ja
door jayden1985 Aug 24, 2015 om 18:17
Auto & vervoer

Nieuw toestel geeft fout meldingen

ik was op zoek naar een nieuw toestel voor max €200,00 euro
de winkel in delf van telecom first ben ik al eerder klant geweest
ik heb toen een tablet gekocht,vandaar dat ik nog eens terug kwam

ik sprak de winkelier aan dat ik een toestel wilden kopen
hij gaf aan dat er net paar binnen zijn gekomen en dat het zeer goede toestel om te gebruiken aangezien de specificatie met veel mogelijkheden.

van te voren vraag ik nog aan de verkoper of het toestel niet vast komt te lopen of zal gaan haperen aan gezien het geen bekend merk is
dat was alle maal geen garantie voor alle overig toestellen
er was een collega, de monteur die ook zij dat hij het toestel heeft uit geprobeerd en volgens hem perfect toestel!

ik was niet gelijk overtuigd maar aangezien de prijs nam ik een gok
ik vroeg of er een demo toestel was maar de verkoper wilden het niet aangezien het resetten van het toestel
na het besluit om het toestel aan te schaffen heb ik hem in de winkel uit gepakt en niet gelijk betaald
tot zo ver was er niks op aan te merken met het toestel
ik heb betaald
ik heb hem thuis verder geïnstalleerd
bij het gebruik kwamen er problemen
het toestel liep vast bij het gebruik van Google wep browser met een fout melding
het toestel stottert bij het scherm draaien als je muziek luistert

ik ben terug gegaan naar de shop maar op dat moment onder vond de verkoper geen probleem en wilden er ook verder niks aan doen
hij heeft me gewoon laten staan en hielp mij niet meer

1067 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 24, 2015 om 18:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is handig om bij je vraag merk en type telefoon te vermelden.

De winkelier maakt zich er te makkelijk vanaf, maar zal de problemen natuurlijk wel moeten kunnen vaststellen. Laat je niet wegsturen dus.

Het klinkt overigens alsof ze je een of ander goedkoop Chinees toestelletje hebben verkocht.

ja
door jayden1985 - Aug 24, 2015 om 18:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

beste diumenge

dat klopt, het gaat om het toestel lenovo A916
bij het eerste keer van zien en horen lijkt het toestel prima te werken maar op het moment dat je hem in gebruik hebt dan ga je het al snel op merken dat dit toestel niet op zijn best is om te presteren.

het gaat om telecom first dat zich voor doet als GSM SHOP
als je hoofd kantoor op belt, zeggen ze dat ze niet samen werken met deze shop uit delft
ook zeggen ze dat drie maanden garantie zoals de shop aan geeft op de bon,
gewoon twee jaar garantie moet zijn op het toestel en niet drie maanden
de vraag is dan ook,waar komen deze producten vandaan? tweede hans??? waarom drie maanden???

diumenge
door diumenge - Aug 24, 2015 om 19:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Qua specificaties lijkt mij dat geen hoogvlieger, maar ook geen heel slecht toestel.

Tweede hands zou kunnen, maar je gaf zelf aan dat het toestel nieuw in doos zat. Dus dan zou het wel heel goed opnieuw ingepakt moeten zijn. Ik denk eerder dat ze een partijtje uit China hebben ofzo, op AliExpress koop je deze voor rond de honderd euro.

Ik kan geen gebruikerservaringen vinden, maar het zou wel eens kunnen zijn dat het toestel gewoon niet zo snel is.

ho
door hopetobehelping - Aug 24, 2015 om 19:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jayden1985,

als u meent een telefoon gekocht te hebben die 'ondeugdelijk' is dan leest u in de volgende link wat uw rechten zijn en wat u kunt doen, klik hier.

Uiteraard niet netjes van de winkelier dat deze u gewoon laat staan en niet wil helpen. U moet zich niet weg laten sturen, neem desnoods de volgende keer dat u daar naartoe gaat iemand mee. Dan heeft u ook meteen een getuige mocht de winkelier bij een geconstateerd gebrek niets willen doen.

Cookies
door Cookies - Aug 24, 2015 om 19:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volgens mij is deze phone helemaal niet voor de Nederlandse markt bestemd. Bovendien zie ik prijzen van rond de 130 euro voorbij komen (Amazon.com)

3 maanden garantie? Dan heb je vlg mij geen nieuw toestel gekocht, maar een refurbished toestel.

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2015 om 11:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees klik hier over garantie (Consuwijzer).
Was de verpakking wel verzegeld?
Van wat ik op internet kan vinden is het een vestiging van de GSM shop handelend onder de naam Telecom First (Binnenwatersloot 3A, Delft) en volgens de KvK is dat de hoofdvestiging.
Ik ben op internet 3 recensies (van 10 maanden geleden) tegen gekomen onder de naam Telecom first en die waren niet goed:
klik hier.
Welk hoofdkantoor heeft u dan gebeld?
Jammer dat u niet eerst wat op internet rondgekeken had om u wat te oriënteren op merken en types gsm.

ja
door jayden1985 - Aug 25, 2015 om 11:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

op het moment is de verkoper bereid om hem om te ruilen maar geld terug krijgen kan je vergeten.bedankt voor de reactie en informatie alle maal!

aurora1
door aurora1 - Aug 26, 2015 om 19:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan zou ik maar snel op internet uitzoeken voor welke gsm u dan zou willen ruilen....klik hier en klik hier en vooral klik hier. Op de laatste site kunt u specificaties van de genoemde toestellen in een schema vergelijken.
Bedenk bij uw keuze dat het interne telefoongeheugen niet te gering moet zijn omdat de meeste apps daarop worden geïnstalleerd, en ook of u zelf de accu wilt kunnen vervangen/verwijderen. Dat kan handig zijn als de gsm vastloopt of met sommige andere problemen, en dan hoeft u er niet mee naar een reparatiedienst als de accu vervangen moet worden.

ja
door jayden1985 - Aug 27, 2015 om 13:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

meld uw klacht altijd bij;
https://www.acm.nl
https://www.consuwijzer.nl

zo werkt het;
Hartelijk dank voor uw bericht van 24 augustus 2015. Hierin geeft u aan dat u een mobiel telefoontoestel hebt gekocht bij Telecom First. Voordat u het product zou hebben aangeschaft hebt u nog specifiek gevraagd naar of het toestel vastloopt. Er werd door de verkoper gegarandeerd dat dat niet het geval is. Na aanschaf blijkt dit wel zo te zijn. De verkoper weigert u echter een oplossing te bieden. U wilt hiervan melding doen bij ConsuWijzer. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw klacht bij ons te melden. Ook vraagt u ons om advies. In deze e-mail vertellen we u wat we met uw klacht doen en wat uw rechten zijn als consument. En we vertellen u wat u kunt doen om uw probleem op te lossen.

Wat gebeurt er met uw melding?
ConsuWijzer registreert uw melding. Daarna komt uw melding terecht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Wat heeft ACM aan uw melding?
Voor ACM is het belangrijk dat u uw vragen en klachten meldt. De toezichthouder gebruikt uw melding om te zien waar problemen zijn. Met uw melding helpt u ACM ook bepaalde vragen te beantwoorden:
•in welke sectoren zijn de meeste problemen?
•welke bedrijven houden zich niet aan de wet?
•waar moet de toezichthouder iets aan doen?

Wat doet ACM met mijn melding bij ConsuWijzer?
Krijgt ACM één of meer meldingen over een bedrijf? En kan het zijn dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Dan kunnen de volgende dingen gebeuren:
•ACM gaat een onderzoek doen;
•ACM kan bij een overtreding een boete geven aan een bedrijf;
•ACM kan een bedrijf dwingen om een oplossing te zoeken voor een bepaald probleem;
•ACM kan via ConsuWijzer extra voorlichting geven over een bepaald onderwerp.

Lossen ConsuWijzer en ACM uw probleem met een bedrijf op?
Nee. ConsuWijzer geeft u advies over uw rechten en hoe u uw recht kunt halen. U kunt dan zelf actie ondernemen om uw probleem op te lossen.

Ons advies
Recht op een deugdelijk product
Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. De verkoper moet daarvoor zorgen, omdat u met hem een koopovereenkomst hebt gesloten. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken? Dan moet het product daar ook aan voldoen.

Wat u mag verwachten van een goed product, hangt onder andere af van de volgende dingen:
de prijs;
het soort product;
het soort winkel;
wat de verkoper gezegd heeft over het product;
de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.

Wanneer is een product niet goed?
Een product is niet goed, en voldoet dus niet aan de verwachtingen die u mag hebben:
als het niet compleet is
als het beschadigd is
als het kapot is, of het niet goed doet
als u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft.

Weet u niet of u het gebrek al had kunnen verwachten? Ga dan na wat de levensduur van het product is. Met levensduur wordt bedoeld hoe lang iets mee gaat. Daarmee kunt u bepalen of u het gebrek al had kunnen verwachten. Weet u niet hoe lang uw product mee zou moeten gaan? Vraag dit dan na bij de fabrikant, de verkoper of bij een deskundige.

Niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten. Sommige producten moet u ook onderhouden, zoals een auto of een espressoapparaat.

Bij wie moet u zijn als uw product niet goed is?
Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u mag hebben? Dan is het product dus niet goed of ‘ondeugdelijk’. De verkoper is daar dan verantwoordelijk voor en moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant voor u inschakelen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk.

Waar hebt u recht op als uw product niet goed is?
Recht op kosteloze reparatie of een nieuw product:
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Dat mag.

U hoeft niet bij te betalen:
De verkoper kan u niet dwingen om bij te betalen voor een reparatie of een nieuw product. U kunt wel altijd andere afspraken met de verkoper maken. Bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. Dat is soms redelijk. Bijvoorbeeld als uw televisie na jaren kapot gaat en het gaat om een probleem dat u nog niet hoeft te verwachten. En u krijgt nu een nieuwe televisie. Of dat u een deel van de reparatiekosten betaalt als uw oudere koelkast na de reparatie dan toch zeker nog een extra aantal jaren meegaat. Maar of u bijbetaalt kunt u zelf beslissen. Zoals hierboven is uitgelegd bent u niet verplicht om daarmee akkoord te gaan.

Ontbinden van de koopovereenkomst:
Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt en de verkoper krijgt het product terug. U mag de koopovereenkomst ook ontbinden als de verkoper geen oplossing kan of wil geven in de vorm van een reparatie of een nieuw product.
Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. Let op: Denkt u na over ontbinding van de koopovereenkomst? Dat kunt u alleen doen als de verkoper het product niet kan repareren of een nieuw product niet kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd kan worden. De basisregel is dat u recht hebt op levering van een goed product. En dat de verkoper daarvoor moet zorgen.
Let op: Heeft het product maar een klein gebrek? Bijvoorbeeld een jas met een kleurverschil in de binnenvoering? Dan kunt u de koopovereenkomst niet ontbinden. Als de verkoper niet gratis kan of wil repareren, dan hebt u wel recht op een korting. En u mag de jas houden.

Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Wat kunt u doen?
Bespreek uw klacht eerst met de verkoper. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:
Schrijf de verkoper een brief met daarin uw klacht. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Zet in deze brief de volgende informatie:
dat u een kosteloze oplossing wilt voor een bepaalde datum, zoals kosteloze reparatie of een nieuw product. Let op: de tijd die u de verkoper geeft moet redelijk zijn.
dat u de rekening nog niet (helemaal) betaalt totdat de verkoper een oplossing heeft gevonden. Dit kan natuurlijk alleen als u nog niet het hele bedrag voor het product betaald hebt.
wat u gaat doen als de verkoper geen goede oplossing biedt, zoals: dat u de koopovereenkomst ontbindt, en u uw geld terug wilt. Of als het om een klein gebrek gaat, dat u korting wilt.
Kijk voor voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl

Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u die ook inschakelen.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:
Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie. Dat kan alleen als de verkoper is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de verkoper rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie over De Geschillencommissie op: www.degeschillencommissie.nl
Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.

Meer lezen over de toezichthouder ACM?
Meer informatie vindt u op onze website www.consuwijzer.nl. Op de homepage staat een link naar de pagina Over ons. Daar staat meer informatie over ConsuWijzer en ACM.

Welke acties heeft ACM de afgelopen jaren ondernomen?
Wilt u weten welke acties ACM de afgelopen jaren heeft ondernomen dankzij uw meldingen bij ConsuWijzer? Kijk dan op www.consuwijzer.nl.

Hebt u nog vragen?
Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70

Volg ons op:
www.consuwijzer.nl
facebook.com/consuwijzer
twitter.com/consuwijzer