ch
door cherise Aug 26, 2013 om 14:01
Geldzaken & recht

Nabestaandepensioen

Kan iemand mij vertellen of ik het nabestaandenpensioen van mijn overleden man behoud als ik ga samenwonen?

763 2 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Aug 26, 2013 om 14:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Deze informatie is gewoon te vinden op www.svb.nl:

Wanneer woont u samen?

Voor de SVB woont u samen als u:

samen met iemand van 18 jaar of ouder meer dan de helft van de tijd in een woning verblijft én
de kosten van het huishouden deelt óf
voor elkaar zorgt.
Wij noemen de persoon met wie u samen woont uw 'partner'. Dat kan uw vriend of vriendin zijn, maar ook een broer, zus, of kleinkind.

Iemand die samen woont, krijgt geen nabestaandenuitkering Anw meer.

Wanneer woont u niet samen?
Voor de Anw woont u niet samen als u in één huis woont met:

uw vader of
uw moeder of
uw volwassen eigen kind of
uw volwassen pleeg- of stiefkind of
iemand die een kamer bij u huurt of
iemand van wie u een kamer huurt.

Soms toch nabestaandenuitkering Anw blijven ontvangen
Als u samen met iemand anders in huis woont, kunt u toch uw nabestaandenuitkering Anw blijven ontvangen als:

u een commerciële relatie heeft.
u samen woont met uw kind.
u samen woont met een kleinkind dat jonger dan 18 is.
u samen gaat wonen om iemand te verzorgen of omdat u zelf zorg nodig heeft.

Bron: svb.nl

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2013 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u bedoelt het pensioen wat hij bij zijn werkgever heeft opgebouwd, dan is het antwoord ja.

Bij sommige pensioenfondsen krijgt de weduwe, boven haar rechtmatige 70% soms 10% extra tot de 65-jarige leeftijd. Dat extra stukje komt meestal te vervallen, als u gaat samenwonen of trouwen.