ri
door richardb86 Aug 18, 2014 om 06:48
Auto & vervoer

Na verkoop nog extra geld vragen?

Goeiedag mensen!
K zit met een probleem.

Ik heb bijna 2 weken mijn oude auto ingeruilt voor een nieuwere! Een leuke proefritje gemaakt de mankementen van de auto besproken ( kachel werkte halfe kracht)
Maar dat kon ik wel fixen!
Die auto bedrijf heeft mijn auto bekenen enz, en we hadden een deal! Contract getekenend een geld bedrag betaald!! En de koop was rond! De auto kwam op mijn naam te staan en ging heerlijk rond rijden.. Totdat!

Ik Had gezegt dat ik de volgende keer wel nog even de reserve sleutel kwam brengen! En de tenaamstellingscode, moest even nieuwe aanvragen weer!

Maar na 1 week na de koop. Moest ik nog even +300 euro bijbetalen voor de auto!! Omdat er 4/5 jaar geleden met de teller geknoeit was (ik Had dit serieus nooit geweten!!)

En ik vond dit wel belachelijk. En ik zou even uitzoeken hoe dat zat,

Dus ben bij een paar auto bedrijfen langs geweest, en ze zijden allemaal het zelfde! Bij een inruil check je de volledige auto eerst incl! Km-stand! En niet achteraf!

Dus nu krijg ik mijn vrijwarings bewijs niet terug tot ik hem het extra geld kom brengen!! Me verzekering blijft doorlopen en wegenbelasting! Rij nu diesel dus me belasting is nu 2x duurder!

Mag hij dit zomaar even doen? Want iedereen zegt al dat hij eerst die km stand check Had moeten doen en niet achteraf!! T is niet dat ik niet wil betalen maar vind het wel een flink bedrag, en zonder dat geld zou de auto niet worden overgescheven, heb tevens al contract getekend voor de nieuwe auto!Laat het me aub snel weten want ik moet gewoon die papieren hebben,

6272 18 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 18, 2014 om 06:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, hij moet dat van te voren controleren. Maar wellicht kon dat in dit geval niet zo snel?

Al met al is er al een overeenkomst, dus dit kan niet zomaar. Alleen met een KM-stand waarmee geknoeid is ligt dat misschien wat lastiger.

Je kan aangeven dan maar de hele deal terug te willen draaien, dus jij jouw auto terug en zij die van hun... wellicht veranderen ze dan van gedachte.

ri
door richardb86 - Aug 18, 2014 om 06:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Een km-stand ken je elk gewenste minuut controleren, Had het zelf ook even extra gedaan bij thuiskomst weer, om te kijken of het echt zo was, :)

diumenge
door diumenge - Aug 18, 2014 om 12:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En wat was de uitkomst van die controle?

ho
door honza23 - Aug 18, 2014 om 13:29
261 Antwoorden / 3 Vragen

1) deal is deal
2) garage heeft onderzoeksplicht, dat ze die laten versloffen is hun eigen schuld
3) simpele oplossing: zeg de garage dat jij dit ook niet wist en dus ter goeder trouw was en bent; dat zij een onderzoeksplicht hebben en dit al voor de koop hadden kunnen controleren en dus te weten hadden kunnen komen; dat jij binnen 24 een vrijwaringsbewijs verwacht en anders de auto als gestolen gaat melden (zolang het kenteken op jouw naam staat ben jij eigenaar en kan jij dat dus doen); gevolg zal zijn dat zij de auto dan niet meer kunnen verkopen en jij juridisch gevrijwaard bent.

1paul
door 1paul - Aug 18, 2014 om 14:51
3138 Antwoorden / 0 Vragen

yep, niet betalen en aangifte doen van diefstal als deze man of vrouw geen kant op wil...

zeg hem dat u aangifte gaat doen als hij de auto niet overschrijft en u het vrijwaringsbewijs geeft...

ma
door marnix123 - Aug 18, 2014 om 16:13
32 Antwoorden / 0 Vragen

Het terug draaien van de km stand is sinds dit jaar strafbaar. De bewijslast ligt nu bij de verkoper en niet bij de koper. Welke gevolgen dat voor u zou kunnen hebben weet ik niet. De koper is dan misschien dan wel nalatig geweest, maar ik denk dat het strafbaarheid van het terugdraaien van de km stand zwaarder weegt. De koper zou bv de inruil ongedaan kunnen maken. Aangifte doen van diefstal heeft geen nut. Als ik u was dan zou ik betalen om er vanaf te zijn.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 18, 2014 om 16:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als de garagehouder het vrijwaringsbewijs niet wil geven dan is dit geen enkel probleem.
Dat houdt in dat er een vrijwaringsbewijs is.
Waar dat bewijs is doet niet ter zake, de auto staat dan niet meer op uw naam.
Dit is simpel te controleren : bel de belastingtelefoon, en vraag of uw oude auto nog op uw naam staat.
Blijkt dat de auto nog wel op uw naam staat, vraag daar dan om advies.
0800-0543, en houdt uw BSN nummer bij de hand.
Staat de auto niet meer op uw naam dan is het geen enkel probleem dat u het vrijwaringsbewijs niet bezit.
En niet betalen !

zo
door zoeker - Aug 18, 2014 om 16:20
78 Antwoorden / 3 Vragen

@Richardb86
Ik zou mijn vraag eens stellen op dit forum: http://forum.infopolitie.nl/portal.php.
De vragen daar worden beantwoord door oa politiemensen. Ik neem aan dat zij je wel een duidelijk antwoord kunnen geven.

Succes!

ri
door richardb86 - Aug 18, 2014 om 16:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

Datum tenaamstelling 11-01-2014
Tijdstip tenaamstelling 15:55

volgens de rdw staat de auto nog steeds op mijn naam ,

maar ik zal contact opnemen met de politie wat hun advies ervan is

iig bedank heb al veel info gekregen thnx!!

do
door doemaarwat - Aug 18, 2014 om 17:42
19 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou in ieder geval niet betalen. Ze vragen nu 300 euro, maar dat had net zo goed 1000 euro kunnen zijn. Waar ligt de grens? Je hoeft in ieder geval niet zo maar te betalen wat zij ineens extra vragen.

Weet niet of zij gehouden zijn aan de overeenkomst omdat de km-stand niet klopte, maar dan zou ik van de koop afzien en ergens anders op zoek gaan naar een andere auto. Dus ik zou ze laten kiezen (als ze niet aan de koopovereenkomst vast zitten), of de 300 euro laten zitten of jou het volledige bedrag terug geven.

sw
door swat1500 - Aug 18, 2014 om 18:25
3776 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=honza23 schreef op maandag 18 aug 2014, 13:29]1) deal is deal
2) garage heeft onderzoeksplicht, dat ze die laten versloffen is hun eigen schuld
3) simpele oplossing: zeg de garage dat jij dit ook niet wist en dus ter goeder trouw was en bent; dat zij een onderzoeksplicht hebben en dit al voor de koop hadden kunnen controleren en dus te weten hadden kunnen komen; dat jij binnen 24 een vrijwaringsbewijs verwacht en anders de auto als gestolen gaat melden (zolang het kenteken op jouw naam staat ben jij eigenaar en kan jij dat dus doen); gevolg zal zijn dat zij de auto dan niet meer kunnen verkopen en jij juridisch gevrijwaard bent.

Aangifte van diefstal is hier niet mogelijk. Doe je wel aangifte dan is dit een valse aangifte en dus strafbaar. Er is hier sprake van een civiel geschil. De politie gaat hier geen rol in spelen. Een auto mag je niet eerder overdragen aan een nieuwe eigenaar voordat het kenteken is overgeschreven of dat je een vrijwaringsbewijs hebt gekregen. Elke andere wijze van overdragen is geheel voor eigen risico.
Als de garage geen voorbehoud heeft gemaakt bij de inruil dan zit zij aan de overeenkomst vast. Weigert de garage de overeenkomst na te komen dan wordt het tijd voor een advocaat en dus NIET de politie.

jo
door joentje1978 - Aug 18, 2014 om 20:31
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb geen ervaringen met het inruilen van een auto bij een autogarage maar ik had zelf de auto niet bij de autogarage achtergelaten zonder dat de auto van mijn naam af was en ik een vrijwaringsbewijs in handen had.

Nu staat de auto nog steeds op jouw naam en elke verkeersovertreding die er nu met de auto begaan wordt komt voor jouw rekening.
Dan komt het CJIB bij jou de boete innen.
En als de auto betrokken raakt bij een ongeval of een misdaad dan zijn de rapen helemaal gaar.

Zoals hierboven staat had de autogarage de kilometerstand van te voren moeten controleren.
Vraag me af of de kilometerteller wel is teruggedraaid en hoe zij dat dan weten.
Misschien is de kilometerteller wel helemaal niet teruggedraaid en proberen ze je op deze manier geld afhandig te maken.

labren
door labren - Aug 19, 2014 om 08:56
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee natuurlijk hoef je niet bij te betalen !!!!!!!!

ma
door manwijf - Aug 19, 2014 om 10:56
574 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet niet de naam van de garage te vermelden indien ze het niet netjes met je regelen!

ro
door ron530 - Aug 19, 2014 om 12:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Raar autobedrijf. Ruilt een auto in zonder eigenaarscode, reserve sleutel en geeft ook nog eens de gekochte auto mee voor het zelfde geld is de inruiler gestolen. M.i. doet een autobedrijf op die manier geen zaken tenzij klant en het autobedrijf een vertrouwens-relatie hebben. Maar toch met het tekenen van het koopcontract zijn beide auto's van eigenaar gewisseld en dient het autobedrijf na het ontvangen van de eigenaarscode de inruiler op te nemen in de handelsvoorraad. Bij een conflict over de Km stand mag dat geen rol spelen dus wordt het vrijwaringsbewijs nu als chantage middel gebruikt om u 300 euro extra te laten betalen.

ri
door richardb86 - Aug 20, 2014 om 19:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

nah ff update:

ik heb de auto weer opgehaald , de ruil stopgezet! en ik kreeg de helft maar terug!! en nadat ik hem oplichter noemde wegens zogenaamde kosten maken van 350 euro! kreeg ik nog eens 50€ minder!!

wat koste hem geld dan? 1`auto van naam halen is 10€ ! en de resterende 340 dan?

ik ben er klaar mee , dit is echt de grootste flikker die ik heb gekent!

bah!!

do
door doemaarwat - Aug 21, 2014 om 10:26
19 Antwoorden / 8 Vragen

Je hebt altijd van die mensen die proberen mensen op te lichten of misbruik van je te maken. Hoop niet dat je zo dom bent om het hier bij te laten zitten! Dat komt je eigenwaarde niet ten goede. En bovendien zal hij daarna weer nieuwe slachtoffers maken. Schakel gewoon je rechtsbijstandsverzekering in. Of de Rijdende Rechter. Of ga naar gratis Juridisch Loket.

ma
door marnix123 - Aug 21, 2014 om 11:49
32 Antwoorden / 0 Vragen

Het was incorrect van u om deze persoon een oplichter te noemen. Juridisch gezien zat u fout, dat is de wet. Het terugdraaien van de km stand is strafbaar. De bewijslast ligt bij de verkoper. Dat betekend dat u moet aantonen dat u hiervan niet op de hoogte was en dan nog komt u niet onder de aansprakelijkheid onderuit. 50 Euro aan koste berekenen is niet veel. Ik ga daarbij vanuit dat u de nieuwe auto mee heeft gekregen.

Als u deze auto dit jaar gekocht heeft, dan werkt de wet voor u in uw voordeel. U kunt dan de verkoper er op aanspreken dat hij u een auto heeft verkocht waarvan de km stand is terug gedraaid. Mogelijk kunt u (een deel van) uw geld terug krijgen. Ik raad u aan om dan naar het juridisch loket te gaan om te bekijken wat uw mogelijkheden zijn. Als u de auto in 2013 of eerder heeft gekocht, dan weet ik niet zeker of de wet met terugwerkende kracht in uw voordeel werkt. Het juridisch loket kan daar ook meer informatie over geven