r.
door r.smakman Apr 23, 2015 om 08:44
Geldzaken & recht

NS geeft Emailadres door aan derde. Kan ik daar wat tegen beginnen?

Ik gebruik voor de NS een eigen Email adres met alleen de naam NS erin. ns@mijndomein.net (dit kan met een eigen domeinnaam). nu krijg ik reclame/spam van Travelbird naar dit hele specifieke E-mailadres. De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat de NS mijn Email adres heeft doorverkocht of in iedere geval heeft doorgegeven aan Travelbird.
kan ik dit onrechtmatig gebruik van mijn E-mailadres ergens melden?

3914 19 Rapporteer

reflecs
door reflecs - Apr 23, 2015 om 10:22
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Als de afzender Travelbird is, kunt u ook bij het College Bescherming Persoonsgegevens een tip indienen:
https://cbpweb.nl/nl/contact-met-het-cbp/tip-ons

reflecs
door reflecs - Apr 23, 2015 om 10:27
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Is de afzender NS of Travelbird?

Als de afzender NS is; er staat bij het aanmelden voor de nieuwsbrief vermeld:
....NS Groep N.V. gebruikt deze gegevens o.a. voor relatiebeheer en om u te informeren over voor u relevante diensten en producten van NS Groep N.V. en haar werkmaatschappijen en samenwerkende partners. Zie voor meer informatie ons privacybeleid.....
Klik https://www.ns.nl/contactvoorkeuren/aanvragennieuwsbrief

Als de afzender Travelbird is; op de privacypagina van NS staat:
... Verstrekking van gegevens aan derden
Wij geven uw gegevens onder geen beding aan derden. En we verkopen ze ook niet. Maar omdat wij u als onze klant een mooie aanbieding niet willen onthouden, zullen wij die dan zelf aan u doorgeven. Dat betekent dat uw gegevens bij ons veilig zijn en dat u tegelijkertijd op de hoogte wordt gehouden van interessante aanbiedingen....

http://www.ns.nl/home/privacy#verstrekking-van-gegevens-aan-derden

Uit bovenstaande pagina:
Vragen, klachten of geschillen
.....Reizigers die vragen hebben over de bescherming van persoonsgegevens, kunnen terecht bij NS Klantenservice (030-7515155). NS heeft een privacy officer die goede naleving van de privacyspelregels door NS bewaakt. ... kunt u in beroep bij de DDMA Privacy Autoriteit.....

r.
door r.smakman - Apr 23, 2015 om 10:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor dit heldere antwoord.

afzender is Travelbird (klantenservice@travelbird.nl) en nergens in de mail staat een verwijzing naar de NS. Ik heb nooit zaken gedaan met Travelbird en als dat al zo zou zijn hebben zij niet het "ns@mijndomein.net" E-mail adres.
Ik ga de NS nog wel een keer proberen te bellen. en melding doen bij DDMA Privacy Autoriteit.

nogmaals mijn dank.

r.
door r.smakman - Apr 23, 2015 om 10:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ga ook nog even met het CBP aan de gang.
Het is nu ook een principe kwestie geworden...

hansje klein
door hansje klein - Apr 23, 2015 om 11:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@reflecs

Hoed af, een duidelijke en zeer complete beantwoording*****.

reflecs
door reflecs - Apr 24, 2015 om 12:07
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@r.smakman
Graag gedaan, fijn dat u ermee geholpen bent.
Wel bijzonder dat dit is gebeurd terwijl er zelfs een "privacy officer" werkzaam is...
Succes.

@hänschen klein
Bedankt voor het compliment :)

r.
door r.smakman - Apr 24, 2015 om 13:10
6 Antwoorden / 1 Vragen

@reflecs

inderdaad bijzonder. Heb inmiddels melding gedaan bij beide instanties.

hi
door hindrik25maart - Apr 24, 2015 om 13:19
4 Antwoorden / 3 Vragen

Jullie doen hier ook ongevraagd meeladressen doorgeven aan bedrijven want ik krijg na stemming de meest bizarre meels van bedrijven waar ik nooit contact mee heb.
Dus de pot verwijt............................

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 24, 2015 om 13:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@r.smakman heb je je beklag gedaan bij de NS zelf? Wat zeggen ze daar? (al verwacht ik meer dat ze niet antwoorden of het 'antwoord' niet aansluit op de klacht)

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 24, 2015 om 14:00
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hindrik25maart schreef op vrijdag 24 apr 2015, 13:19]Jullie doen hier ook ongevraagd meeladressen doorgeven aan bedrijven want ik krijg na stemming de meest bizarre meels van bedrijven waar ik nooit contact mee heb.
Even een klacht indienen bij de VARA, voeg wel eventjes zwart op wit (net als wat TS heeft) bewijs toe ;-).

r.
door r.smakman - Apr 24, 2015 om 14:24
6 Antwoorden / 1 Vragen

@akkerdistel
Bij de NS kreeg ik alleen maar reacties van mensen die of niet wisten wat ik bedoelde of dat NS zoiets niet doet... geen steek verder dus.

pl
door plebpleb - Apr 24, 2015 om 14:29
113 Antwoorden / 60 Vragen

Ooit 'n goedkope NS ticket gekocht bij de Hema en die moest men verzilveren bij de NS-site....
Zo krijgt NS makkelijk de e-mailadressen van anderen...Achterbaks beleid...
Kan gebeuren dat men die toch verder verkoopt aan derden...
Dat weet men nooit precies als men persé e-mailadressen willen hebben...
Tot heden nog geen last gehad....

vr1944
door vr1944 - Apr 24, 2015 om 15:26
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Afzender blokkeren ongewenste e-mail van Travelbird weggooien .Is dat nou zo moeilijk . Wat een geneuzel om een ongewenste e-mailtje. Dat gebeurt al zolang dat e-mail bestaat.

r.
door r.smakman - Apr 24, 2015 om 15:58
6 Antwoorden / 1 Vragen

@vr1944

Als iemand een deuk in je auto rijdt en geen briefje achterlaat, plak je er ook gewoon een sticker op...
Ik denk echt niet dat ik de wereld beter kan maken met deze actie, maar als niemand wat doet of iets meldt, is het einde zoek.
Met alle respect... Als jij het geneuzel vindt, moet je niet reageren en een interessanter onderwerp zoeken. Met zulke reacties help je niemand.

karelstromph
door karelstromph - Apr 24, 2015 om 16:13
95 Antwoorden / 5 Vragen

Onbegrijpelijk HOE een e-mail adres als "ns@mijndomein.net" onder privacy zou vallen. Je hebt jezelf geheel onherkenbaar gemaakt - je (echte) privacy verborgen - en piept nu dat ze je privacy geschonden hebben. Voorts zijn er diverse methodes om e-mail adressen uit de gewone correspondentie te filteren, dus is het een aantijging dat de NS je adres verkocht zou hebben (wat overigens wel mag, een adres is NOOIT van jezelf, het is publiek domein). Overigens vraag je erom door NS in het adres op te nemen.

r.
door r.smakman - Apr 24, 2015 om 16:24
6 Antwoorden / 1 Vragen

@karelstromph,

voor de duidelijkheid: het "mijndomein" in het vernoemde E-mail adres is mijn eigen domeinnaam.
Wel degelijk herkenbaar met mijn naam dus. Ik vind het alleen niet nodig om mijn domeinnaam hier te noemen.
Het is dus wel degelijk mijn eigendom en geen publiek domein.

pi
door pieterwolters - Apr 24, 2015 om 18:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

@karelstromph: TS heeft zich helemaal niet onherkenbaar gemaakt. Binnen een paar seconden kan je zijn NAW gegevens en telefoonnummer vinden. Maar de emailadressen achter de domeinnaam zijn niet zo makkelijk te vinden. Daar moet je toch vrij gericht naar zoeken of informatie van derden hebben gekregen.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 25, 2015 om 18:23
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=r.smakman schreef op vrijdag 24 apr 2015, 14:24]@akkerdistel
Bij de NS kreeg ik alleen maar reacties van mensen die of niet wisten wat ik bedoelde of dat NS zoiets niet doet... geen steek verder dus.
Dat dacht ik al, klantenservice van NS is waardeloos, als Timo Huges zich er al niet voor kan interesseren dan wordt het nooit wat.

[quote=karelstromph schreef op vrijdag 24 apr 2015, 16:13]Onbegrijpelijk HOE een e-mail adres als "ns@mijndomein.net" onder privacy zou vallen.
TS gebruikt een uniek mailadres dat hij nergens anders gebruikt (ns@mijndomein.invld gebruik je niet tijdens het kopen van schoenen) of ook bekend is. Krijgt hij mail van andere, dan het bedrijf zelf, kan het maar op één mogelijke manier verkregen zijn.
Zelf maak ik ook gebruik van dit catch-all princiepe, tot nu toe al op deze wijze 2 keer een lekkende server ontdekt (echter het bedrijf en goede doel weigeren om er een loodgieter naar te laten kijken, kunnen zich er niet voor interesseren dat ze verantwoordelijk zijn voor het lekken van duizenden namen en mailadressen).

besseldekker
door besseldekker - Apr 26, 2015 om 18:26
123 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte R. Smakman,

Misschien mis ik iets: het is me niet duidelijk of u nog vervolgmails van Travelbird hebt ontvangen. In dat geval (en als u er niet van af komt), kunt u dan niet overwegen een klacht in te dienen: hier http://www.klacht.nl/travelbird/ of hier http://www.klachtenkompas.nl/travelbird] bijvoorbeeld? Blijkbaar zou u niet de enige zijn, en het schijnt te helpen.

Wilt u NS daarmee ook bereiken, dan kunt u de genoemde functionaris van dat bedrijf wellicht een verwijzing sturen?

Het is overigens denkbaar dat Travelbird een "samenwerkende partner" van NS is, al blijkt dat nergens uit, en ook al staat de mail die u ontvang, dan nog altijd op gespannen voet met de uitstekende citaten die Reflecs gaf.

Veel succes. Uw principiële standpunt is naar mijn mening terecht.