welkom03
door welkom03 Feb 25, 2015 om 15:31
Voeding & gezondheid

Nieren

ik heb een vraag over mijn nieren ,die werken nog voor 50% men noemt dit een verstoorde nierfunctie niets aan de hand tot nu toe ,de vraag is wat kan ik zelf doen ,om die functie te verbeteren .of evt stabiliseren
is er iemand ,die daar al eerder mee te maken heeft gehad ,dan zou ik het graag weten

2241 18 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2015 om 15:34
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou in uw situatie deze vraag voorleggen aan uw huisarts en of uw specialist. Op dit forum zijn verschillende mensen te vinden met kennis op bepaalde gebieden, maar uw gezondheid, zeker uw nieren, zou ik met de echte deskundigen bespreken.

aurora1
door aurora1 - Feb 25, 2015 om 15:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Deze vraag moet u aan uw huisarts en/of specialist voorleggen.

Algemene informatie kunt u op de website van de Nierpatiënten Vereniging Nederland lezen: klik hier.

gerbera
door gerbera - Feb 25, 2015 om 16:09
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk niet dat er op dit forum ervaringsdeskundigen zijn. Het enige dat ik kan adviseren is wat zowel mahadma en aurora1 melden. Daarnaast ga nooit zelf met pillen en dergelijke, zeker niet als het om een gratis proefzending gaat, aan de gang.

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2015 om 19:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

hallo welkom03, lees hier . Ik voeg me natuurlijk ook bij de anderen: raadpleeg uw specialist. (Al neem ik wel aan dat u daar al geweest bent, anders zou u het niet weten, toch)?

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2015 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Net zoals de anderen ga ik er van uit dat u onder behandeling bent van een arts.

Maar als hij dat nog niet gedaan heeft, vraag dan uw arts u door te verwijzen naar een diëtiste.

Uiteraard weet ik niet waardoor u een verstoorde nierfunctie hebt, maar voeding en dan vooral het gebruik van zout en eiwitten kan bij sommige aandoeningen heel nauw luisteren.

Ook kunt u juist een te weinig aan bepaalde voedingsstoffen opnemen en andere weer te veel. Dus een zorgvuldig samengesteld dieet kan u wellicht helpen de toestand niet te laten verslechteren.

Ik heb hier helaas zeer lange ervaring mee gehad in mijn gezin.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2015 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog een advies. Als u even andere gezondheidsproblemen hebt, bijvoorbeeld een verkoudheid, kriebelhoest enzovoort, ga dan vooral niet zelf met huismiddeltjes aan de gang en neem onder geen beding een hoestdrankje. Funest voor uw nieren.

Dus ook met andere problemen naar de huisarts ter controle.

su
door superklaver - Feb 26, 2015 om 19:36
68 Antwoorden / 0 Vragen

Goede avond. Is er al onderzocht waarom de nieren minder werken? Hoge bloeddruk, zoutgebruik, cystes etc? Loopt u bij een nefroloog (specialist nierziekten)?

Het is sowieso verstandig zo min mogelijk zout te gebruiken om de nieren te ontlasten. Let op zout zit ook in zoete drop. Dus dat is ook niet verstandig. En neem absoluut geen nsaid's als diclofenac, ibuprofen, naproxen etc. Dit is funest voor je nieren. sowieso medicatie en ook homeopathische middelen alleen in overleg met de arts.

Ik zelf ben geen nefroloog, maar ervaren nierpatient. Zelf begin vorige maand mijn 2e niertransplantatie gehad.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2015 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@superklaver

Dat is mooi. Ik hoop dat hij goed blijft werken, dan krijgt u uw leven weer terug.

su
door superklaver - Feb 26, 2015 om 20:07
68 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1, bedankt. De nier werkt perfect gelukkig. Ik hoop dat ik er net zo lang mee kan doen als de vorige keer. Heb er op een paar maanden na bijna 25 jaar mee gedaan. Langer dan gemiddeld. En daar gaan we nu weer voor. En ik voel me al zo veel beter dan voor de operatie. Echt een wereld van verschil.

door 1953 - Feb 26, 2015 om 20:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Daar kan het beste uw uroloog, nefroloog of uw huisarts beantwoorden.

Een goed dieet, waaronder zoutloos of zoutarm dieet en medicatie.

De bijnier regelt uw tensie (bloeddruk).

tenormin
door tenormin - Feb 26, 2015 om 20:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=superklaver schreef op donderdag 26 feb 2015, 20:07] Ik hoop dat ik er net zo lang mee kan doen als de vorige keer. Heb er op een paar maanden na bijna 25 jaar mee gedaan. Langer dan gemiddeld. En daar gaan we nu weer voor. En ik voel me al zo veel beter dan voor de operatie. Echt een wereld van verschil.

Wat een geweldig goed nieuws voor u, en dit al voor de tweede keer. Werkelijk fantastisch voor U. Een felicitatie waard.

su
door superklaver - Feb 26, 2015 om 21:00
68 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 26 feb 2015, 20:19]Daar kan het beste uw uroloog, nefroloog of uw huisarts beantwoorden.

Een goed dieet, waaronder zoutloos of zoutarm dieet en medicatie.

De bijnier regelt uw tensie (bloeddruk).

Niet alleen de bijnier hoor. Ook de nier zelf. Hoe minder mijn nieren gingen werken, hoe moeilijker het was om mijn bloeddruk onder controle te krijgen. Nu heb ik dan een nieuwe nier en met klein beetje bloeddruk pillen is mijn bloeddruk perfect, zelfs iets aan de lage kant. En er is niks aan mijn bijnieren veranderd.

welkom03
door welkom03 - Feb 26, 2015 om 21:02
23 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=superklaver schreef op donderdag 26 feb 2015, 20:29][quote=tenormin schreef op donderdag 26 feb 2015, 20:25][quote=superklaver schreef op donderdag 26 feb 2015, 20:07] Ik hoop dat ik er net zo lang mee kan doen als de vorige keer. Heb er op een paar maanden na bijna 25 jaar mee gedaan. Langer dan gemiddeld. En daar gaan we nu weer voor. En ik voel me al zo veel beter dan voor de operatie. Echt een wereld van verschil.

Wat een geweldig goed nieuws voor u, en dit al voor de tweede keer. Werkelijk fantastisch voor U. Een felicitatie waard.
bedankt. ben er ook erg blij mee. kan nu weer aan mijn toekomst werken en mijn opleiding afmaken om daarna een nieuwe baan te zoeken.

welkom03
door welkom03 - Feb 26, 2015 om 21:12
23 Antwoorden / 13 Vragen

geweldig al die successen

su
door superklaver - Feb 26, 2015 om 21:16
68 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 26 feb 2015, 20:25][quote=superklaver schreef op donderdag 26 feb 2015, 20:07] Ik hoop dat ik er net zo lang mee kan doen als de vorige keer. Heb er op een paar maanden na bijna 25 jaar mee gedaan. Langer dan gemiddeld. En daar gaan we nu weer voor. En ik voel me al zo veel beter dan voor de operatie. Echt een wereld van verschil.

Wat een geweldig goed nieuws voor u, en dit al voor de tweede keer. Werkelijk fantastisch voor U. Een felicitatie waard.
bedankt. ben er ook erg blij mee. kan nu weer aan mijn toekomst werken en mijn opleiding afmaken om daarna een nieuwe baan te zoeken.

tenormin
door tenormin - Feb 26, 2015 om 21:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=welkom03 schreef op donderdag 26 feb 2015, 21:12]geweldig al die successen

Ja, beste welkom03, dat moet u toch hoop op de toekomst geven. Vasthouden aan het positieve is beter dan het negatieve. U schrijft dat er tot nu toe niets aan de hand is, houden zover mogelijk. Wens ook u natuurlijk een zo gezond mogelijke toekomst.

welkom03
door welkom03 - Feb 27, 2015 om 07:32
23 Antwoorden / 13 Vragen

bedankt voor je reactie

su
door superklaver - Mar 3, 2015 om 12:58
68 Antwoorden / 0 Vragen

Maar loopt u nu bij een nefroloog en is de oorzaak bekend van de verminderde nierfunctie? Er moet wel iets mee gebeuren (dieet, medicijnen) om verdere achteruitgang tegen te gaan. En misschien zelfs te kunnen verbeteren. Maar dat ligt dus aan de oorzaak wat er kan en moet gebeuren.