvloed weet ik eigenlijk niet :-)

Succes!

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had er ook last van , ik een muismat gekocht maar die was nogal bewerkt en daardoor stoof het pijltje alle kanten op.
Nu heb ik een vel printpapier op mijn bureau geplakt en dar gaat prima zo.
Af en toe een schoon vel en alles gaat goed.

ve
door verwijderd - May 2, 2011 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirck schreef op zaterdag 30 apr 2011, 00:07: @grootvader en valerius-2,

mijn optische muis staat er in de eerste regel te lezen!
Sorry overeen gekezen zal voortaan beter opletten.

ve
door verwijderd - May 3, 2011 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Roefroef,
Je spreekt over een gladde ondergrond.
Bij laser en optische muizen is het bekend dat die straaltjes iets moeten zien om op te reageren.
In geval van een effen witte of zwarte ondergrond of van glas kunnen die dingen heel makkelijk storen want ze zien niks.
Heb je een gladde ondergrond met bv een houtnerf of patroontjes ziet dat straaltje het wel en zal hij het goed doen.

Het schoonhouden van de onderzijde van de muis vooral stof is een eerste vereiste.
Doe je voordeel ermee.
Groetjes