zipje2007
door zipje2007 Aug 23, 2007 om 21:31
Geldzaken & recht

Nieuwe lening bij echtscheiding?

Mijn bijna ex-pertner heeft tijdens de lange echtscheidingsprocedure een aantal schulden gemaakt. Daar kom ik nu eerst achter, want alle correspondentie van incassobureau's, deurwaarders, enz, is naar het nieuwe ades van mijn ex gegaan. Het gaat om niet betaalde telefoonrekeningen en andere abonnementen op de naam van mijn ex. Daarnaast hebben wij tijdens ons huwelijk samen een krediet van 2500 euro afgesloten.

Via de rechter wordt bij de boedelscheiding natuurlijk vastgesteld dat wij ieder de helft van de schulden moeten betalen. Dat vindt ik niet leuk (ik vindt dat mijn ex haar eigen schulden zelf moet betalen) maar dat is nu eenmaal niet anders. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en ik zal gewoon mijn helft betalen.

Mijn ex denkt daar anders over. Zij heeft al aangekondigd dat 'ze er tegen die tijd wel voor zal zorgen dat er bij haar geen cent te halen valt'. Gezien de vele discussies op deze website hoef ik denk ik niet uit te leggen dat zoiets inderdaad wel mogelijk is. Ze laat zich ontslaan, komt in de bijstand, en voila, de schuldeisers melden zich vanzelf bij mij. Ondertussen heeft mijn ex een nieuwe vlam die haar financieel kan bijstaan (buiten de boeken om uiteraard).

Mijn eerste vraag: Klopt het dat schuldeisers in het geval dat een van beide partners in de bijstand komt, de andere partner aansprakelijk zullen stellen? Of is daar meer, of liever gezegd minder, voor nodig dan een uitkering?

Voorts zou ik graag horen wat mijn mogelijkheden zijn als de rechter straks uitspraak doet over de verdeling. Mijn ex werkt op dit moment wel, ze werkt zelfs heel veel. Ik heb gedacht dat mijn ex en ik ieder ZELF (dat wil dus zeggen NA de echtscheiding) een lening moeten afsluiten, en van het geld dat daarmee vrijkomt onze "gezamelijke schulden" direct en in één keer gaan inlossen. Vervolgens kan ieder zijn eigen lening beginnen af te lossen. Per saldo schiet ik daar niets mee op, maar ik kan in ieder geval niet ook nog eens aansprakelijk worden gesteld voor de helft van mijn ex. Die schuld is dan immers na de echtscheiding ontstaan.

Tweede vraag: Kan de rechter zo'n constructie dat opleggen, dwz verplichten?

Nu is het zo dat mijn ex gerigistreerd staat bij het BKR, en omdat er al deze maanden geen cent is betaald, verwacht ik niet dat het fraai is. Het is best mogelijk dat ik, als partner, inmiddels ook geregistreerd sta.

Derde vraag: Zijn er voor haar (en voor mij) dan nog mogelijkheden om een lening af te sluiten en zo ja waar?

Ik hoor graag van u allen, ook als u nog andere suggesties hebt voor het verdelen van de schulden op zo'n manier dat het eerlijk blijft, d.w.z. de helft, maar ook niet meer.

Hans

265 1 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2007 om 21:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Op de eerste vraag kan ik wel antwoord geven. Voor wat betreft de schulden van uw ex is zij 100% aansrpakelijk en u, na de echtscheiding voor 50% hoofdelijk aansprakelijkheid. De schuldeisers kunnen echter verhaal zoeken op de gemeenschappelijke goederen. Zaak dus om z.s.m. de gemeenschap te verdelen. Uw ex blijft wel voor 100% aansrpakelijk voor de door haar gemaakte schulden en u hebt ook een vordering op haar als u haar schulden gaat betalen.

De rechter zal niet zomaar een verplichting tot herfinancieren opleggen. Die zal wel de verplichting opleggen dat er verdeeld moet worden en waarschijnlijk in uw geval ook aangeven hoe.