vocabularis
door vocabularis Oct 1, 2014 om 15:10
Huishouden & energie

Nieuwe kozijnen, beslagen ruiten

In ons appartementencomplex zijn onlangs alle kozijnen en ruiten vervangen door moderne kunststof kozijnen en ander vensterglas.
Nu doet zich iets vreemds voor: in de loop van de avond beginnen de ruiten aan de buitenzijde hevig te beslaan. 's Ochtends zijn alle ruiten dusdanig beslagen dat er niet meer doorheen te kijken valt. Met de vorige ruiten en kozijnen besloegen de ruiten nooit.
Volgens de opzichter van de woningcorporatie is dit normaal. Nou, dat vind ik dus niet. Pas tegen elf uur is alle condens van de ramen en kan ik weer naar buiten kijken.
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Ik kan mij niet voorstellen dat dit gewoon is.

16027 59 Rapporteer

me
door mein33 - Oct 1, 2014 om 15:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Probeert u eens of het helpt als u in het waswater een scheut afwasmiddel doet en daarmee de ramen te lappen. Op de gebruikelijke wijze met een raamwisser de ramen afnemen.

costnix
door costnix - Oct 1, 2014 om 15:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat komt door de goede isolatie van het glas. De buitenkant van het glas wordt niet meer door uw huis verwarmt en koelt 's-nachts af waardoor het vocht in de koele buitenlucht tegen het raam condenseert.

ekiem
door ekiem - Oct 1, 2014 om 15:56
676 Antwoorden / 100 Vragen

Dat klopt, dat is hier ook het geval. Vond het eerst niet normaal en dacht dat er wat mis was. Niet dus, komt gewoon door de goede isolatie van het glas.
We hebben toen destijds ( 5 jaar geleden ) nieuwe kozijnen + glas laten plaatsen.

Ekiem

vocabularis
door vocabularis - Oct 1, 2014 om 16:05
17 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 1 okt 2014, 15:36]Dat komt door de goede isolatie van het glas. De buitenkant van het glas wordt niet meer door uw huis verwarmt en koelt 's-nachts af waardoor het vocht in de koele buitenlucht tegen het raam condenseert.

vocabularis
door vocabularis - Oct 1, 2014 om 16:07
17 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=vocabularis schreef op woensdag 1 okt 2014, 15:10]In ons appartementencomplex zijn onlangs alle kozijnen en ruiten vervangen door moderne kunststof kozijnen en ander vensterglas.
Nu doet zich iets vreemds voor: in de loop van de avond beginnen de ruiten aan de buitenzijde hevig te beslaan. 's Ochtends zijn alle ruiten dusdanig beslagen dat er niet meer doorheen te kijken valt. Met de vorige ruiten en kozijnen besloegen de ruiten nooit.
Volgens de opzichter van de woningcorporatie is dit normaal. Nou, dat vind ik dus niet. Pas tegen elf uur is alle condens van de ramen en kan ik weer naar buiten kijken.
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Ik kan mij niet voorstellen dat dit gewoon is.

Als ik het goed begrijp zit ik de hele herfst, de winter en het voorjaar met tot half 11 beslagen ramen? Dat kan toch niet? Dan wil ik mijn oude kozijnen terug.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 1, 2014 om 16:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als ik het goed begrijp zit ik de hele herfst, de winter en het voorjaar met tot half 11 beslagen ramen? Dat kan toch niet? Dan wil ik mijn oude kozijnen terug.

Ja als dat mogelijk zijn, maar het blijft een wensdroom.

gerbera
door gerbera - Oct 1, 2014 om 16:42
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het goed begrijp zit ik de hele herfst, de winter en het voorjaar met tot half 11 beslagen ramen? Dat kan toch niet? Dan wil ik mijn oude kozijnen terug.

Dat valt nog wel mee. Dit is geheel afhankelijk van de vochtigheid buiten,.en dat is niet elke nacht het geval. Wees blij dat het gedaan is, het zal u aanmerkelijk in de stookkosten schelen. Tja en uw oude kozijnen die zullen ergens wel in bouwpakket op de stort liggen.

me
door mein33 - Oct 1, 2014 om 17:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vocabularis schreef op woensdag 1 okt 2014, 16:07]

Als ik het goed begrijp zit ik de hele herfst, de winter en het voorjaar met tot half 11 beslagen ramen? Dat kan toch niet? Dan wil ik mijn oude kozijnen terug.

@vocabularis,

Mijn reactie van 15.26h niet gelezen of ziet u dit niet als een serieuze optie om van uw probleem af te komen ?

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2014 om 17:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik hoop dat de oplossing van mein33 u verder helpt. Ik zou daar ook niet blij mee zijn. Ik vind dat sommigen uw probleem nogal bagatelliseren op het forum.

De oorzaak komt nogal vreemd op me over. Zelf heb ik dubbel glas, dan is toch ook het buitenste glas koel? En ik heb nooit last van condensatie, noch binnen noch buiten op het raam. Gelukkig!

costnix
door costnix - Oct 1, 2014 om 17:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bagetaliser het probleem niet. Het komt ook bij mij voor, als het koud wordt en de relative vochtigheidsgraad hoog is.

costnix
door costnix - Oct 1, 2014 om 17:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@vocabularis
Ik veeg gewoon de beslagen ramen schoon en het wereldprobleem is opgelost.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2014 om 18:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 1 okt 2014, 17:57]@vocabularis
Ik veeg gewoon de beslagen ramen schoon en het wereldprobleem is opgelost.
Misschien kan hij er niet zo makkelijk bijkomen, hij woont tenslotte in een appartement. Ik moet er ook niet aan denken dat ik iedere dag mijn ramen moet lappen van buiten, moet ik steeds die hele vensterbank weer vrij maken en de bank opzij zetten.

En door het besmuikt een wereldprobleem te noemen bagatelliseer je het wel.

bu
door burgos - Oct 1, 2014 om 18:04
96 Antwoorden / 7 Vragen

U heeft gewoon heel goed isolerend glas.
Wij hebben dit speciaal gekocht,en inderdaad
als het buiten erg vochtig is dan zijn de ramen
beslagen,verder weinig aan te doen,of een wisser
kopen op een steel,en dan de ramen maar lappen.
Wees blij dat het goed geisoleerd is,

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 18:05
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mijn ramen (dubbelglas) zijn nooit beslagen. Binnen niet en buiten niet.
Niet eens tijdens de ergste stortbui, ook niet als de luchtvochtigheid 100 procent is, ze worden alleen maar nat.

Zou niet weten wat er aan de hand is bij ts, maar normaal is het zeker niet.

pb
door pbarendse - Oct 1, 2014 om 18:18
406 Antwoorden / 1 Vragen

Van Leyden, toch is de denkwijze helemaal niet verkeerd die 'sommigen hier' er op na houden. Bij aanschaf van mijn nieuwe kozijnen werd ik er door de leverancier zelfs voor gewaarschuwd. Zeer waarschijnlijk is het goed isolerende HR++ glas gebruikt, en dat kent inderdaad in bepaalde omstandigheden (kou, vochtige lucht buiten) deze problemen. Kan verder ook helemaal geen kwaad, is hooguit wat lastig als je naar buiten wilt kijken.

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 18:26
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Dubbelglas is voor de isolatie, als bijkomend voordeel was het altijd dat condensproblemen verleden tijd waren.

Hier in de buurt is een splinternieuwe supermarkt, compleet met glazen deuren waarachter de gekoelde produkten liggen, het zijn er ongeveer dertig, altijd zijn ze beslagen, heel erg beslagen zelfs, iedereen moet dan ook de deuren openen om te zien wat er ligt. Er valt niet doorheen te kijken
Toen ik vroeg hoe dat kwam zeiden ze dat het enkelglas is, maar dat ze niet verwacht hadden dat het zo erg zou zijn, het kost omzet zei die.

Bedoel maar, dan kan je wel condens verwachten.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2014 om 18:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=pbarendse schreef op woensdag 1 okt 2014, 18:18]Van Leyden, toch is de denkwijze helemaal niet verkeerd die 'sommigen hier' er op na houden. Bij aanschaf van mijn nieuwe kozijnen werd ik er door de leverancier zelfs voor gewaarschuwd. Zeer waarschijnlijk is het goed isolerende HR++ glas gebruikt, en dat kent inderdaad in bepaalde omstandigheden (kou, vochtige lucht buiten) deze problemen. Kan verder ook helemaal geen kwaad, is hooguit wat lastig als je naar buiten wilt kijken.
Als dat zo is, dan zou ik echt voor HR++ glas passen.

Dat het geen kwaad kan, is opnieuw het probleem het bagatelliseren. Als je iets onprettig vindt, dan wil je het gewoon niet hebben. Die optimale isolatie kan je dan verder geen fluit schelen.

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 18:34
1289 Antwoorden / 17 Vragen

P. Barendse

Misschien heb je gelijk. maar ik heb nog nooit condens gezien met dubbelglas. (tenzij het lek is)
Ik kan het weten, ben vrijwillig klusser, kom bij veel mensen thuis.
Vind het toch een rare handicap, altijd werden de voordelen van dubbel glas genoemd, waaronder geen condens meer.

Driedubbel glas dan maar?

vocabularis
door vocabularis - Oct 1, 2014 om 18:58
17 Antwoorden / 8 Vragen

Beste mensen, zeer bedankt voor het meedenken.
Ik kan me niet voorstellen dat hier niets aan te doen is.
De suggestie het raam wat vettig te houden, is het proberen waard in mijn situatie (balkon). Er zijn hier ook een groot aantal appartementen die geen balkon hebben en veelal ook geen glazenwasser.
Zijn er wel condensvrije ruiten?

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 19:00
1289 Antwoorden / 17 Vragen

O ja, voor de goeie orde, de kozijnen en het dubbelglas zijn pas een paar jaar oud.
Ik ga maar eens klagen bij de leverancier>> heb geen condens, dus zal het wel niet zo goed isoleren.

Flauwekul natuurlijk, maar dat is wel de denkwijze van sommigen hier.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2014 om 19:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=vocabularis schreef op woensdag 1 okt 2014, 18:58]Beste mensen, zeer bedankt voor het meedenken.
Ik kan me niet voorstellen dat hier niets aan te doen is.
De suggestie het raam wat vettig te houden, is het proberen waard in mijn situatie (balkon). Er zijn hier ook een groot aantal appartementen die geen balkon hebben en veelal ook geen glazenwasser.
Zijn er wel condensvrije ruiten?
Heeft u al eens bij uw buren gevraagd of zij er ook last van hebben en bij alle ruiten?

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2014 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet de ramen juist niet vettig houden, want dan kan het vocht er niet makkelijk aflopen. Dus eerst een keer heel goed schoonmaken, zodat juist alle aanslag er af is.

Dan in het laatste schone water een scheutje afwasmiddel en daar de ramen mee afsponzen, dan met de stripper.

Er blijft uiterasrd altijd wat water met afwasmiddel achter en dat afwasmiddel verlaagt de oppervlaktespanning van het water, waardoor het simpel van uw ruiten kan aflopen.

Ken verscheidenen huizen met dat extra isolerende glas, nergens beslagen buitenkanten.

brainless
door brainless - Oct 2, 2014 om 14:36
324 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ruiten hebben dat ook.
Maar gelukkig niet alle dagen hoor, het is echt met periodes.
Vooral met warme dagen en koude nachten (bij overdag een hoge luchtvochtigheid).

De ruiten die ik regelmatig lap (beneden) , hebben hier veel minder last van dan de ruiten die ik maar 1 a 2 x per jaar doe (boven).

jeanleeke
door jeanleeke - Oct 3, 2014 om 12:57
24 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon is kuisen met scheerchuim...zou het moeten opgelost zijn...groetjes...:)

ak
door aksr - Oct 3, 2014 om 13:02
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat dit niet leuk is, maar toch niet helemaal te vermijden met dit type glas (vermoedelijk HR++)
Het punt is dat door de uitstekende isolatie de buitenzijde van de ruiten een lagere temperatuur krijgt. En die lagere buitentemperatuur is dan precies laag genoeg om daar condensatie op te laten plaats vinden. Waarschijnlijk hebben buiten geparkeerde auto's ook condens op dat moment.
Kijken eens naar buren die mogelijk hetzelfde glas hebben. Ik denk dat ook zij condens hebben.
gr. Anton

sc
door scontra - Oct 3, 2014 om 13:03
66 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 okt 2014, 19:17]U moet de ramen juist niet vettig houden, want dan kan het vocht er niet makkelijk aflopen. Dus eerst een keer heel goed schoonmaken, zodat juist alle aanslag er af is.

Dan in het laatste schone water een scheutje afwasmiddel en daar de ramen mee afsponzen, dan met de stripper.

Er blijft uiterasrd altijd wat water met afwasmiddel achter en dat afwasmiddel verlaagt de oppervlaktespanning van het water, waardoor het simpel van uw ruiten kan aflopen.

Ken verscheidenen huizen met dat extra isolerende glas, nergens beslagen buitenkanten.

Mein33 heeft dit eerder ook al geschreven, dit lijkt een beetje op pap........... !!

ru
door ruitenbeek_1 - Oct 3, 2014 om 13:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo vocabularis,

Ook wij werden gewaarschuwd voor beslagen ramen toen wij kunststofkozijnen lieten plaatsen en dus nieuwe ramen kregen. Vanochtend was het weer zover, alle ramen waren beslagen op de 1e verdieping. Maar gelukkig duurt dat even en kunnen we de rest van de dag genieten van het uitzicht:-)
En net wat Brainless zegt: het gebeurt niet altijd.
Maar mijn ramen worden zowel beneden als op de 1e etage elke maand gelapt. En toch heb ik er beneden minder last van. Dat zal ook te maken hebben met de temperatuursverschillen.
Ik heb dit ook gevraagd aan onze glazenwasser, maar ook hij zegt dat er niets aan te doen is. Hij ziet dat vaak bij ons in de straat waar diverse woningen verbouwd zijn als de onze.
En Jean Leeke .... scheerschuim zie ik niet echt zitten ;-)

ha
door harryromijn - Oct 3, 2014 om 13:26
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in mijn huis in 2002 de zwaarste isolatie aan glas laten installeren, die toen mogelijk was ( kostte weinig meer ) . Gevolg: ook condens op de buitenwand, net als overigens op het kunststof tuinmeubilair en de auto. Waarom: simpel, door het gladde oppervlak slaat daar waterdamp uit de lucht op neer. Doordat er haast geen warmte van binnen uit lekt, verdampt die condens niet. Helaas, een natuurwet.
U kunt het natuurlijk opvangen door aan de buitenkant straalkachels of hetelucht blazers te monteren ..... Of gewoon blij zijn met uw goede warmte-isolatie en dus lagere verwarmingskosten.

ev
door eversteegt - Oct 3, 2014 om 13:33
51 Antwoorden / 0 Vragen

Ook van het kantoor waar ik werk beslaan in dit jaargetijden de ruiten aan de buitenkant (ook allemaal minimaal HR+).

Het is inderdaad een teken dat de isolatie prima werkt. Bij 'ouderwets' dubbelglas komt er nog steeds best veel warmte doorheen, wat voorkomt dat ze beslaan. Maar dat houdt dus wel indat je in je huis stookt ter voorkoming van het beslaan van je ruiten aan de buitenkant.

Het is maar wat je wil.....

ev
door eversteegt - Oct 3, 2014 om 13:38
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 1 okt 2014, 17:46]Ik hoop dat de oplossing van mein33 u verder helpt. Ik zou daar ook niet blij mee zijn. Ik vind dat sommigen uw probleem nogal bagatelliseren op het forum.

De oorzaak komt nogal vreemd op me over. Zelf heb ik dubbel glas, dan is toch ook het buitenste glas koel? En ik heb nooit last van condensatie, noch binnen noch buiten op het raam. Gelukkig!

U kan het bagatelliseren noemen of niet, het is gewoon een natuurwet. Net als dat de autoruiten in bepaalde vochtige nachten ook aan de buitenkant beslagen zijn, dauw op de bomen en planten en het tuinmeubilair, etc.

Uw dubbel glas isoleert niet zo goed als modern HR+ of HR++ glas. De buitenste ruit is weliswaar kouder dan het binnenste, maar wordt nog steeds 'verwarmd'. De vergelijking klopt dus gewoon niet.

zoekster
door zoekster - Oct 3, 2014 om 14:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=eversteegt schreef op vrijdag 3 okt 2014, 13:38][quote=zoekster schreef op woensdag 1 okt 2014, 17:46]Ik hoop dat de oplossing van mein33 u verder helpt. Ik zou daar ook niet blij mee zijn. Ik vind dat sommigen uw probleem nogal bagatelliseren op het forum.

De oorzaak komt nogal vreemd op me over. Zelf heb ik dubbel glas, dan is toch ook het buitenste glas koel? En ik heb nooit last van condensatie, noch binnen noch buiten op het raam. Gelukkig!

U kan het bagatelliseren noemen of niet, het is gewoon een natuurwet. Net als dat de autoruiten in bepaalde vochtige nachten ook aan de buitenkant beslagen zijn, dauw op de bomen en planten en het tuinmeubilair, etc.

Uw dubbel glas isoleert niet zo goed als modern HR+ of HR++ glas. De buitenste ruit is weliswaar kouder dan het binnenste, maar wordt nog steeds 'verwarmd'. De vergelijking klopt dus gewoon niet.
Met bagatelliseren bedoel ik dat het probleem wordt gebagatelliseerd. Alsof je niet mag klagen want die HR++ isoleert zo goed, dan mag je verder niet mopperen over de beslagen ramen. Inmiddels heb ik begrepen dat het normaal is bij HR++. Ik zou dat irritant vinden. Vanmorgen werd ik wakker met mist, dat vind ik ook altijd zo depri. Mijn ramen waren overigens niet beslagen, ook niet door de mist, daar heb ik deze keer extra op gelet.

Ik vind het prima dat anderen blij zijn met deze natuurwetten, ik hou het bij mijn dubbele beglazing, if you don't mind.
Mijn energierekening is altijd laag, dus daar hoef ik het ook niet om te doen.

blackjes
door blackjes - Oct 3, 2014 om 14:27
141 Antwoorden / 34 Vragen

Het beslaan van ruiten aan de buitenkant is een normale zaak. Het heeft niets te maken met dubbel- of enkelglas. Bij vochtig weer (vooral met dauw of mist) komt dit altijd voor. Let maar eens op Uw auto. Nu we de herfst en straks de winter ingaan is het het ergst.
Wij hebben balkonruiten, die nu iedere ochtend beslagen zijn. Even rustig afwachten tot het weg is. Kan je daar niet op wachten, plaats dan ruitenwissers net als op je auto.

jr
door jrn5 - Oct 3, 2014 om 14:35
36 Antwoorden / 4 Vragen

Condens aan de buitenzijde heeft niet alleen te maken met het temperatuurverschil op een ruit. Als de temperatuur daalt willen de te veel aanwezige watermoleculen (oververzadigde damp) zich ergens aan vast zetten. Maar ze hebben wel wat houvast nodig om daar te kunnen verblijven. Deze houvast op ruiten is niets anders dan een minuscule “vervuiling”. Een zelfs onzichtbaar stofje is voldoende om een behoorlijk aantal watermoleculen een houvast te bezorgen en deze blijven dan dus (cirkelsgewijs) om het stofje hangen.

Ook het residu van een schoonmaakmiddel (zeep = vet + loog) is voldoende om deze watermoleculen vast te houden. Afwasmiddel in water werkt wel prettig maar de ruiten echt vetvrij maken doe je er niet mee. En de meeste glazenwassers werken met een scheutje afwasmiddel……..

De remedie is om de ruiten zo schoon en vetvrij mogelijk te krijgen. En dat is ook nog eens een goedkope oplossing. Voeg aan het water een flinke (en dan bedoel ik ook flinke) scheut ammonia toe (geen verdere toevoegingen). Maak daar de ruiten mee schoon en als je de wisser hoort piepen weet je dat je goed bezig bent.

Dan zou het condensprobleem (voorlopig) opgelost moeten zijn.

pb
door pbarendse - Oct 3, 2014 om 14:35
406 Antwoorden / 1 Vragen

Bagatelliseren of niet, het is niet te voorkomen. Omdat wij er voor gewaarschuwd waren hebben wij bewust gekozen voor HR+ in plaats van HR++ glas. Het aantal 'condensdagen' is dan minder, en het verschil in isolatie is niet heel groot.

si
door sibora - Oct 3, 2014 om 15:02
30 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk ; dat het een Nederlands probleem is, ik kom veel in Duitsland, als je
daar het dubbelglas ziet en hier ,is het hier om te huilen ! bekende daar , heeft
over de hele voorkant van zitkamer draaiende deuren, de hele wand kan open
gezet worden,noch nooit condens gezien bij niemand niet waar ik daar kom.
maar de ramen van dubbel glas staan veel verder uit elkaar ! die luchtlaag
tussen de ramen is veel dikker dan hier. naar mijn mening is dat het probleem.
ik heb zelf nieuwe kantelramen zelfde probleem, vele dagen van het jaar kan je
niet naar buiten kijken van het condens. en dan zou het beter zijn ? geloof het niet !

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vaak zijn in het buitenland de ruiten van drie lagen glas gemaakt.

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2014 om 16:54
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi
.
Na wat googelen blijkt toch dat dubbelglas met een hoge isolatiewaarde kan beslaan.
Condens kan voorkomen bij bepaalde omstandigheden, denk dat TS zich hierbij moet neerleggen.
Sommige fabrikanten / leveranciers vermelden dat.

Het klopt dus wel> dubbelglas wat minder goed isoleert beslaat niet of nauwelijks.
Weer wat geleerd.

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2014 om 17:04
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=pbarendse schreef op vrijdag 3 okt 2014, 14:35]Bagatelliseren of niet, het is niet te voorkomen. Omdat wij er voor gewaarschuwd waren hebben wij bewust gekozen voor HR+ in plaats van HR++ glas. Het aantal 'condensdagen' is dan minder, en het verschil in isolatie is niet heel groot.

Klopt wel.
Kiezen tussen meer uitzicht of een lagere gasrekening.
Zouden ze daarom in Scandinavie standaard alleen maar driedubbelglas plaatsen?
Want het heeft te maken met temperatuurverschillen en / of de luchtvochtigheid.

joloe
door joloe - Oct 3, 2014 om 17:13
19 Antwoorden / 12 Vragen

Halo

Ik ben maar iemand met een beetje gezond boeren stand Maar als er condens vorming optreed dan is de oorzaak altijd een kou brug, dus simpel gezegd het buitenraam reageert op de warmte van het binnenste raam. Dus vul het zelf maar in de isolatie is niet om over naar huis te schrijven.

komsja
door komsja - Oct 3, 2014 om 17:44
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Als dubbelglas of trippel glas aan de buitenkant gaat beslaan dan zit er helemaal iets fout want dat is nou juist het voordeel van het geheel dat men dan geen last meer heeft van beslagen ruiten wellicht zit er tussen de ruiten wel een lek waardoor men dezelfde condens forming krijgt als bij een raam van enkel glas

jr
door jrn5 - Oct 3, 2014 om 18:24
36 Antwoorden / 4 Vragen

Mooi, wellicht eens iets om over na te denken: hoe komt het dat als je s’morgens je auto ziet en het voorruit beslagen is maar dat de uitslag van de ruitenwissers duidelijk waarneembaar is. En dan in stroken, sommige schoon, andere volledige beslagen. Let er maar eens op!

In tegenstelling tot de zijruiten, allemaal evenveel beslagen als het voertuig in de vrije ruimte staat.

Oorzaak: zijruiten zijn allemaal even “smerig” en de voorruit heeft strookjes die door de ruitenwissers beter schoongemaakt zijn.

De beter schoongemaakte stroken hebben minder last van condensvorming.
En dat heeft absoluut niets te maken met het verschil in binnen/buitentemperatuur van de auto maar wel met het feit dat de watermoleculen geen (maar zeker minder) grip krijgen op het glasoppervlak.

Dus: ruit superschoon betekent niet of nauwelijks (buiten) condensvorming.

Maar ga je je autootje elke avondlaat wassen?

vocabularis
door vocabularis - Oct 3, 2014 om 18:26
17 Antwoorden / 8 Vragen

Dag allemaal.
Bedankt weer voor uw betrokkenheid. Inmiddels staan al natuurwetten ter discussie, waardoor het voor mij steeds moeilijker wordt, om uit alle reacties de waarheid te distilleren.
Nog een poging (los van de natuurkundige wetmatigheden): is er een goedje (milieuvriendelijk), of een coating die het probleem van het beslaan van de ruiten kan oplossen?
De eerdergenoemde afwasmiddeltruc houd ik in mijn achterhoofd.
Er zijn hier zo'n 30 appartementen, die beslagen ramen hebben, waarvan een deel geen mogelijkheid heeft de ramen te bereiken, om iets aan te brengen.

jr
door jrn5 - Oct 3, 2014 om 18:52
36 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vocabularis schreef op vrijdag 3 okt 2014, 18:26]Dag allemaal.
Bedankt weer voor uw betrokkenheid. Inmiddels staan al natuurwetten ter discussie, waardoor het voor mij steeds moeilijker wordt, om uit alle reacties de waarheid te distilleren.
Nog een poging (los van de natuurkundige wetmatigheden): is er een goedje (milieuvriendelijk), of een coating die het probleem van het beslaan van de ruiten kan oplossen?
De eerdergenoemde afwasmiddeltruc houd ik in mijn achterhoofd.
Er zijn hier zo'n 30 appartementen, die beslagen ramen hebben, waarvan een deel geen mogelijkheid heeft de ramen te bereiken, om iets aan te brengen.

@vocabularis

De natuurwetten zijn vrij simpel; bij een oververzadigde damp wil het water graag op uw ruit gaan zitten. Vergeet niet dat een nieuw ruit/raam allesbehalve schoon is. Afwasmiddel is een kleine hoax, werkt lekker maar je ruit is even zo snel weer smerig door het aantrekkende residu vwb vocht. Voor 20 cent kan je een flinke wasbeurt met ammonia geven, lekker scheutig met het waswater en bekijk op uw gemak het resultaat.

Er 100% van uit gaande dat de condens op het buitenste ruit zit is

sira
door sira - Oct 3, 2014 om 18:54
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Ook HR+ glas kan condenseren, maar in mindere mate dan HR++. Hoe lager de u-waarde (warmtedoorgangscoëfficiënt), hoe meer kans op (tijdelijke) condensatie op de buitenzijde van het dubbele glas en alleen bij bepaalde atmosferische omstandigheden en vochtigheid van de buitentemperatuur. Dit is een seizoensgebonden verschijnsel, voornamelijk in de ochtend (koude nacht met heldere hemel, gevolgd door een warmtefront met vochtige buitenlucht), deze condensatie verdwijnt binnen enkele uren.
Met andere woorden, hoe lager de u-waarde des te beter is de isolerende werking van het dubbele glas.
Zit de condensatie aan de binnenzijde van het dubbele glas dan wordt er te weinig gelucht. Zit de condensatie tussen het dubbele glas dan direct aan de bel trekken.bij de beheerder.

bussy02
door bussy02 - Oct 3, 2014 om 19:12
145 Antwoorden / 37 Vragen

Ter info.

Beslaan buitenzijde:

Hoge luchtvochtigheid buiten en lage buitentemperatuur
Verdwijnt vanzelf wanneer buitentemperatuur stijgt en luchtvochtigheid daalt
Condensvorming op de buitenzijde is een bewijs van de hoge warmte-isolatie van uw glas

jr
door jrn5 - Oct 3, 2014 om 19:19
36 Antwoorden / 4 Vragen

@sira

Leuk overgenomen van een site? Een lager U waarde betekent wel meer warmteverlies maar zeker niet de mogelijkheid op meer condensatie.
Dubbel (of trippel) heeft niets anders tot doel dat er een warmtebuffertje wordt ingesteld tussen binnen- en buitentemperatuur, Dit regel je met isolatoren. Lucht (statisch) is een perfecte isolator maar heeft weinig tot niets te maken met een eventuele condensvorming op het buitenraam. Condensvorming in deze tijd is inderdaad meer voor de hand liggend. Lage nachttemp. versus hoge dag temp. Zeker bij H++ zou dit niet voor mogen komen.

sira
door sira - Oct 3, 2014 om 19:41
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Beste jrn5,

Waarom deze achterdocht dat ik dit overgenomen zou hebben van een of andere site? Want je hebt het mis. Het is het riedeltje dat ik dagelijks aan klanten vertel zodat ze van tevoren weten dat condensatie op HR++ glas met een zeer lage -u-waarde kan voorkomen.
Je maakt ook een fout, een hógere u-waarde betekent meer warmteverlies. Het blijkt dat je er niets van weet.
Ik geef vocabularis een antwoord op zijn vraag en als hij nog steeds twijfelt, moet hij gewoon een glasleverancier bellen.
Ik sluit hiermee de discussie, want daar is dit forum niet voor.

jr
door jrn5 - Oct 3, 2014 om 20:04
36 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=sira schreef op vrijdag 3 okt 2014, 19:41]Beste jrn5,

Waarom deze achterdocht dat ik dit overgenomen zou hebben van een of andere site? Want je hebt het mis. Het is het riedeltje dat ik dagelijks aan klanten vertel zodat ze van tevoren weten dat condensatie op HR++ glas met een zeer lage -u-waarde kan voorkomen.
Je maakt ook een fout, een hógere u-waarde betekent meer warmteverlies. Het blijkt dat je er niets van weet.
Ik geef vocabularis een antwoord op zijn vraag en als hij nog steeds twijfelt, moet hij gewoon een glasleverancier bellen.
Ik sluit hiermee de discussie, want daar is dit forum niet voor.

jr
door jrn5 - Oct 3, 2014 om 20:14
36 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=sira schreef op vrijdag 3 okt 2014, 19:41]Beste jrn5,

Waarom deze achterdocht dat ik dit overgenomen zou hebben van een of andere site? Want je hebt het mis. Het is het riedeltje dat ik dagelijks aan klanten vertel zodat ze van tevoren weten dat condensatie op HR++ glas met een zeer lage -u-waarde kan voorkomen.
Je maakt ook een fout, een hógere u-waarde betekent meer warmteverlies. Het blijkt dat je er niets van weet.
Ik geef vocabularis een antwoord op zijn vraag en als hij nog steeds twijfelt, moet hij gewoon een glasleverancier bellen.
Ik sluit hiermee de discussie, want daar is dit forum niet voor.

Sorry, je hebt gelijk vwb de U waarde. Zat nog een beetje in mijn thermodynamicafase waarbij een hogere isolatiewaarde uiteraard minder warmteverlies genereerd ,dat het met de U waarde andersom rekent had ik even moeten checken. Excuus. Desalniettemin blijf ik van mening dat de condensvorming op het buitenraam weinig tot niets van doen heeft met een Delta T.

sira
door sira - Oct 3, 2014 om 20:56
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Excuses aanvaard.

Check het verhaal maar eens bij een glasfabrikant of zo en dan bedoel ik niet die in Leerdam. Mijn fabriek levert glas met een u-waarde van 1.1 (zeer laag).
Ikzelf heb om die reden destijds gekozen voor HR+ (u-waarde 1.4), maar ook daar zit soms condens op, weliswaar minder dan HR++. Vocabularis kan in de spouw van zijn glas de leverancier en de u-waarde vinden.
Ben ook nog even aan het googlen gegaan en het blijkt dat er zelfs een onderzoek is geweest door het TNO, waarom lage u-waarden kunnen condenseren, was ik niet van op de hoogte, maar wel zodanig interessant dat ik het artikel heb opgeslagen. Hier de link: http://www.noordennegroep.nl/img/Condensatie.pdf.

Prettig weekend en vriendelijke groet

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2014 om 21:11
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=bussy02 schreef op vrijdag 3 okt 2014, 19:12]Ter info.

Beslaan buitenzijde:

Hoge luchtvochtigheid buiten en lage buitentemperatuur
Verdwijnt vanzelf wanneer buitentemperatuur stijgt en luchtvochtigheid daalt
Condensvorming op de buitenzijde is een bewijs van de hoge warmte-isolatie van uw glas

Dat laatste zinnetje heh, het zal wel kloppen, maar verstandelijk kan ik het nog niet helemaal beredeneren..

Wanneer kreeg je vroegen condens / beslagen ramen?
Met enkelglas. Waarom?
Omdat het temperatuurverschil tussen binnen en buiten te groot was, De warmte van binnen zorgde voor de condens omdat het buiten (veel) kouder was. Simpel,
Oplossing was dubbel glas, maar nou heb je weer hetzelfde probleem.

Kan het alleen zo verklaren>>, de tussenruimte zal na verloop van tijd toch de temperatuur van het gemiddelde tussen binnen en buiten krijgen (ongeveer dan, gaat hier niet om de absolute cijfers), met andere woorden< als het buiten bijvoorbeeld 10 graden is en binnen 20 graden dan zal het in de tussenruimte van het dubbelglas een graad of vijftien zijn.
Met dubbelglas wat minder goed isoleert zal de temperatuur van de tussenruimte lager zijn, aangezien buiten de wind waait, wat voor extra afkoeling zorgt.
Dus dan heb je minder kans op condens,

Mijn redenatie is dit
Hou me aanbevolen voor iemand die het beter weet.

jr
door jrn5 - Oct 3, 2014 om 21:15
36 Antwoorden / 4 Vragen

@ SIRA

Prettig dat je mijn verkeerde insteek met excuses aanvaard hebt.

Maar (afgezien van Google), wat moet ik met waardes als 1,1 en 1,4. Dit is vooralsnog nog steeds geen afdoend antwoord voor TS, Die zit met condens.
Geef derhalve (als glasspecialist) dan een concreet antwoord op zijn probleem.

Ik heb voldoende gezegd dus wacht af wat je als oplossing naar voren brengt.

ar
door aram - Oct 3, 2014 om 21:34
136 Antwoorden / 1 Vragen

Het is het verschijnsel van HR++ glas.
Dat glas kan niet in houten kozijnen geplaatst worden , anders gaan de kozijnen rotten.
Hier heb ik dat glas ook . In de ochtend en avonduurtjes kunnen ze aan de buitenkant beslaan. Dit heeft met de temperatuur verschillen te maken .
Met dat goedkope glas beslaat het aan de binnenkant.
In de winter is het binnen warmer en in de zomer is het koel zolang je niet teveel openzet . Nadeel is dan dat de warmte binnen moeilijk eruit te krijgen is .
Zou zelf niet meer terug willen naar dat goedkope dubbel glas .
Heb nu een veel lagere stookkosten rekening.
Die kunststof kozijnen zijn makkelijk te onderhouden .
Het enige wat je echt niet moet doen is er gaatjes in boren om wat op te hangen .
een ander voordeel van HR++ glas is dat je minder last hebt van geluiden van buiten.

jr
door jrn5 - Oct 3, 2014 om 21:37
36 Antwoorden / 4 Vragen

@ van leyden

Dat is een mooie en correcte omschrijving voor mensen die dit voldoende achten. Meer weten is niet noodzakelijk. U zit behoorlijk in de richting.

Wil je meer weten; een BETA opleiding is dan niet overbodig. Leer je meer over: warmtegeleidingscoëfficiënten, i.c.water; hydrodynamica, alles mbt verhitting (alle MJ die je er in stopt en uitrekenen wat je er uit krijgt), enthalpieval......maar nu word ik te enthousiast, morgen weer een dag.......:-)

sira
door sira - Oct 3, 2014 om 21:40
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Beste jrn5, ik ben (helaas) geen glasspecialist en heb er ook geen oplossing voor, maar als je het onderzoeksartikel leest, is misschien ook voor vocabularis een en ander wat duidelijker.
Zoals:
1) Bij een lagere u-waarde isoleert de glasconstructie beter en zal de temperatuur van de buitenruit lager blijven. Hierdoor is de kans op condensatie op de (buitenzijde van de) buitenruit groter.
2) Bij een lagere binnentemperatuur zal de gehele glasconstructie minder opgewarmd worden en dus ook de buitenruit.
Bekijk ook het schema op pagina 4.
Niemand heeft een oplossing voor deze condensatie, maar het is wel een teken dat de isolatie zeer goed is.
Nog één opmerking omdat veel mensen dit niet weten, plak nooit folie op HR glas en zet geen warmtebron in de nabijheid van HR glas. Er kan een thermische breuk ontstaan.
Ik denk dat vocabularis het met zijn nieuwe ruiten zeker in zijn stookkosten gaat merken.

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2014 om 22:02
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Hoe een simpel ogend probleem toch nog ingewikkeld kan zijn.

Sira zegt het nog net iets beter dan ik.
Komt er dus op neer dat de temperatuur in de tussenruimte met HR++ glas hoger is, waardoor er meer kans op condensvorming is.

Interessante discussie dit

labren
door labren - Oct 4, 2014 om 01:10
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja hoor dat is heel normaal alleen als het dubbelglas is dan is het niet normaal want dan is het lek !!!!

door 1953 - Oct 4, 2014 om 04:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=vocabularis schreef op woensdag 1 okt 2014, 15:10]In ons appartementencomplex zijn onlangs alle kozijnen en ruiten vervangen door moderne kunststof kozijnen en ander vensterglas.
Nu doet zich iets vreemds voor: in de loop van de avond beginnen de ruiten aan de buitenzijde hevig te beslaan. 's Ochtends zijn alle ruiten dusdanig beslagen dat er niet meer doorheen te kijken valt. Met de vorige ruiten en kozijnen besloegen de ruiten nooit.
Volgens de opzichter van de woningcorporatie is dit normaal. Nou, dat vind ik dus niet. Pas tegen elf uur is alle condens van de ramen en kan ik weer naar buiten kijken.
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Ik kan mij niet voorstellen dat dit gewoon is.

Ken dit fenomeen ook en ook elders. Op zich is het condens op de buitenzijde van de ramen - mijn gedachte was zo de ramen zijn dusdanig vuil dat er nog nauwelijks doorheen gekeken kon worden - doch na een stevige zonneschijn en gestegen temperatuur loste de condens ook op en kon er weer naar buiten worden gekeken.

wi
door willem3333 - Oct 5, 2014 om 21:56
30 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 3 okt 2014, 16:54]Hoi
.
Na wat googelen blijkt toch dat dubbelglas met een hoge isolatiewaarde kan beslaan.
Condens kan voorkomen bij bepaalde omstandigheden, denk dat TS zich hierbij moet neerleggen.
Sommige fabrikanten / leveranciers vermelden dat.

Het klopt dus wel> dubbelglas wat minder goed isoleert beslaat niet of nauwelijks.
Weer wat geleerd.

glas van de soort die zo goed isoleert "mot ik niet".
de ramen moeten de hele dag ventileren -en weg is uw voordeel !
handig te weten bij het aanschaffen ! te goed isoleren is ook niet o.k. !