ri
door richardrsb Dec 24, 2014 om 14:37
Huishouden & energie

Nuon kan geen facturen per email leveren

Als bedrijf zijn wij verplicht een factuur op naam met BTW in onze administratie op te voeren van onze leveranciers. Nuon geeft aan dat het niet mogelijk is om die per email een factuur te versturen, wel per post maar dat kost ons €1,50 per maand. We kunnen alleen gratis een factuur ontvangen als we kiezen voor automatische incasso, en dit willen wij niet. Nuon wil een automatische incasso afdwingen, ik vraag me af of dit zomaar kan!

3617 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2014 om 14:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dit is een plekje voor consumenten, dus eigenlijk niet voor bedrijven.

edrick3
door edrick3 - Dec 24, 2014 om 15:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo richardrsb,

..... ik vraag me af of dit zomaar kan!.....
Blijkbaar wel. ;-)

Je kunt je facturen toch bekijken in PostOnline en ze daar afdrukken?

ho
door hopetobehelping - Dec 24, 2014 om 19:39
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste richardrsb,

zoals ook al aangegeven door edrick, u kunt zich toch online aanmelden bij Nuon en daar uw facturen inzien ? U download ze of drukt ze af en dan heeft u, als ik het goed begrijp, toch wat u wilt.

ri
door richardrsb - Dec 24, 2014 om 20:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het is (onbegrijpelijk) niet mogelijk om online facturen in te zien / te downloaden. Ook zijn ze niet in staat deze te emailen.
Wauwel mogelijk is om een papieren factuur te ontvangen, waar je dan € 1.50 voor moet betalen. Het enige alternatief wat Nuon in de pet heeft, is automatische incasso, waarbij de papieren factuur gratis is.

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2014 om 22:12
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@richardrsb, zie niet echt in wat dan een probleem is. Als bedrijf (of particulier) zijn automatische incasso's toch de normale methode van inning. Als U, als bedrijf, alleen uw klanten/kopen/cliënten met een accept girokaart laat betalen kost U dat toch ook geld. Kan het mis begrijpen, maar Nuon e.v.a. bedrijven doen dit alles toch per automatische incasso? Neem aan dat u ook een bedrijfspand heeft. Daar gaat de huur immers ook af per a.i. ?

ri
door richardrsb - Dec 24, 2014 om 22:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

M.I. is een bedrijf verplicht kosteloos een correcte factuur te verstrekken, om het even wat voor betalingsmethode er wordt gehanteerd. De Nuon dwingt mij voor a.i. te kiezen, of voor betaalde facturen. Als een klant bij mij iets afrekent, krijgt hij naar keuze een factuur per mail, of papier. Zij rekenen af via de kas/pin, of op rekening, waarbij ik uiteraard een factuur verstrek. Ik laat het wel uit mijn hoofd om voor de papieren factuur een betaling te verlangen. Ik kan er ook niet bij dat de Nuon wegkomt met de term factuur (op hun website) terwijl de geboden informatie niet eens op overzicht lijkt.

ri
door richardrsb - Dec 24, 2014 om 22:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 24 dec 2014, 15:26]Hallo richardrsb,

..... ik vraag me af of dit zomaar kan!.....
Blijkbaar wel. ;-)

Je kunt je facturen toch bekijken in PostOnline en ze daar afdrukken?

Wat is PostOnline?, en nee de NUON stelt ze niet beschikbaar op de site.

edrick3
door edrick3 - Dec 25, 2014 om 11:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@richardrsb,

Ga naar MijnNuon. Of is dat voor zakelijke gebruikers soms anders?

diumenge
door diumenge - Dec 25, 2014 om 11:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien is Post Online toch de oplossing.

Melding bij nieuwe post in Mijn Nuon
U ontvangt een e-mail zodra een brief of factuur voor u klaar staat in Mijn Nuon. U hoeft dus nooit meer te checken of u nieuwe post in Mijn Nuon heeft ontvangen

Facturen snel en eenvoudig betalen
Betaalt u met acceptgiro? Als u voor Post Online kiest, ontvangt u geen acceptgiro's meer. U krijgt dan een e-mail als uw factuur klaar staat in Mijn Nuon. Deze kunt u direct betalen in Mijn Nuon met iDEAL. U betaalt dan nog wel € 1,50 administratiekosten die voor een acceptgiro worden gerekend. [u]Vanaf 1-1-2015 betaalt u geen € 1,50 meer[/u].

ri
door richardrsb - Dec 25, 2014 om 12:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 25 dec 2014, 11:32]@richardrsb,

Ga naar MijnNuon. Of is dat voor zakelijke gebruikers soms anders?

Het "overzichtje" wat ze daar presenteren, is niet meer dan een kladje, die zeker geen factuur genoemd mag worden.
Er staat namelijk geen naam, BTW, datum, factuurnummer, etc op. Dit is dus geen factuur, en onbruikbaar voor de boekhouding.

ri
door richardrsb - Dec 25, 2014 om 12:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 25 dec 2014, 11:47]Misschien is Post Online toch de oplossing.

Melding bij nieuwe post in Mijn Nuon
U ontvangt een e-mail zodra een brief of factuur voor u klaar staat in Mijn Nuon. U hoeft dus nooit meer te checken of u nieuwe post in Mijn Nuon heeft ontvangen

Facturen snel en eenvoudig betalen
Betaalt u met acceptgiro? Als u voor Post Online kiest, ontvangt u geen acceptgiro's meer. U krijgt dan een e-mail als uw factuur klaar staat in Mijn Nuon. Deze kunt u direct betalen in Mijn Nuon met iDEAL. U betaalt dan nog wel € 1,50 administratiekosten die voor een acceptgiro worden gerekend. [u]Vanaf 1-1-2015 betaalt u geen € 1,50 meer[/u].

Het "overzichtje" wat ze daar presenteren, is niet meer dan een kladje, die zeker geen factuur genoemd mag worden.
Er staat namelijk geen naam, BTW, datum, factuurnummer, etc op. Dit is dus geen factuur, en onbruikbaar voor de boekhouding.

ho
door hopetobehelping - Dec 25, 2014 om 17:12
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste richardrsb,

de 'kladjes' zoals u ze noemt zijn blijkbaar niet bruikbaar voor u.
Geen idee hoe groot uw bedrijf is, maar Nuon zal toch meer bedrijven als klant hebben. Vraag me dan af hoe die bedrijven dat doen. Het zal toch niet zo zijn dat alle bedrijven die Nuon als klant heeft problemen hebben met de boekhouding omdat er geen fatsoenlijke facturen worden verstuurd door Nuon.
Hoe de facturering er voor u uit ziet weet ik niet.
Als consument krijg ik 1x per jaar een jaarafrekening wat als een factuur gezien kan worden waarop de BTW vermeld staat. BTW-nummer van Nuon ontbreekt, dat is een gebrek aan de zijde van Nuon (is een wettelijke verplichting voor facturen). Een ontbrekend BTW-nummer hoeft voor uw boekhouding geen probleem te zijn (tenzij de belastingdienst hier over valt, maar dat lijkt me sterk).

Ik ga er in het vervolg van uit dat u als bedrijf ook 1x per jaar een jaarafrekening krijgt.
Als bedrijf zult u uw energie niet willen stoppen in gekibbel met uw energie leverancier maar in uw business, uw klanten.
Om het voor u boekhoudkundig (per kalenderjaar doet u belastingaangifte ga ik gemakshalve van uit) toch goed te krijgen kunt u, zoals ik het zie het volgende doen:
1. Kies alsnog voor automatische incasso
2. Laat uw jaarafrekening verplaatsen naar december zodat al uw betalingen in totaal netjes met BTW op uw jaarafrekening van december terecht komen (alle bedragen betaald over het hele jaar komen dan bij elkaar op uw jaarafrekening zodat het over het hele jaar heen klopt).

Het is wellicht niet het advies dat u wilde horen, maar hoop dat u er toch iets aan hebt.