re
door renataspaar Mar 24, 2014 om 14:53
Geldzaken & recht

Nationaal Spaarfonds/ Delta ILoyd groep

Na 30 jaar inleg komt eindelijk 1 van de 2 spaar/levenspolissen vrij per
31.01.2014 Dacht ik. Na alle opgevraagde documenten toegezonden hebben (na 10 dagen nog geen bericht en wel netjes gevraagd om een bevestiging van goede ontvangst.) Maar even gebeld naar 0800-0565 (lokaal tarief). Na een hele tijd wachten het antwoord "ja, de opgevraagde stukken zijn binnen, maar er zit een blokkade op de uitkering"??????? 10 jaar geleden ben ik gescheiden en is de helft van het gegarandeerde bedrag van 2 polissen (wat dus na 10 lager is uitgevallen) al uitbetaald cq. verrekend met mijn ex. Nu moet ik dat op e.o.a. manier gaan overleggen/bewijzen. Goed, ik vraag dus of ze mij z.s.m. per mail willen bevestigen m.b.t. deze blokkering + wat ik nog meer moet gaan overleggen. Op mijn vraag of ik nog rente krijg over de periode dat mijn uitkering nog niet uitgekeerd wordt vanwege het tijdrekken! is het antwoord nee. Mijn vraag concreet is, mag dit? Het is inmiddels 24 maart 2014, en zijn zij niet in gebreken gebleven om mij dit al vanaf de eerste melding dat mijn uitkering vrij zou komen per 31.01.2014, alle gewenste te overleggen documenten aan mij op te vragen?

3399 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een 0800 nummer is gratis.

U zegt dat bij uw echtscheiding al iets is uitbetaald/verrekend met uw ex. Is dat door Delta Lloyd gebeurd, of met het echtscheidingsconvenant? Als zijn deel uitbetaald zou zijn door Delta Lloyd, wat ik mij niet kan voorstellen, zijn de polissen blijkbaar niet op uw naam overgeschreven.

En als die polissen opgenomen zijn in het convenant kunt u dat zo aantonen.

En rente, nee. U had dat zelf bij uw scheiding moeten regelen.

ge
door gerboe - Mar 24, 2014 om 15:45
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen gebruik gewoon uw gezonde verstand en probeer de situatie eens rustig te overzien.
Het is een wat ingewikkelde situatie blijkbaar die wat meer tijd vergt. Dat is toch niet zo gek? Om nou meteen over tijdrekken te spreken gaat ver. Men had wellicht kunnen vragen om extra gegevens maar het ligt meer voor de hand dat u die zelf op tijd had aangeleverd. Stuur de papieren op en dan is het binnenkort afgehandeld. Maak alvast plannen om leuke dingen te doen met het geld.

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 16:16
9 Antwoorden / 2 Vragen

@tijger1

0800 is gratis ja, 0900-0565 bedoelde ik (en die is écht niet gratis) maar goed.

Uw antwoorden hier lijken mij op een of andere manier niet objectief (heb er verschillende gelezen van u) w.s. werkt u zelf voor een verzekeringsmts. cq. Delta IIoyd.

En nee, natuurlijk heeft Delta IIoyd niet direct uitgekeerd aan mijn ex.

De polissen staan gewoon op mijn naam. Maar Delta IIoyd had ook direct al kunnen aangeven dat er een blokkering op de polis(sen) zit.

En met rente bedoel ik, de rente over het bedrag zolang de polis geblokkeerd blijft en omdat Delta IIoyd mij geen enkele bevestiging stuurt. Ik wil dit zwart op wit, wat blijkbaar héél erg moeizaam gaat bij Nationaal Spaarfonds cq. Delta IIoyd.

@ Gerboe, als de polissen op naam staan en ik krijg een schrijven dat ze gaan uitkeren en dat ik bankafschrift, bewijs van in leven zijnde, etc. moet aanleveren, waarom dan niet meteen vragen om een scheidingsconvenant? Als ik de polissen zelf al 30 jaar door heb betaald en bovendien verwacht je zoiets toch niet? Ik noem dat eerlijke en goede voorlichting! en niet reageren op mijn schrijven en zelf erachteraan moeten bellen is zéér zeker geen goede klantenservice van Delta IIoyd.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@renataspaar

U schrijft anders zelf verrekend/uitgekeerd. U zult in gemeenschap van goederen getrouwd geweest zijn, toen u die polissen afsloot en op wiens zijn ze dan staan, is niet belangrijk.

Uiteraard werkt ik bij Delta Lloyd en ook alle andere verzekeringsmaatschappijen die er bestaan. Logisch toch?

En u krijgt dus geen rente vergoed.

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 16:31
9 Antwoorden / 2 Vragen

@beste tijger1

Ik zal de afloop laten weten, want ik ga gerechtelijke stappen ondernemen tegen Delta IIoyd.
Zo ook me weer eens bij st. Woekerpolis Claim vervoegen (WPC) in 2008 was ik hier al mee bezig.

vr.grt.

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 17:34
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste @tijger1,

En al weer zo een vooringenomen antwoord van u. "Die andere kwestie heeft u dus ook laten slepen".
Dus ook?
Bent u hier om mensen te beledigen of van objectieve raad te voorzien?

vr. grt.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wilt helemaal geen objectieve raad. U wilt alleen horen dat u gelijk hebt.

U vindt mij al niet objectief omdat ik niet zeg dat u recht hebt op rente.

Ja, en als u in 2008 al bezig was met die woekerpolis claim en daar nu pas weer achter aan gaat, hebt u dat laten slepen.

Iedereen weet dat als polissen tot uitkering komen, welke dan ook, daar een heleboel administratief werk aan zit en dus tijd mee heen gaat.

En zeker verzekeringsmaatschappijen hebben het in het begin van het jaar extra druk.

Maar wat kan het u verder schelen wat ik er van vind?

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 18:32
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dus toch :) @tijger1, U weet wel heel veel voor een objectief iemand, dat de verzekeringsmtsen het extra druk hebben begin van het jaar/einde van het jaar!

Bovendien mag dat geen excuus zijn, elk bedrijf heeft een eindejaarsafsluiting en drukte.

Natuurlijk is het in hun voordeel van "Delta IIoyd eerst geld, generen voor het uitkeren!"

En dat is nog eens een mooie slagzin :)

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus toch :) @tijger1, U weet wel heel veel voor een objectief iemand, dat de verzekeringsmtsen het extra druk hebben begin van het jaar/einde van het jaar!

Dat kan natuurlijk iedereen bedenken die even normaal nadenkt.

ge
door gerboe - Mar 24, 2014 om 18:54
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=renataspaar schreef op maandag 24 mrt 2014, 16:31]
Zo ook me weer eens bij st. Woekerpolis Claim vervoegen (WPC) in 2008 was ik hier al mee bezig.

vr.grt.

Nou dan wens ik u heel veel sterkte. Sichting Woekerpoliscalim doet namelijk helemaal niks meer.

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 19:25
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dat kan natuurlijk iedereen bedenken die even normaal nadenkt.

@tijger1 : Dit mag geen reden zijn om dingen te rekken! En geen antwoord te geven op schriftelijke vragen.

Al zal je maar een automatisch gegenereerd antwoord terug krijgen (nu wil ik ze niet op dit goede idee brengen), dat de vraag in behandeling is en zij er zsm op terug komen.

Dus wat buiten kijf staat is gewoon de klanten(service) van Delta IIoyd die al slecht is. Met wat voor vraag je ook komt?

Na 10 dagen nog geen antwoord (mail) is niet goed te praten.

Ik zal de stelling veranderen, niet meer in een vraag maar:

Delta IIoyd heeft een slechte klantenservice (zoals eerder gemeld).
Drukte in welke periode dan ook mag geen excuus zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult toch geduld moeten hebben, hoe verontwaardigd u ook bent.

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 19:39
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste @gerboe,

Volgens mij is st. Woekerpolis Claim nog steeds actief:

http://www.woekerpolisclaim.nl/nieuws.php?nieuwsid=76

Amsterdam, 21 februari 2014
Nieuws

Commissie individuele schrijnende gevallen

Onder de aandacht: Commissie individuele schrijnende gevallen

In de collectieve compensatieregelingen gesloten door Stichting Woekerpolis Claim en Stichting Verliespolis met de zes grote verzekeraars in Nederland (Nationale Nederlanden, AEGON, Achmea, ASR, SNS Reaal, Delta Lloyd) zijn voorwaarden vastgelegd voor de compensatie van zogenoemde individuele schrijnende gevallen.

Op grond van deze afspraken kan een polishouder, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, aanspraak maken op een aanvullende vergoeding van zijn verzekeraar. De verzekeraars informeren hun polishouders over de voorwaarden waaronder aanspraak kan worden gemaakt op deze aanvullende vergoeding. Deze voorwaarden zijn o.a. ook terug te vinden op de website van de Commissie individuele Schrijnende Gevallen (zie hierna).

Tevens is overeen gekomen dat een onafhankelijke commissie dient te worden ingesteld voor de beoordeling van individuele klachten van polishouders omtrent de toepassing van deze afspraken door hun verzekeraar. Als een polishouder het niet eens is met de toepassing van de afspraken betreffende de compensatie van individuele schrijnende gevallen door de verzekeraar, dan kan hij zich wenden tot deze commissie.

In april 2013 is ter uitvoering van deze afspraken door de Stichting Woekerpolis Claim, de Stichting Verliespolis, de Vereniging VEB NCVB, de Vereniging Eigen Huis, de Vereniging Consument & Geldzaken en het Verbond van Verzekeraars de Commissie Individuele Schrijnende Gevallen (CISG) ingesteld. De CISG staat onder leiding van mr. dr. M. Oosting. De heer Oosting was voorheen onder meer Nationale ombudsman, lid van de Raad van State en hoogleraar bestuursrecht en bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. De CISG bestaat verder uit de heer prof. mr. C.E. du Perron de heer P.P.C. van Zijp.

Polishouders die van mening zijn dat zij in aanmerking komen voor een additionele compensatie op grond van de regeling voor individuele schrijnende gevallen in de collectieve compensatieregeling van hun verzekeraar dienen zich eerst te wenden tot hun verzekeraar. Een polishouder kan een klacht pas indienen bij de CISG indien hij zich niet kan vinden in de wijze waarop zijn verzekeraar uitvoering heeft gegeven aan de schrijnende gevallen regeling. Een polishouder dient bij het indienen van een klacht bij de CISG gebruik te maken van het klachtenformulier. Daarbij moet hij in elk geval de stukken bijvoegen waaruit blijkt dat hij de verzekeraar heeft verzocht om toepassing van de schrijnende gevallen regeling en dat de verzekeraar daarover een definitief standpunt aan hem heeft kenbaar gemaakt. Indien is voldaan aan de vereisten voor het indienen van een klacht, neemt de CISG de klacht in behandeling. De desbetreffende verzekeraar krijgt dan een afschrift van de klacht, met het verzoek om binnen vier weken te reageren. De polishouder ontvangt een afschrift van de reactie (het verweerschrift) van de verzekeraar. De behandeling van de klacht gebeurt op basis van hoor en wederhoor. Naast de schriftelijke procedure kan de klachtbehandeling ook mondeling plaatsvinden, na een oproeping voor een zitting op initiatief van de CISG of op verzoek van een van de partijen. De CISG neemt, bij de beoordeling van een klacht, als uitgangspunt de criteria in de schrijnende gevallenregeling van de desbetreffende verzekeraar. De CISG doet uiterlijk binnen drie maanden na de laatste proceshandeling uitspraak.

De CISG is onafhankelijk van alle partijen die haar hebben ingesteld. Zij verricht haar werkzaamheden op basis van het reglement waarmee zij is ingesteld en van de procesregeling die zij heeft vastgesteld, gelet op het reglement. Het oordeel van de CISG is bindend voor de verzekeraar én de polishouder. Door de CISG worden geen kosten in rekening gebracht aan de polishouder.

Meer informatie over de taken en de bevoegdheden van de CISG en het behandelen van klachten kan u vinden op de website http://www.commissieisg.nl.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet men dus wel een "Schrijnend Geval" zijn volgens een heleboel regels.

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 20:03
9 Antwoorden / 2 Vragen

http://www.commissieisg.nl./commissie

Commissie

Vanaf 2008 hebben de verzekeraars, Achmea, Aegon, ASR, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en SNS REAAL met de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim een regeling getroffen om consumenten met een beleggingsverzekering financieel te compenseren. Iedere regeling die met de afzonderlijke verzekeraar is overeengekomen, kent ook een regeling voor zogenoemde schrijnende gevallen. Daarbij gaat het om de situatie waarin de polishouder na toepassing van de algemene compensatieregeling nog steeds wordt geconfronteerd met een aanzienlijk verlies als gevolg van de specifieke productkenmerken (anders dan het normale beleggersrisico).

De Commissie Individuele Schrijnende Gevallen (CISG) is opgesteld in het kader van de overeenkomsten die de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim hebben gesloten met zes verzekeraars vertegenwoordigd door het Verbond van Verzekeraars. De partijen die de CISG hebben opgericht zijn:

De Stichting Verliespolis
De Stichting Woekerpolis Claim
De Vereniging VEB NCVB
De Vereniging Eigen Huis
De Vereniging Consument & Geldzaken
Het Verbond van Verzekeraars
De CISG heeft tot taak klachten te behandelen van polishouders over de wijze waarop hun verzekeraar in hun geval uitvoering heeft gegeven aan de regeling voor schrijnende gevallen.

Jaarverslag 2013
Voor het jaarverslag van de CISG over 2013, klik hier.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, wat voegt dat toe?

Als je de voorwaarden om een "schrijnend geval" te zijn, leest, dan zullen niet veel mensen daar voor in aanmerking komen.

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 20:14
9 Antwoorden / 2 Vragen

Vooral dit stukje:

De CISG heeft tot taak klachten te behandelen van polishouders over de wijze waarop hun verzekeraar in hun geval uitvoering heeft gegeven aan de regeling voor schrijnende gevallen.

Alleen de weg hier naar toe weten de meesten niet te vinden, zal ik mijn uiterste best voor doen om mensen, gedupeerden op te wijzen.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik dacht dat het over uzelf ging.

re
door renataspaar - Mar 24, 2014 om 20:18
9 Antwoorden / 2 Vragen

Daarbij gaat het om de situatie waarin de polishouder na toepassing van de algemene compensatieregeling nog steeds wordt geconfronteerd met een aanzienlijk verlies als gevolg van de specifieke productkenmerken (anders dan het normale beleggersrisico).

de verzekeraars, Achmea, Aegon, ASR, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en SNS REAAL

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar gaat het dus juist niet om. Bestudeer de vragenlijst maar om als schrijnend geval aangemerkt te kunnen worden. Dan gaat het over de persoonlijke omstandigheden van de verzekerde.

ge
door gerboe - Mar 25, 2014 om 10:06
806 Antwoorden / 0 Vragen

@renataspaar: Woekerpolisclaim kun je echt vergeten hoor. Ze reageren nergens op, laten 15000 leden in de kou staan, presenteren geen jaarrekeningen, en maken alleen maar het geld van hun donateurs op. Sluit je ergens anders aan als je van je geval een zaak wilt maken maar ik zou het niet doen want het is kansloos en de moeite niet waard.

de
door deltalloyd - Mar 25, 2014 om 10:44
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=renataspaar schreef op maandag 24 mrt 2014, 14:53]Na 30 jaar inleg komt eindelijk 1 van de 2 spaar/levenspolissen vrij per
31.01.2014 Dacht ik. Na alle opgevraagde documenten toegezonden hebben (na 10 dagen nog geen bericht en wel netjes gevraagd om een bevestiging van goede ontvangst.) Maar even gebeld naar 0800-0565 (lokaal tarief). Na een hele tijd wachten het antwoord "ja, de opgevraagde stukken zijn binnen, maar er zit een blokkade op de uitkering"??????? 10 jaar geleden ben ik gescheiden en is de helft van het gegarandeerde bedrag van 2 polissen (wat dus na 10 lager is uitgevallen) al uitbetaald cq. verrekend met mijn ex. Nu moet ik dat op e.o.a. manier gaan overleggen/bewijzen. Goed, ik vraag dus of ze mij z.s.m. per mail willen bevestigen m.b.t. deze blokkering + wat ik nog meer moet gaan overleggen. Op mijn vraag of ik nog rente krijg over de periode dat mijn uitkering nog niet uitgekeerd wordt vanwege het tijdrekken! is het antwoord nee. Mijn vraag concreet is, mag dit? Het is inmiddels 24 maart 2014, en zijn zij niet in gebreken gebleven om mij dit al vanaf de eerste melding dat mijn uitkering vrij zou komen per 31.01.2014, alle gewenste te overleggen documenten aan mij op te vragen?

Beste renataspaar,

Wij hebben uw bericht gesignaleerd en willen hier graag verder naar kijken.
Hiervoor hebben wij meer gegevens van u nodig. Wilt u een e-mail sturen naar webcare@deltalloyd.nl, met daarin uw NAW gegevens, geboorte datum, telefoonnummer en polisnummer.

Met vriendelijke groeten,
Webcare Delta Lloyd