ti
door tientje31 Nov 21, 2015 om 16:03
Elektronica & tv

Nieuwe wasmachine stuk

13 dagen geleden een wasmachine bezorgd gekregen via media markt nadat ik deze op hun website gekocht en betaald heb.

Wasmachine, net 12 dagen in huis, gister de 3e was gedraaid. Haal ik de was eruit komt er stoom/ rook uit mijn wasmachine... ik knipperde even om te kijken of ik het wel goed zag maar er kwam echt rook uit, en een stank!! De hele was stonk naar verbrand rubber... de was en de wasmachine zelf was ook gewoon koud terwijl ik op 60 graden had gewassen en toen de was klaar was heb ik gelijk het deurtje open gedaan.
Nu 3 werkdagen wachten voor de fabrikant contact op gaat nemen om een afspraak te maken dat ze langs komen om te kijken. Als een reparatie goedkoper is dan een nieuwe dan repareren ze hem maar ik wil geen gerepareerde wasmachine, ik wil een nieuwe wasmachine! Hij is verdorie pas 13 dagen oud!

Ik wil niet dat mijn nieuwe wasmachine gemaakt word ik wil gewoon een nieuwe wasmachine die het doet, waar heb ik recht op als consument? volgens mediamarkt heb ik alleen recht op een monteur die komt kijken of hij gemaakt kan worden, terwijl ik vind dat na 3 wassen te hebben gedraaid en nu al een kapotte wasmachine te hebben ik gewoon recht heb op een nieuwe! Klopt dit en moet ik dan bij media markt zijn of bij de fabrikant want media markt verwijst me door naar de fabrikant...

5168 23 Rapporteer

ti
door tientje31 - Nov 21, 2015 om 16:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

media markt gisteravond gemaild. Net antwoord terug gekregen maar volgens hun heb ik alleen recht op een reparateur van de fabrikant omdat ik de wasmachine al in gebruik heb genomen, ja dag! als ik hem niet in gebruik had genomen had ik toch nooit geweten dat hij kapot was!

ho
door hopetobehelping - Nov 21, 2015 om 16:13
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tientje31,

u heeft recht op een goed, deugdelijk product.
Ondanks dat het voor u gevoelsmatig anders aan zou voelen (voor mijzelf ook overigens) heeft Mediamarkt het bij het rechte eind.
Meer informatie vind u in de volgende link, klik hier en hier.
Als ik u was zou ik Mediamarkt er wel op aanspreken dat u van het defect niet teveel overlast mag ondervinden. Als het bijvoorbeeld weken duurt voordat het eindelijk opgelost is voor u dan hoeft u dat niet te accepteren. Een wasmachine wordt wekelijks gebruikt en kunt u dus geen weken missen.
Als na een aantal reparaties (gemiddeld wordt 3 aangenomen) de wasmachine nog steeds niet naar behoren functioneert dan heeft u recht op een nieuwe wasmachine.
Hoop voor u dat het snel gerepareerd wordt en dat u uw wasmachine snel weer kunt gebruiken.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 16:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Eens is dit besproken in de eerste kamer en toen was het zo dat in principe de klant recht heeft op vervanging of herstel naar keuze. Daarbij ging men er vanuit dat als het een klein mankement was dat dan herstel redelijk was, was het een groot mankement betrof dat de consument dan een vervanger kon eisen.

Maar... helaas laat dat iedereen koud, zelfs de consumentenbond en is het gewoon aan de verkoper wat er gebeurt. Dus helaas. Ik kan me goed voorstellen hoe u zich voelt. U wilt geen opgelapte miskoop.
Aan de andere kant, soms is het echt met wat nieuwe attributen echt goed opgelost.

Wat is eigenlijk het merk dat u heeft gekocht en hoeveel heeft u ervoor betaald?

Als u zin heeft om flink uw gram kwijt te raken, dan zou u uw klacht op klachtenkompas.nl en klacht.nl zetten. Noem ook het merk van de wasmachine.

De drie keer repareren zijn onzin, gewoon een verzinsel van de bedrijven.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 16:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit was de bespreking in de Tweede Kamer (geen eerste)

[quote]Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 6
Artikel 3 lid 3 bepaalt dat de consument in eerste instantie recht heeft om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen, behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Indien dit laatste zich niet voordoet heeft de consument de keuze tussen herstel of vervanging. Ook artikel 21 lid 1 BW kent de koper bij non-conformiteit deze rechten toe.

De wet zegt er dit over.

Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a
aflevering van het ontbrekende;
b
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

a b en c zijn niet trapsgewijs, maar een keuze.

Maar maakt verder niet uit hoe het bedoeld is of hoe het zit, als niemand zich er sterk voor maakt dit na te leven is het gewoon een dode letter in de wet.

door 1953 - Nov 21, 2015 om 16:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U hebt een koopovereenkomst met Media Markt gesloten, die moet uw garantieaanspraak afwikkelen middel herstel dan wel bij geen herstel een gelijkwaardig wasmachine kosteloos verstrekken. Media Markt heeft u een ondeugdelijk product geleverd en binnen de zes maanden na de aanschaf moet Media Markt bewijzen dat u mogelijk nalatig is geweest en/of dat zij weldegelijk een deugdelijk product hebben geleverd.

Niet de fabrikant noch de importeur moet u die niet benaderen voor de garantieclaim. Media Markt is de eerste om uw garantieclaim af te wikkelen en laat u niet afschepen dat zij u naar de fabrikant verwijzen.

alfatrion
door alfatrion - Nov 21, 2015 om 17:14
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal er hier op neer komen op de kosten van herstel vs de kosten van vervanging. Als die verhoudingsgewijs bij elkaar in de buurt liggen dan heb je een keuze. In de grenzen op het recht tot nakoming wordt een percentage van 30% genoemd.
http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/15660/1/full-text.pdf

Het gaat om een consumentenkoop, dus zegt de wet dit:

Artikel 21 lid 1 BW
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, (...);
c. vervanging van de afgeleverde zaak, (...).
(vanwege de onderstaande leden)

Artikel 21 lid 4 BW
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

Artikel 21 lid 5 BW
Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 17:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 21 nov 2015, 17:14]Het zal er hier op neer komen op de kosten van herstel vs de kosten van vervanging. Als die verhoudingsgewijs bij elkaar in de buurt liggen dan heb je een keuze. In de grenzen op het recht tot nakoming wordt een percentage van 30% genoemd.
http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/15660/1/full-text.pdf

.
Verwacht je nu dat wij een boek van 432 pagina's gaan doorspitten? Geef dan tenminste de bladzijde aan, anders ben je de zoveelste dode letter.

alfatrion
door alfatrion - Nov 21, 2015 om 17:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee. Ik heb geen paginanummers bij de hand. Er is een inhoudsopgave en je hebt "30%" als zoekterm. Daar zou je toch mee moeten kunnen reden. Ik verplicht overigens niemand om dit te lezen.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 17:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 21 nov 2015, 17:35]Nee. Ik heb geen paginanummers bij de hand. Er is een inhoudsopgave en je hebt "30%" als zoekterm. Daar zou je toch mee moeten kunnen reden. Ik verplicht overigens niemand om dit te lezen.
Nou het is best hoor. Denk niet dat de vraagsteller veel verder komt zo.

Flink rondwaffen op het internet is vaak veel effectiever.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is slechts ern proefschrift.

ti
door tientje31 - Nov 21, 2015 om 19:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties,
Ik zal dan maar afwachten tot ik gebeld word door de fabrikant. Hopelijk kan die dan snel komen en dan afwachten wat zij adviseren.
Ik zal dan ook duidelijk maken dat ik liever een andere heb.
Mocht het allemaal niet lukken dan ben ik blij met al jullie schrijven en dat kan ik dan zeker gebruiken naar media markt toe.

h.
door h.terpstra - Nov 22, 2015 om 00:25
202 Antwoorden / 1 Vragen

TIENTJE 31.

Ik neem aan dat u niet zwak begaafd bent. Je bent toch niet gek? Wel als je bij media markt koopt!! .
Naast media markt Groningen verkoopt een gezond bedrijf producten in audio en aan verwante zaken die goedkoper zijn dan bij media markt. Geeft wel technische informatie die mm. niet geeft.
Aan u de keus.
Antwoordt op uw vraag. Helaas; U bent verplicht uw wasmachine te laten repareren door mm.

Maar media m. heeft geen geschoolde reparateurs in dienst. En die zijn er al 25 jaar niet meer.

Groet, Henk Terpstra., o.a. leraar elektrotechniek.

ro
door ron530 - Nov 22, 2015 om 08:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@h.terpstra, ik ben dus zwak begaafd omdat mijn apparatuur bij de Media markt heb gekocht en dat in de toekomst ook zal blijven doen maar terzijde. @vraagsteller, ik trap misschien een open deur in maar zijn alle transportbeveiligingen wel verwijdert want dit is voor een nieuwe wasmachine wel een extreme klacht. Als u dat wel gedaan heeft verwacht ik niet dat de wasmachine hersteld gaat worden maar wordt vervangen.

ti
door tientje31 - Nov 22, 2015 om 15:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Jahoor, de bezorgers hebben de transportbeveiligers verwijderd, de wasmachine op zijn plek gezet en ze hebben de wasmachine aangesloten (daar heb ik ook voor betaald)

jo
door jorisw - Nov 22, 2015 om 16:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 21 nov 2015, 17:58][quote=alfatrion schreef op zaterdag 21 nov 2015, 17:35]Nee. Ik heb geen paginanummers bij de hand. Er is een inhoudsopgave en je hebt "30%" als zoekterm. Daar zou je toch mee moeten kunnen reden. Ik verplicht overigens niemand om dit te lezen.
Nou het is best hoor. Denk niet dat de vraagsteller veel verder komt zo.

Flink rondwaffen op het internet is vaak veel effectiever.

Maar vraagsteller hoeft ook niet verder te komen want het juiste antwoord is al gegeven. De verkoper mag eerst proberen het product te repareren. Als dat na een paar keer niet lukt heb je recht op een nieuw product of ontbinding. Hoe simpel wil je het hebben? Het is ook geen onlogische regelgeving: als je direct nieuw zou moeten krijgen, wat gebeurt er dan met de defecte spullen? Weggooien zodat nieuwe spullen allemaal duurder worden om dit kosten te dekken?

door 1953 - Nov 22, 2015 om 17:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 21 nov 2015, 17:58][quote=alfatrion schreef op zaterdag 21 nov 2015, 17:35]Nee. Ik heb geen paginanummers bij de hand. Er is een inhoudsopgave en je hebt "30%" als zoekterm. Daar zou je toch mee moeten kunnen reden. Ik verplicht overigens niemand om dit te lezen.
Nou het is best hoor. Denk niet dat de vraagsteller veel verder komt zo.

Flink rondwaffen op het internet is vaak veel effectiever.

Het was zo stil zonder hem en zijn expertise.

door 1953 - Nov 22, 2015 om 17:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tientje31 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 19:06]Bedankt voor alle reacties,
Ik zal dan maar afwachten tot ik gebeld word door de fabrikant. Hopelijk kan die dan snel komen en dan afwachten wat zij adviseren.
Ik zal dan ook duidelijk maken dat ik liever een andere heb.
Mocht het allemaal niet lukken dan ben ik blij met al jullie schrijven en dat kan ik dan zeker gebruiken naar media markt toe.

Heeft de Media Markt dan niet zijn verplichting tot herstel op zich genomen en doodleuk verwezen naar de fabrikant?!

door 1953 - Nov 22, 2015 om 17:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 21 nov 2015, 17:14]Het zal er hier op neer komen op de kosten van herstel vs de kosten van vervanging. Als die verhoudingsgewijs bij elkaar in de buurt liggen dan heb je een keuze. In de grenzen op het recht tot nakoming wordt een percentage van 30% genoemd.
http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/15660/1/full-text.pdf

Het gaat om een consumentenkoop, dus zegt de wet dit:

Artikel 21 lid 1 BW
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, (...);
c. vervanging van de afgeleverde zaak, (...).
(vanwege de onderstaande leden)

Artikel 21 lid 4 BW
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

Artikel 21 lid 5 BW
Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

Professor Alfatrion zet voortaan erbij dat het om Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (BW) gaat.
Boek 7:artikel 21

door 1953 - Nov 22, 2015 om 17:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 21 nov 2015, 17:14]Het zal er hier op neer komen op de kosten van herstel vs de kosten van vervanging. Als die verhoudingsgewijs bij elkaar in de buurt liggen dan heb je een keuze. In de grenzen op het recht tot nakoming wordt een percentage van 30% genoemd.
http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/15660/1/full-text.pdf

Het gaat om een consumentenkoop, dus zegt de wet dit:

Artikel 21 lid 1 BW
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, (...);
c. vervanging van de afgeleverde zaak, (...).
(vanwege de onderstaande leden)

Artikel 21 lid 4 BW
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

Artikel 21 lid 5 BW
Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

En die genoemde 30% is voor mij ook een raadsel, waar baseerde u dat op?

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 22, 2015 om 23:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tientje31 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 16:07]media markt gisteravond gemaild. Net antwoord terug gekregen maar volgens hun heb ik alleen recht op een reparateur van de fabrikant omdat ik de wasmachine al in gebruik heb genomen
O.m.g., daarom dus beter maar niets kopen bij Mediamarkt, verder als 'n doos -vaak ook nog eens voor teveel centjes- doorschuiven komen ze daar nu eenmaal niet.

door 1953 - Nov 23, 2015 om 00:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op zondag 22 nov 2015, 23:59][quote=tientje31 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 16:07]media markt gisteravond gemaild. Net antwoord terug gekregen maar volgens hun heb ik alleen recht op een reparateur van de fabrikant omdat ik de wasmachine al in gebruik heb genomen
O.m.g., daarom dus beter maar niets kopen bij Mediamarkt, verder als 'n doos -vaak ook nog eens voor teveel centjes- doorschuiven komen ze daar nu eenmaal niet.

Je zou inderdaad een zot zijn om bij de Media Markt te gaan kopen.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 23, 2015 om 13:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is waarom defect gegaan?

Een sok of klein kledingstuk die tussen kuip en trommel komt kan vastloper en rookwolken veroorzaken.

Een monteur mag eerst de oorzaak zoeken en of het een gebruikersfout, geen netje voor kleine kledingstukken als zakdoekjes en baby sokjes... of fabrieksfout.

Zolang de monteur niets gezien en gevonden gemaakt heeft is er geen enkel recht op een nieuwe machine die wel de eerste 2 x goed werkte.

Als hij gelijk de 1e keer defect ging is het ruilen maar deze is dus al 2 x gebruikt dus herstel redelijk.

ho
door honda98 - Nov 23, 2015 om 14:56
103 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb het jaren geleden mee gemaakt dat ik een nieuwe wasmachiene kocht die het helemaal niet deed.
mijn winkelier heeft toen de td van het merk gebeld en na een paar dagen kwam hij.
hij constateerde dat er een print plaat vervangen moest worden en zouw dit een paar dagen later komen doen
hij kwam inderdaat een paar dagen later de print plaat vervangen maar daar na deed hij nog niets
waar na hij alles uit de machiene haalde en daar na mee deelde dat deze machiene niet te reparen was
en dat ik een andere nieuwe machiene zouw krijgen.
maar een paar dagen later belden ze van de fabriek dat dit model er niet meer was en dat ik een duurdere
machiene kon krijgen die meer luxe was en nor maal 1800 gulden koste ter wijl ik voor die andere maar 1200 gulden betaald had dat was ook een prima sevice van bosch en mijn winkel .
media markt is garantie tot de deur en goed koop zijn niet zo goed koop zoals veel mensen denken.
de prijzen van veel produckten oa Bose zijn gelijk als iin de gewone winkels waar je een betere service hebt
als bij media markt