sitan
door sitan May 21, 2013 om 23:03
Geldzaken & recht

Nabestaanden pensioen

In het scheidingsconvenant hebben mijn ex partner en ik laten opnemen dat wij geen aanspraak zullen maken op elkaars pensioenuitkering. Eigenlijk gaat het alleen om mijn ABP pensioen. Elk jaar krijg ik wel een overzicht over de hoogte enz. over mijn toekomstige pensioen. Maar er staat ook in vermeld dat wanneer ik voor mijn 65ste kom te overlijden, mijn ex een bepaalde bedrag krijgt uitgekeerd en als ik na mijn 65ste overlijd, een iets lager bedrag. Is dit hele nabestaandenpensioen niet af te kopen zodat ik een hogere pensioen uitgekeerd krijg als ik 65 wordt?

14637 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 21, 2013 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de echtscheiding had u het convenant op kunnen sturen naar het ABP, dan hadden zij daar rekening mee gehouden.

Maar dat is nu waarschijnlijk te laat. Ook dat doet er niet zoveel toe, tegen de tijd dat u 65 wordt krijgt u bericht van het ABP inzake uw oudedagspensioen en dan kunt u met goedkeuring van uw ex het nabestaanden pensioen laten opheffen en, gedeeltelijk, laten toevoegen aan uw oudedagspensioen.

Toch prima dat als er nu iets met u zou gebeuren uw ex nog een deel van het pensioen zou krijgen?

ab
door abbut - May 22, 2013 om 11:54
8 Antwoorden / 2 Vragen

Of u volledig kunt afkopen, kunt u het best aan het ABP vragen.
Het ABP biedt wel de mogelijkheid uw pensioenuitkering te verhogen met uw nabestaandenpensioen. Uw maandelijkse uitkering wordt hoger, het nabestaandenpensioen voor uw (ex)partner wordt lager.

labren
door labren - May 22, 2013 om 12:27
862 Antwoorden / 0 Vragen

ze kan alleen maar aanspraak maken over de jaren dat jullie getrouwt waren , voor de rest niet

donna53
door donna53 - May 22, 2013 om 12:56
98 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, je kunt je nabestaanden uitkering inleveren bij het ABP. Je krijgt dan een hogere uitkering.
Je kunt het beste het ABP berichten dat je nu alleenstaand bent. Als je je pensioen gaat aanvragen, staat er een vraag bij of je je pensioen wilt verhogen met je nabestaanden verzekering.
Als het ABP dan al weet dat je alleenstaand bent, is dat eenvoudiger.
Maar waarom neem je niet even contact op met het ABP? Dat kan telefonisch en ook via de mail.
Ze reageren altijd erg snel.
Op je eigen pagina van het ABP (Mijn ABP) kun je je gegevens nakijken en de hoogte van je toekomstige uitkering bekijken.
Neem tenminste aan dat je `Mijn ABP` hebt geactiveerd en zo niet, dan snel doen want dat beantwoordt al een heleboel vragen.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=labren schreef op woensdag 22 mei 2013, 12:27]ze kan alleen maar aanspraak maken over de jaren dat jullie getrouwt waren , voor de rest niet

Even lezen. Het gast over het EIGEN pensioen van Ts.

shepu
door shepu - May 22, 2013 om 13:29
33 Antwoorden / 0 Vragen

U en uw ex-partner moeten een brief schrijven aan het ABP waarin u beiden afziet van het nabestaandenpensioen dat u beiden hebt opgebouwd. Dit betekent dat als een van beiden overlijdt, de ander geen nabestaandenpensioen ontvangt. Deze keuze kan niet meer worden teruggedraaid. Bij de aanvraag dient een kopie van het paspoort van beiden te worden bijgevoegd. Nog vragen? Bel met 045 5791276 op werkdagen van 9 tot 12. Adres: ABP Service Verzekerden APG - Postbus 4825 - 6401JM Heerlen.

Dit verzin ik niet zelf; ik citeer dit uit een bevestigingsbrief die mijn ex- partner en ik hebben ontvangen van het ABP.

sitan
door sitan - May 22, 2013 om 13:38
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 21 mei 2013, 23:42]

Toch prima dat als er nu iets met u zou gebeuren uw ex nog een deel van het pensioen zou krijgen?
Of dit prima is laat ik maar in het midden na ervaringen in de jaren na de scheiding...........

Ik krijg inderdaad wel regelmatig pensioen overzichten, ik neem aan dat dit hetzelfde is als op "Mijn ABP". Ik heb wel ABP al laten weten dat ik gescheiden ben dus dat is wel in orde. Maar ik zal maar eens contact opnemen of ik dit kan afkopen o.i.d.
Bedankt voor zover voor jullie reacties!

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als ik u was, zou ik daar mee wachten tot een maand of drie voordat u 65 wordt.

Waarom dat zo veel eerder doen?

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sitan

U had binnen twee jaar na de scheiding alles rechtstreeks met het ABP kunnen regelen.

Of het prima is of niet, kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar als het nu al overgeheveld wordt en er gebeurt iets met u, steekt het ABP alles in zijn zak.