NS e-tickets
Wij zijn woonachtig op Vlieland. De volgende situatie heeft zich vandaag voor gedaan.
Mijn vrouw en stiefzoon zouden in verband met een schoolkeuze naar de vaste wal vandaag per trein naar Leeuwarden en Sneek reizen. Mijn vrouw had alles van te voren goed geregeld en de treinkaartjes bij de NS online geboekt.
In de loop van de nacht werd zij echter ziek waardoor de geplande reis geen doorgang kon vinden.
Ik heb NS verzocht om de niet-gebruikte e-tickets te restitueren. (omdat deze meerdere keren geprint en derhalve gebruikt zouden kunnen worden, staat in de mail van de NS te lezen). De NS meldt in haar leveringsvoorwaarden dat "In afwijking van artikel 3 en 4 van de Voorwaarden Enkele Reizen en Retour, kan een eticket niet worden ingeleverd en terugbetaald".
Ik vind dit bijzonder merkwaardig: ik koop een product maar kan er geen gebruik van maken en ik kan het product niet weer inleveren danwel gerestitueerd worden. De NS heeft m.i. hier zo'n beetje € 33,00 in zijn zak gestoken zonder daar een product voor geleverd te hebben.
Kan en mag een leverancier bovendien zomaar een uitzondering maken op zijn eigen leveringsvoorwaarden?
In de bijlage treft u de correspondentie via e-mail met de klantenservice van de NS aan.
met vriendelijke groet,
S.D. de Boer
Vlieland
ik vind het bijzonder aangezien een normaal aangeschaft treinkaartje via de kaartautomaat wel recht heeft van restitutie.
Dus dan zou mijns inziens een e-ticket ook recht hebben van restitutie.
Overigens zie ik nergens een bijlage.
12zab
Als de NS handelt naar de voorwaarden, dan ben je in feite uitgepraat en kun je de NS niet aanrekenen dat uw vrouw ziek is geworden.
Read.
Hoewel ik begrijp dat dit voor ts een bittere pil is, kan ik het standpunt van de NS goed begrijpen. Een gewoon ticket wordt één keer afgegeven en kan derhalve ook weer worden ingeleverd. Van een eticket kan men er net zoveel uitprinten als men wil, dus bijv. 2x printen en er één weer inleveren zodat men in feite gratis reist. Ik kan me voorstellen dat de NS (en andere organisaties) daarom etickets niet kunnen restitueren. Mensen worden steeds vindingrijker in het frauderen, en helaas moeten dus de goede onder de kwade lijden.
Ja, wanneer je dit overkomt is dat wel heel teleurstellend. Omdat je meerdere tickets kan printen, kan de NS het inderdaad niet terugstorten. De volgende keer gewoon een kaartje kopen op het station; dat kan je dit niet overkomen of.......... een OV kaart aanschaffen. Inchecken doe je dan 5-10 minuten voor het vertrek.
tucker schreef op vrijdag 22 apr 2011, 12:42: Van een eticket kan men er net zoveel uitprinten als men wil, dus bijv. 2x printen en er één weer inleveren zodat men in feite gratis reist. Ik kan me voorstellen dat de NS (en andere organisaties) daarom etickets niet kunnen restitueren. Mensen worden steeds vindingrijker in het frauderen, en helaas moeten dus de goede onder de kwade lijden.
Dat betwijfel ik. Bij mijn weten worden de e-tickets ook geregistreerd bij het inscannen in de trein. Het lijkt mij dan niet zo voordehand liggend, dat je zo gemakkelijk kunt manipuleren met e-tickets.
Maar TS had natuurlijk de voorwaarden eerst kunnen lezen. Of de tickets later on-line bestellen, dan weet je zo goed als zeker, dat de reis doorgaat.
Mij is hetzelfde overkomen: kaartjes uitgeprint en vervolgens gezien dat ik op 1 kaartje mijn geboortejaar ingevuld heb als 2011. Nu kan iedereen zien dat ik geen 6 weken oud was en dat mijn geboortedag en-maand hetzelfde zijn als in mijn paspoort. Ik zie niet in hoe iemand aar misbruik van zou kunnen maken. Gebeld met de service desk van de NS. Ik kon het kaartje weggooien omdat het niet geldig was, had ik het nog niet uitgeprint, dan had de zaak anders gelegen. Ik kon hoog springen en laag springen, de service medewerkster was onvermurwbaar. Typische een geval van jammer was haar mening, in iets andere woorden, maar met gelijke strekking. Als ik een nieuw kaartje kocht en een kopie daarvan met het foute kaartje op zou sturen kon ik wellicht hopen op een mogelijke coulance. Echter toen ik vertelde dat het kaartje via een actiecoupon was gekocht, verviel het aanbod, dat in mijn ogen een non-aanbod was.€45.- naar z'n grootje, dank je NS. Nu al twee keer naar de NS hier een brief over gestuurd, met geen enkele reactie. Ik reis wel weer met de auto.
Iets dergelijks is mij ook eens overkomen. Door onvoorziene omstandigheden reisde ik toen niet met de trein, maar met de metro en had het kaartje dus voor niets gekocht.
Ik heb de NS een brief geschreven, uitgelegd wat er was gebeurd en verzocht mij het reeds betaalde treingeld te restitueren en binnen enkele weken stond het geld op mijn rekening.
In mijn brief heb ik het nummer van mijn OV-chipkaart vermeld, waarop volgens mij te zien is dat ik inderdaad op die dag met de metro had gereisd. Of dit doorslaggevend was, weet ik niet.
Kunt u wellicht aantonen dat uw vrouw op de bewuste dag niet naar het vasteland is gereisd ?
Veel succes gewenst.
Ik probeer te begrijpen waarom iemand een duimpje omhoog of omlaag geeft. Dat lukt mij niet altijd.
Zo zie ik dit bij 'read', deze geeft een oprecht en eerlijk antwoord en toch krijgt hij duimen omlaag. Dat het feit niet aardig is van de NS staat daar los van. Maar ik zie ook een duim omlaag bij mijzelf, terwijl het enige wat ik deed, in mijn optiek, is vertellen dat ook mij iets vergelijkbaars overkwam. Dit deed ik met twee bedoelingen: ten eerste om de vragensteller te steunen in het gevoel van onrecht en ten tweede om nog meer herkennings reacties uit te lokken, ten derde om mogelijk iets te kunnen ondernemen tegen de onredelijke, weer in mijn optiek, onheuse behandeling van de NS.
Dus beste beoordelaar met de duim omlaag, ik zou het fijn vinden als je aangeeft waarom je die duim omlaag gaf. We hoeven het niet eens te worden, maar ik wil begrijpen waarom je dit doet. Misschien dat ik ook daarvan wat leer.
mostertpot schreef op vrijdag 22 apr 2011, 22:21: Ik probeer te begrijpen waarom iemand een duimpje omhoog of omlaag geeft. Dat lukt mij niet altijd.
Dus beste beoordelaar met de duim omlaag, ik zou het fijn vinden als je aangeeft waarom je die duim omlaag gaf. We hoeven het niet eens te worden, maar ik wil begrijpen waarom je dit doet. Misschien dat ik ook daarvan wat leer.
Duim omhoog betekent: Dit antwoord past mij wel
Duim omlaag: Dit antwoord past mij niet.
Duidelijk lijkt mij.
Mogelijk geeft Mostertpot een andere uitleg aan de duimen:
Duim omhoog: correct antwoord
Duim omlaag: incorrect antwoord.
Zelf zou ik het ook zo inschatten, maar heb mij daar ook al menig maal in vergist, schijnbaar.
het hele duimen verhaal is te zot voor woorden. Staat een antwoord je niet aan dat kun je zonder opgaaf van reden een rooie duim uitdelen. Ik ken toevallig iemand die daar heel goed in is..
Redactie is al een jaar bezig om te bedenken hoe ze dit waardeloze waarderingssysteem de nek kunnen omdraaien.
Het voegt niets toe en is zeker geen graadmeter voor goede of foute antwoorden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer