fe
door femke1988 Nov 8, 2010 om 15:09
Geldzaken & recht

NHG naamwijzigen

Goedendag,

Mijn vriend en zijn ex zijn nu al een tijdje uit elkaar. En wij zijn er mee bezig om de hypotheek van haar naam in mijn naam te veranderen.
Nu is het zo dat alles accoord is wat betrefd geldschieters en zijn ex, zij heeft inmiddels al afstand gedaan wat de woning betrefd, maar nu wil NHG niet mee werken om een simpele naamsverandering toe te passen.

NHG reageerd alleen met het antwoord dat wij: of de hypotheek maar over moeten sluiten of het huis verkopen.
We kunnen het alleen nog niet oversluiten omdat wij deze nog niet lang genoeg hebben dus krijgen wij een boete. Dat is dus geen optie.
En verkopen willen we liever niet omdat we dan ook weer met geld problemen te maken krijgen. Want er is nog geen overwaarde en gezien deze slechte tijd is verkopen geen optie en draai je heel veel verlies.

Bij NHG is het altijd een gedoogbeleid geweest om de namen te veranderen maar sinds ander half jaar is dit dus niet meer van toepassing maar hebben hier geen bekendheid aan gegeven. Evenals onze hypotheek verstrekker waren wij hier niet van op de hoogte gesteld.

Weet iemand misschien wat wij hier mee kunnen?

Ik kan me niet voorstellen dat er niet meer stellen zijn die in deze situatie verkeren zoals wij. Want iedereen wil graag verder na een scheiding/uit elkaar gaan maar dat maakt NHG niet mogelijk voor ons.

5670 10 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 8, 2010 om 15:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Eerst maar eens in kaart krijgen wat er al geregeld hebt. Zijn je vriend en zijn ex al bij de notaris geweest om de woning te verdelen en dus alleen op zijn naam te krijgen? Zijn ex kan namelijk niet zomaar even "afstand doen van de woning". Dat kan alleen via de notaris geregeld worden.

Die zal, in mijn ogen, er ook voor moeten zorgen dat zijn ex niet langer aansprakelijk is voor de hypotheek (zgn ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid). De verdeling van de woning als het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid zullen dan ook op het zelfde moment geregeld worden. Op dat moment is alleen je vriend nog aansprakelijk, tenzij de bank vereist dat ook jij aansprakelijk wordt. Daarvoor zul je dan moeten tekenen.

Of je bij oversluiten van de hypotheek een boete krijgt is van een aantal zaken afhankelijk. De belangrijkste zijn: is de rente voor nieuwe hypotheken lager dan de afgesproken en hoe lang is de rentevasteperiode nog. Daarnaast kan het ook nog zijn dat er al meteen afspraken gemaakt zijn.

Voor NHG is vereist dat als je hoofdelijk aansprakelijk bent, je ook beiden eigenaar van het huis bent. Na een verdeling is alleen je vriend dat. NHG kan dan dus meer niet verleend worden omdat je niet aan de voorwaarden voldoet.

Hoe ze er dan bij komen dat je dat met een oversluiting wel zou kunnen regelen is mij onbekend.

Het is overigens wel mogelijk dat ook jij eigenaar van de woning wordt, maar dan moet je wel 6% overdrachtsbelasting over de helft van de waarde betalen en de helft van de overwaarde aan de ex van je vriend betalen.

marcel75
door marcel75 - Nov 8, 2010 om 15:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Oh ja, dat er bij NHG een gedoogbeleid zou bestaan is een fabeltje. NHG is al jaren de strengste toetser die er in de markt te vinden is.

Nog een aanvullende tip: als je wel wilt meedelen in de waarde van de woning zonder dat je eigenaar bent, moet je een samenlevingscontract op laten stellen. Doe je dat niet en betaal je wel mee met de hypotheek, dan heb je als je uit elkaar gaat voor niets betaald. Je hebt dan namelijk nergens recht op.

fe
door femke1988 - Nov 8, 2010 om 19:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nou het is namelijk zo dat we al contact hebben gehad met een notaris en dat er dus een akte van verdeling is gemaakt en ook het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid zou dan geregeld worden.

Het huis moet ook op mijn naam komen te staan omdat de bank niet accoord gaat met alleen zijn naam/loon. Hiervoor heb ik al een papier getekend zodat mijn naam dus ook op de hypotheek kwam te staan.

Nou de hypotheek staat voor 30 jaar vast en de eerste 5 jaar is de periode dat je een boete kunt krijgen. We zitten nu pas op 1,5 jaar dus we moeten zeker nog 3,5 jaar wachten voor dat we boete vrij kunnen oversluiten.

Ik zou dus doormiddel van die aktes die we zouden laten maken ook eigenaar van de woning worden, maar omdat NHG dus niet mee werkt hebben we deze aktes nog niet laten maken. Dus het is niet van toepassing dat wij niet aan de voorwaarden voldoen.

De eerste toetsing die we hebben gehad was helemaal accoord. Alleen tijdens de tweede toetsing ging NHG dus niet accoord. Terwijl er niets was veranderd aan de situatie.

En als reactie op de overwaarde. Er zit nog helemaal geen overwaarde op het huis alleen maar onderwaarde.

Alvast bedankt.

marcel75
door marcel75 - Nov 8, 2010 om 20:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Femke,
Dat er geen overwaarde is, maakt het nog interessanter. In dat geval moet de ex van je vriend aan jouw geld betalen. Jij krijgt dus geld om eigenaar te worden. Dat klinkt misschien raar, maar het is gewoon het spiegelbeeld van overwaarde. Jij krijg namelijk een onverdeelde helft van een woning, maar neemt daar tegenover ook haar aandeel in de hypotheek over. En dat geeft een negatieve waarde.

Als je deze constructie kiest, is het dus geen verdeling maar gewoon een levering. Daarvoor zul je ook een koopovereenkomst getekend moeten hebben. Die zal de bank ook willen hebben.

Je moet je dus wel afvragen of die 6% overdrachtsbelasting over de helft van de gewone waarde het je wel waard is om een beetje korting te krijgen op je hypotheek. Is het huis bijvoorbeeld € 200.000,-- waard, dan moet je over de helft van, zijnde € 100.000,-- overdrachtsbelasting betalen. Dat is toch weer € 6.000,--. Die 6% moet je namelijk wel terug zien te verdienen. Mocht jullie relatie om een of andere nog eens spaak lopen, dan moet op dat moment nog een keer overdrachtsbelasting betaald worden omdat je geen gebruik kunt maken van een vrijstelling. Ik vind dit wel zaken die de notaris eigenlijk al lang met jullie had moeten bespreken en jullie op had moeten wijzen. Persoonlijk vind ik het namelijk zonde van het geld omdat je op veel goedkopere wijze hetzelfde kunt regelen.

De rentevasteperiode is dus 5 jaar. Heb je al om een boeterenteberekening (mooi woord voor Scrabble e.d.) gevraagd bij de bank en/of de adviseur? Misschien valt dat nog wel mee.

Overigens is het wel mogelijk om met NHG deze constructie te volgen. Maar je zult veel geduld moeten hebben en alle spullen moeten aanleveren (dus ook een koopovereenkomst).

fe
door femke1988 - Nov 9, 2010 om 18:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben alles wat betreft de koopovereenkomst etc. al voor elkaar maar het ligt echt aan de NHG. Zij zijn de enige party die dus niet mee willen werken.
Voor de rest hoefde er niks meer geregeld te worden.

De boetebereking hoeven we niet te doen. We zijn er namelijk al achter dat dat rond de 30.000 euro zou worden.

Heb je misschien nog tips hoe dat zit met de NHG? Hoe we dat misschien kunnen omzeilen of iets?

Het is gewoon echt dat NHG geen naam wil veranderen, terwijl we wel aan alle voorwaarden voldoen.
NHG verklaard zelf dat dit een gedoogbeleid is geweest en onze hypotheker bevestigd dat.

marcel75
door marcel75 - Nov 9, 2010 om 19:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Femke,
Hoe weet je zo zeker dat de boete € 30.000,-- zal zijn? Wie heeft je dat wijs gemaakt? Als ik op deze website berekening boeterente even reken, kom ik daar bij lange na niet op uit. Zelfs bij de grootste boeterenteboeven (de ING met de voordeelhypotheek) en 7% rente kom in maar net op € 20.000,--. Nog steeds een gigantisch bedrag, maar toch.

Een reden waarom de NHG niet meewerkt en mij nu pas te binnen schiet heeft er ook mee te maken dat er aan de eigendom gesleuteld wordt. Er komt immers een nieuwe mede-eigenaar.

Is het ook geen optie om de woning te verdelen en toe te delen aan je vriend, ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor zijn ex te regelen en wellicht dat jij dan wel mede-aansprakelijk wordt? Dat is een weg die ook vaak bewandelt wordt. Let wel: je wordt dan mede-eigenaar en deelt dus ook niet automatisch mee in de toekomstige overwaarde. Maar dat kun je ondervangen met een goed samenlevingscontract.

Je bent dan weliswaar de NHG wel kwijt, maar hoeveel is dat op jaarbasis? Globaal zo'n € 500,--. Met die € 500,-- moet je dus eerst de overdrachtsbelasting die je moet betalen terugverdienen voordat NHG pas voordelig voor jullie wordt.

Blijf je dus niet blind staren op 1 mogelijkheid. Er zijn er sowieso 2!

te
door terpstra - Nov 21, 2010 om 01:22
174 Antwoorden / 5 Vragen

Ik begrijp iets niet. Of juist wel. Is de banken maffia hier ook al actief.
Marcel geeft juist iets zuiver weer en krijgt een negatieve duim.
Ik zou die motivatie wel eens willen zien.
Groet,H.

invalide
door invalide - Nov 21, 2010 om 11:11
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als de bank deze Hypo nu zonder geldige NHG wel het tarief met NHG blijft geven zou ik voorlopig niets aanpassen.

Als je ooit elders wilt gaan wonen zal dit automatisch goed komen dus alleen als fout gaat heeft de NHG een probleem omdat de namen niet kloppen met de Hypotheek akte!

Zij hadden kunnen verdienen door de kosten van hun Akte te ontvangen dus beetje dom!
Dus als ze alleen hun kosten zouden vragen, ik weet niet waarom ze zo moeilijk doen in dit geval omdat alles rond is behalve dat van hun.

Gezien de kosten voorlopig zo laten.

fe
door femke1988 - Nov 21, 2010 om 16:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nou het is geregeld, we gaan het zonder NHG doen. Hier gaat de geldverstrekker mee accoord. Waarom dit nu pas gebeurd snappen wij ook niet maar we zijn er wel blij mee. Toch iedereen bedankt voor de hulp!

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 08:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Terpstra,
Dank voor de bijval.

Invalide,
Gewoon maar lekker niets regelen is een, excuseer mijn taalgebruik, erg fout advies. Dat betekent namelijk dat de ex hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de terugbetaling van de lening en de rente. Daar zitten behalve nadelen ook risico's aan.

Daarnaast zal een bank geen NHG tarieven toepassen op een niet NHG-lening.

Femke,
Mooi dat het geregeld is!