Nieuwe distributieriem geknapt
Goede avond allemaal,
Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen/adviseren.
Gisteravond stond ik op een verkeersplein stil voor een stoplicht. Toen ik wilde optrekken reed mijn auto echter niet meer weg van zijn plek.
Ik ben toen weggesleept en naar een garage in de buurt gebracht. Die hebben er vandaag naar gekeken. Wat bleek de distributieriem is geknapt en heel mijn motor is stuk. Kosten zullen minimaal € 2500,- zijn.
Het vervelende is dat ik 3 weken geleden mijn distributieriem heb laten vervangen om juist het knappen van de riem en veel schade te voorkomen. Bij het vervangen van de riem is ook de waterpomp vervangen. De afgelopen weken en ook gister is er verder niets vreemds gebeurd.
Het bedrijf dat de riem vervangen heeft is op dit moment heel erg terughoudend. Ik moet ten eerste er zelf voor zorgen dat mijn auto bij hun komt. (70km verderop). Ik heb nog niet zo heel lang mijn rijbewijs en deze auto en ben geen lid van de ANWB. Verder geven ze aan dat het hen nog nooit is overkomen en dit ook wel erg bijzonder vinden. Ik heb gevraagd hoe we hier samen uit gaan komen. Ze willen de auto wel zien ( maar dan moet ik dus het vervoer regelen en betalen). Op mijn vraag hoe het verder gaat als er iets niet goed gegaan is (bijvoorbeeld bij het vervangen of dat de riem niet goed was) geven ze helemaal geen antwoord. Ze geven niet aan dat ze het dan zullen repareren op hun kosten en geven niets aan over garantie. Als ik hier over begin geven ze alleen aan dat het nog nooit fout gegaan is en dat ze het eerst willen zien. Over een vergoeding of iets willen ze helemaal niets kwijt.
Ik ben hierdoor een beetje huiverig. Ze moeten wel de kans krijgen om het te herstellen anders kan ik ze niet aansprakelijk stellen, maar als ze er nu al zo in gaan zitten dan ben ik er terughoudend om de auto zomaar weer daar te brengen (mogelijk kunnen ze dan sporen gaan wissen of blijven ontkennen dat er iets fout is gedaan en dan staat mijn auto mooi bij hun en dan? Dan moet ik zeker weer de auto zelf laten verplaatsen of hun 2500,- betalen voor een reparatie.
Het vervelend is dat de garage niet aangesloten is bij de Bovag. Ik was eerst naar de kwikfit gegaan voor een grote beurt en een reparatie van de remmen. Maar iedereen gaf aan dat de prijzen absurd waren. Men verwijs me toen door naar deze garage en daar zit ik nu dan...
Heeft iemand advies/tips of verstand van wat ik nu moet doen?
Hoe kan zo'n riem na 3 weken knappen? Kan er dan enkel iets mis zijn geweest zijn met de riem zelf of met de vervanging fout gegaan zijn?
Hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik heb al gebeld met de garage (2x), de Bovag, Juridisch Loket, Autoverzekering en ANWB maar kom niet verder. De auto staat nu bij een andere garage in de weg...
@proxi
Het kapot gaan van een riem die nog maar kort geleden is vervangen kan allerlei oorzaken hebben U zegt dat ze ook de waterpomp hebben vervangen,maar belangrijker is of ze ook bijvoorbeeld de spanrol en het lager hebben vernieuwd(wat doorgaans gebruikelijk is) Is dat niet gebeurd dan zou dat weleens de oorzaak van het knappen kunnen zijn,heb dat grapje zelf ook een keer aan de hand gehad met m,n toenmalige auto (Volvo 440) daar was ook de riem vervangen maar niet de spanrol en niet het lager en na ongeveer 20.000km knapte de riem ik had het geluk dat ik geen motor schade had maar achteraf bleek dat het knappen van de riem was veroorzaakt door het niet vervangen van het lager.
Dus zou als ik jouw was zou ik de reperateur vragen of ze alleen maar de riem hebben vervangen en de rest niet,hebben ze alleen de riem vervangen dan valt de reperateur volgens mij wel degelijk wat te verwijten.
Hallo Snah, ik heb de vraag ook daar gesteld nu.
Bedankt voor je advies.
@ Komsja
Ze hebben naast de distributieriem ook een distributieriem kit besteld.
Daar moeten die onderdelen bijgezeten hebben die jij benoemd toch? Of vergis ik me daarin.
@ proxi
Normaal staat er garantie op , maar dan wel bij een dealer of bovag garage , Ik lees , kwikfit en een goedkope garage . Bij de goedkope garage , zeg beun de haas , is garantie alleen maar een mooi woord .
Hoe dan ook deze garage ( en ook de andere ) probeert onder de garantie uit te komen , anders kost het hun ( veel ) geld .
Het beste lijkt mij om te onderhandelen met de garage en tot een redelijke oplossing te komen.
Bovag garage of niet. Als deklus met bon is gedaan heb je recht op garantie. U zult de garage in de gelegenheid moeten stellen de zaak te bekijken en te repareren. U heeft natuurlijk wel het recht om een onafhankelijke partij te laten vast stellen wat de oorzaak van het defect is.
U kunt (nog) niet verlangen dat een ander de schade op hun kosten repareert.
Is die distributieriem wel geknapt? Een nieuwe riem knapt niet zomaar.
Of zou er misschien een spanrol losgelopen zijn? In dat geval loopt de riem er af (en is dus nog heel) en de gevolgen zijn dezelfde als bij het knappen van de riem.
Laat eerst een monteur van een andere garage kijken of die riem wel echt geknapt is. Maar ook als die riem wel geknapt is, lijkt het mij verstandig om een derde partij (expert) naar die schade te laten kijken.
Als u klakkeloos met die auto terug gaat naar die garage, zullen ze daar nooit toegeven dat zij een fout gemaakt hebben. Dat voorspel ik u nu al.
U heeft wettelijk twee jaar garantie op de distributieriem inclusief de arbeidskosten.
Omdat het binnen de zes maanden is, gaat de wet ervan uit, dat het product, distributieriem, ten tijde van de levering als ondeugdelijk beschouwd mag worden.
Gevolgschade komt ook voor de verkopende partij van de distributieriem, ketenaansprakelijkheid: aanbrengen van een nieuwe distributieriem door een autotechnicus.
Garagist, verkopende partij zal alles aan doen om onder gevolgschade zo mogelijk uit te komen.
Laat u de reparatie niet door een ander uitvoeren, anders vervalt zo mogelijk de aanspraak op de garantie en is de bewijslast van die kapotte distributieriem te niet gedaan.
De houding van die garagist spreekt al boekdelen, weinig medewerking en onverschilligheid in dezen. Was de autotechnicus gekwalificeerd om deze distributieriem te doen vervangen?
[quote=hutch schreef op dinsdag 30 dec 2014, 23:29]Is die distributieriem wel geknapt? Een nieuwe riem knapt niet zomaar.
Of zou er misschien een spanrol losgelopen zijn? In dat geval loopt de riem er af (en is dus nog heel) en de gevolgen zijn dezelfde als bij het knappen van de riem.
Laat eerst een monteur van een andere garage kijken of die riem wel echt geknapt is. Maar ook als die riem wel geknapt is, lijkt het mij verstandig om een derde partij (expert) naar die schade te laten kijken.
Als u klakkeloos met die auto terug gaat naar die garage, zullen ze daar nooit toegeven dat zij een fout gemaakt hebben. Dat voorspel ik u nu al.
Fabricage e/o. productiefout! Binnen de zes maanden moet de verkopende partij bewijzen dat het niet zo is geweest. Autotechnicus zou een fout kunnen hebben gemaakt tijdens de montage van de distributieriem.
1953 heeft gelijk.
In deze ben je en leek. De garage is de deskundige en jij mag afgaan op zijn deskundigheid.
Laat de garage de schade beoordelen en vraag om een schriftelijke beoordeling hiervan.
Geef de betreffende garage altijd eerst de kans om de ontstane schade te beoordelen cq te repareren. Doet de garage verder niets, pas dan kun je verder met een andere reparateur.
Vraag het merk op van het distributieset en de betreffende distributeur (automaterialenzaak).
Als de garage niets wil doen vraag dan via de distributeur om een beoordeling van de schade door de importeur / fabrikant.
Geef ook aan bij alle partijen dat je de media zoekt. (Dit helpt vaak. Willen geen slechte naam.)
Heb je een rechtsbijstandsverzekering schakel deze dan gelijk in en stel alle betrokken partijen aansprakelijk voor de geleden (vervolg)schade.
Vraag evt. een onafhankelijke expert (een ervarings-deskundige mag ook) om een beoordeling van de schade. Altijd schriftelijk!
Is de garage lid van de BOVAG dan kun je naar de BOVAG-geschillencommissie.
Een andere garage aan de auto laten sleutelen al is het maar het vaststellen van de schade is vragen om moeilijkheden. De garage die de reparatie heeft uitgevoerd beroept zich dan op het feit dat er door derden aan is gesleuteld, of dat nu voor of na het knappen is gedaan maakt niet meer uit. U moet de auto toch bij de garage zien te krijgen (slepen of tegen kosten op een autoambulance) want voor dat de garage iets voor u kan betekenen moeten ze wel kunnen bekijken wat de oorzaak van het knappen is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Scoupy cashback
Zie bijgaande copy van mijn mail in de afbeeldingen.
[edit persoonlijjk gegevens bijlage - redactie]
Lees meerContinue, dag en nacht berichtjesvan Norton Antivirus
Ik heb al een andere Antivirus en wil dus geen abonnement van Norton, maar melding hierover om te stoppen lukt mij niet Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer