po
door posser Apr 10, 2012 om 23:00
Auto & vervoer

Occasion gekocht, model auto komt niet overeen met rekening

Op tweede paasdag hebben we een Kia Ce'ed sportywagon gekocht. In de advertentie en op de rekening staat vermeld dat het een business editie is. Toen we vandaag wat zaten na te kijken blijkt de business editie heel wat features heeft die deze auto niet heeft. Kortom het is geen business editie. We gaan morgen bellen om te vragen hoe dat zit, maar hoop dat hier iemand is die ons vooraf kan adviseren over onze rechten en plichten.
We voelen ons behoorlijk voorgelogen. Valt hier iets aan te doen? In de voorwaarden zijn wel kosten verbonden aan annulering van de koop, maar zoals wij het zien krijgen we ook niet de auto geleverd waar we voor hebben getekend, het is immers geen business editie. Klopt deze aanname?

2364 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, als er op papier wordt vermeld business ed. dat koopt en heeft u recht op een Bus. ed. Het is nog vers en noteer nog snel de afspraken en toezeggingen van de verkoper. U legt dus een dossier of archief aan waaruit u kunt gaan werken als er een juridisch conflict zou ontstaan. U geeft niet aan of u reeds een voorschotbedrag heeft betaald , of er sprake is van een BOVAG garage en hoe hoog de aanschafwaarde is . Kijk even op internet (marktplaats) wat de actuele waarde is van de normale en de Bus. Ed. in 2e handsuitvoering. Kortom verzamel zoveel mogelijk informatie over deze 2 uitvoeringen.

Neem contact op met de verkoper wat zijn eventuele tegenargumenten zijn. Bepaal aan de hand van de reactie of u tot een nieuw accoord kunt komen. Zo niet stuur dan de volgende dag een aangetekende brief -met ontvangstbevestiging - waarin u vermeld dat u de koop wil ontbinden vanwege een onterechte specificatie en er sprake is van misleiding (gebruik niet het woord oplichting). Laat ze binnen 7 werkdagen schriftelijk reageren, waarna u aanneemt dat de koop vanwege rechtswege is ontbonden.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, het is in principe heel simpel hoor:
Als op papier staat dat U een BE heeft gekocht dan heeft U recht op levering conform afspraak.
nu U kunt aantonen dat U niet geleverd krijgt waar U recht op heeft kunt u gewoon aangetekend de koop annuleren.
Niks 7 werkdagen, U hoeft ook helemaal geen annuleringskosten te betalen, is gewoon kul.
Mocht U een aanbetaling hebbe gedaan dan vordert U dat terug binnen een door u gestelde termijn. 30 dagen is redelijk.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij koop je een auto op basis van wat je gezien hebt. Daar ga je mee accord. Dus ook met de features die hij heeft, Hij voldoet dus op dat moment aan jouw eisen. Wat wil je dan later nog claimen als er iets verkeerd gemeld wordt? Je hebt wel het juiste gekocht!

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De auto voldoet simpelweg niet aan de specificaties! Je kunt niet verwachten dat je in de showroom de specificaties uit je hoofd hebt geleerd. Als dan thuis blijkt dat je niet krijgt wat je eigenlijk hebt gekocht, ontbindt je de koop!

Anders gezegd; je koopt in de winkel een laptop en thuis blijkt dat er niets van de genoemde specificaties klopt, accepteer je dat dan ook?

Ik weet het antwoord al....

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 02:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lang leve de verkopers in ons land. En lang leve de consumenten. De verkopers praten altijd met het doel te verkopen ook al klopt het achteraf niet helemaal met de werkelijkheid. Kom je er achter als consument dan moet je deze verkoper aanspreken of rechtshulp nemen.

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen telkens maar weer bedrogen willen worden. Zet de afspraken op papier en wenst de verkoper niet mee te werken dan meteen jammer maar helaas. Geen koop.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je ook nagekeken of de features van een business edition van een auto uit het jaar van jouw occasion dezelfde features heeft als een business edition van een nieuwe wagen? Hier kunnen ook verschillen tussen zitten.....

Maak gewoon een lijstje met features die jouw occasion volgens jou mist en ga hiermee terug naar de dealer. Dan kan hij / zij er per item op reageren waarom die feature er niet op zit....

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou me maar gewoon tot de verkoper richten en de woorden van Winterman en Naizoezn ter harte nemen. Dat gevoel "voorgelogen" te zijn zal dan wel verdwijnen.

Zwemmer

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee.

In dit geval ben je afhankelijk van hoe de eerste eigenaar de auto heeft laten uitrusten.

Dit kan "rijker" of "armer" zijn dan de "basis"-variant.
(basis = business edition).

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind het wel voorliegen als je een wagen als een bepaald typenummer probeert te verkopen terwijl het dat niet is. Of in ieder geval (onbewust) misleidend. En er was een heel lijstje aan afwijkingen tussen de beide types waaronder een heel stel niet zichtbare eigenschappen zoals tractioncontrol.
Maar goed, ik heb vanmorgen met de dealer gebeld en we kunnen zonder de 15% annuleringskosten van de aanschaf afzien. We betalen wel mee aan de kleine beurt die de auto al heeft gehad. Nou ja, dat vind ik wel schappelijk.
De verkoper had de auto gewoon als een business edition ingekocht terwijl deze dat gewoon niet is. Ik ben benieuwd hoe hij de wagen nu weer te koop gaat zetten.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op woensdag 11 apr 2012, 00:35: De auto voldoet simpelweg niet aan de specificaties! Je kunt niet verwachten dat je in de showroom de specificaties uit je hoofd hebt geleerd. Als dan thuis blijkt dat je niet krijgt wat je eigenlijk hebt gekocht, ontbindt je de koop!

Anders gezegd; je koopt in de winkel een laptop en thuis blijkt dat er niets van de genoemde specificaties klopt, accepteer je dat dan ook?

Ik weet het antwoord al....

Je hoeft geen specificaties uitje hoofd te leren. Je koopt de auto zoals jij hem ziet!.Je krijgt dus wat je koopt! Als er dan later blijkt dat op een andere uitvoering airco zit en die van jou niet, dan heb je al gezien dat jij geen airco hebt en bent daarmeee accoord gegaan.

Een auto heeft geen verborgen features. Een laptop zie je van buiten niet wat er in zit.