bo
door bobhanna Dec 11, 2006 om 22:29
Huishouden & energie

Muizenstank

We bewonen een oud boerenwoonhuis; houten vloeren. Wegens muizen zetten wij tussen de vloer muizentarwe neer. Dat wordt af en toe opgegeten, een paar dagen vulllen we het aan tot het blijft liggen. We vinden nooit een muis.  Eens per jaar ongeveer komt er een ontzettende muizenstank vooral bij de deur van onze slaapkamer. Dit duurt enkele dagen tot wel 3 weken.  Met deze storm of koude, maakt niet uit, hebben we het raam wagenwijd open, dag en nacht, laten het zoveel mogelijk vanuit beneden doorluchten, maar er is bijna niet te slapen. We spuiten af en toe parfum, maar dat is bijna net zo erg om in te slapen.   We hebben wel eens hele kledingkasten weggesloopt, maar het komt ergens tussen kieren vanuit de vloer/plafond.   Heeft iemand een idee wat we er aan kunnen doen.?    Groeten Jonna.

28690 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 11, 2006 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jonna,

Waarom schakelen jullie niet een verdelger in, al was het alleen maar om te kijken of hij weet wat het is en wat je eraan kunt doen.

Groet en trusten

C.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2006 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, daar hebben we wel aan gedacht, maar omdat er niets te vinden is, leek ons dat moeilijk. Het is misschien toch wel  de beste oplossing. dus bedankt.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je muizen ruikt dan zullen die er vermoedelijk wel zijn (waar rook is, is vuur). Om de stank te bestrijden kun je een middel proberen dat geuren op biologische wijze afbreekt d.m.v. bacteriën.

Zo'n middel wordt bijv. ook aangeboden als biobakken verfrisser.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank u, jonna

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 09:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jonna

als je muizen stank ruikt hebben er hoogst waarschijnlijk toch enkele gesnoept van de muizen tarwe en zijn ze hoogst waarschijnlijk onder de vloer in staat van ontbinding

zet eens een val op scherp met een lik leverpastei dan kom je er ook vanaf en zie je nog eens een muis

veel succes

groeten van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste sleutelaar

als ze muizentarwe hebben gegeten, zouden ze moeten verdrogen zonder stank. dat is wat volgens mij meestal gebeurt, want we ruiken het nooit en ze eten geregeld in het jaar door.  maar zo een keer per jaar of langer komt de stank ineens.  We hebben vandaag een luchtverfrisser gekocht speciaal voor dieren, muffe kamers, tabak, toiletten enz. maar ik denk dat we die snachts moeten uitzetten, want het stinkt nu al verschrikkelijk, naar bloemen? heel sterk. de vloer openen is geen optie in een oude boerderij met balken en planken, dus we redden het meestal wel met wat spuiten en de ramen open, maar dit keer is het wel erg, en het is buiten ook niet zo lekker meer, dus ook heel koud.   muizenvallen hebben we nog nooit gedaan, dat vind ik niet zo leuk, en waar zouden we die moeten zetten, je kunt eigenlijk niet echt onderde vloer komen.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer het winter wordt komen vaak veldmuizen naar binnen.
Dit is meestal bij woningen in een landelijke omgeving.
Misschien is dit de rede dat u een bepaalde periode muizen ruikt.
Het beste kunt u dit voorkomen door kieren en gaten dicht te maken.
Ook een kat is een heel goed middel tegen muizen, want alleen al de lucht van een kat schrikt muizen af.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

veldmuizen kan best kloppen, die zien we zelfs swinters nog lopen in de tuin. kieren en gaten hebben we geloof ik niet meer over, zoveel hebben we al dichtgemaakt, je probeert gewoon van alles. maar een poes? we hebben een terrier in huis, dat is een goeie vanger, maar toch niet voor tussen de vloeren. we kunnen de poes misschien proberen.

groeten Jonna

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Muizen komen door de meest onwaarschijnlijke kieren, maar wat vaak gebeurt is dat ze onder de vloer door kruipruimten wandelen. Vaak kunnen ze binnen komen door bijv. een ventilatie-opening in een spouwmuur. Eenmaal binnen kunnen ze in de spouw, onder het huis en tussen plafonds hun gang gaan. Zo'n ventilatie-opening moet je zeker niet hermetisch afdichten, maar afschermen met een fijn gaas van ijzerdraad kan wel.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

katten?ik woon in een apartement in de stad,heb 5 katten en regelmatig muizen,die komen uit de spauwmuren,bij mij ligt er nu 1 onder het keukenblok,daar is niet bij tekomen,en de geur is verschrikkelijk,maar ja na paar dagen wel weg.en mijn katten doen niets hoor,of je moet ze verhongeren!op mijn balkon zitten ook spauwmuren en af en toe een geur!!dan ligt er daar weer een dood.dit is geen antwoord op u vraag,maar voor u aan een kat begint,echt dat zijn fabeltjes.of ik moet 5 bijzondere katten hebben.veel succes en groet van norae

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle katten zijn verschillend. Vroeger had ik er 2, in zo'n eenvoudig muizenappartement in Amsterdam met houten vloeren etc., je kent het wel. De ene kat zou gelukzalig vanaf de gashaard hebben gadegeslagen zo van "hee kijk nou, zou dat nou een muis zijn?" terwijl de andere ze van zolder vandaan sleepte om er mee te spelen. Intussen ben ik een paar keer verhuisd en nadat alle 2 de katten er niet meer waren heb ik voor het eerst weer last van muizen gehad. Ik kan dus wel beamen dat de geur van een kat in huis wel muizen kan afschrikken, alleen geven katten en muizen geen garantie.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2006 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

*g*

dan heeft u wel echte huiskatten ;)

de mijne (zie foto links) is nog van het soort boerderijkat, en die heeft in een paar weken tijd een van muizen vergeven kamerverhuurpand in den haag opgeschoond :D

en ik heb nooit iets gevonden dan af en toe een bloedvlekje, een pootje, of een stukje staart, en dat terwijl ze toch gewoon te eten krijgt... verhongeren zal met uw katten dan ook geen zin hebben, waarschijnlijk hebben ze geen flauw idee wat ze met een muis aan moeten.

nog geen maand geleden heeft ze kans gezien de hamsterkooi open te krijgen en er daar één uit te vissen (tot groot verdriet van onze jochies), dus ik durf wel te concluderen dat het zuiver over het karakter en/of de afkomst van het dier gaat...

de één is gewoon een muizenkat en de ander niet ;)

groetend,

Richard Faas

(PS: met excuses aan vraagsteller voor de semi off topic reactie)