so
door sophie1980 Nov 20, 2014 om 11:39
Geldzaken & recht

Niet verlengen jaarcontract: studieschuld

Hallo,

Bij mijn vorige werkgever heb ik een studieschuld opgebouwd. Mijn huidige werkgever heeft deze kosten overgenomen, met als voorwaarden dat er jaarlijks een bedrag wordt afgeschreven, en dat bij uitdiensttreding dan een deel terugbetaald dient te worden. Er wordt niets gezegd over waar het initiatief ligt bij de uitdiensttreding, dus strict genomen moet ik het bedrag terugbetalen, ook nu zij mijn jaarcontract niet gaan verlengen.

Mij lijkt dit niet reëel, aangezien de reden van het niet verlengen van de overeenkomst ligt in een stuk overcapaciteit wat is ontstaan. Ze hebben wel aangegeven dat ze mijn niveau hoger hadden ingeschat, maar ze gaven daarbij ook aan dat ik een duidelijke stijgende lijn heb laten zien sinds ik in dienst ben. Daarbij komt dat ik in het begin helemaal geen begeleiding heb gehad, dus het is niet eens aan mij te wijten dat mijn niveau in het begin minder hoog was.

Ze hopen nu dat ik mijn studieschuld kan meenemen naar een nieuwe baan. Maar in hoeverre staan ze daarin in hun recht? En wat als ik niet op tijd een nieuwe baan vind?

Alvast bedankt!

1367 4 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 20, 2014 om 13:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dan zou u als de werkgever het nodig vind een lening moeten nemen ter grote van het te betalen bedrag , dat nog nodig is om de oude schuld te betalen .U heeft de voorwaarden hier voor getekend.

target
door target - Nov 20, 2014 om 14:02
297 Antwoorden / 3 Vragen

Hier zijn diverse voors en tegens aan te voeren die beide partijen op punten gelijk gaan geven.
Hier ga je niet snel zelf uit komen.
Ik zou in zo'n geval juridische hulp raadplegen.

zo
door zoeker - Nov 26, 2014 om 13:03
78 Antwoorden / 3 Vragen

In het arbeidsrecht zijn daar wisselende uitspraken over, maar het getuigt niet bepaald van goed werkgeverschap als een werkgever zelf het initiatief tot ontslag/niet verlengen neemt en de studiekosten terugeist.
Mede omdat de werkgever sinds 2011 studiekosten onder de werkkostenregeling kan laten vallen en daardoor lagere afdrachten kan doen.

Zie ook nog even hier http://www.arbeidsrechtsite.nl/nieuws/studiekosten-terug-betalen.html

Ik zou zeker ook even een jurist raadplegen.

Succes!

so
door sophie1980 - Nov 26, 2014 om 14:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Top, dank je! Vooral met die laatste link kan ik iets :-)