12
door 12zab Apr 19, 2011 om 17:35
Auto & vervoer

NS e-tickets

Wij zijn woonachtig op Vlieland. De volgende situatie heeft zich vandaag voor gedaan.
Mijn vrouw en stiefzoon zouden in verband met een schoolkeuze naar de vaste wal vandaag per trein naar Leeuwarden en Sneek reizen. Mijn vrouw had alles van te voren goed geregeld en de treinkaartjes bij de NS online geboekt.
In de loop van de nacht werd zij echter ziek waardoor de geplande reis geen doorgang kon vinden.
Ik heb NS verzocht om de niet-gebruikte e-tickets te restitueren. (omdat deze meerdere keren geprint en derhalve gebruikt zouden kunnen worden, staat in de mail van de NS te lezen). De NS meldt in haar leveringsvoorwaarden dat "In afwijking van artikel 3 en 4 van de Voorwaarden Enkele Reizen en Retour, kan een eticket niet worden ingeleverd en terugbetaald".
Ik vind dit bijzonder merkwaardig: ik koop een product maar kan er geen gebruik van maken en ik kan het product niet weer inleveren danwel gerestitueerd worden. De NS heeft m.i. hier zo'n beetje € 33,00 in zijn zak gestoken zonder daar een product voor geleverd te hebben.
Kan en mag een leverancier bovendien zomaar een uitzondering maken op zijn eigen leveringsvoorwaarden?
In de bijlage treft u de correspondentie via e-mail met de klantenservice van de NS aan.

met vriendelijke groet,

S.D. de Boer
Vlieland

7324 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2011 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ik vind het bijzonder aangezien een normaal aangeschaft treinkaartje via de kaartautomaat wel recht heeft van restitutie.
Dus dan zou mijns inziens een e-ticket ook recht hebben van restitutie.

Overigens zie ik nergens een bijlage.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2011 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

12zab

Als de NS handelt naar de voorwaarden, dan ben je in feite uitgepraat en kun je de NS niet aanrekenen dat uw vrouw ziek is geworden.

Read.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2011 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hoewel ik begrijp dat dit voor ts een bittere pil is, kan ik het standpunt van de NS goed begrijpen. Een gewoon ticket wordt één keer afgegeven en kan derhalve ook weer worden ingeleverd. Van een eticket kan men er net zoveel uitprinten als men wil, dus bijv. 2x printen en er één weer inleveren zodat men in feite gratis reist. Ik kan me voorstellen dat de NS (en andere organisaties) daarom etickets niet kunnen restitueren. Mensen worden steeds vindingrijker in het frauderen, en helaas moeten dus de goede onder de kwade lijden.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2011 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, wanneer je dit overkomt is dat wel heel teleurstellend. Omdat je meerdere tickets kan printen, kan de NS het inderdaad niet terugstorten. De volgende keer gewoon een kaartje kopen op het station; dat kan je dit niet overkomen of.......... een OV kaart aanschaffen. Inchecken doe je dan 5-10 minuten voor het vertrek.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2011 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

tucker schreef op vrijdag 22 apr 2011, 12:42: Van een eticket kan men er net zoveel uitprinten als men wil, dus bijv. 2x printen en er één weer inleveren zodat men in feite gratis reist. Ik kan me voorstellen dat de NS (en andere organisaties) daarom etickets niet kunnen restitueren. Mensen worden steeds vindingrijker in het frauderen, en helaas moeten dus de goede onder de kwade lijden.

Dat betwijfel ik. Bij mijn weten worden de e-tickets ook geregistreerd bij het inscannen in de trein. Het lijkt mij dan niet zo voordehand liggend, dat je zo gemakkelijk kunt manipuleren met e-tickets.
Maar TS had natuurlijk de voorwaarden eerst kunnen lezen. Of de tickets later on-line bestellen, dan weet je zo goed als zeker, dat de reis doorgaat.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2011 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Mij is hetzelfde overkomen: kaartjes uitgeprint en vervolgens gezien dat ik op 1 kaartje mijn geboortejaar ingevuld heb als 2011. Nu kan iedereen zien dat ik geen 6 weken oud was en dat mijn geboortedag en-maand hetzelfde zijn als in mijn paspoort. Ik zie niet in hoe iemand aar misbruik van zou kunnen maken. Gebeld met de service desk van de NS. Ik kon het kaartje weggooien omdat het niet geldig was, had ik het nog niet uitgeprint, dan had de zaak anders gelegen. Ik kon hoog springen en laag springen, de service medewerkster was onvermurwbaar. Typische een geval van jammer was haar mening, in iets andere woorden, maar met gelijke strekking. Als ik een nieuw kaartje kocht en een kopie daarvan met het foute kaartje op zou sturen kon ik wellicht hopen op een mogelijke coulance. Echter toen ik vertelde dat het kaartje via een actiecoupon was gekocht, verviel het aanbod, dat in mijn ogen een non-aanbod was.€45.- naar z'n grootje, dank je NS. Nu al twee keer naar de NS hier een brief over gestuurd, met geen enkele reactie. Ik reis wel weer met de auto.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2011 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Iets dergelijks is mij ook eens overkomen. Door onvoorziene omstandigheden reisde ik toen niet met de trein, maar met de metro en had het kaartje dus voor niets gekocht.
Ik heb de NS een brief geschreven, uitgelegd wat er was gebeurd en verzocht mij het reeds betaalde treingeld te restitueren en binnen enkele weken stond het geld op mijn rekening.
In mijn brief heb ik het nummer van mijn OV-chipkaart vermeld, waarop volgens mij te zien is dat ik inderdaad op die dag met de metro had gereisd. Of dit doorslaggevend was, weet ik niet.
Kunt u wellicht aantonen dat uw vrouw op de bewuste dag niet naar het vasteland is gereisd ?
Veel succes gewenst.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2011 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik probeer te begrijpen waarom iemand een duimpje omhoog of omlaag geeft. Dat lukt mij niet altijd.
Zo zie ik dit bij 'read', deze geeft een oprecht en eerlijk antwoord en toch krijgt hij duimen omlaag. Dat het feit niet aardig is van de NS staat daar los van. Maar ik zie ook een duim omlaag bij mijzelf, terwijl het enige wat ik deed, in mijn optiek, is vertellen dat ook mij iets vergelijkbaars overkwam. Dit deed ik met twee bedoelingen: ten eerste om de vragensteller te steunen in het gevoel van onrecht en ten tweede om nog meer herkennings reacties uit te lokken, ten derde om mogelijk iets te kunnen ondernemen tegen de onredelijke, weer in mijn optiek, onheuse behandeling van de NS.
Dus beste beoordelaar met de duim omlaag, ik zou het fijn vinden als je aangeeft waarom je die duim omlaag gaf. We hoeven het niet eens te worden, maar ik wil begrijpen waarom je dit doet. Misschien dat ik ook daarvan wat leer.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2011 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

mostertpot schreef op vrijdag 22 apr 2011, 22:21: Ik probeer te begrijpen waarom iemand een duimpje omhoog of omlaag geeft. Dat lukt mij niet altijd.
Dus beste beoordelaar met de duim omlaag, ik zou het fijn vinden als je aangeeft waarom je die duim omlaag gaf. We hoeven het niet eens te worden, maar ik wil begrijpen waarom je dit doet. Misschien dat ik ook daarvan wat leer.

Duim omhoog betekent: Dit antwoord past mij wel
Duim omlaag: Dit antwoord past mij niet.
Duidelijk lijkt mij.

Mogelijk geeft Mostertpot een andere uitleg aan de duimen:
Duim omhoog: correct antwoord
Duim omlaag: incorrect antwoord.
Zelf zou ik het ook zo inschatten, maar heb mij daar ook al menig maal in vergist, schijnbaar.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

het hele duimen verhaal is te zot voor woorden. Staat een antwoord je niet aan dat kun je zonder opgaaf van reden een rooie duim uitdelen. Ik ken toevallig iemand die daar heel goed in is..
Redactie is al een jaar bezig om te bedenken hoe ze dit waardeloze waarderingssysteem de nek kunnen omdraaien.

Het voegt niets toe en is zeker geen graadmeter voor goede of foute antwoorden.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste TP,
Dat moet toch niet zo moeilijk voor de redactie zijn om dat duimenverhaal aan te passen? Gewoon beginnen duim omlaag af te schaffen. Als een reactie matig of slecht is, krijg het gewoon geen duim (behalve van vriendjes, maar dat is ook te registreren door het aantal toegekende duimen van vaste mensen, die vast een duim omhoog geven bij dezelfde persoon. Je zou dit na 3 keer kunnen blokkeren, dat terzijde) Duimen omhoog bij een redelijk of goed antwoord is niets mis mee. We hebben altijd nog het top antwoord dat wordt beoordeeld door de vragensteller.

Sorry 12zab voor het afdwalen. Die NS krijgen we er ook wel onder, zolang iedereen maar de negatieve ervaringen blijft delen met de rest van het publiek en de media.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ik snap ook geen snars van het duimensysteem.

Ik heb netjes aangegeven dat je bij de kaartjes(met datum) die je uit de kaartautomaat haalt wél restitutie aan kan vragen bij NS. dus dat het heel vreemd is dat het bij een e-ticket niet zou kunnen.

En voor dit antwoord krijg je dan 2 duimen omlaag. terwijl ik mijns inziens niets verkeerds gezegd heb.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

jrschot schreef op zaterdag 23 apr 2011, 16:27: ik snap ook geen snars van het duimensysteem.

Ik heb netjes aangegeven dat je bij de kaartjes(met datum) die je uit de kaartautomaat haalt wél restitutie aan kan vragen bij NS. dus dat het heel vreemd is dat het bij een e-ticket niet zou kunnen.

En voor dit antwoord krijg je dan 2 duimen omlaag. terwijl ik mijns inziens niets verkeerds gezegd heb.

Hoezo? een voorwaarde voor de restitutie is het inleveren van de originele kaartjes (... zodat deze niet alsnog (her-)gebruikt kunnen worden ...)

Kaartje uit automaat: fysieke papieren kaartje (met mooie silverstrip enz enz).. valt simpel in te leveren en is daarna *dus* ook niet meer te gebruiken (een fotocopie valt op)..

e-ticket? ok - om in te leveren zou ik er al 1 moeten uitprinten? of niet.. maar wat let mij (als blijkbaar in dit geval kwaadwillge NS-oplichter) om eerst een _extra_ print te maken, en het daarna "in te leveren" ??

Ok - mijn details staan op de kaart, dus ik kan hem niet (makkelijk) aan een random andere persoon verkopen (hoewel de controle daarop erm.. matig is), maar ik zou er nog wel zelf gebruik van kunnen maken? Ze (de spoorwegen) kunnen echt niet realtime alle scanners van de conducteurs in 1 keer updaten (nou ja - op zich twijfel ik daar ook wel aan of het ueberhaupt mogelijk is, maar in elk geval niet met de huidige manier waarop e.e.a. geimplementeerd is)..

en: de scanners slaan (nog) geen "serienummers" e.d. op.. dit gaat wel komen (om de ov-chipkaart - gerelateerde misbruiken/diefstallen iets gerichter te kunnen aanpakken), maar AFAIK is dat nog niet echt (breeduot) geimplementeerd. (maar goed - das weer een hele andere discussie/holy war.. doet nu even niet ter zake)... Maar goed - vooralsnog zou je een e-ticket _dus_ makkelijker kunnen misbruiken (2 keer op dezelfde dag... copie doorgeven aan anderen, nou ja - noem maar op).. dan een fysieke papieren ticket.... blijft even ongeldig/illegaa/strafbaar als andere vormen van misbruik/zwart rijden, maar alleen moeilijker te controleren/enforcen. Zouden de spoorwegen daar dan _ook_ nog eens het extra risico van moeten vergroten door ook deze tickets terug te nemen??

en: e.e.a. staat best wel duidelijk, in normaal leesbare taal, in de voorwaarden van deze kaartsoort vermeld..

Maar goed - ik spring nu midden in een discussie, en eigenlijk is alles wat ik hier zeg toch ook wel door anderen gezegd... dus ik stop maar weer eens...

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

jrschot schreef op zaterdag 23 apr 2011, 16:27: ik snap ook geen snars van het duimensysteem.

Ik heb netjes aangegeven dat je bij de kaartjes(met datum) die je uit de kaartautomaat haalt wél restitutie aan kan vragen bij NS. dus dat het heel vreemd is dat het bij een e-ticket niet zou kunnen.

En voor dit antwoord krijg je dan 2 duimen omlaag. terwijl ik mijns inziens niets verkeerds gezegd heb.
jrschot schreef op zaterdag 23 apr 2011, 16:27: ik snap ook geen snars van het duimensysteem.

Ik heb netjes aangegeven dat je bij de kaartjes(met datum) die je uit de kaartautomaat haalt wél restitutie aan kan vragen bij NS. dus dat het heel vreemd is dat het bij een e-ticket niet zou kunnen.

En voor dit antwoord krijg je dan 2 duimen omlaag. terwijl ik mijns inziens niets verkeerds gezegd heb.

.. ok LOL... _en_ ik voeg waarschijnlijk niets nieuws toe, _en_ het specifieke bericht waar ik op reageerde ging nog eens over de duimen in plaats van de core discussie.. maar ja.. mijn stofwisseling en de huidige temperaturen gaan niet goed samen.. al mag dat geen excuus zijn.. sorry.. voortaan eerst wat meer doorlezen LOL...

Hm.. duimen (net even nagekeken wat het doet en hoe het werk LOL).. simpele start als ze niet direct afgeschaft kunnen worden: alleen punten geven (want daar zal het wel om gaan denk ik???) voor *ontvangen* duimen.. niet door het geven dan duimen.. dan is in elk geval de druk er vanaf om zoveel mogelijk duimen te geven....

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer