li
door liesbethmal Aug 13, 2015 om 15:51
Auto & vervoer

NS en Keuzedagen.

Dag Allen,

Wie weet het antwoordt.
Voorheen kreeg je bij de NS keuzedagen gratis, deze waren een beperkte periode te gebruiken.
Nu mag je voor de keuzedagen betalen.
Kan iemand mij vertellen of het wettelijk mag, dat deze dagen, waar je voor betaald, kunnen vervallen binnen het jaar waarin je betaald hebt.

Bedankt voor het meedenken, Liesbeth.

18319 14 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Aug 13, 2015 om 16:42
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u de 7 vrij reis dagen bedoel, die u kunt kopen bij een daluren abonnement mag dat. Er staat in de voorwaarden duidelijk dat er elke 2 maanden 1 dag vervalt mocht hij niet gebruikt zijn. De 7e vrij reizen dag mag u naar keuze het hele jaar gebruiken.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 13, 2015 om 16:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat mag als het maar wordt aangeven bij de voorwaarden.

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2015 om 16:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo liesbethmal,

Ja, dat staat in de Voorwaarden.
Net zoiets als dat een gekochte cadeaubon maar een beperkte geldigheid kan hebben.

U kunt Keuzedagen aanvragen als u 60 jaar of ouder bent bij een Voordeelurenabonnement
Digitale Keuzedagen moet u zelf op uw OV-chipkaart laden bij een NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Op de adresvinder vindt u alle ophaalpunten bij u in de buurt
U krijgt per jaar maximaal 7 Keuzedagen. 1 Keuzedag is het hele jaar geldig en 6 Keuzedagen kunt u elke 2 maanden gebruiken. Een niet gebruikte Keuzedag vervalt. U krijgt geen geld terug voor niet gebruikte Keuzedagen. De Keuzedagen worden verspreid geleverd om het gebruik te spreiden en te volle treinen te voorkomen
Keuzedagen zijn persoonlijk en niet los verkrijgbaar
(Bron)

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Aug 13, 2015 om 17:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De NS ziet de bui al hangen, veel mensen vergeten hun dagen op te maken en gaan tegen het einde van het die dagen alsnog massaal opmaken. Daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten, vandaar dat je er elke twee maanden een moet opmaken. Mag dat? Ja natuurlijk, als je voor vandaag een treinkaartje koopt en het niet gebruikt kan je het ook niet morgen alsnog gebruiken.

door 1953 - Aug 13, 2015 om 18:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De enige aandeelhouder is de Staat der Nederlanden, Jeroentje zag eens eurotjes hangen op de Lange Lindelaan.

Ja, commercieel geprivatiseerd, ex-staatsbedrijf, mag dit doen hun eigen broek ophouden en de tarieven aanpassen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2015 om 18:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Sedert wanneer waren keuzedagen gratis?? Ik heb er jarenlang gebruik van gemaakt met een 65+ abonnement maar gratis was dat nooit. Het afgelopen jaar heb ik het abonnement op de keuzedagen beëindigd - minder kosten voor het abonnement.

door 1953 - Aug 14, 2015 om 00:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op donderdag 13 aug 2015, 18:40]Sedert wanneer waren keuzedagen gratis?? Ik heb er jarenlang gebruik van gemaakt met een 65+ abonnement maar gratis was dat nooit. Het afgelopen jaar heb ik het abonnement op de keuzedagen beëindigd - minder kosten voor het abonnement.

Dat begon met 60+ kortingskaart met 7 vrije keuzedagen met restricties.

engelinde
door engelinde - Aug 14, 2015 om 12:33
21 Antwoorden / 6 Vragen

Enkele jaren terug overleed mijn man plotseling,toen ik nog 2 vrije keuze dagen had.
De NS gebeld of ik daar voor een ander tijdstip vervanging voor kon krijgen.
NIET dus...toen de consumentenbond ingeschakeld,ook die konden niks voor me doen!
Voor de NS was het een kleinigheid en een fijne service geweest naar mij toe.
Wat laten die zich kennen!

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2015 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@engelinde

Maar dat geldt dan toch voor u ook? U had de dagen kunnen gebruiken, dat dat u nu niet uitkwam valt de NS niet te verwijten.

li
door liesbethmal - Aug 14, 2015 om 18:01
45 Antwoorden / 55 Vragen

Dag Iedereen,

Bedankt voor alle reactie's en uitleg, ik had gehoopt dat het hier ook zou gelden dat net net is als met gekochte cadeau bon, deze blijft ook altijd geldig.
Maar helaas het staat in de voorwaarden, einde verhaal.

Veel groetjes, Liesbeth.

di
door diemenees - Aug 16, 2015 om 14:50
196 Antwoorden / 15 Vragen

Toch nog even:
Gratis zijn ze al jaaaaaren niet meer-ze kosten momenteel 3,50/stuk. OOk in de periode toen het gratis was-behalve het allereerste begin-was het 1 per 2 maanden en vervallen/niet gebruikt: pech, eigen schuld.
Dus de waarde waar U zich zo druk en geëmotioneerd over toont(al was het nog minder als het gratis zou zijn geweest....) is 7 eur voor 2 dagen. Deze waarde wordt bvb ook gebruikt als u recht zou hebben op vergoeding vanwege grote vertraging. WEL zou U -mits tijdig opgezegd-dan wel de restwaarde van de niet gebruikte maanden gerourneerd hebben moeten krijgen-dat zou veel meer zijn geweest.
Een speciaal 60+ abo is er ook nooit geweest-dit is enkel een extraatje voor 60+ naast een normaal abonnement dat korting geeft op treinreizen buiten de spits.
Oh-en si de beoepsklager tegen NS-voorheen lekkerdat- nu opeens 1953 geworden?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 15:10
16848 Antwoorden / 202 Vragen

diemenees@ : lekkerisdat@??

edrick3
door edrick3 - Aug 16, 2015 om 18:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=liesbethmal schreef op vrijdag 14 aug 2015, 18:01]Dag Iedereen,

... ik had gehoopt dat het hier ook zou gelden dat net net is als met gekochte cadeau bon, deze blijft ook altijd geldig.

Veel groetjes, Liesbeth.

Voor de duidelijkheid: dat is NIET waar.
Lees de info hier:
Hoelang is een cadeaubon geldig?

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Vaak staat op de bon een uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op. En hoelang de bon geldig is. Er staat dan bijvoorbeeld: deze bon is geldig tot een jaar na de uitgiftedatum.

Met vr.gr.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2015 om 11:45
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook: keuzedage van NS als bedoeld zijn niet te vergelijken met een cadeaubon maar zijn duidelijk onderdeel van het abonnement onder vermelde voorwaarden waaronder ook de geldigheidsperiode (één per twee maanden en de laatste voor afloop van het abonnementsjaar).

Edrick3@ over de geldigheid van cadeaubonnen bestaat de nodige onduidelijkheid omdat ze feitelijk onbeperkt geldig zouden moeten zijn. Men koopt met de bon een leverprestatie m.a.w. men sluit een overeenkomst tot levering af van een product of dienst.
Kopen van een cadeaubon waar een geldigheidsclausule wordt genoemd is hoe dan ook zeer ernstig af te raden tenzij men zeker weet dat men de bon kan verzilveren binnen een eventueel genoemde geldigheidsdatum.
Zie ook eerdere antwoorden via deze site van de afgelopen jaren over het onderwerp cadeaubonnen.