ce
door ceoost11 Sep 9, 2014 om 23:06
Geldzaken & recht

Niet besteld product ontvangen

Wat moet je doen als je een product ontvangt, incl. factuur, die je niet het besteld?
Kun die gewoon retour zenden? Het komt ook nog uit het buitenland.

845 12 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 9, 2014 om 23:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Is uw naam en adres wel correct? Kunt u zeggen waar het om gaat?

Als het u is toegestuurd om u te bewegen tot koop, terwijl u het niet heeft besteld, mag u het gewoon houden.

zw
door zwaardvis - Sep 9, 2014 om 23:25
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft u vijanden? Producten bestellen op naam van een ander schijnt veel voor te komen....

czar
door czar - Sep 10, 2014 om 00:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Product behouden, of weggeven als je er niks aan vindt.
Factuur in de vuilnisbak gooien.

door 1953 - Sep 10, 2014 om 03:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De wet is daar duidelijk in: wat u onverschuldigd (on)geadresseerd ontving van wie dan ook, wordt (werd) uw eigendom en is onverschuldigd voor enig factuur.

Laat het bedrijf maar bewijzen dat u iets heeft besteld; wie eist die bewijst!

door 1953 - Sep 10, 2014 om 03:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op dinsdag 9 sep 2014, 23:25]Heeft u vijanden? Producten bestellen op naam van een ander schijnt veel voor te komen....

Het IP-adres kan van invloed zijn. Of uw IP-adres is gehackt geweest?

Weet dat de Bezorgbeer bij ieder internetbestelling mijn IP-adres heeft geregistreerd en dat komt tot uiting in de e-mail van de Bezorgbeer.

pi
door pieterwolters - Sep 10, 2014 om 08:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

IP adres zegt tegenwoordig niet zoveel meer. Je kunt immers overal het internet op.

czar
door czar - Sep 10, 2014 om 10:46
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Vrijwel iedere webshop waar je iets bestelt zal het IP-adres bewaren bij de bestelling,
Verder staat in het logbestand natuurlijk nog elke HTTP-request vergezeld van IP-adres.

De vaste aansluitingen in Nederland hebben vrijwel allemaal een semi-vast IP-adres. Dat is de standaard met DHCP-toekenning van IP-adressen. Het hebben van een (bijna) vast IP-adres heeft veel voordelen, maar zeker ook veel nadelen. De nadelen liggen voornamelijk op het gebied van de privacy en mogelijkheden tot hacken van een specifieke aansluiting.

Wil je veiliger of anoniemer internetten, dan kun je gebruik maken van een proxy-server of een VPN-dienst. Zeker VPN-diensten zijn tegenwoordig erg in, maar niet gratis. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om rechtenbeperkingen te omzeilen. Je kunt bij veel VPN-diensten het land kiezen, zodat het lijkt alsof je vanuit dat gekozen land informatie opvraagt. Ik maak er, woonachtig in Duitsland, veel gebruik van om uitzendingen waarvoor de aanbieder alleen uitzendrechten in Nederland heeft toch te kunnen bekijken.
Bedenk echter goed dat de proxy- of VPN-aanbieder WEL al je verkeer kan zien. Die zul je dus moeten vertrouwen. Velen adverteren met het feit dat ze het dataverkeer niet opslaan, maar is dat ook zo?

ce
door ceoost11 - Sep 10, 2014 om 10:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties.

@zoekster: Naam en adres zijn correct. We dachten eerst aan een grap, gezien het soort producten, laten we het voedingssupplementen noemen. Het gaat hier echter om een behoorlijk bedrag. Factuur komt van een bedrijf uit Letland, maar op de poststempel staat Frankfurt.

@1953: IP-adres zou gehackt kunnen zijn, maar het pakket stond op volledige naam van onze zoon.

Incassobureau Alektum is degene waaraan betaald moet worden. Dat heb ik op internet nagezocht. Die hebben nogal wat meegemaakt de laatste jaren. We gaan bij hen om opheldering vragen om het product terug te sturen.

ce
door ceoost11 - Sep 10, 2014 om 11:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 10 sep 2014, 03:07]De wet is daar duidelijk in: wat u onverschuldigd (on)geadresseerd ontving van wie dan ook, wordt (werd) uw eigendom en is onverschuldigd voor enig factuur.

Laat het bedrijf maar bewijzen dat u iets heeft besteld; wie eist die bewijst!

ce
door ceoost11 - Sep 10, 2014 om 11:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 10 sep 2014, 03:07]De wet is daar duidelijk in: wat u onverschuldigd (on)geadresseerd ontving van wie dan ook, wordt (werd) uw eigendom en is onverschuldigd voor enig factuur.

Laat het bedrijf maar bewijzen dat u iets heeft besteld; wie eist die bewijst!

Inderdaad, dat gaan we nu ook doen.

zoekster
door zoekster - Sep 10, 2014 om 11:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ceoost11 schreef op woensdag 10 sep 2014, 10:59]Dank voor de reacties.

@zoekster: Naam en adres zijn correct. We dachten eerst aan een grap, gezien het soort producten, laten we het voedingssupplementen noemen. Het gaat hier echter om een behoorlijk bedrag. Factuur komt van een bedrijf uit Letland, maar op de poststempel staat Frankfurt.

Heeft uw zoon niets ingevuld op internet? Een 'gratis' proefpakketje aangevraagd? Als er geen rekeningnummer bij Alektum bekend is van u of uw zoon, dan kunt u er wijselijk vanuit gaan dat uw zoon niets heeft besteld. Een naam en adres van iemand kan iedere pestkop invullen.
Waarom zou u overigens iets terug sturen, doe het in ieder geval niet als u portokosten moet betalen.

Als dit vreemde streken van het bedrijf zelf blijken te zijn, dan kunt u een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

Ik vermoed dat Alektum u niet met rust zal laten, zij zijn niet redelijk, mocht u dat soms hopen en u zult de nodige dreigementen bij niet betalen over u heen krijgen. Ze zullen dreigen met een deurwaarder/dagvaarding maar zover komt het nooit. Geef niet meer informatie van uzelf prijs dan dat ze nu weten. Dus GEEN emailadres, GEEN telefoonnummer, dat zal alleen maar tegen u worden gebruikt.

Overigens is een bedrijf verplicht naam en adres (geen postbusnummer) te vermelden bij het aangaan van een overeenkomst op afstand.

ce
door ceoost11 - Sep 10, 2014 om 12:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 10 sep 2014, 11:13][quote=ceoost11 schreef op woensdag 10 sep 2014, 10:59]Dank voor de reacties.

@zoekster: Naam en adres zijn correct. We dachten eerst aan een grap, gezien het soort producten, laten we het voedingssupplementen noemen. Het gaat hier echter om een behoorlijk bedrag. Factuur komt van een bedrijf uit Letland, maar op de poststempel staat Frankfurt.

Heeft uw zoon niets ingevuld op internet? Een 'gratis' proefpakketje aangevraagd? Als er geen rekeningnummer bij Alektum bekend is van u of uw zoon, dan kunt u er wijselijk vanuit gaan dat uw zoon niets heeft besteld. Een naam en adres van iemand kan iedere pestkop invullen.
Waarom zou u overigens iets terug sturen, doe het in ieder geval niet als u portokosten moet betalen.

Als dit vreemde streken van het bedrijf zelf blijken te zijn, dan kunt u een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

Ik vermoed dat Alektum u niet met rust zal laten, zij zijn niet redelijk, mocht u dat soms hopen en u zult de nodige dreigementen bij niet betalen over u heen krijgen. Ze zullen dreigen met een deurwaarder/dagvaarding maar zover komt het nooit. Geef niet meer informatie van uzelf prijs dan dat ze nu weten. Dus GEEN emailadres, GEEN telefoonnummer, dat zal alleen maar tegen u worden gebruikt.

Overigens is een bedrijf verplicht naam en adres (geen postbusnummer) te vermelden bij het aangaan van een overeenkomst op afstand.

Bedankt voor de tip en zeker ook de waarschuwing.
Ik heb vanochtend idd met Consuwijzer gesproken. Gisteren waren we nogal beduusd van het hele gebeuren en hebben internet afgezocht naar vergelijkbare situaties.
Het advies van Consuwijzer is om bij Alektum met spoed een evt. bewijs van aankoop/overeenkomst op te vragen. Kunnen zij dat niet, dan kunnen ze het product bij ons ophalen.

Het is zeker geen proefpakket! Het bedrijf had inderdaad alleen een postbusnummer.