ma
door maarten59 Dec 20, 2014 om 13:29
Voeding & gezondheid

Nationale slijtersbon

Ik heb nog 2 nationale slijtersbonnen die ik op 20-12-2014 wilde inleveren bij een Gall en Gall vestiging. Hier kreeg ik te horen dat deze niet meer geaccepteerd werden, en zij verwezen mij naar de site www.slijtersbon.nl. Hier staat onderstaande tekst.

Mededelingen voor de consument:

Sinds 01 oktober 2014 kunt u de Slijtersbon niet meer bij de slijter inleveren, maar tot 15 december 2014 nog wel opsturen naar ons postbus adres. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

U stuurt de Slijtersbon in een voldoende gefrankeerde envelop naar:

Verwerkingscentrale Nationale Slijtersbon
Postbus 86
2150 AB Nieuw Vennep

In een begeleidend schrijven vermeld u uw naam, adres en bank gegevens

Om uw Slijtersbon administratief te kunnen verwerken, wordt een bedrag van € 2,95 per Slijtersbon berekend ongeacht de waarde van de bon. Het restant bedrag krijgt u op uw bankrekening uitbetaald.

Alle Slijtersbonnen die bij ons ontvangen worden in de maanden oktober, november en tot 15 december 2014 worden uitbetaald in de maand december 2014.

Nationale Slijtersbon B.V.

Mijn vragen zijn:
- Op de bonnen staat geen verloop datum, dus mijns inzien is dit nog steeds een wettig betaal middel?
- Er is destijds door iemand betaald voor deze bonnen, aangezien er geen goederen geleverd zijn, waar is dit geld gebleven?
-Kan ik ergens anders terecht om het geld van de bonnen te claimen?

3349 5 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 20, 2014 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo maarten59,

Kijk ook even hier.

vraag 1: Hoelang is een cadeaubon geldig?

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Vaak staat op de bon een uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op. En hoelang de bon geldig is. Er staat dan bijvoorbeeld: deze bon is geldig tot een jaar na de uitgiftedatum.

Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan bewijzen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.
(Bron:Consuwijzer)

vraag 2: op de rekening van die bonnenuitgever

vraag 3: Nee, maar ik zou (nog) eens contact opnemen met deze organisatie.

Suc6

mahadma
door mahadma - Dec 20, 2014 om 15:48
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder de bedoeling om een ***opmerking te maken, maar waarom koopt men überhaupt kadobonnen ipv cash euro's in een enveloppe, en waarom worden kadobonnen altijd/meestal ongebruikt in een la of elders geparkeerd en vergeten? Minstens 30% van alle kadobonnen worden NIET geïncasseerd en dus geven de gulle gevers het volle bedrag, want btw zit niet op een kadobon, cadeau aan de kadobonnen verkopers.

TIP: als iemand een kadobon krijgt, check dan de afloopdatum geldigheid, ook te vinden op internet noteer dat in je telefoon en zet een alarm op 2 maanden van te voren ...............

Om de vraag te beantwoorden van de TS: Je kan vaak een kadobon krijgen waar niet direct een einddatum geldigheid op staat, maar de tekst: "Kijk op www. xxxxxxxx.com voor de geldigheidsduur".

zoekster
door zoekster - Dec 20, 2014 om 17:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 20 dec 2014, 15:48]Zonder de bedoeling om een ***opmerking te maken, maar waarom koopt men überhaupt kadobonnen ipv cash euro's in een enveloppe, en waarom worden kadobonnen altijd/meestal ongebruikt in een la of elders geparkeerd en vergeten? Minstens 30% van alle kadobonnen worden NIET geïncasseerd en dus geven de gulle gevers het volle bedrag, want btw zit niet op een kadobon, cadeau aan de kadobonnen verkopers.

TIP: als iemand een kadobon krijgt, check dan de afloopdatum geldigheid, ook te vinden op internet noteer dat in je telefoon en zet een alarm op 2 maanden van te voren ...............

Om de vraag te beantwoorden van de TS: Je kan vaak een kadobon krijgen waar niet direct een einddatum geldigheid op staat, maar de tekst: "Kijk op www. xxxxxxxx.com voor de geldigheidsduur".
Je hebt het niet helemaal begrepen. De slijtersbonnen zijn plotseling gestopt. Het is dus geen kwestie van op een site kijken nadat je de bon hebt ontvangen en een alarm instellen, maar een onverwacht besluit door de stichting, waar de bezitters van de bonnen nu achter komen.

ho
door hopetobehelping - Dec 20, 2014 om 17:29
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste maarten59,

hoe rot en onterecht ook voor u, maar ik vermoed dat uw slijtersbonnen helemaal niets meer waard zijn en dat u er ook nergens meer mee terecht kunt.
Het zou me niet verbazen als de 'Nationale Slijtersbon B.V.' over een paar maanden niet meer bestaat als ik dit artikel lees:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article27156303.ece

mahadma
door mahadma - Dec 20, 2014 om 18:25
11539 Antwoorden / 51 Vragen

@Zoekster,

een min of meer geregeld bezoeker van de slijter had het kunnen weten/gebruiken/vragen, en als je zo'n onding als een kadobon krijgt, is het ALTIJD het advies om een alarm in te stellen omdat gebleken is dat 30% verloopt en niet geïncasseerd wordt. En dat gaat om miljoenen per jaar .......