he
door hedde May 6, 2015 om 17:25
Geldzaken & recht

Nalatigheid schuld hulpverlening

Een paar jaar geleden kwam ik door een opgebouwde schuld bij de schuld hulpverlening (SHV) terecht. Ik heb toen op verzoek al het papierwerk met schuldeisers aangeleverd en ze duidelijk op de hoogte gebracht van de situatie, er stond al een ontruiming gepland mocht er niks worden ondernomen. Toen alles aangeleverd was kwam de SHV met een plan wat ik moest ondertekenen. Daarin stond vermeld dat zei nu verantwoordelijk waren voor mijn financien en dat ze contact zouden zoeken met alle schuldeisers om een betalingsregeling te treffen.

Ik blij, maar tot mijn schrik staat er een paar maanden later een deurwaarder voor me deur die me doodleuk verteld dat ik de volgende dag ontruimd ga worden. ik volkomen verrast en in paniek getracht de SHV te bereiken maar er was helaas niemand die me te woord kon staan. Ook nadat ik de situatie had uitgelegd bleef de deurwaarder standvastig. Godzijdank sprongen me ouders me bij en hebben ze per direct een totaal bedrag van meer dan 4.000 euro overgemaakt zodat ik in me woning kon blijven.

Toen ik dit later bij de SHV (gemeente Haarlem) neerlegde (ik heb officieele klacht ingediend) beweerde ze dat de schuld niet bij hun lag, terwijl ze op de hoogte waren van de situatie en ze getekend hebben om mijn financien te behartigen, wat ze dus niet goed gedaan hebben. Mijn ouders zijn helemaal niet rijk en zijn hierdoor bv niet op vakantie geweest en ook een geplande aanschaf van een auto kon niet doorgaan.
Komen mijn ouders in aanmerking voor een schadevergoeding, en welke stappen moeten we dan ondernemen?

973 4 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 6, 2015 om 17:45
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Misschien hadden je ouders eerder moeten bijspringen en was de hulpverlening (SHV) niet nodig geweest. Waarom schulden afschuiven op de maatschappij als het ook samen met je ouders had kunnen worden opgelost? Een keertje niet op vakantie kunnen zoveel gezinnen niet, en de auto kan best een jaartje langer mee.

Cookies
door Cookies - May 6, 2015 om 17:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........Komen mijn ouders in aanmerking voor een schadevergoeding.......

Nee. Het is aan jou om er voor te zorgen dat ze dit geld weer terug krijgen.

ro
door ron530 - May 6, 2015 om 18:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U bent een paar jaar geleden bij de svh terecht gekomen, een paar maand later stond er alsnog een deurwaarder op de stoep, Ik mag dan aannemen dat dit geval al heel lang speelt. Bij schuldhulpverlening lopen twee trajecten, budgetbeheer en bemiddeling richting eisers zodat ze met een deel genoegen nemen, u zelf blijft verantwoordelijk voor de inkomsten en de schulden en niet zoals u stelt dat zij verantwoordelijk zijn. In het ergste geval en dat is bij u gebeurt is een schuldeiser niet genegen om mee te werken en eist het volledige bedrag op. De schuld bij de shv leggen gaat niet want zij bemiddelen enkel maar.

sw
door swat1500 - May 6, 2015 om 23:59
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De SHV kan slechts proberen een regeling te treffen met schuldeisers. Als de schuldeiser daar geen oren naar heeft kan de SHV niets afdwingen.
Bij een ontruiming is er sprake van een rechtelijk vonnis waarin de ontruiming wordt bevolen. Het stadium van betalingsregelingen is voor die schuldeiser dan ruim gepasseerd.
Uw ouders zijn geen partij voor de SHV. Feitelijk zijn zij nu ook schuldeisers geworden.