ma
door mariekeheikens Dec 31, 2014 om 18:03
Auto & vervoer

NS geld terug

Op 1 November heb ik met een eenmalige OV kaart een traject gekocht Schiphol-Den Haag. Vervolgens reden er geen treinen op dit traject en moest ik eerst naar Rotterdam en daar de tram naar Den Haag nemen. Ik probeer dus vis de NS het betaalde trein ticket terug te krijgen. Nu is de opmerking van NS dat dit niet kon gezien ik niet heb ongechecked.

Volgens mij kan dit helemaal niet gezien ik geld heb betaald voor een service die vervolgens helemaal niet is geleverd. Of ik heb ingechecked of niet is helemaal niet relevant bij een eenmalige chipkaart gezien het geld al wel betaald is (dit is anders bij een abonnement wanneer je alleen betaald wanneer je incheckt).

KLopt wat de NS zegt? En zo ja, waar kan ik bezwaar maken tegen die regel?

1127 8 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 31, 2014 om 19:15
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk stelt de NS dat nu u wel ingechecked maar niet uitgechecked hebt u de reis gemaakt heeft. In dat geval is er geen grond voor teruggave van de reissom. U had dus op Schiphol direct moeten uitchecken toen bleek dat de betreffende reis niet gemaakt kon worden.
Wellicht kunt u de NS overtuigen als u bewijzen hebt dat u de reis op een andere wijze hebt gemaakt.

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2015 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe bent u dan in Rotterdam gekomen? Hebt u daarvoor opnieuw betaald?

costnix
door costnix - Jan 1, 2015 om 12:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het kaartje is pas een geldig vervoersbiljet, als u bent ingecheckt.
Dat is zelfs zo als men zoals ik gebruik maakt van een Weekend Vrij abonnement. Niet ingecheckt, dan rij ik met een ongeldig vervoersbewijs en kan ik een boete krijgen

gerbera
door gerbera - Jan 1, 2015 om 12:34
7364 Antwoorden / 14 Vragen

NS heeft u in de gelegenheid gesteld, via een omweg, uw bestemming te bereiken. Ik neem aan dat u daar gebruik van heeft gemaakt dus heeft u geen recht op geld terug. Als u voor de tram afzonderlijk heeft moeten betalen kan dit mogelijk voor een vergoeding in aanmerking komen.

diumenge
door diumenge - Jan 1, 2015 om 12:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 1 jan 2015, 09:55]En hoe bent u dan in Rotterdam gekomen? Hebt u daarvoor opnieuw betaald?
Dat maakt toch niet uit? Het gaat om de vertragingstijd, vanaf een half uur vertraging is 50% vergoeding en vanaf één uur vertraging is 100% vergoeding.

Hoe lang was de vertraging dus?

De eis is nu eenmaal dat je incheckt, dus ook met een kaartje (anders zou je dat kaartje kunnen hergebruiken). Een niet ingecheckt kaartje is geen geldig vervoersbewijs. U had sowieso moeten inchecken voor de reis naar Rotterdam.

diumenge
door diumenge - Jan 1, 2015 om 12:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gerbera schreef op donderdag 1 jan 2015, 12:34]NS heeft u in de gelegenheid gesteld, via een omweg, uw bestemming te bereiken. Ik neem aan dat u daar gebruik van heeft gemaakt dus heeft u geen recht op geld terug. Als u voor de tram afzonderlijk heeft moeten betalen kan dit mogelijk voor een vergoeding in aanmerking komen.Onjuist. Het gaat om de duur van de vertraging.

gerbera
door gerbera - Jan 1, 2015 om 14:22
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wanneer kan ik géén Geld terug bij vertraging aanvragen?
Als wij een langere reistijd vooraf hebben aangekondigd (informatie over werkzaamheden vindt u bij Werk aan het spoor).
•In bijzondere gevallen van overmacht, zoals bijvoorbeeld een stroomstoring met landelijke uitstraling.

Dus niet alleen de duur van de vertraging maar ook werkzaamheden zijn bepalend. In dat geval is vooraf bekend dat er een langere reistijd is. Is er in dat geval, zoals ik schreef, gebruik gemaakt van de alternatieve route is er geen recht op terugbetaling.

diumenge
door diumenge - Jan 1, 2015 om 14:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gerbera schreef op donderdag 1 jan 2015, 14:22]Wanneer kan ik géén Geld terug bij vertraging aanvragen?
Als wij een langere reistijd vooraf hebben aangekondigd (informatie over werkzaamheden vindt u bij Werk aan het spoor).
•In bijzondere gevallen van overmacht, zoals bijvoorbeeld een stroomstoring met landelijke uitstraling.

Dus niet alleen de duur van de vertraging maar ook werkzaamheden zijn bepalend. In dat geval is vooraf bekend dat er een langere reistijd is. Is er in dat geval, zoals ik schreef, gebruik gemaakt van de alternatieve route is er geen recht op terugbetaling.

Appels en peren. In de eerste reactie ging het nog om een alternatieve route en afzonderlijke kosten voor de tram en hier gaat het om van te voren aangekondigde vertraging. De alternatieve route is beide gevallen niet relevant, als er bovenstaande voorwaarden niet van toepassing zijn dan blijft de tijd van de vertraging de maatstaf.