ha
door harianne2012 Apr 13, 2013 om 12:12
Geldzaken & recht

Nieuwe hypotheek verplicht bij ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid?

Ik ga scheiden en we hebben een koophuis. Ik wil het huis houden c.q. overnemen en mijn ex dus laten ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Nu hoor ik dat de oorspronkelijke hypotheek slechts voor 50% op mijn naam staat en dat ik dus voor het deel van mijn ex een zogenaamde nieuwe hypotheek af moet sluiten. Gezien de nieuwe wetgeving rondom de hypotheken gaat dit hoe dan ook nadelig worden voor mij. Mijn vraag is dan ook waarom kan ik niet gewoon de bestaande hypotheek overnemen oftewel mijn ex ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid en verder gewoon houden wat we nu hebben?

36589 25 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 13, 2013 om 12:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Dit kan wel. Deze vraag neerleggen bij de hypotheek verstrekker. Na betaling van een x bedrag gaat deze bekijkt of u voldoende inkomen geniet om de hypotheek lasten te kunnen dragen (met de nieuwste eisen). Ook zal de woning via een notaris op uw naam moeten worden geschreven. Vaak dient de notaris deze vraag in bij uw hypotheek verstrekker.

Jantje

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u en uw aanstaande ex de woning samen hebben gekocht en ook samen de hypotheek zijn aangegaan. Als dat het geval is bent u beiden voor 100% hoofdelijk aansprakelijk.

Als u bij de echtscheiding de woning en de hypotheek krijgt toegewezen, hoeft u daarvoor GEEN nieuwe hypotheek aan te gaan. Dat is onzin.

Of uw aanstaande ex van die hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen kan worden, hangt van veel zaken af, maar het allerbelangrijkste is om toestemming van de hypotheekbank te verkrijgen. Dat de bank daarbij kijkt naar onder meer uw inkomen, spreekt mijns inziens voor zich.

ha
door harianne2012 - Apr 13, 2013 om 14:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de hypotheekadviseur is de huidige hypotheek slechts voor 50% van mij en de andere 50% dus van mijn ex. En voor die 50% van mijn ex zou ik dus een "nieuwe" hypotheek af moeten sluiten volgens de nieuwe wetgeving/regels rondom de hypotheken. Dat is dus wat de hypotheekadviseur mij vertelt. Ik ben in staat om de hypotheeklasten gewoon volledig te dragen; dit is door de hypotheekadviseur al vastgesteld. Wat mij nog het meest tegen de borst stuit is dat ik ook nog eens wordt verplicht om voor deze zogenaamde "nieuwe" hypotheek een taxatie-rapport te laten maken terwijl, gezien de huidige markt, al duidelijk is dat er sprake is van een flinke onderwaarde; ongeveer 40.000,- Euro minder waard dan de huidige hypotheek. Ik begrijp niet waarom ik een taxatierapport moet laten maken; heb een taxatierapport uit 2008. Hebben het huis gekocht voor 145.00,- maar er zit een hypotheek op van 173.000,- en de actuele verkoopprijs, gebaseerd op soortgelijke huizen in de omgeving, is 129.000,- Ik weet simpelweg niet waar ik het geld voor de advocaat, de notaris en dan nu ook nog eens een taxatierapport vandaan moet toveren. Kan niet meer bovenop de hypotheek komen en dat begrijp ik aangezien ik met de huidige hypotheek al ver boven de marktwaarde van het huis zit. Met de huidige hypotheek, die ik inmiddels dus al 5 jaar heb, ben ik over 25 jaar klaar met aflossen en heb ik dan alleen nog een schuld van 72.500,- aangezien ik voor dit deel een aflossingsvrije hypotheek heb. Met de zogenaamde nieuwe hypotheek moet ik weer 30 jaar gaan aflossen, dus 5 jaar extra, de maandlasten zijn hoger en de hypotheekrenteaftrek wordt minder en na die 30 jaar heb ik ook nog steeds een schuld van 72.500,-
Ik wil gewoon de bestaande hypotheek op mijn naam laten zetten zonder hier iets aan te veranderen. Uit uw reactie begrijp ik dat dit wel mogelijk is. Mijn vraag is dan ook: Weet u dat zeker? Want dat zou mij dus echt een boel schelen!! Kan ik dit zelf ook ergens terug vinden zodat ik iets heb om op terug te vallen als de hypotheekadviseur vast blijft houden aan zijn verhaal. Alvast ontzettend bedankt voor uw reactie.

Cookies
door Cookies - Apr 13, 2013 om 14:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....maar er zit een hypotheek op van 173.000,- ......

.....Ik wil gewoon de bestaande hypotheek op mijn naam laten zetten.......

Voor een hypotheek van 173.000,- euro, zul je toch zo'n 45.000,- per jaar moeten verdienen, gezien de huidige regelgeving.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus een aantal problemen.

Een adviseur die niet weet waar hij het over heeft en een rampzalige financiële toestand rond uw huis en hypotheek.

Stel even dat die adviseur gelijk zou hebben, (heeft hij niet, maar stel), dan krijgt u van zijn leven niet € 86.000 hypotheek meer op dat pand.

U staat nu al sowieso € 44.000 onder water. Dat de bank dit blijft accepteren is mij ook een groot raadsel.

Als ik even van een waarde voor het pand uitga van € 129.000, betaalt uw ex dan aan u de helft van die negatieve waarde ad € 22.000 ? Als die andere ton via een verzekering wordt afgelost, zal daar ook nog niet echt veel in de spaarpot zitten, dus valt er weinig te verrekenen. Hoe wordt dat geregeld?

Ik ken natuurlijk uw inkomen niet, noch het inkomen van uw aanstaande ex, maar als de kosten die u noemt nu al een probleem vormen, zal dat niet te al hoog zijn.

Hieruit volgt dat de bank nooit zal meewerken aan het hoofdelijke ontslag van uw ex.

me
door mein33 - Apr 13, 2013 om 15:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er vanuitgaand dat u in gemeenschap van goederen bent gehuwd dan bent u beiden aansprakelijk voor de hoofdsom van de hypotheek.
Als er sprake is van een scheiding en de boedel moet worden verdeeld valt hier ook de eigen woning onder.
Als u de volledige schuld, 50% van u zelf en 50% van uw echtgenote, op u wil nemen zodat uw echtgenote schuldenvrij uit het huwelijk kan treden dan zult u dus voor de volle € 173.000,00 een nieuwe hypotheek moeten afsluiten.
De hypotheekverstrekker zal hier naar alle waarschijnlijkheid niet aan beginnen aangezien er tegen de benodige hypotheek van € 173.000,00 slechts een onderpand staat van € 129.000,00.
Het resterende bedrag van € 44.000,00 zult u dus minimaal uit eigen middelen moeten inbrengen.
Over een eventuele nieuwe hypotheek kunt u nog maximaal 25 jr. gebruik maken van hypotheekrente aftrek. De maximale periode voor hypotheekrente aftrek is 30 jaar.
De duur van het uitstaan van de hypotheek is meestal niet aan een maximaal aantal jaren gebonden en staat los van de rentevast periode.

Ik adviseer u om rechtstreeks contact op te nemen met de verstrekker van uw huidige hypotheek en daarmee, in een persoonlijk, gesprek te bekijken welke mogelijkheid is om in uw huidige woning te kunnen blijven wonen.

ro
door ron530 - Apr 13, 2013 om 15:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In deze situatie zult u een nieuwe hypotheek moeten nemen maar dan moet er wel geld zijn om de oude af te lossen. De woning verkopen is eigenlijk ook geen optie, de restschuld is dusdanig hoog en de huizenmarkt ligt ook nog steeds op zijn gat. Stel dat uw inkomen toereikend is dan kunt u de ex een voorstel doen, zij betaald de kosten van het rapport e.d. en u neemt restschuld voor uw rekening.

ha
door harianne2012 - Apr 13, 2013 om 16:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 13 apr 2013, 15:27]U hebt dus een aantal problemen.

Een adviseur die niet weet waar hij het over heeft en een rampzalige financiële toestand rond uw huis en hypotheek.

Stel even dat die adviseur gelijk zou hebben, (heeft hij niet, maar stel), dan krijgt u van zijn leven niet € 86.000 hypotheek meer op dat pand.

U staat nu al sowieso € 44.000 onder water. Dat de bank dit blijft accepteren is mij ook een groot raadsel.

Als ik even van een waarde voor het pand uitga van € 129.000, betaalt uw ex dan aan u de helft van die negatieve waarde ad € 22.000 ? Als die andere ton via een verzekering wordt afgelost, zal daar ook nog niet echt veel in de spaarpot zitten, dus valt er weinig te verrekenen. Hoe wordt dat geregeld?

Ik ken natuurlijk uw inkomen niet, noch het inkomen van uw aanstaande ex, maar als de kosten die u noemt nu al een probleem vormen, zal dat niet te al hoog zijn.

Hieruit volgt dat de bank nooit zal meewerken aan het hoofdelijke ontslag van uw ex.

Het is niet de bedoeling dat ik er meer problemen bij krijg. Mijn vraag is gewoon of ik in principe niet gewoon de bestaande hypotheek over kan nemen. Of de bank daarmee akkoord gaat of niet zal ik uiteindelijk toch bij de bank moeten laten dus weinig nut om hier over te discusieren. Voor mij is het belangrijk of ik inderdaad verplicht ben om een nieuwe hypotheek af te sluiten voor het deel van mijn ex en waar ik hier gedegen informatie over terug kan vinden.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om dus op uw originele vraag terug te komen: U HOEFT GEEN NIEUWE HYPOTHEEK af te sluiten.

Maar zoals gezegd, die zou u ook niet kunnen krijgen.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

http://www.eigenhuis.nl/downloads/hypotheek-financieel/uitkopen.pdf

Lees dit eens.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stukje van de voorwaarden van ING., maar dan als er overwaarde is.

Wanneer één partner het eigendom van de woning geheel of gedeeltelijk geleverd krijgt, kan een schuld aan de ander ontstaan. De vertrekkende partner moet worden uitgekocht. De overblijvende partner kan daartoe een verhoging van de bestaande hypotheek aanvragen.

Dus GEEN nieuwe hypotheek.

http://www.geld.nl/hypotheek/service/scheiding-hypotheek-overnemen

Hetzelfde laken een pak, maar ze hebben het nog wel allebei over overwaarde, terwijl er bij u daarvan geen sprake is, integendeel. Maar ook hier staat geen nieuwe hypotheek.

marcel75
door marcel75 - Apr 13, 2013 om 20:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In dit geval zal de ex TS moeten betalen om van de schuld af te komen. Mocht de bank een aflossing verlangen, dan kan die daarmee gefinancierd worden. Wellicht dat de bank dan wel genegen is om ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te verlenen.

De laatste posting van Tijger dient dus in zijn spiegelbeeld gelezen te worden om te laten kloppen in dit geval omdat er geen over-, maar juist onderwaarde is en dan de vertrekken de partij aan de verkrijgende partij moet betalen.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel

En dat vermeld ik toch ook?

Hetzelfde laken een pak, maar ze hebben het nog wel allebei over overwaarde, terwijl er bij u daarvan geen sprake is, integendeel. Maar ook hier staat geen nieuwe hypotheek.

un
door unazzz - May 3, 2013 om 09:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb exact hetzelfde probleem. Het is volgens de hypotheekverstrekken inderdaad niet nodig een nieuwe hypotheek af te sluiten, maar vanwege de nieuwe regels van 1 januari 2013 mag de huidige hypotheek voor 50% niet meer onder de oude voorwaarden doorlopen.
De huidige hypotheek staat op twee namen, hoewel beide voor 100% aansprakelijk zijn, is de hypotheek zelf dus maar voor 50% van mij. De andere 50% neem ik volgens de bank van mijn ex vrouw over. Omdat de spaarhypotheek niet meer in 2013 afgesloten mag worden, moet ik hiervoor een anuiteiten hypotheek afsluiten.
Op verzoek van de bank heb ik contact gezocht met de inspecteur van de belasting, en deze geeft ook aan dat de acte van verdeling van 2013 is en dat gedeelte van de hypotheek dus niet onder de regels van 2012 mag vallen.

Voor zover ik nu dus weet, is het inderdaad niet zo dat je een nieuwe hypotheek moet afsluiten, maar mag een gedeelte van je huidige hypotheek niet als spaarhypotheek worden voortgezet. Hiervoor wordt je huidige hypotheek dus aangepast.

Mochten mensne hier andere ervaringen mee hebben, dan hoor ik het graag, zit hier ook niet op te wachten. Betaal immers de hypotheek altijd al van mijn eigen salaris.

an
door andre_01 - Jul 31, 2013 om 09:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allen,

Herkenbaar, dit. Ik ben zojuist gescheiden uit een geregistreerd partnerschap en ben daarin overeengekomen dat ik het huis houd (en de hypotheekschuld). Er hoeft niets extra te worden bijgeleend want ik hoef mijn ex partner niet uit te kopen. Toch beweert de bank (ING) dat ik voor de helft van de bestaande schuld een nieuwe hypotheek moet afsluiten (dus onder de nieuwe wetgeving). Ik snap niet waarom, want ik hoef niets extra's te lenen en kan de bestaande hypotheeklasten prima zelf dragen. De uitleg van de bank is, dat mijn ex eigenlijk voor 50% eigenaar was, en ik formeel dus de helft van het huis van haar koop, nu zij ontslagen wordt van de schuld. Lijkt mij nogal een kromme redenering, waarbij men vooral geld lijkt te willen verdienen voor het opnieuw afsluiten van een hypotheek.

Zijn er deskundigen in dit panel die kunnen reageren?

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2013 om 09:44
937 Antwoorden / 2 Vragen

In mijn ogen is het heel simpel.

U bent, met uw partner een overeenkomst aangegaan bij de bank. Een overeenkomst kan niet zomaar gewijzigd worden!

Als u deze toch wilt wijzigen ( dus het huis en hypotheek op uw naam ) dan mag de bank dit gewoon weigeren, en zal u samen met de bank de oude overeenkomst moeten laten ontbinden naar een nieuwe overeenkomst.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@andre 01

U koopt helemaal niets van uw ex. De eigendom en schuld, die tegen elkaar wegvallen, worden geheel op uw naam geschreven. Daarvoor is geen nieuwe, ook niet voor 50%, hypotheek nodig. De bank ziet het verkeerd.

Neem contact op met de belastingdienst, in persoon niet telefonisch, en bespreek het daar. Laat de toelichting op papier zetten en confronteer uw bank daarmee.

Lees mijn eerdere reactie met uitleg van de Ing.

sj
door sjaria - Aug 20, 2013 om 20:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 13 apr 2013, 12:55]Ik neem aan dat u en uw aanstaande ex de woning samen hebben gekocht en ook samen de hypotheek zijn aangegaan. Als dat het geval is bent u beiden voor 100% hoofdelijk aansprakelijk.

Als u bij de echtscheiding de woning en de hypotheek krijgt toegewezen, hoeft u daarvoor GEEN nieuwe hypotheek aan te gaan. Dat is onzin.

Of uw aanstaande ex van die hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen kan worden, hangt van veel zaken af, maar het allerbelangrijkste is om toestemming van de hypotheekbank te verkrijgen. Dat de bank daarbij kijkt naar onder meer uw inkomen, spreekt mijns inziens voor zich.

Hallo Tijger!,

U lijkt mij zeer kundig, en ik vraag mij af of u ons ook van advies kan voorzien. Helaas weet ik niet hoe ik met u in contact kom Ik was op deze site antwoorden aan het zoeken, en kom steeds uw advies tegen vandaar dat ik me heb geregistreerd. Ik hoop op een reactie van u.

m.v.g. sjaria

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2013 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Sharia,

Dit forum is volkomen anoniem. Zowel voor de leden als voor de vragenstellers. Dus als u een probleem hebt of een vraag, kunt u die rustig hier stellen. Dan kunnen ook anderen dan ik U wellicht van advies dienen.

Het beste is dan een nieuw topic te openen met uw vraag en u krijgt binnen de kortste keren een reactie.

kl
door klachtenkompas - Aug 28, 2013 om 15:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Andre_01, Unazz en Harianne2012,

Ik zou graag met jullie in contact komen, omdat ik een onderwerp aan het uitzoeken ben over deze problemen met de bank en een echtscheiding. Ik ben werkzaam voor de Geldgids van de Consumentenbond. Ik hoop dat u snel zou kunnen reageren via onderstaand mailadres: geldgids@consumentenbond.nl Hopelijk kunt u in die mail ook uw telefoonnummer vermelden.

Met vriendelijke groet,
Redactie Geldgids

bi
door biesse - Sep 3, 2013 om 16:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Hier hetzelfde probleem, een jaar geleden een hypotheek afgesloten inmiddels een half jaar uit elkaar. Zij staat op de akte vermeld met 0 inkomen ik met een inkomen van €43000 bepaald door de bank.

Ik wil de bestaande hypotheek overnemen ivm voordelige bankspaar hypotheek. Inmiddels na heel veel gedoe is er een nieuw inkomen bepaald door de bank van € 45000

appeltje eitje dacht ik, niet dus. Nu eist de bank een inkomen van € 48000 omdat de rente nu korter als 10 jaar vastgezet kan worden. Dat gat kan ik overbruggen door een deel van het geld af te lossen. Helaas is het niet zo makkelijk, nu is het verhaal ineens dat ik de helft van de hypotheek maar over kan nemen en voor de andere helft een nieuwe financiering af mag sluiten. Ik hoor van diverse kanten dat ik haar hoofdelijk kan ontslaan als ik de hypotheek alleen kan dragen maar de bank spreekt dit tegen. Is er iemand die met een degelijke onderbouwing kan komen hierover?

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2013 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@blesse

U kunt uw ex niet van de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaan, dat kan alleen de bank.

Het is heel wonderlijk dat de bank een nieuw stuk hypotheek eist, maar ik lees dat de laatste tijd vaker.

Ik zou zeggen, neem contact op met de Geldgids, zie de reactie boven de uwe. Wellicht kunnen zij bewerkstelligen dat deze problematiek meer bekendheid krijgt en dat er een oplossing voor komt.

kl
door klachtenkompas - Sep 24, 2013 om 16:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

De Geldgids van de Consumentenbond publiceert 16 oktober 2013 een artikel over scheiden en je hypotheek. Veel banken eisen dat je een nieuwe hypotheek afsluit voor het hypotheekdeel dat je overneemt van je ex-partner. Wie nu gaat scheiden, krijgt te maken met oude en nieuwe hypotheekregels. Voor de helft van de bestaande hypotheek blijven de oude regels gelden. Voor de helft die je overneemt van je ex-partner, gelden de nieuwe, strenge regels. In het geval van een 100% aflossingsvrije hypotheek betekent dit, dat maar 50% van de waarde van de woning aflossingsvrij mag zijn. Bovendien kun je met hetzelfde inkomen nu minder lenen. Ook ben je sinds dit jaar verplicht om het nieuwe deel in 30 jaar annuïtair af te lossen. Hierdoor wordt de hypotheek veel duurder en worden mensen gedwongen hun huis te verkopen.

Meer informatie over dit onderwerp is te lezen op:
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/wonen/hypotheken/extra/scheiden-en-je-hypotheek/

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 24, 2013 om 17:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De Ex moet tenminste de helft van het Onderwater bedrag betalen dus €22.500,-

Maar volgens deskundigen is de bodem in de huizen prijs bereikt en als dat waar zou zijn, ik geef geen garantie, dan is wachten op enige stijging vermoedelijk beter als nu moeilijk en duur oversluiten.

Verder kan het zijn dat de Bank en Tussenpersoon graag een nieuwe Hypotheek willen verkopen en daar belang bij hebben dus foute info geven.

Gezien de nu lage huizenprijs en de kosten die zij nu van U willen zou ik het nog even enkele jaren uitstellen.
Later kan altijd nog en als de woningprijs weer omhoog gaat en Uw salaris na afloop van de nu al erg lang durende crisis ook, dan is over een jaar of 5 dit alsnog doen vermoedelijk beter en goedkoper.

Je woning van nu €129.000,- zou bij slechts 10% waardeherstel dus €12.900,- duurder worden en dat kan binnen enkele jaren gebeuren.
Dit bedrag sparen en/of aflossen is vrijwel onmogelijk...

Wel kan je Ex nog meebetalen omdat hij dat verplicht is voor een deel.
Ook kan hij/zij sparen voor het onderwater deel dus onderhandel eens aan die kant indien het mogelijk is.

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2013 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot 15

Dat kan helemaal geen enkele jaren worden uitgesteld, want dan is die volledige hypotheekrente niet meer aftrekbaar.