s.
door s.haefkens Oct 9, 2015 om 17:09
Garantie & verzekeringen

Nieuwe indicatie voor de zorgverzekeraar. Heupprothese geen Chronische aandoening.

Omdat ik 10 juni 2015 een heupprothese heb gekregen aan mijn linkerzijde, heb ik daar voor fysiotherapie gekregen.
Nu is het zo dat ik op 15 oktober 2015 ook aan mijn rechterzijde wordt geopereerd, en ook daar een heupprothese krijg.
In de regel is het zo dat fysiotherapie vanaf behandeling 21 (bij o.a. een heupprothese) wordt gezien als een chronische aandoening, en deze zal dan 12 maanden vergoed worden. Omdat ik verzekerd ben met een “Aanvullend beter” verzekering worden de eerste 20 behandelingen vergoed tot en met € 400,-.
Na mijn operatie van de linkerzijde heb ik meerdere behandelingen gehad bij de fysiotherapeut. Inmiddels is het budget van € 400,- overschreden en heb ik al meer dan 21 behandelingen gehad. Zo als hierboven aangegeven vallen deze behandelingen in het basispakket en worden deze 12 maanden vergoed. Nu schets mijn verbazing, dat op het moment wanneer ik na mijn operatie van de rechterzijde verder ga met de behandelingen bij de fysiotherapeut, dat deze worden gezien als nieuwe behandelingen. Dit betekent dat er 20 behandelingen bij mij in rekening worden gebracht, aangezien het budget al verbruikt is.

Omdat bij de afgelopen behandelingen al bekend was dat ik ook aan mijn rechterzijde een heupprothese zal krijgen, hebben de fysiotherapeut en ik deze ook al klaar gestoomd voor de aanstaande operatie. Ook is het zo dat de souplesse van de linker heup nog niet volledig is, omdat de slijtage in de rechter heup dit blokkeert. Na de operatie van 15 oktober 2015 zullen de behandeling van de fysiotherapeut dan ook verder gaan voor zowel de linker- als de rechterzijde.

Ik zie deze behandelingen als één en het zelfde. Ook omdat de behandelingen van de eerste heupprothese gewoon door gaan. Toch moet ik hier voor gaan betalen, omdat het VGZ dit ziet als een nieuwe indicatie.

Ik vind dit gewoon geldklopperij, wat u?

2939 8 Rapporteer

ekiem
door ekiem - Oct 9, 2015 om 17:19
676 Antwoorden / 100 Vragen

Lastige vraag omdat je het als één behandeling kan zien. En zo zie ik het ook.
Maar VGZ benaderdt het anders en hiervoor gelden weer andere regels.

Wat ik me afvraag is het volgende: stel dat de operatie wordt uit gesteld naar volgend jaar, wat dan ? Is hier al over gesproken en wat zijn dan de consequenties ?

Ik heb hier géén ervaring mee maar zoals ik al vertelde, het lijkt mij één behandeling waarvoor één indicatie geldt.

Ekiem

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2015 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u via deze klik hier site antwoord op uw vraag kunt krijgen.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2015 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk vind ik het logisch dat ze de behandeling asn de rechterbeen straks als nieuw zullen zien.

Ik ken uiteraard uw gezondheidstoestand niet maar ik vind meer dan 20 fysio behandelingen na een heupoperaties al heel erg veel. Vaak wordt in een ziekenhuis ook groepsfysio gegeven, wat uiteraard goedkoper is.

ro
door ron530 - Oct 9, 2015 om 18:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een heup prothese wordt niet gezien als een chronische aandoening, u kunt bij uw fysiotherapeut een lijst opvragen of middels google bijvoorbeeld zo'n lijst inzien. Als de behandeld specialist bij het eerste onderzoek al had vastgesteld dat beide heupen een prothese nodig hadden dan blijft u totdat alle operaties en nazorg inclusief fysiotherapie gedaan zijn in behandeling vanaf de datum van de eerste diagnose. Het zou kunnen dat de behandelend specialist na de eerste operatie samen met u de behandeling heeft beëindigd en nu er toch een nieuwe operatie nodig is een nieuwe behandeling opstart. Voor vragen daaromtrent moet u toch echt bij de behandelend specialist zijn en niet bij uw fysiotherapeut of zorgverzekeraar want op de één of andere manier is behandel dossier afgesloten en wordt er nu een nieuwe behandeling opgestart.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2015 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Daar valt een operatie met ern nieuwe heupprothese wel onder.

Lees onder punt 3 stipje 5.

http://www.onvz.nl/ONVZ/documenten/2015/onvz-lijst-chronische-fysiotherapie-oefentherapie-2015.pdf

Maar zoveel behandelingen zijn wel heel ongebruikelijk. Ik zou zelf niet aan ern tweede nieuwe beginnen als de eerste nog niet in orde is.

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2015 om 19:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar zoveel behandelingen zijn wel heel ongebruikelijk. Ik zou zelf niet aan ern tweede nieuwe beginnen als de eerste nog niet in orde is.

Ook mijn gedachte. Eerst maar eens zien of het met de eerste heup helemaal goed gaat komen. Anders kan het straks misschien van de regen in de drup belanden worden.
Soms moet zelfs voor ander materiaal of type prothese gekozen worden als het ene niet goed blijkt te werken bij een patiënt. Daarover was onlangs een item op een Duitse zender.
Lees daarvoor eventueel klik hier.
En bijv. klik hier.

De link van @tijger1: klik hier.

ro
door ron530 - Oct 9, 2015 om 20:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Gelukkig zijn wij geen artsen dus op die stoel kunnen we niet gaan zitten. Op de één of andere manier moet de behandeling na de eerste operatie door de specialist zijn gesloten en de declaratie bij de zorgverzekeraar zijn ingediend, de fysiotherapie stopt dan na het bereiken van de vergoeding. Als er dan een tweede operatie nodig is aan de andere heup wordt een nieuw behandel traject opgestart en dan is het tegoed aan fysiotherapie al opgebruikt. Voordeel is dan wel dat de nieuwe behandeling in 2015 start en dus ook van het eigen risico 2015 afgaat en dat eigen risico zal gezien de kosten van de vorige operatie al betaald zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2015 om 21:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Die fysiobehandelingen aan het linkerbeen gaan gewoon door.

Maar die eerste 20 behandelingen fysio uit het aanvullende pakket zijn al opgebruikt en dat kost meer dan het eigen risico.