pr
door proxi Dec 30, 2014 om 18:47
Auto & vervoer

Nieuwe distributieriem geknapt

Goede avond allemaal,

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen/adviseren.
Gisteravond stond ik op een verkeersplein stil voor een stoplicht. Toen ik wilde optrekken reed mijn auto echter niet meer weg van zijn plek.
Ik ben toen weggesleept en naar een garage in de buurt gebracht. Die hebben er vandaag naar gekeken. Wat bleek de distributieriem is geknapt en heel mijn motor is stuk. Kosten zullen minimaal € 2500,- zijn.

Het vervelende is dat ik 3 weken geleden mijn distributieriem heb laten vervangen om juist het knappen van de riem en veel schade te voorkomen. Bij het vervangen van de riem is ook de waterpomp vervangen. De afgelopen weken en ook gister is er verder niets vreemds gebeurd.

Het bedrijf dat de riem vervangen heeft is op dit moment heel erg terughoudend. Ik moet ten eerste er zelf voor zorgen dat mijn auto bij hun komt. (70km verderop). Ik heb nog niet zo heel lang mijn rijbewijs en deze auto en ben geen lid van de ANWB. Verder geven ze aan dat het hen nog nooit is overkomen en dit ook wel erg bijzonder vinden. Ik heb gevraagd hoe we hier samen uit gaan komen. Ze willen de auto wel zien ( maar dan moet ik dus het vervoer regelen en betalen). Op mijn vraag hoe het verder gaat als er iets niet goed gegaan is (bijvoorbeeld bij het vervangen of dat de riem niet goed was) geven ze helemaal geen antwoord. Ze geven niet aan dat ze het dan zullen repareren op hun kosten en geven niets aan over garantie. Als ik hier over begin geven ze alleen aan dat het nog nooit fout gegaan is en dat ze het eerst willen zien. Over een vergoeding of iets willen ze helemaal niets kwijt.

Ik ben hierdoor een beetje huiverig. Ze moeten wel de kans krijgen om het te herstellen anders kan ik ze niet aansprakelijk stellen, maar als ze er nu al zo in gaan zitten dan ben ik er terughoudend om de auto zomaar weer daar te brengen (mogelijk kunnen ze dan sporen gaan wissen of blijven ontkennen dat er iets fout is gedaan en dan staat mijn auto mooi bij hun en dan? Dan moet ik zeker weer de auto zelf laten verplaatsen of hun 2500,- betalen voor een reparatie.

Het vervelend is dat de garage niet aangesloten is bij de Bovag. Ik was eerst naar de kwikfit gegaan voor een grote beurt en een reparatie van de remmen. Maar iedereen gaf aan dat de prijzen absurd waren. Men verwijs me toen door naar deze garage en daar zit ik nu dan...

Heeft iemand advies/tips of verstand van wat ik nu moet doen?
Hoe kan zo'n riem na 3 weken knappen? Kan er dan enkel iets mis zijn geweest zijn met de riem zelf of met de vervanging fout gegaan zijn?

Hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik heb al gebeld met de garage (2x), de Bovag, Juridisch Loket, Autoverzekering en ANWB maar kom niet verder. De auto staat nu bij een andere garage in de weg...

22924 56 Rapporteer

komsja
door komsja - Dec 30, 2014 om 19:07
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@proxi
Het kapot gaan van een riem die nog maar kort geleden is vervangen kan allerlei oorzaken hebben U zegt dat ze ook de waterpomp hebben vervangen,maar belangrijker is of ze ook bijvoorbeeld de spanrol en het lager hebben vernieuwd(wat doorgaans gebruikelijk is) Is dat niet gebeurd dan zou dat weleens de oorzaak van het knappen kunnen zijn,heb dat grapje zelf ook een keer aan de hand gehad met m,n toenmalige auto (Volvo 440) daar was ook de riem vervangen maar niet de spanrol en niet het lager en na ongeveer 20.000km knapte de riem ik had het geluk dat ik geen motor schade had maar achteraf bleek dat het knappen van de riem was veroorzaakt door het niet vervangen van het lager.
Dus zou als ik jouw was zou ik de reperateur vragen of ze alleen maar de riem hebben vervangen en de rest niet,hebben ze alleen de riem vervangen dan valt de reperateur volgens mij wel degelijk wat te verwijten.

snah
door snah - Dec 30, 2014 om 20:23
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ proxi

Stel je vraag eens op :
problemcars.nl

pr
door proxi - Dec 30, 2014 om 20:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Snah, ik heb de vraag ook daar gesteld nu.
Bedankt voor je advies.

@ Komsja
Ze hebben naast de distributieriem ook een distributieriem kit besteld.
Daar moeten die onderdelen bijgezeten hebben die jij benoemd toch? Of vergis ik me daarin.

snah
door snah - Dec 30, 2014 om 21:19
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ proxi

Normaal staat er garantie op , maar dan wel bij een dealer of bovag garage , Ik lees , kwikfit en een goedkope garage . Bij de goedkope garage , zeg beun de haas , is garantie alleen maar een mooi woord .

Hoe dan ook deze garage ( en ook de andere ) probeert onder de garantie uit te komen , anders kost het hun ( veel ) geld .

Het beste lijkt mij om te onderhandelen met de garage en tot een redelijke oplossing te komen.

sw
door swat1500 - Dec 30, 2014 om 23:04
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Bovag garage of niet. Als deklus met bon is gedaan heb je recht op garantie. U zult de garage in de gelegenheid moeten stellen de zaak te bekijken en te repareren. U heeft natuurlijk wel het recht om een onafhankelijke partij te laten vast stellen wat de oorzaak van het defect is.
U kunt (nog) niet verlangen dat een ander de schade op hun kosten repareert.

hutch
door hutch - Dec 30, 2014 om 23:29
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Is die distributieriem wel geknapt? Een nieuwe riem knapt niet zomaar.

Of zou er misschien een spanrol losgelopen zijn? In dat geval loopt de riem er af (en is dus nog heel) en de gevolgen zijn dezelfde als bij het knappen van de riem.

Laat eerst een monteur van een andere garage kijken of die riem wel echt geknapt is. Maar ook als die riem wel geknapt is, lijkt het mij verstandig om een derde partij (expert) naar die schade te laten kijken.

Als u klakkeloos met die auto terug gaat naar die garage, zullen ze daar nooit toegeven dat zij een fout gemaakt hebben. Dat voorspel ik u nu al.

door 1953 - Dec 31, 2014 om 02:12
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft wettelijk twee jaar garantie op de distributieriem inclusief de arbeidskosten.

Omdat het binnen de zes maanden is, gaat de wet ervan uit, dat het product, distributieriem, ten tijde van de levering als ondeugdelijk beschouwd mag worden.

Gevolgschade komt ook voor de verkopende partij van de distributieriem, ketenaansprakelijkheid: aanbrengen van een nieuwe distributieriem door een autotechnicus.

Garagist, verkopende partij zal alles aan doen om onder gevolgschade zo mogelijk uit te komen.
Laat u de reparatie niet door een ander uitvoeren, anders vervalt zo mogelijk de aanspraak op de garantie en is de bewijslast van die kapotte distributieriem te niet gedaan.

De houding van die garagist spreekt al boekdelen, weinig medewerking en onverschilligheid in dezen. Was de autotechnicus gekwalificeerd om deze distributieriem te doen vervangen?

door 1953 - Dec 31, 2014 om 02:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hutch schreef op dinsdag 30 dec 2014, 23:29]Is die distributieriem wel geknapt? Een nieuwe riem knapt niet zomaar.

Of zou er misschien een spanrol losgelopen zijn? In dat geval loopt de riem er af (en is dus nog heel) en de gevolgen zijn dezelfde als bij het knappen van de riem.

Laat eerst een monteur van een andere garage kijken of die riem wel echt geknapt is. Maar ook als die riem wel geknapt is, lijkt het mij verstandig om een derde partij (expert) naar die schade te laten kijken.

Als u klakkeloos met die auto terug gaat naar die garage, zullen ze daar nooit toegeven dat zij een fout gemaakt hebben. Dat voorspel ik u nu al.

Fabricage e/o. productiefout! Binnen de zes maanden moet de verkopende partij bewijzen dat het niet zo is geweest. Autotechnicus zou een fout kunnen hebben gemaakt tijdens de montage van de distributieriem.

j.
door j. merkus - Dec 31, 2014 om 10:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

1953 heeft gelijk.

In deze ben je en leek. De garage is de deskundige en jij mag afgaan op zijn deskundigheid.
Laat de garage de schade beoordelen en vraag om een schriftelijke beoordeling hiervan.
Geef de betreffende garage altijd eerst de kans om de ontstane schade te beoordelen cq te repareren. Doet de garage verder niets, pas dan kun je verder met een andere reparateur.

Vraag het merk op van het distributieset en de betreffende distributeur (automaterialenzaak).
Als de garage niets wil doen vraag dan via de distributeur om een beoordeling van de schade door de importeur / fabrikant.
Geef ook aan bij alle partijen dat je de media zoekt. (Dit helpt vaak. Willen geen slechte naam.)

Heb je een rechtsbijstandsverzekering schakel deze dan gelijk in en stel alle betrokken partijen aansprakelijk voor de geleden (vervolg)schade.

Vraag evt. een onafhankelijke expert (een ervarings-deskundige mag ook) om een beoordeling van de schade. Altijd schriftelijk!
Is de garage lid van de BOVAG dan kun je naar de BOVAG-geschillencommissie.

ro
door ron530 - Dec 31, 2014 om 10:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een andere garage aan de auto laten sleutelen al is het maar het vaststellen van de schade is vragen om moeilijkheden. De garage die de reparatie heeft uitgevoerd beroept zich dan op het feit dat er door derden aan is gesleuteld, of dat nu voor of na het knappen is gedaan maakt niet meer uit. U moet de auto toch bij de garage zien te krijgen (slepen of tegen kosten op een autoambulance) want voor dat de garage iets voor u kan betekenen moeten ze wel kunnen bekijken wat de oorzaak van het knappen is.

p7
door p750mmx - Dec 31, 2014 om 11:04
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat ron530 gelijk heeft, het laten sleutelen door een ander bedrijf dan diegene die het onderhoud heeft uitgevoerd zet TS in een heel zwakke onderhandelingspositie. Het onderzoek is blijkbaar nogal uitgebreid uitgevoerd omdat nu al bekend is dat de schade al minimaal €2500,- bedraagt. Is dit een aanname van de garage waar de auto is onderzocht of ligt de motor al uit elkaar zodat de daadwerkelijke schade al is vastgesteld?

labren
door labren - Dec 31, 2014 om 11:21
862 Antwoorden / 0 Vragen

dit snap ik niet een ruil motor kost 1600 euro ???? ruil de oude in voor een gereviseerde motor, dat is het zelfde als een nieuwe motor !!!

ro
door ron530 - Dec 31, 2014 om 11:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat ik me wel afvraag is de omvang van de schade, de riem is bij stationair toerental geknapt. De motor houdt er dan na de eerste compressieslag van een zuiger mee op, het enige wat ik me kan bedenken is een paar kromme kleppen en geen totale motorschade.

1paul
door 1paul - Dec 31, 2014 om 11:53
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag de garage waar uw auto in eerste instantie naar toe werd gebracht een rapport te schrijven met hun bevindingen zonder overigens dat zij er ook maar 1 sleutel op zetten zodat u een vorm van bewijs hebt, dit is eigenlijk goed gegaan in dit geval, u heeft dan onafhankelijk bewijs in handen.

stel de reperateur aansprakelijk voor de geleden schade EN de gevolgschade van het knappen van de nieuwe riem, dit is gewoon een ondeugdelijk product geweest of een ondeugdelijke reperatie en daarvoor dragen ZIJ de volledige verantwoordelijkheid!!!

u heeft RECHT op kosteloze reperatie van de gehele schade dus OOK de gevolgschade, eis dit ook in uw brief die u aangetekent opstuurt, willen ze helemaal niet bewegen schakel dan rechtshulp in via de verzekering, als u deze heeft, of bel juridisch loket, ook kunt u eventueel kosteloos een advocaat inschakelen MITS u niet draagkrachtig genoeg bent...

u hoeft in ieder geval niet echt bang te zijn om zelf voor de schade te moeten opdraaien al kan dit een lang lopend project worden...

ro
door ron530 - Dec 31, 2014 om 12:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@1paul, gevolgschade komt pas in aanmerking als de garage een fout heeft gemaakt, dat is verdraait moeilijk om te bewijzen. Als de riem set een productiefout vertoond valt enkel die set onder garantie niet de gevolgschade. Een beetje garage wil wel meewerken maar dan wil die garage de auto wel zien.

inekel1953
door inekel1953 - Dec 31, 2014 om 14:08
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Proxi,

is het misschien iets voor je om contact te zoeken met Jeroen Kortschot met zijn Belbus? Hij reist en helpt consumenten door Nederland om problemen op te lossen.
Juist omdat je in een noodsituatie zit, met een auto die vervoerd moet worden naar de zelfde garage die je geen enkele belofte of zekerheid geeft hoe dat verloopt.

Laat je weten of en hoe dit verloopt, je kunt er mogelijk ook anderen mee helpen.

Met vriendelijke groet,
Ineke 5 x L.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 14:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

ER worden hier adviezen gegeven die kant noch wal raken.
Op een reparatie is helemaal geen wettelijke garantie.
1953 spant helemaal de kroon met zijn verhaaltje waar niets van klopt.
Bij een BOVAG bedrijf wordt drie maanden garantie gegeven op een reparatie.
Wat ik zo vreemd vindt aan deze vraag : hoe komt u aan dit hoge schadebedrag als de motor niet is geopend ?
Of er kleppen krom zijn is bijna niet vast te stellen.
Andere schade dan verbogen kleppen kan niet ontstaan als de snaar breekt.
De kleppen raken krom omdat de zuigers een klep kunnen raken.
Schade aan de zuigers is er zelden.
Dus de prognose van 2500 euro schade slaat nergens op.
Ikzelf had jaren geleden een gebroken v snaar.
Ik zette er een andere op, en de motor liep weer als voorheen.
Uw motor hoeft helemaal niet schade te hebben.
Maar dan heb je wel geluk.

fp
door fpo - Dec 31, 2014 om 14:30
87 Antwoorden / 3 Vragen

Mocht het toch zo zijn dat de motor (ernstig) beschadigd is, zorg dan wel dat je goed voorzien bent van bewijslast. MAAK FOTO'S ZONDER DAT ER GESLEUTELD IS AAN DE MOTOR.......

despuiter
door despuiter - Dec 31, 2014 om 14:45
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 31 dec 2014, 14:09]ER worden hier adviezen gegeven die kant noch wal raken.
Ikzelf had jaren geleden een gebroken v snaar.
Ik zette er een andere op, en de motor liep weer als voorheen.
Uw motor hoeft helemaal niet schade te hebben.
Maar dan heb je wel geluk.

Idd slaat als een tang op een varken.

ro
door ron530 - Dec 31, 2014 om 14:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=fpo schreef op woensdag 31 dec 2014, 14:30]Mocht het toch zo zijn dat de motor (ernstig) beschadigd is, zorg dan wel dat je goed voorzien bent van bewijslast. MAAK FOTO'S ZONDER DAT ER GESLEUTELD IS AAN DE MOTOR.......
Zo grappig want er is aan de motor niets te zien. Alle delen die met de distributieriem van doen hebben zijn onder een beschermkap weggewerkt. On topic, gewoon teruggaan met de auto uiteraard, de garage laten onderzoeken wat er mis is gegaan en tot een oplossing komen. Belbus, rechters en zo meer zijn nog lang niet aan de orde want vraagsteller heeft de auto nog niet eens bij de garage die de riem vervangen heeft neer gezet.

me
door mein33 - Dec 31, 2014 om 15:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=proxi schreef op dinsdag 30 dec 2014, 18:47]Goede avond allemaal,

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen/adviseren.
Gisteravond stond ik op een verkeersplein stil voor een stoplicht. Toen ik wilde optrekken reed mijn auto echter niet meer weg van zijn plek.

@proxi,

De volgende vragen komen bij mij op n.a.v. de bovenstaande zin.
Toen u voor het rode verkeerslicht stond draaide de motor toen gewoon stationair.
Toen u wilde optrekken (gas geven en koppeling laten opkomen) reageerde de motor toen nog op het geven van gas, maar bleef de auto stilstaan.
Hoorde u tijdens het stilstaan en/of bij het willen wegrijden geen vreemde geluiden en/of gingen er geen controlelampjes branden.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 15:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Mein33,
welke lampjes gaan branden bij een gebroken v snaar ?

ik
door ikzelf1942 - Dec 31, 2014 om 15:35
81 Antwoorden / 15 Vragen

Proxy, Als het kan sleep dan de auto met iemand naar de reparateur en probeer een vervangende motor te vinden ( de garage heeft echt wel "adresjes".
dan vallen de kosten wel mee voo0r jou EN de reparateur!!!succes,

Wimmi20, als je het verschil niet weet tussen een gebroken v-snaar en een gebroken dustributieriem bemoei je dan niet met deze vraag en kraam dan geen onzin uit!!

me
door mein33 - Dec 31, 2014 om 15:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 31 dec 2014, 15:27]Beste Mein33,
welke lampjes gaan branden bij een gebroken v snaar ?

Beste wimmi20,

Het lampje van de laadspanning omdat de dynamo uitvalt misschien !!
Maar naar ik mag aannemen weet u wel het verschil tussen een V-snaar en de distributieriem en waar ze voor dienen ?
De vraag gaat nl over de distributieriem.

be
door bertje59 - Dec 31, 2014 om 15:43
6 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een officiële garage is, kun je de garage aansprakelijk stellen. Bij een beun wordt dit lastiger. Heb je een rechtsbijstandsverzekering, of ben je lid van een vakbond? In dat geval kun je proberen, of zij wat voor je kunnen doen.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 16:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mein33,
ik vergiste mij, ik bedoel natuurlijk distributie snaar.
U heeft het over laadspanning.
Het is echter laadstroom.
Ik mag toch aannemen dat u het verschil weet tussen
spanning en stroom ?
En wat het door u genoemde lampje betreft : alle lampjes gaan branden
omdat de motor niet draait, en het contact aanstaat, dat is alleen als het stilstaand gebeurt.
En als het rijdend gebeurt gaat het laadstroomlampje niet branden, want de dynamo wordt nog steeds aangedreven.
Ook het oliedruk lampje gaat niet branden als het rijdend gebeurt.
Dussss, welke lampjes schrijft u over ?

pi
door pinovogel - Dec 31, 2014 om 18:03
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb alle reacties even bekeken . Om de panne te bekijken moet zowiezo het kleppendeksel eraf om te kijken of de bovenliggende nokkenas nog contact heeft met de krukas en of hij , stel dat de riem geknapt is , nog wel de kleppen kan indrukken want bij een kromme klep loopt ie vast bij het draaien.Wel de bougies eruit halen anders moet je ook nog door de compressie heen.Die riem ligt in een oliebad , een beetje , dus is de beschermpan met een oliekering afgesloten en vaak zit er of een motorsteun of een startmotor in de weg dus dat kun je niet even zo in een half uurtje concluderen en al zeker niet als je niets demonteert .Hoezo riem gebroken: als de riem breekt , of eraf loopt en er staat 1 klep maximaal in de verste uit-stand wat normaal is bij een 4 takt .By the way dan knalt de zuiger tegen de klep aan en staat de motor stil maar Dat moet je toch Echt wel horen hoor , of had meneer een paar oortelefoontjes in en zat hij muziek te luisteren ? Ik zou toch als ik die meneer was lid worden van of de ANWB of de Consumentenbond want die hebben een directere toegang tot die ANWB-keuring want daar draait het toch op uit. Groet Pino

komsja
door komsja - Dec 31, 2014 om 18:22
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Als de distributie riem is geknapt dan draait de moter niet meer dan kan je starten wat je wil maar dan draait er helemaal niks meer

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 19:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Pino,
om te kijken of de riem is geknapt hoeft de kleppendeksel er niet af.
Je kijkt gewoon in het olie vul gat.
Als de motor zeer snel draait en de nokkenas staat stil dan weet je het wel.
Dat alles als de motor nog wil draaien, dan heb je geen klepschade.
En hoor je ook geen "dure" geluiden, zoals u stelt.
Wat kan er gebeurd zijn bij de vraagsteller.
Een distributiesnaar heeft glasvezel trekkoorden.
Als je de nieuwe snaar te scherp vouwt om hem in de motor te krijgen raken deze trekkoorden beschadigd.
En een lidmaatschap van de A.N.W.B. wegenwacht had zich in dit geval dubbel en dwars terugbetaald.
De wagen was naar de betreffende garage gebracht, en de bestuurder naar huis.
Nu kost het transport honderden eutjes.
Met vermoedelijk gevolg dat deze vraag hier gesteld wordt.

door 1953 - Dec 31, 2014 om 19:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:05]@1paul, gevolgschade komt pas in aanmerking als de garage een fout heeft gemaakt, dat is verdraait moeilijk om te bewijzen. Als de riem set een productiefout vertoond valt enkel die set onder garantie niet de gevolgschade. Een beetje garage wil wel meewerken maar dan wil die garage de auto wel zien.

Dat schreef ik ook al.

door 1953 - Dec 31, 2014 om 19:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=p750mmx schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:04]Ik ben bang dat ron530 gelijk heeft, het laten sleutelen door een ander bedrijf dan diegene die het onderhoud heeft uitgevoerd zet TS in een heel zwakke onderhandelingspositie. Het onderzoek is blijkbaar nogal uitgebreid uitgevoerd omdat nu al bekend is dat de schade al minimaal €2500,- bedraagt. Is dit een aanname van de garage waar de auto is onderzocht of ligt de motor al uit elkaar zodat de daadwerkelijke schade al is vastgesteld?

Dat schreef ik ook al.

gompy2
door gompy2 - Dec 31, 2014 om 20:12
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 31 dec 2014, 19:31]Pino,
om te kijken of de riem is geknapt hoeft de kleppendeksel er niet af.
Je kijkt gewoon in het olie vul gat.
Als de motor zeer snel draait en de nokkenas staat stil dan weet je het wel.
Dat alles als de motor nog wil draaien, dan heb je geen klepschade.
En hoor je ook geen "dure" geluiden, zoals u stelt.

Lachuu hier hoor...
Wimmi als de distributieriem geknapt is hoeft Pino nergens te kijken, want niks doet het meer....
Gebroken distributieriem betekend geen aandrijving van krukaspoelie naar bovenliggende nokkenas....
Geen aandrijving op bovenliggende nokkenas betekend geen kleppen meer die open en dicht gaan...
Geen open en dicht gaande kleppen betekend geen drukopbouw van het brandstofmengsel en überhaupt geen verbranding mogelijk..
Geen verbranding mogelijk betekend geen motor die zeer snel draait....
Kortom het verhaal wat je op hangt kan ik niet zo goed volgen, jij zelf wel?
Vertel vertel..., ons bent erg nieuwsgierig....

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 20:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Gompy,
ik typ extra langzaam zodat u het mogelijk snapt.
Als de distributieriem geknapt is draait de motor niet meer.
Dan is het niet gelijk vanzelfsprekend dat het aan de riem ligt.
Je zult dus moeten kijken waarom de motor niet meer functioneert.
Wat dat betreft zit u er naast, want Pino moet wel kijken waarom de motor zijn werk niet doet.
U kunt mijn verhaal niet zo goed volgen, maar dat komt mogelijk omdat u niet zoveel sjoege hebt betreffende knapsnaren.
Als de motor geen compressie heeft door de knapsnaar dan zal de motor OP DE STARTMOTOR snel ronddraaien.
Draait de motor dus zeer snel OP DE STARTMOTOR, dan is de conclusie zonder demontage : klapsnaar.
Duidelijker kan ik het niet maken.
Lachuh hier hoor.

gompy2
door gompy2 - Dec 31, 2014 om 20:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 31 dec 2014, 20:33]Beste Gompy,
ik typ extra langzaam zodat u het mogelijk snapt.
Als de distributieriem geknapt is draait de motor niet meer.
Dan is het niet gelijk vanzelfsprekend dat het aan de riem ligt.
Je zult dus moeten kijken waarom de motor niet meer functioneert.
Wat dat betreft zit u er naast, want Pino moet wel kijken waarom de motor zijn werk niet doet.
U kunt mijn verhaal niet zo goed volgen, maar dat komt mogelijk omdat u niet zoveel sjoege hebt betreffende knapsnaren.
Als de motor geen compressie heeft door de knapsnaar dan zal de motor OP DE STARTMOTOR snel ronddraaien.
Draait de motor dus zeer snel OP DE STARTMOTOR, dan is de conclusie zonder demontage : klapsnaar.
Duidelijker kan ik het niet maken.
Lachuh hier hoor.
Ja Wimmi, zo kun je jouw eerdere lach-story ook een draai geven, toch?
Pino is flitsend snel, die kan dan tegelijk starten en in het olievulgat kijken...
Maar goed, ik heb me er weer genoeg tegenaan bemoeid, als ik door ga krijg ik te veel buikpijn van het lachuuu en dat is niet goed op oudejaarsavond.
Ook voor jou en de jouwen een Voorspoedig en Gezond 2015 beste Slimmi Wimmi

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 21:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Gompy,
ik merk aan uw antwoord dat u toch een paar puntjes niet begrijpt.
En dat u zich schaamt om door te vragen.
Omdat u dat van de startmotor niet wist geeft u het nou maar de draai van "lach story".
En wat dat oliegatloeren betreft was u ook niet op het idee gekomen dat een tweede persoon de auto start.
Stompy Gompy, ik hoop dat uw snaar in 2015 niet breekt.
Op geen enkele wijze.

ro
door ron530 - Jan 1, 2015 om 09:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De distributieriem is een getande riem die aan de voorzijde van de motor is gemonteerd dus niet zoals een ketting die in de motor is opgenomen en de smering krijgt van de aanwezige motorolie. Wimmi20 stelt dat als de riem knapt de motor geen compressie meer heeft dit is niet juist want niet alle kleppen staan open. Bij het starten (wat niet aan te raden is) kun je wel horen of de riem geknapt is want er wordt in de dicht staande cilinders zoveel compressie opgebouwd, dat maakt zo'n apart geluid die gelijk opvalt. De enige en juiste manier is het verwijderen van de afdekkappen die de distributieriem aan het oog onttrekken om te constateren dat de riem geknapt is of een groot aantal tanden mist.

1paul
door 1paul - Jan 1, 2015 om 10:21
3141 Antwoorden / 0 Vragen

leuk dat er hier een aantal zitten die denken dat gevolgschade niet onder de garantie valt maar dat doet het dus wel, jammer dat jullie de vraagsteller op het verkeerde been zetten hiermee en mogelijk met een grote kostenpost opzadelen, als je niet weet waar je het over hebt hou dna gewoon je mond dicht stelletje amateurs...

hier een voorbeeldje, zijn in de rechtspraak trouwens een heel aantal voorbeelden te vinden, als je even moeite doet vind je ze vast wel.

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/2333698/2006/12/22/Geschil-om-auto-En-dan.dhtml

daarom ook beste vraagsteller mijn advies, laat de garagist waar nu de auto staat een rapport opstellen, dan sta je in een eventuele rechtszaak veel sterker, hij moet niet alleen de gevolgschade betalen maar ook nog eens de sleepkosten!!!

ro
door ron530 - Jan 1, 2015 om 11:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"daarom ook beste vraagsteller mijn advies, laat de garagist waar nu de auto staat een rapport opstellen, dan sta je in een eventuele rechtszaak veel sterker, hij moet niet alleen de gevolgschade betalen maar ook nog eens de sleepkosten!!!"
Dit advies slaat werkelijk nergens op want de garage die de riem heeft vervangen heeft de schade nog niet eens gezien. Die garage moet wel in de gelegenheid worden gesteld om de schade vast te stellen en tot een oplossing te komen. Een rechtszaak is nog lang niet aan de orde.

1paul
door 1paul - Jan 1, 2015 om 11:33
3141 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 1 jan 2015, 11:13]"daarom ook beste vraagsteller mijn advies, laat de garagist waar nu de auto staat een rapport opstellen, dan sta je in een eventuele rechtszaak veel sterker, hij moet niet alleen de gevolgschade betalen maar ook nog eens de sleepkosten!!!"
Dit advies slaat werkelijk nergens op want de garage die de riem heeft vervangen heeft de schade nog niet eens gezien. Die garage moet wel in de gelegenheid worden gesteld om de schade vast te stellen en tot een oplossing te komen. Een rechtszaak is nog lang niet aan de orde.

als je goed leest dan lees je dat de garagist die de riem vervangen heeft "heel terughoudend is" voorals nog, dat betekent in de meeste gevallen, niet te veel willen...

om daar sterker in te staan laat je, als dat kan, een rapport opstellen door een onafhankelijk iemand en dat is de garagist waar nu de auto staat, die heeft er geen belang bij om te liegen, nu je toch in die staat bent maak er dan gebruik van en roep niet achteraf, "had ik maar" enz enz...

maak jezelf sterk, 1, door jezelf eerst goed te informeren, 2 door een onafhankelijk iemand de schade te laten vaststellen ZONDER dat ie aan de riem komt, laat deze ook foto's maken als het kan...

niet nodig, alleen maar mooi, dan word het goed opgelost, wel nodig, dan heb je het maar vast en zit de eerste garagist niet met zijn takken aan het eventuele bewijs!!!

ik lees en zie veel gewoonweg domme opmerkingen, een al hierboven aangehaald de 2de is, er zijn zowel distributie kettingen als riemen en niet 1 van de twee en de ander niet, kan dat ze in een oliebad lopen, ketting, maar hoeft niet, riem...

nogmaals, als je der geen verstand van hebt reageer dan gewoon niet, zet niet andere mensen op het verkeerde been of zoek eerst de informatie op als je het niet weet..

o ja, iedereen nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!!!

ro
door ron530 - Jan 1, 2015 om 12:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De garage die de boel vervangen heeft is uiteraard terughoudend domweg omdat de schade niet te bepalen is want de auto hebben ze nog niet gezien. Nu al hoog op de poten gaan staan en de schade door een derde laten vaststellen is niet de manier om tot een oplossing te komen. U 1paul schetst een doem scenario die nog niet eens aan de orde is.

1paul
door 1paul - Jan 1, 2015 om 15:07
3141 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben slechts practisch Ron, beter ten beslagen ten ijs komen dan achteraf moeten constateren dat je toch maar beter eerst>>>>>>>

gaat niet om een paar tientjes maar om ettelijke duizenden euro;s beter het zekere voor het onzekere...

maar goed, het zijn jouw centjes niet dus wat maakt het uit niet waar, kun je gerust onzin roepen...

pi
door pinovogel - Jan 1, 2015 om 15:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20, lees nou eens een keertje , ik geef jullie een verkorte cursus hoe een 4takt werkt dus dat er altijd een klep uitstaat en nooit alle kleppen gesloten zijn.En die opmerking , je kijkt gewoon in het olievulgat , nou sorry hoor maar dan moet je je echt gaan verhuren als een automonteur met super scherpe ogen die in het donker kunnen zien , ach ik hou hier mee op, jij en al die anderen hebben noch nooit een steeksleutel op een motor gezet .En ja , vroeger liep die riem buiten de motor maar nu is alles compact weg gebouwd en kan je er niet meer bij zo een twee drie.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 1, 2015 om 17:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Pino, het zou beter zijn als u mijn bijdragen wat beter leest.
Volgens u heb ik nog nooit een steeksleutel op een motor gezet.
Dat klopt, want als je verstand hebt van sleutelen gebruik je ringsleutels.
U dus steeksleutels.
Als u beter had gekeken dan had u in mijn vorige bijdrage gelezen dat ik wel eens een distributie riem en spanner na breuk heb gemonteerd.
En er was geen motorschade.
U hebt inderdaad volgens mij een oogprobleem : u beweert dat je in het olievulgat niet kunt zien of de nokkenas draait, of stilstaat.
U weet kennelijk niet zo veel van motoren.
Draai uw olievuldop er maar eens af bij draaiende motor.
En ja hoor, je ziet de nokkenas gewoon draaien.
En nog wat bijscholing : als je het niet goed kunt zien pak je een zaklantaarn.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=pinovogel schreef op donderdag 1 jan 2015, 15:39: @wimmi20, lees nou eens een keertje , ik geef jullie een verkorte cursus hoe een 4takt werkt dus dat er altijd een klep uitstaat en nooit alle kleppen gesloten zijn.En die opmerking , je kijkt gewoon in het olievulgat , nou sorry hoor maar dan moet je je echt gaan verhuren als een automonteur met super scherpe ogen die in het donker kunnen zien , ach ik hou hier mee op, jij en al die anderen hebben noch nooit een steeksleutel op een motor gezet .En ja , vroeger liep die riem buiten de motor maar nu is alles compact weg gebouwd en kan je er niet meer bij zo een twee drie.

ik
door ikzelf1942 - Jan 2, 2015 om 11:33
81 Antwoorden / 15 Vragen

Wimmi, bij veel motoren, kun je absoluut de nokkenas niet meer zien door het olievuldop gat!! Vooral de motoren waar je zeer langzaam de olie moet vullen.
En wat gebeurt er als de laad SPANNING te hoog is of de laad stroom, zonder spanning geen stroom, dus zit niet te vitten op allerlei zaken en houd je aan de vraag ...

me
door mein33 - Jan 2, 2015 om 12:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 31 dec 2014, 20:33]Beste Gompy,
ik typ extra langzaam zodat u het mogelijk snapt.

Als de distributieriem geknapt is draait de motor niet meer.
Dan is het niet gelijk vanzelfsprekend dat het aan de riem ligt.

Duidelijker kan ik het niet maken.
Lachuh hier hoor.

Inderdaad, LACHUH hier hoor.
Ik kan de bovenstaande zinnen, die elkaar tegenspreken, niet volgen of ben ik misschien zo dom.
Wie het mij uitleggen.

ro
door ron530 - Jan 2, 2015 om 14:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@pinovogel bij de compressieslag zijn alle kleppen gesloten, moet ook wel want anders kan er geen verbranding plaatsvinden. @1paul, elke vorm van garantie vervalt als er door ondeskundigen is gesleuteld of door een garagebedrijf die geen toestemming heeft van de oorspronkelijke reparateur. Het zijn mijn centen niet das waar maar ik wil vraagsteller wel voor de valkuilen behoeden.

1paul
door 1paul - Jan 2, 2015 om 15:06
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn allereerste post in dit onderwerp Ron, lezen is blijkbaar nog steeds een kunst???

1paul
waarschuw redactie

woensdag 31 dec 2014, 11:53

Vraag de garage waar uw auto in eerste instantie naar toe werd gebracht een rapport te schrijven met hun bevindingen zonder overigens dat zij er ook maar 1 sleutel op zetten zodat u een vorm van bewijs hebt, dit is eigenlijk goed gegaan in dit geval, u heeft dan onafhankelijk bewijs in handen.

stel de reperateur aansprakelijk voor de geleden schade EN de gevolgschade van het knappen van de nieuwe riem, dit is gewoon een ondeugdelijk product geweest of een ondeugdelijke reperatie en daarvoor dragen ZIJ de volledige verantwoordelijkheid!!!

u heeft RECHT op kosteloze reperatie van de gehele schade dus OOK de gevolgschade, eis dit ook in uw brief die u aangetekent opstuurt, willen ze helemaal niet bewegen schakel dan rechtshulp in via de verzekering, als u deze heeft, of bel juridisch loket, ook kunt u eventueel kosteloos een advocaat inschakelen MITS u niet draagkrachtig genoeg bent...

u hoeft in ieder geval niet echt bang te zijn om zelf voor de schade te moeten opdraaien al kan dit een lang lopend project worden...

ro
door ron530 - Jan 2, 2015 om 15:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bevindingen zonder een sleutel op de motor te zetten is natte vingerwerk. De enige garage die i.v.m. garantie de totale schade mag bepalen is de garage die de riem vervangen heeft.

me
door mein33 - Jan 2, 2015 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En proxi (Ts.) ??, proxi hult zich in stilzwijgen.
Alle vragen, suggesties, adviezen en (soms verhitte) discussies zijn blijkbaar voor niets geweest.

ik
door ikzelf1942 - Jan 2, 2015 om 19:07
81 Antwoorden / 15 Vragen

Hebben jullie het nog niet door:: proxi is nog steeds bezig zijn auto naar de garage te duwen , waar ze de riem vervangen hebben, en heeft geen i-pad dus kan niet reageren.
Zoiets geldt voor heel veel vraagstellers, geen enkele reactie meer geven.

1paul
door 1paul - Jan 3, 2015 om 09:47
3141 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt voor een groot deel gelijk Ron, maar een beetje garagist kan wel heel veel vaststellen zonder te sleutelen, hij kan bijvoorbeeld kijken en voelen of de motor inderdaad vaststaat, hij kan zien of de riem inderdaad geknapt is en zien waarom dit gebeurt is, geen nieuwe spanrol gemonteerd bijvoorbeeld.

hij kan meten of er nog compressie is in elke zuiger ja dan nee en zo zijn er nog meer dingen die hij kan vaststellen zonder dat ie echt hoeft te sleutelen...

Foto's maken kan hij ook zo doen om zo nog meer bewijs te verzamelen van zijn bevindingen...

ku
door kujer - Jan 25, 2015 om 13:31
22 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt er inderdaad op dat bij vervanging van de riem een fout gemaakt is. 3 weken na vervanging en dan kapot/ gebroken kan niet en moet een aanwijsbare oorzaak hebben.

Onafhankelijke expert late analyseren lijkt me het beste. Kijk ook wat het bedrijf welke de riem vervangen heeft hier over denkt! Reactie geeft al genoeg info.

Goede expert ZTA Zuidgeest Technische Analyse weet oorzaak te achterhalen , kijk eens op I-net. als beide hier mee akkoord gaan is dat het beste. Spreek ook af als oorzaak bij het garage bedrijf ligt betalen zij expert en herstel!

Succes.

tonnema
door tonnema - Jan 26, 2015 om 15:09
25 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik dit zo allemaal lees rijst bij mij de vraag is de riem inderdaad wel vervangen? Zelf heb ik het meegemaakt bij een VW garage dat de remklauwen bij een grote beurt zouden zijn vervangen , 900 km van huis in Frankrijk een angstig schurend geluid.
Bleek dat de remklauwen tot op het staal versleten waren en dus niet vernieuwd waren.
Dus dat kan ook een optie zijn.

kamphuysen
door kamphuysen - Jan 26, 2015 om 16:01
252 Antwoorden / 68 Vragen

Auto zonder distrie kan niet verder, dan maar niewe distrie er in en hopen op betere tijden, maar stop met zeuren die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren snap je dat wel? Een riem is maar een riem en niets is voor altijd. Dan maar even de broek-riem wat strakker aantrekken.

ku
door kujer - Jan 26, 2015 om 16:09
22 Antwoorden / 2 Vragen

Ik blijf er bij analyseren door onafhankelijke expert, de oorzaak van dit alles moet gevonden worden. Schade kan fors in de papieren lopen van alleen de riem tot stoters kromme drijfstangen misschien is de motor wel niet meer te redden!

ZTA er bij, heeft ook Kollum in AutomobielManagemenT (AMT) zie AMT.nl

kamphuysen
door kamphuysen - Jan 26, 2015 om 16:28
252 Antwoorden / 68 Vragen

Auto zonder distrie kan niet verder, dan maar niewe distrie er in en hopen op betere tijden, maar stop met zeuren die dingen kunnen nu eenmaal . Een riem is maar een riem en niets is voor altijd. Dan maar even de broek-riem wat strakker aantrekken.