ma
door mabacebel Nov 1, 2014 om 09:53
Computers & telefonie

New phone every year

Beste redactie,

Ik las de vraag van david87 dd. 01-10-2014 betreffende zijn ervaringen met Vodafone en het afgesloten " new phone every year" abonnement.

Ook ik werd, als trouwe klant, in de Vodafone winkel zeer onaangenaam verrast met 'n behoorlijke bijbetaling voor een nieuwe telefoon terwijl daar helemaal niets over wordt vermeld in de voorwaarden of op de site van Vodafone.

Sterker in de voorwaarden staat letterlijk dat je kunt kiezen uit alle telefoons die de Vodafone of Belcompany winkel aanbiedt. Ik ging slechts voor de Iphone 6 plus met 128 GB geheugen maar had ook voor de met goud belegde versie van een Iphone kunnen gaan toch?

Eerst werd gesteld dat ik moest wachten tot alle termijnen van de verzekeringen waren voldaan terwijl mijn telefoonabonnement in oktober verloopt. De verzekering werd in januari dit jaar afgesloten waardoor ik pas in januari 2016 een nieuwe telefoon kon ophalen. De resterende maanden van de verzekering kon ik, om administratieve redenen, niet op voorhand betalen.

Mijn telefoonabonnement zou in januari wel met 2 jaar worden verlengd. Vreemd? Ik kon in oktober niet in een keer afbetalen maar Vodafone kon mijn abonnement in januari wel koppelen aan de verzekeringstermijn. Daar kon volgens Vodafone niets aan worden veranderd.

Deze starre houding van Vodafone was voor mij (overigens ook voor de medewerker die ik aan de telefoon sprak) onbegrijpelijk. Als consument en trouwe klant voel je je dan wel belazerd. Ook ik kreeg het aanbod mijn 120 euro minus 30 euro administratiekosten terug te krijgen. Het gesprek ronde ik af met de opmerking dat ik me zou gaan beraden op vervolgstappen.

Deze houding van de firma Vodafone betekende voor mij in eerste aanleg einde overeenkomst in 2015 en overstappen naar KPN. Want aan een boom zo vol gehangen (er werd verteld dat er circa 5 miljoen klanten zijn) mist men 1 of 2 klanten niet denk ik dan.

Maar tot mijn verbazing werd ik enkele dagen later door een andere medewerkster gebeld met de mededeling dat de resterende bedragen van de verzekering toch in een keer konden worden voldaan via het lopende automatisch incasso en dat ik alsnog per omgaande mijn nieuwe telefoon op kon gaan halen in de Vodafone winkel. Dan denk je dat de zaak is opgelost.

Niets bleek minder waar. In de winkel werd ik wederom geconfronteerd met 400 euro bijbetaling en de 1 jaar oude 5s met 32 GB geheugen inleveren.

Laatst genoemde telefoon ziet er nog als nieuw uit en brengt in de verkoop zeker 250 tot 300 euro op. Als je dan alles bij elkaar optelt (400 bijbetalen, 250 voor de verkoop 5s en 120 voor de verzekering) dan betaal je een nieuwe Iphone 6+ dus nagenoeg zelf terwijl je abonnement gelijk extra wordt verlengd.

Al met al een zeer onverkwikkelijke gang van zaken. Het lijkt mij onvoorstelbaar dat Vodafone zo met deze, naar mijn mening, volksverlakkerij weg kan komen.

In de reacties las ik dat Vodafone op david87 heeft gereageerd maar vermoedelijk nog geen oplossing heeft aangedragen omdat david87 kennelijk de gestelde vragen nog niet heeft beantwoord.

De vragen van Vodafone zal ik wel beantwoorden en u op de hoogte houden van de resultaten.

2702 5 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 1, 2014 om 10:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij welke provider je ook zit, volgens mij kan je nog altijd het beste zelf de telefoon aanschaffen en een sim-only abonnement nemen. Neem je toch een abonnement met telefoon, laat je dan niet verleiden tot allemaal onzinnige extra's zoals verzekeringen en "a new phone every year".

Overigens bij Apple kost een iPhone 6 Plus 128 Gb (kleur zilver, spacegrijs óf goud) momenteel € 999,00. Het afkopen van de verzekering kan je daar niet bij mee tellen, dus betaal je direct € 650,00 en € 350,00 in twee jaar via je abonnement (ongeveer € 15,00 p/m dus).

ma
door mabacebel - Nov 1, 2014 om 10:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 1 nov 2014, 10:11]Bij welke provider je ook zit, volgens mij kan je nog altijd het beste zelf de telefoon aanschaffen en een sim-only abonnement nemen. Neem je toch een abonnement met telefoon, laat je dan niet verleiden tot allemaal onzinnige extra's zoals verzekeringen en "a new phone every year".

Overigens bij Apple kost een iPhone 6 Plus 128 Gb (kleur zilver, spacegrijs óf goud) momenteel € 999,00. Het afkopen van de verzekering kan je daar niet bij mee tellen, dus betaal je direct € 650,00 en € 350,00 in twee jaar via je abonnement (ongeveer € 15,00 p/m dus).

diumenge
door diumenge - Nov 1, 2014 om 10:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je wilt reageren type je reactie dan in het blok onder Reageren. (eventueel onder de gequote tekst)

ma
door mabacebel - Nov 1, 2014 om 10:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 1 nov 2014, 10:11]Bij welke provider je ook zit, volgens mij kan je nog altijd het beste zelf de telefoon aanschaffen en een sim-only abonnement nemen. Neem je toch een abonnement met telefoon, laat je dan niet verleiden tot allemaal onzinnige extra's zoals verzekeringen en "a new phone every year".

Overigens bij Apple kost een iPhone 6 Plus 128 Gb (kleur zilver, spacegrijs óf goud) momenteel € 999,00. Het afkopen van de verzekering kan je daar niet bij mee tellen, dus betaal je direct € 650,00 en € 350,00 in twee jaar via je abonnement (ongeveer € 15,00 p/m dus).

Ik ben al sinds begin jaren 90 klant bij Vodafone en elke 2 jaar is het weer stevig onderhandelen over de verlenging in combinatie met een nieuwe telefoon. Daarbij kies ik niet voor éénmalige aanschaf en sim-only. Ik heb deze verzekering na ampele overwegingen (mede door de goede voorwaarden zonder enige restrictie) afgesloten om voornoemde onderhandelingen te voorkomen. Ik betaal de premie zij moeten zich aan de gemaakte overeenkomst houden. Dat het misschien meer kost dan aanschaf in een keer zij dan zo.

Overigens klopt je berekening volgens mij niet helemaal. Ik moest 400 bijbetalen terwijl de verzekering van 120 euro dan ook al is voldaan. Dat is toch samen 620 euro? Mijn aanname is dat Vodafone voor mijn ingeleverde Iphone nog rond de 250 euro vangt. Dat maakt dan toch 870 euro. Nieuwprijs van 999 euro verkoop (ik weet zeker dat Vodafone voor dat bedrag niet inkoopt) klopt, dus resteert 129 euro die zij bij verkoop "tekort" zouden komen die ik dan dubbel en dwars betaal in mijn nieuwe abonnement.

Maar het gaat mij hier om gemaakte afspraken waarvoor wordt betaald die niet worden nagekomen. Dat mijn keuzes in de toekomst waarschijnlijk anders zullen zijn en/of worden staan daar los van.

diumenge
door diumenge - Nov 1, 2014 om 11:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tenzij je met de verzekering op "a new phone every year" doelt zie ik nog steeds niet wat de betaalde premie of het versneld afbetalen van de resterende premie met je berekening en met de aanschaf van een nieuwe telefoon en/of het aangaan van een nieuw contract van doen heeft.

Je schrijft ook dat je slechts ging voor de iPhone 6 Plus 128 GB, dat is denk ik wel het duurste model wat momenteel beschikbaar is van alle regulier beschikbare telefoons.

Kennelijk ben je van mening dat je er goed onderhandelt hebt en zij zich nu niet aan de regels houden, tja zou zijn die bedrijven nu eenmaal. Die ellende is te voorkomen door abonnement en toestel van elkaar te scheiden, uiteraard hoeft dat niet maar ik wens je succes in het halen van je gelijk.