fe
door ferry1968 Dec 12, 2014 om 23:33
Geldzaken & recht

Niet eens met verandere testament

mij pa is 3 juni overleden maar wij als zijn kinderen het het niet eens met het testament .onze pa was gescheiden en opnieuw getrouwd en waren eerst getrouwd op gemeenschap van goederen en hebben dat laten veranderen naar huwelijkse voorwaarden...wij als zijn kinderen zitten met veel onbeantwoorde vragen maar wij krijgen van zijn 2de vrouw geen eerlijk antwoord,dat wou jullie pa zegt ze elke x.ik heb 22 jr met mijn pa gewerkt en zei erft alles.maar wij zijn het niet eens met alles...help ons wat kunnen we doen we hebben getuige zat dat ze liegt....ps de hele famiie komt niet meer bij dr....dus dat zeg genoeg toch,,,,,we willen er alles aan doen om de waarheid boven water te krijgen desnoods rechtzaak

704 7 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 13, 2014 om 00:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Neem contact op met een jurist, of een notaris om te kijken of er nog een andere regels voor dit soort zaken.

mahadma
door mahadma - Dec 13, 2014 om 00:08
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Dit wordt gegarandeerd een vervelende, harde en dure strijd voor u als u het tot de rechter wil brengen. Onderzoek dit inderdaad bij een notaris.

Ik weet wel dat een notaris veranderingen niet zomaar noteert, als uw vader dit zo wilde, zal u toch met bikkelharde feiten moeten komen. Persoonlijk denk ik dat de tweede vrouw van uw vader (die in uw ogen geen eerlijk antwoord geeft) , u niet het antwoord geeft wat u graag wilt horen. Maar dat terzijde.

door 1953 - Dec 13, 2014 om 02:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het kindsdeel blijft!

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2014 om 11:16
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dat uw vader zijn testament heeft verandert was zijn wil (of gepushed door tweede vrouw). Maakt niet uit; uw vader was goed van geest en werd geacht te weten wat hij opnieuw tekende. U kunt hoog of laag springen, de notaris kan er ook niets anders van bakken dan wat er in het testament staat. Dus het enige is wachten tot de vrouw ook is overleden (en dan maar hopen dat er nog wat van over is). Getuigen of geen getuigen: dit gaat u niet "winnen". Tenzij u kunt aantonen dat uw vader vóór het veranderen van testament zijn geestelijke vermogen was aangetast. Ook dat is een behoorlijk karwei.

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar of uw vader nu in gemeenschap van goederen getrouwd was, of op huwelijkse voorwaarden, doet helemaal niet ter zake, wat hij in zijn testament heeft geregeld, telt.

En als hij in zijn testament heeft bepaald dat zijn tweede vrouw alles erft, hebt u ronduit gezegd, geen poot om op te staan.

Het enige is dat u een beroep kunt doen op uw legitieme portie, die wordt dan vastgesteld, maar zijn weduwe hoeft niets aan u uit te betalen.

Dus u kunt niet "geholpen" worden. En waarom ook, uw vader kon daar zelf over beslissen.

marcel75
door marcel75 - Dec 13, 2014 om 11:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft uw vader wellicht in zijn testament gezet dat u een niet-opeisbare vordering krijgt op zijn 2e echtgenote? In dat geval heeft het inroepen van de legitieme portie over het algemeen geen enkel effect omdat u zichzelf daarmee in de vingers snijdt.

target
door target - Dec 15, 2014 om 14:52
297 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ik me dan afvraag. Had je pa een reden om je niet in het testament op te nemen?
Iedereen gunt namelijk zijn kinderen hun deel, behalve bij onenigheid.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat hij op het moment van tekenen handelingsbevoegd was aangezien een notaris dit behoort te constateren indien dit niet zo is.

En 22 jaar met je pa gewerkt? Voor je pa? Eigen bedrijf? Dan kunnen er ook bedrijfsbelangen in het spel zijn. Een bedrijf kan makkelijk ten gronde gaan als het verdeeld (en afgerekend) moet worden.