ca
door cabanne Jul 14, 2014 om 10:43
Geldzaken & recht

Niet kunnen inschrijving bij gemeente als huurder

Mijn dochter heeft onlangs een wooneenheid gehuurd van een particulier. Het appartement/huis (waarvan de verhuurder eigenaar is) kent 4 wooneenheden.
Volgens de verhuurder kunnen zich slecht 4 personen zich laten inschrijven bij de gemeente op het bewuste adres. De andere drie wooneenheden worden ook verhuurd, o.a. aan samenwonende stellen, die beiden ingeschreven staan bij de gemeente. Om die reden kan mijn dochter (die zelfstandig één wooneenheid bewoond) zich niet laten inschrijven bij de gemeente.
Het voelt niet alleen vreemd om wel zelfstandig ergens te wonen, maar formeel niet geregistreerd te staan, het heeft ook nog een andere financiële consequenties.

concrete vraag:
Heeft de verhuurder een punt dat 'slechts' 4 personen zich mogen laten inschrijven?

2729 5 Rapporteer

costnix
door costnix - Jul 14, 2014 om 11:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zegt de verhuurder dit op zegt de gemeente dit? Er is geen maximum op het aantal bewoners per adres.

zoekster
door zoekster - Jul 14, 2014 om 11:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het kan zijn dat de gemeente een maximaal aantal bewoners per woning heeft vastgesteld. Dat verschilt per gemeente, ook voor onderhuur gelden soms weer andere regels. Dus contact opnemen met de gemeente om na te gaan hoe het in dit specifieke geval zit.
Er is wel een wettelijke norm van minimale gebruikersoppervlakte van 12m² per persoon. Maar de gemeente kan op basis van dat bouwbesluit alleen optreden als er sprake is van problemen met de gezondheid van de bewoners.

Verder is uw dochter verplicht zich te laten registreren in het GBA op het adres waar zij daadwerkelijk woont. Als zij dat niet doet, zou haar zelfs een bestuurlijke boete opgelegd kunnen worden door de gemeente van €325,-.
(dan moeten ze daar natuurlijk wel achter komen)

zoekster
door zoekster - Jul 14, 2014 om 11:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

klik HIER voor de nieuwe Wet BRP. (6 januari 2014 in werking getreden)

door 1953 - Jul 14, 2014 om 12:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als zij de huurovereenkomst, dan wel een huurverklaring, heeft van de verhuurder compleet gespecificeerd.

Het kan zo zijn dat verhuurder onwettig (meer) wooneenheden gemaakt dan dat het is toegestaan en het karakter voor die gemeente heeft als logement cf. de logementverordening.

Als de gemeente met.het voorbeeldadres Buizerdplantsoen 17 kent tot 3 zelfstandige wooneenheden genummerd 17-01, 17-02 en 17-03 en uw dochter huurt 17-04, dan is er een probleem qua inschrijving.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan een komisch verhaal van die huisbaas. Als er in die andere drie wooneenheden drie stellen wonen, zijn dat al zes personen.

Die huisbaas haalt mijns inziens rare streken uit.

Uw dochter MOET zich inschrijven, en dan komt de aap wel uit de mouw.