robert11
door robert11 Nov 22, 2010 om 17:06
Geldzaken & recht

Omzetten van hypotheek

Mijn neef, 34 jaar oud met een eigen huis heeft een hypotheek van 4,9% tenzijnertijd afgesloten. De hypotheek is een Fondsenmix hypotheek.
Elke jaar betaal hij 1800 € aan de Fondsenmix. Na al die jaren die hij keurig heeft betaald zou nu een bedraag van min. 30.000 € moeten staan.
Echter is het bedrag nu 9.700 € (+/-). Het brengt helemaal niks op en hij wil die kwijt. Maar aangezien de Fondsenmix gekoppeld is aan de hypotheek en tevens dient als levensverzekering, is de vraag wat nu verstandig is!
Heeft iemand een goede tip? Meestal is Marcel75 de deskundige hier, maar verwacht een deskundige antwoord van andere mensen.
(i.v.m.ziekte ben ik niet elke dag op de laptop! en kan traag reageren. Neef heeft geen computer meer).

1019 11 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 17:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Robert11,
Nadeel van een fondsenmix is natuurlijk dat je aan het beleggen bent. Dat kan heel snel veel rendement opleveren, maar de laatste jaren ook veel verlies. En dat blijkt. Daarnaast kan je neef natuurlijk een woekerpolis hebben.

Wat verstandig is, kan een hypotheekadviseur beter aangeven. Je neef kan er natuurlijk voor kiezen om de hypotheek over te sluiten en een spaarpolis of bankspaarproduct te nemen. Daarmee neemt hij dan wel zijn verlies op zijn huidige polis.

robert11
door robert11 - Nov 22, 2010 om 18:11
310 Antwoorden / 25 Vragen

Woensdag krijg ik de papieren etc... Voor zover ik nog weet is het een argenta product, maar zal a.s. woensdag hier meer duidelijkheid geven.
Hij is bij een verzekering/hypotheek adviseur die uiteraard zijn geld verder wil zien, maar ik ben van mening dat er andere mogelijkheid er zijn, terwijl deze zeg dat het over(om)zetten niet kan!

In hoever heeft de overwaard invloed?

Is het raadzaam om het huis opnieuw te taxeren? Het huidige huis, gekocht 6 jaren geleden, heb ik helemaal gerenoveerd voor hem. Verder heeft hij geen een cent schuld en... is nog steeds vrijgezel!

marcel75
door marcel75 - Nov 23, 2010 om 09:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoel je omzetten? Kiezen voor een andere vorm bij Argenta zal inderdaad niet zomaar gaan. Oversluiten naar een andere bank kan altijd, maar kost vaak wel boeterente, taxatiekosten, afsluitkosten en notariskosten. Daarnaast ben je geld dat in de polis is gestort zeker kwijt.

Overwaarde kan van invloed zijn. Veel banken rekenen met een rente voor 75% van de executiewaarde. Is je huis minder waard, dan volgen er risico-opslagen. Maar: overwaarde moet wel aantoonbaar zijn, zeker op dit moment. En niet iedere verbouwing is waarde-vermeerderend. Ook is het niet zo dat als je € 10.000,-- investeert in je woning, je woning ook € 10.000,-- meer waard wordt. Vaak is dat maar zo'n € 6.500,--. Reken je dus niet te snel rijk.

Een taxatierapport zou ik nog even meewachten. Zou ik pas doen als je neef ook daadwerkelijk besluit de hypotheek over te sluiten. Dan wil de bank het hebben. Anders is het zonde van het geld.

robert11
door robert11 - Nov 23, 2010 om 10:19
310 Antwoorden / 25 Vragen

..........terwijl deze zeg dat het over(om)zetten niet kan! .....
Met andere worden zeg de adviseur dat men dat niet kan overzetten of omzetten op een andere hypotheek.
Het huis is toen gekocht met een zeer beperkt isolierung. Nu zijn overaal kunstoframen met dubbele beglazing en overaal rolluiken tot op de zolder toe! Er zijn nieuwe verwarmingelementen geplaatst en op elke thermostaten.

Ik ben absoluut geen expert in de materie hypotheek etc, maar aangezien ons neef nog minder verstand van heeft en gewend is dat ik tot nu toe altijd alles keurig regel voor hem, en altijd met winst, wil ik dan ook deze keer niet uit de boot vallen!
Zijn fonds is gekoppeld aan een levensverzekering. Maar de vraag is of dat wel nodig is aangezien hij niemand heeft als familie dan ons en hier en der neven en nichtjes met wie er geen contacten heeft. Buiten deze feit, wil hij zeker niet dat andere mensen, op ons na, iets zouden kunnen erven van hem. Voor ons is dat niet relevant, gezien zijn jonge leeftijd, onsere leeftijd en het feit dat wij absoluut niet willen erven van hem! Wat wij doen is uit liefde en meer niet.

marcel75
door marcel75 - Nov 23, 2010 om 10:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Robert11,
Dat je neef (nog) geen andere erfgenamen heeft, wil natuurlijk niet zeggen dat de bank niet (een deel van ) zijn geld terug wil als neef komt te overlijden. Anders moet de bank op zoek naar de erfgenamen en hopen dat die even de restschuld willen ophoesten. In dat kader is de verzekering dus zeker wel van belang.

Je kunt altijd iedere hypotheek oversluiten. Of dat financieel dus verstandig is, is een kwestie van berekenen.

Als je neef wil dat alleen jij en je partner van hem erven, dan moet hij liefst zo spoedig mogelijk een testament op laten maken. De dood heb je namelijk niet voor het zeggen. Zo simpel is het leven.

li
door linette - Nov 23, 2010 om 11:54
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij, dat als de neef komt te overlijden, het huis vrij komt en verkocht kan worden.
De bank heeft dus garantie in het onroerend goed. Als er sprake zou zijn van een overlijdensrisicoverzekering, kan de bank redelijkerwijs verlangen dat het bedrag dat boven de executiewaarde uitstijgt gedekt wordt door een dergelijke polis.
Dus niet voor de hele hypotheekwaarde.

marcel75
door marcel75 - Nov 23, 2010 om 12:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Linette,
Hoezo komt het huis vrij? Als je geen verzekering hebt, ben je niet van de schuld af als de geldnemer komt te overlijden. Die schuld vererft gewoon. De erfgenamen zullen ook gewoon de rente moeten blijven betalen.

Het huis kan sowieso wel verkocht worden, maar de restschuld zal afgelost moeten worden op het moment van de overdracht. Een verkoop uit een boedel is echter nimmer een vetpot en duurt in de regel langer dan een gewone verkoop.

co
door courier - Nov 24, 2010 om 13:54
226 Antwoorden / 2 Vragen

Robert11:
Ik vind een taxatierapport wel nuttig; hiermede kan worden aangetoond dat de executiewaarde na alle verbouwingen/verbeteringen is gestegen en wellicht hoog genoeg is dat een ORV vanuit de optiek van de bank niet (langer) meer nodig is. In die zin snijdt het betoog van Linette zeker hout.
Je neef heeft geen zorgplicht voor directe nabestaanden, dus regel dan met Argenta dat die woekerpolis premievrij wordt gemaakt en de ORV wordt beëindigd. Dan loop je met die polis alleen nog beursrisico's, welnu hij is nog jong en kan bij leven en welzijn de zaak verder rustig aanzien.
Hou er wel rekening mee dat de bank voor de interne omzetting van de hypotheeklening een bedrag aan administratiekosten in rekening brengt.

marcel75
door marcel75 - Nov 24, 2010 om 14:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
Taxatierapport zal wel nodig zijn, maar beetje zonde van het geld om dat op voorhand al te doen toch?

Dat er geen directe nabestaanden bestaan, maakt het in mijn ogen alleen maar raadzamer om wel een verzekering te hebben. Naasten zijn nog wel eens genegen om de rente door te betalen. Des te verder de band is, des te minder het contact vaak (zie ook hier) en ook des te minder bereidheid er is om de rente te betalen. Ik deel je mening dus niet volledig.

co
door courier - Nov 24, 2010 om 14:39
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel,
Ik zie dat "op voorhand" niet. Als de bank met een gericht verzoek wordt benaderd kijken ze in eerste instantie naar het resterende risico wat ze lopen. Is er overwaarde dan kan de bank het verzoek inwilligen.
Als vrijgezel TS onder de tram loopt en geen naasten heeft, zullen de erfgenamen zo snel mogelijk het huis verkopen, de hypotheek aflossen en de resterende erfenis verdelen zoals de wet dat voorschrijft.

marcel75
door marcel75 - Nov 24, 2010 om 14:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

"Het huis zo snel mogelijk verkopen". Moet dat wel lukken. In de huidige markt is dat erg lastig en zoals al aangegeven: verkoop uit een boedel is altijd al lastiger geweest. Zolang de woning niet is overgedragen, zal de rente gewoon betaald moeten worden. Ik ken jouw buurt niet, maar bij mij in het dorp staan inmiddels 4 woningen te koop die in een nalatenschap zitten. Ze wachten allemaal al minstens 2,5 jaar op een koper.

De bank zal de overwaarde pas willen zien nadat de offerte geaccepteerd is. In de offerte zal namelijk staan dat er een taxatie moet komen. Ik vind het namelijk zonde van het geld als je wel een taxatie laat verrichten, maar vervolgens niets aan je hypotheek verandert. In dat geval zijn de taxatiekosten namelijk ook nog eens niet aftrekbaar.