sj
door sjois1987 Jul 14, 2014 om 14:30
Computers & telefonie

Netwerk KPN/Hi

Hallo,

Ik heb al een aantal jaren mijn abonnement bij Hi lopen. Al die tijd naar volledige tevredenheid. Echter, sinds een tijd ervaar ik behoorlijke problemen met mijn netwerk. Ik weet dat providers geen garanties (kunnen) geven voor binnenshuis dus dat zal ik in dit verhaal niet meenemen.
Buitenshuis merk ik dat ik géén 3G netwerk heb (voorheen wel) en mijn bereikbaarheid is ook slecht. Ik krijgen uren later een bericht binnen dat ik een gemiste oproep heb e.d. Qua internetsnelheid mag ik blij zijn als ik 90 KB/ps haal maar meestal ligt het rond de 32. Ik heb reeds contact opgenomen met Hi en zij beweren niets voor mij te kúnnen doen. Ze geven volmondig toe dat ik inderdaad geen 3G dekking heb en dat ik het maar met 2G moet doen. Ze willen een groot onderzoek starten maar dan moet ik ze voorzien van telefoonnummers welke ook slecht bereik hebben daar. Ik heb ze gevraagd waarom ze onderzoek willen doen aangezien ze al weten dat er geen bereik is maar daar kunnen ze geen antwoord op geven. Nu ben ik de deuren langs gegaan en wat blijkt, mijn buren en andere omwonenden zijn tijden geleden al overgestapt naar een andere provider. Verder wonen er heel veel ouderen die niet in het bezit zijn van een mobiele telefoon. Al met al kom ik tot 2 telefoonnummers....te weinig aldus Hi. Conclusie; er gebeurd niets en mijn klacht komt op de plank te liggen. Kan ik hier verder mee gaan? Ik wil dit niet zomaar accepteren. Ik betaal voor 3G internet en mobiele bereikbaarheid en dat maken ze niet waar. Alle testen met sim in andere telefoon en andere sim in telefoon heb ik al geprobeerd maar dat werkt helaas niet.

2343 18 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Jul 14, 2014 om 14:57
646 Antwoorden / 8 Vragen

Hi is de goedkopere tak van KPN en dat is te merken aan de bereikbaarheid en beschilkbaarheid snelheid van Internetverbindingen. Het signaal voor Hi is met name in kleinere plaatsen minder sterk. Ook is bekend dat KPN voorrang verleent aan het 'echte' KPN verkeer. Het kan daardoor zomaar zijn dat een KPN abonnement het op uw adres een stuk beter doet.

Een andere aanbieder kan een oplossing zijn, maar het is verstandig om te kijken welke netwerken er bij uw buren goed werken.

Verlies niet uit het oog dat ook het toestel dat gebruikt wordt een verschil kan maken. Het ene toestel heeft nu eenmaal een beter bereik dan het andere toestel.

Wellicht dat u met een simkaart van een bekende (van een andere provider) eens kunt kijken wat de ontvangst/bereikbaarheid is op uw eigen toestel.

sj
door sjois1987 - Jul 14, 2014 om 15:01
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste damaster,

Bedankt voor je antwoord; maar ik kan niet verwisselen van provider aangezien ik nog tot december 2015 vast zit aan mijn abonnement. Ik heb mijn simkaart in een totaal ander toestel gedaan en dat werkte niet. Heb ook een andere hi simkaart in mijn toestel gedaan; geen verbetering. Ten slotte nog een T-Mobile simkaart in mijn toestel; ook niet veel beter.
Ik wil graag, voor de resterende looptijd, met Hi tot een fatsoenlijke oplossing komen. Mijn vraag is of ik hier wel recht op heb of dat ik het moet doen met het antwoord van Hi; maak maar gebruik van 2G en betaal maar voor 3G. En hoe kan ik dit het beste aanpakken? Webcare en telefonische klantenservice werken niet mee.

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 15:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=damaster schreef op maandag 14 jul 2014, 14:57]Hi is de goedkopere tak van KPN en dat is te merken aan de bereikbaarheid en beschilkbaarheid snelheid van Internetverbindingen. Het signaal voor Hi is met name in kleinere plaatsen minder sterk. Ook is bekend dat KPN voorrang verleent aan het 'echte' KPN verkeer. Het kan daardoor zomaar zijn dat een KPN abonnement het op uw adres een stuk beter doet.
Je kunt vast wel een verwijzing geven waar dit wonderbaarlijke nieuws te lezen of te verifiëren is.
Dat betekent in jouw onzin verhaal dat alleen KPN abonnees een goed signaal krijgen, en de vele KPN-dochters plus de mobile virtual network operators, dit zijn externe providers die gebruik maken van het KPN-netwerk, het nakijken hebben.
Jij krijgt de beker dit jaar, oké?

pi
door pieterwolters - Jul 14, 2014 om 15:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je je SIM al eens in een ander toestel geprobeerd zodat je toestelproblemen kunt uitsluiten?

sj
door sjois1987 - Jul 14, 2014 om 15:46
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 14 jul 2014, 15:43]Heb je je SIM al eens in een ander toestel geprobeerd zodat je toestelproblemen kunt uitsluiten? Ja pieterwolters, op 3 verschillende manieren uitgeprobeerd. Werkt niet helaas.

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 16:01
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@sjois1987.
Je schreef dat je een aantal jaren wel een goede verbinding hebt gehad en later niet meer.
Is je telefoon altijd hetzelfde gebleven?
Of heb je een andere genomen en is het toen verslechterd?

Jouw provider moet leveren wat ze beloven.
Je kunt een klacht indienen bij de geschillencommissie.
Lees het artikel maar even bij de Stichting De Ombudsman en van daaruit kun je doorlinken naar de Geschillencommissie.
Klik-> Klacht over telefoonprovider

Quote:
De Geschillencommissie behandelt klachten over:

De kwaliteit van de telefoonverbinding / het telefoonnetwerk.
Daardoor functioneert uw vaste of mobiele telefoonaansluiting niet goed of heeft u problemen met internetten over de telefoonlijn.
De hoogte van de telefoonrekening
Semafoondiensten van KPN Telecom
Openbare telefooncellen

sj
door sjois1987 - Jul 14, 2014 om 16:05
8 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt gompy2, hier kan ik iets mee! Ben overgestapt op een Iphone 5 maar daar heb ik ook nog redelijk goed bereik mee gehad. Ik woon in een klein dorp dus het bereik is nooit optimaal geweest maar in ieder geval 3G.
Het lijkt me dat ik verder ook niet verplicht ben tot het aanleveren van telefoonnummers zodat zij nog eens een (voor mij) onnodig onderzoek gaan doen?

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 16:14
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@sjois1987.

Lees maar even.
Een zoekopdracht bij Google.
Klik-> Slechte ontvangst Iphone 5

sj
door sjois1987 - Jul 14, 2014 om 16:32
8 Antwoorden / 1 Vragen

Yes, ik weet het. Maar buiten mijn woonplaats heb ik perfect bereik. KPN/hi heeft gewoon géén 3G dekking in mijn woonplaats. Wel 4G, maar daar heb ik niets aan...tenzij ik bereid ben nóg meer te gaan betalen.

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 17:24
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet weten wat je hier juridisch aan zou kunnen doen.
Je had goede ontvangst met je oude toestel en bij de aanschaf van een iPhone 5 werkte alles ineens niet goed meer.
Dat je op deze grond een claim bij Hi zou kunnen neerleggen weet ik niet, ik denk dat je eerder bij Apple zou moeten zijn wegens een wat inferieure ontvanger van de iPhone 5.

V.w.b KPN-4G op een iPhone 5, pas daar mee op.
Ik weet niet welk type iPhone 5 je hebt, maar niet elke iPhone 5 is geschikt voor het 4G netwerk van KPN.
De iPhone 5c (modelA1507) en de iPhone 5s (modelA1457) wel, maar de iPhone 5
(model A1429) niet.
Dit houdt verband met de gebruikte frequentie's.
Maar lees het zelf maar even na.

Klik-> Dossier: 4G voor iPhone en iPad

sj
door sjois1987 - Jul 14, 2014 om 18:31
8 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn bereik was in het begin met de iPhone 5 hetzelfde als met mijn vorige toestel. Niet optimaal maar wel acceptabel. Dat valt denk ik te wijten aan het dorp waar ik woon. Met de simkaart in een samsung galaxy werd het ook niet beter. Ik geloof zeer zeker dat het een combinatie van is hoor...
Ik was absoluut niet van plan 4g te nemen. Ik wil gewoon graag krijgen waarvoor ik betaal en dat is 3G en ik wil niet meer gaan betalen omdat ze dat niet kunnen leveren.
Ik zal eerst eens een aangetekende brief gaan versturen, kijken of ik daarmee wellicht verder kom. Vaak is 't bij zulk soort bedrijven ook een kwestie van volhouden.

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 18:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja oké, dat lijkt me de beste manier en dan via de geschillencommissie.
Suc6 in ieder geval

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 19:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een leuk gratis tooltje, kun je eens bekijken waar je het beste signaal hebt in je huis.
Ik heb deze app voor android ook in gebruik, best wel geinig.
Voor iOS is het ook verkrijgbaar.
Klik-> Opensignal
Klik-> OpenSignal - Signal Booster and 3G/4G/Wifi Coverage Maps

sj
door sjois1987 - Jul 29, 2014 om 10:49
8 Antwoorden / 1 Vragen

Update voor de geïnteresseerden: er zijn de afgelopen tijd een aantal mensen op bezoek geweest welke inderdaad kpn of hi als provider hadden en inderdaad; geen 3G netwerk en slecht bereik. Deze nummers genoteerd en naar Hi verzonden zoals ze gevraagd hadden. Nu komen ze weer met de volgende voorwaarde; deze mensen moeten ook weer een klacht indienen en vervolgens wordt weer aan hen gevraagd om meer nummers te verzamelen. Al met al worden we zo allemaal aan het lijntje gehouden en van het kastje naar de muur gestuurd. Dit lijkt op een spelletje "de aanhouder wint".
Ik heb ze nog éénmaal verzocht om binnen 1 week met een passende oplossing te komen en anders onderneem ik andere stappen want als we zo doorgaan is het december 2015 en is mijn abonnement afgelopen.
Ze waren overigens niet erg blij met mijn post hier...

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 11:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=sjois1987 schreef op dinsdag 29 jul 2014, 10:49]U
Ze waren overigens niet erg blij met mijn post hier...
Waarom niet? Ze wilden toch een grootschalig onderzoek doen?
;-)

Ik zou maar heel gauw werk maken van de geschillencommissie als ik jou was, want je hebt maar 30 dagen de tijd om daar een klacht neer te leggen, nadat je klacht officieel is afgewezen. Ik krijg het gevoel dat je aan het lijntje wordt gehouden.

klik HIER

Lees vooral de brochure goed door over termijnen en klachtengeld.

De GC is overigens dol op 'elkaar tegemoet komen', je zou dus nog bij Hi een voorstel kunnen doen tot een verlaging van je abonnementsgeld. Dat zal Hi niet leuk vinden, maar ik denk de GC wel en dat zou dan wel eens in je voordeel kunnen uitpakken als je het voor laat komen bij de GC.

sj
door sjois1987 - Jul 29, 2014 om 13:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dat was mijn antwoord ook ;-)
Mijn klacht is nog steeds niet officieel afgewezen. Ik heb zojuist een aangetekende brief op de post gedaan met daarin mijn klacht en, inderdaad, het verzoek om het abonnementsgeld te verlagen. Ze hebben na ontvangst 2 weken om te reageren. Als ik dan een definitieve afwijzing krijg ga ik met mijn hele communicatie en voorstellen en verzoeken naar de GC. Bedankt voor de reactie!

sj
door sjois1987 - Aug 1, 2014 om 14:34
8 Antwoorden / 1 Vragen

Laatste update; na mijn verzoek voor een adres om een aangetekende brief te versturen ben ik eindelijk geholpen! Mijn abonnement wordt beëindigd en ik kan óf een toestel met 4G en een 4G abo afsluiten of ik kan natuurlijk naar een andere provider. Gisteren is iemand bij mij op bezoek geweest die toevallig 4G van Hi had en die had behoorlijk goed netwerk met een snelheid van 20 MB/s.
Nu kan ik dus op mijn gemak gaan uitvinden wat mijn volgende toestel en abo wordt. Bedankt voor de adviezen!

gompy2
door gompy2 - Aug 1, 2014 om 17:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi.

Ik zou zelf kiezen voor ander toestel en abbo (4G) en wel bij Hi (KPN) blijven.
Een andere provider is soms ook niet alles en als je hier de ellende leest over bijvoorbeeld Vodafone dan wordt je daar ook aardig depri van.
En daar zit je dan toch aan vast, Vodafone of T-Mobile, andere netwerken zijn er niet.
En hoever de 4g-Netwerken gevorderd zijn kun je hier bekijken
Klik-> 4G Netwerken
KPN heefft de beste 4G dekking.