komsja
door komsja Oct 27, 2014 om 17:54
Voeding & gezondheid

Na 2 jaar pas rekening van zorgverzekeraar

Heb op 10-09-2014 een herhaalrecept aangevraagd voor een hormonenzalf heb die bij de apotheek afgehaald en kreeg niet veel later een rekening van de Menzis dat ik zelf 10.77 moest betalen voor die zalf/creme heb dat toen gelijk betaald.
Maar kreeg vorige week weer een rekening van de Menzis of ik even 18.11 euro wou betalen voor de bestelde hormonen zalf,maar wat bleek nou: die 18.11 euro is voor de zalf die ik 10-09-2014 had aangevraagd en die 10.77 die ik gelijk betaald had was van de hormonenzalf die ik op 19-11-2012 had aangevraagd.
nou word er beweerd dat een zorgverzekeraar na 2 jaar geen rekening meer mag sturen en dat ik die 10.77 terug kan vorderen.
Wie weet hoe nou die vork aan de steel zit

5260 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2014 om 18:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......nou word er beweerd dat een zorgverzekeraar na 2 jaar geen rekening meer mag sturen en dat ik die 10.77 terug kan vorderen.......

Geen idee wie dat beweert, maar in ieder geval klopt het niet. De termijn is 3 jaar. (Ik twijfel zelfs of dat in bepaalde gevallen 5 jaar is.)

komsja
door komsja - Oct 27, 2014 om 18:41
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@carola.83
Diegeen die me dat vertelde had dat ergens gelezen,maar u lijkt me er zeer van overtuigt dat die stelling niet juist is ik had natuurlijk ook de Menzis kunnen bellen maar daar heb ik ook weinig aan want als hun zeggen ja dat mag na 2 jaar ben je uitgeluld dus daarom heb ik deze vraag hier op het forum gesteld.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2014 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar kwam die zalf ook in 2012 niet voor vergoeding in asnmerking en werden ze nu wakker. Hebt u die zalf niet in 2013 gehad? Want dan kunt u die nota ook nog verwachten.

Als die zalf wel voor vergieding in asnmerking kwam, is het wonderlijk dat ze nu pas de nota sturen, want apothekers declareren redelijk vlug.

Zou nog maar erns navragen waarom die nota van 2012 zo laat kwam, juist omdat het ern medicijn is.

zoekster
door zoekster - Oct 27, 2014 om 18:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als je die zalf van de apotheker had gekocht, zonder recept, net zoals bijv. gewone pleisters, en die kwam nu pas met de rekening dan zou het een consumentenkoop zijn geweest, waarvoor een verjaringstermijn geldt van 2 jaar. Maar omdat dit een zalf is op recept, is het een behandelingsovereenkomst. Dan geldt in principe een verjaringstermijn van 5 jaar, maar er wordt doorgaans 3 jaar aangehouden, omdat je ook met je declaraties tot 3 jaar terug kunt gaan.

Overigens zie ik in je topic dat je minder dan 2 jaar geleden die zalf hebt aangevraagd, het is toch nog geen 19 november?

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2014 om 18:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De termijn van drie jaar klopt. Er valt niets terug te vorderen.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 27, 2014 om 19:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja tot en met 5 jaar kan alsnog een vordering worden gaakt. Zelf nog langer als er voor doe nog een herhaling hiervoor is gedaan.

labren
door labren - Oct 29, 2014 om 12:15
862 Antwoorden / 0 Vragen

er staan helemaal geen termijnen voor het innen van rekeningen!!!!!!

ju
door juano - Oct 29, 2014 om 20:06
50 Antwoorden / 65 Vragen

Blader eens terug naar 1 mei dit jaar. Hier is ook aandacht besteed aan dit probleem. Dat 'de Amersfoortse' meekijkt is ook gebleken, deze verzekeraar meldde dat zeker na 3 jaar nog een nota mag worden opgevoerd. Persoonlijk vind ik dit niet acceptabel, de termijn moet korter.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@juano

Wat u persoonlijk niet acceptabel vindt, zal de zorgverzekerars worst zijn, maar in principe doet het er ook helemaal niet toe.

Iedereen weet dat als je voor de een of andere behandeling in het ziekenhuis bent geweest, het eigen risico opgebruikt is, en dat je dus die nota kunt verwachten.

ma
door manwijf - Oct 30, 2014 om 13:26
574 Antwoorden / 1 Vragen

@juano
Stel uw behandeling duurt meer dan een jaar, mag er dan niet meer afgerekend worden?

ju
door juano - Oct 30, 2014 om 17:51
50 Antwoorden / 65 Vragen

Drie jaar nadat je een wratje hebt laten verwijderen een nota ontvangen is van de gekke. Je zou het van je aannemer ook niet accepteren.
En MANWIJF een beetje een domme vraag, toch ?

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=juano schreef op donderdag 30 okt 2014, 17:51]Drie jaar nadat je een wratje hebt laten verwijderen een nota ontvangen is van de gekke. Je zou het van je aannemer ook niet accepteren.
En MANWIJF een beetje een domme vraag, toch ?

Dat is dus ern beetje ern domme op erking, want voir het verwijderen van een wratje gaat men naar de huisarts. Die heeft zelfs een wrattenspreekuur. En dan volgt er helemaal nooit een nota.

En @komsja heeft nog geen twee jaar geleden zalf gehad, die waarschijnlijk niet onder de vergoedingsregels valt. Dus geen kwestie van een wrat.

donna
door donna - Nov 1, 2014 om 00:07
207 Antwoorden / 43 Vragen

Zorgverzekeraars overstelpen je met publiciteit over hun goedkope tarieven en fantastische service, maar heldere informatie over hoe het allemaal in elkaar zit geven ze niet. Vooral als je nogal wat medicijnen krijgt voorgeschreven door verschillende specialisten kun je het overzicht wel eens kwijt raken, niet in de laatste plaats als je gezondheid slecht is en veel aandacht vraagt.
Als je bijvoorbeeld in 2013 280 euro hebt betaald aan eigen risico, dan in augustus 2014 het hele eigen risico van 2014 hebt betaald, is het zuur om in oktober een rekening van 60 euro te krijgen over 2013. Niet alleen zuur, maar ook begrijpelijk dat je niet meer dacht aan het niet geheel betaalde eigen risico van 2013.
Ziekenhuizen mogen nog drie jaar nadat de behandeling is gestopt declareren, als patiënt kun je dus nog jaren later rekeningen verwachten.