ha
door haweka Aug 28, 2014 om 17:25
Geldzaken & recht

Offertekosten

Wij hebben onlangs waterschade gehad en toen een offerte laten maken door bedrijf Q. Deze offerte is goedgekeurd door de verzekering. Echter hebben we nog een offerte bij Q. aangevraagd voor andere werkzaamheden en daarmee was hij voor ons te duur. Wij hebben hem dit aangegeven en zijn reactie was bijna agressief, waardoor wij hem persoonlijk niet meer over de vloer willen hebben, dus ook de eerste offerte niet door hem willen laten uitvoeren. Nu komt hij echter met een rekening van 10% van de offerte. Dit mag volgens hem omdat het goedgekeurd is door de verzekering. Is dit zo ? Zijn wij verplicht dit te betalen aan hem ? Of had hij dit van te voren aan ons moeten melden ? (hetgeen hij dus niet gedaan heeft) Wij kunnen er op internet niets over terug vinden en willen graag weten hoe sterk we wettelijk staan, we hopen op jullie reacties, met dank alvast hiervoor !

1479 15 Rapporteer

komsja
door komsja - Aug 28, 2014 om 17:33
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Een offerte door een bedrijf laten maken betekend niet dat u er ook aan vast zit en ook niet dat als u besluit om met een ander in zee te gaan dan 10% moet betalen maar de vraag is of u de opgevraagde offerte geaccepteerd heeft en het bedrijf een ondergetekende opdracht heeft gegeven om het werk ook uit te gaan voeren

komsja
door komsja - Aug 28, 2014 om 17:42
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Een offerte is niets meer dan een offerte oftewel een prijs opgaaf voor bepaalde werkzaamheden
en dat een verzekering een offerte goed gekeurd heeft zegt ook niets over het feit dat u dan verplicht bent om met het bedrijf in zee te gaan maar nogmaals het is de vraag wat u met het bedrijf afgesproken heeft en eventueel een bepaalde afspraak of opdracht heeft gegeven en getekend

emcede
door emcede - Aug 28, 2014 om 17:44
960 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft niets met de verzekering te maken, want die bepaalt niet wie er komt herstellen. Soms wordt dit wel door/via de verzekering geregeld maar jij hebt als klant het laatste woord. Zijn argument klopt niet; reden genoeg om dus niet te betalen.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2014 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dat bedrijf zelf benaderd, of zijn ze gestuurd door uw verzekeraar?

ha
door haweka - Aug 28, 2014 om 18:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

wij hebben zelf dit bedrijf benaderd, op zijn site staat : "Graag maken wij voor u vrijblijvend een offerte" .
De schade-expert is bij ons thuis geweest en heeft één punt van zijn offerte verwijderd omdat zij vond dat als hij netjes werkte hij geen herstel aan de plinten hoefde te doen, daar waren wij het mee eens. De rest is door de verzekering goed gekeurd.
Wij hebben niets getekend en hem telefonisch laten weten dat de verzekering de offerte had goed gekeurd (op het herstel van de plinten na) maar dat opdracht 2 niet doorging. Na zijn reactie hebben wij ook gezegd dat de opdracht 1 ook niet doorging (die door de verzekering was goedgekeurd). Daarna kwam hij met de mededeling dat we 10% moesten betalen voor offerte 1.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2014 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vrijblijvend voor u, of vrijblijvend voor hem?;-)

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2014 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe heet dat bedrijf? Kunnen we zijn site eens bekijken.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 28, 2014 om 18:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vrijblijvende offerte is gratis...

Maar bij berekenen mogen ze wel een vergoeding vragen dus als je verder gaat en dus ook met hun voorwaarden mag het.

Alleen moeten ze het wel vooraf duidelijk aangeven.

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2014 om 19:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@tot15karakters, nou, iedere offerte die ik in mijn leven heb aangevraagd is echt voor nop, nada. Je spreekt jezelf een beetje tegen. "Vrijblijvende offerte is gratis" en dan: "voor berekenen mogen ze wel een vergoeding vragen". Dat is dus onzin, hoe kunnen ze dan überhaupt een offerte zonder berekening maken. Natte vingerwerk? En kennelijk stond er bij de offerte ook niet bij dat er kosten aan verbonden waren. Ik krijg dan, b.v. voor schilder werkzaamheden een offerte per post (of mail) en krijg dan 14 dagen de tijd om er wel of geen gebruik van te maken. Wil ik geen gebruik maken en laat ik niets horen, ja, dan moet ik een percentage betalen, wat logisch is. Maar een vrijblijvende offerte is hoe het heet: vrijblijvend. Ik denk dat de TS met iemand waar ze wel in zee wil gaan, in gedachte moet houden dat de verzekering het bedrag heeft goedgekeurd, niet door wie. Dus TS, wel bij de nieuwe reparateur opletten op de kosten, want dat heeft de verzekeringsexpert genoteerd. Lijkt me.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2014 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Als u een "vrijblijvende" offerte per post krijgt en u laat niets horen, maar moet dan betalen, is er niets vrijblijvends aan.

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2014 om 20:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Als die offerte mij word toegezonden en gevraagd om te reageren vind ik het wel zo netjes om dan te reageren met het al of niet aan te nemen. Doe ik dat in die tijd is er niets aan de hand. De ene aanbieder schrijft het er wel, de andere niet bij. Maakt mij niet uit, een mailtje met antwoordbevestiging is meestentijds voldoende. (De schilders hebben prima werk afgeleverd).

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2014 om 20:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Even vergeten: ze hadden me er zelfs op gewezen dat de 'winterschilder - tijd' er weer aankwam en het iets voordeliger zou zijn; maar heb geen zin om in de winter met open deuren en ramen te zitten. ?

target
door target - Sep 2, 2014 om 15:01
297 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag dan ook zelf gewoon een VRIJBLIJVENDE offerte aan! :-D

tenormin
door tenormin - Sep 2, 2014 om 15:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=target schreef op dinsdag 2 sep 2014, 15:01]Vraag dan ook zelf gewoon een VRIJBLIJVENDE offerte aan! :-D

En dit antwoord is gericht aan komsja, emcede, tijger1, haweka, tot15karakters of tenormin.
Antwoord slaat dus als tang op varken.

target
door target - Sep 8, 2014 om 13:40
297 Antwoorden / 3 Vragen

:-) Wel met nadruk op "zelf" tenormin.

Dit betekend dat je zelf schriftelijk vraagt om een vrijblijvende offerte. Stuurt men je dan een niet vrijblijvende offerte dan is dat niet wat jij vroeg en daardoor niet binden.
Bieden zij een vrijblijvende offerte aan, maar vraag je om een offerte dan hoeft deze niet vrijblijvend een offerte aan te bieden.

Simpel.
Op de website staat "wij KUNNEN u een vrijblijvende offerte aan".
En verderop staat een knop waar je op kunt klikken "vraag hier je offerte aan", zonder vrijblijvend. Dan vraag je dus (mogelijk) een bindende offerte aan en hang je.

Op blijven letten mensen.