an
door annechie72 Feb 11, 2015 om 21:50
Geldzaken & recht

Omzetten woekerpolis

We hebben een zgn. "levenhypotheek" bij Westland Utrecht deze is gekoppeld aan een levensloop wonen polis van AEGON (woekerpolis)
Nu hebben we een hersteladvies van AEGON gekregen. Advies; De polis stopzetten en het bedrag wat vrijkomt in de hypotheek stoppen.Omzetten van een levenhypotheek naar bankspaarvariant en een losse overljdensverzekering.
Echter.... Westland Utrecht is een van de weinige hypotheekverstrekkers die deze mogelijkheid NIET aanbied!
Andere mogelijkheid is dat we de hypotheek omzetten naar annuïteit (gevolg fors hogere maandlasten) hiervoor rekent Westland Utrecht 225 euro administratiekosten. Maar deze omzettingen kunnen we niet zelf doen maar moet via een tussenpersoon.
Nu wil deze tussenpersoon ook nog 500 euro voor hypotheekadvies!!!
Mag dat???
Deze man heeft ons deze polis verkocht en daar toch een vette provisie voor ontvangen.
Graag reacties wij zien inmiddels door de bomen het bos niet meer

3796 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2015 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Aegon, waarbij dus die polis loopt, heeft die producten juist wel. Dus u kunt dan toch bij hen die levenhypotheek omzetten nasr een bankspaarvariant en een losse overlijdensrisico verzekering afsluiten?

Die polissen worden dan ter zekerheid gecedeerd aan Westland Utrecht.

westlandutrecht
door westlandutrecht - Feb 12, 2015 om 10:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend om te horen dat je in deze situatie zit. We willen je graag verder helpen. Het is bij WestlandUtrecht Bank inderdaad niet meer mogelijk om je hypotheek om te zetten naar een bankspaarhypotheek. Dit product bieden wij namelijk niet meer aan. Zou je een mail met je naam en telefoonnummer willen sturen naar wu_communicatie@westlandutrechtbank.nl? We bespreken graag met je welke mogelijkheden er wel zijn.

an
door annechie72 - Feb 12, 2015 om 16:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de supersnelle medewerker van Westland Utrecht!
Mail gestuurd en direct contact. Binnen één dag een hopeloze situatie vlotgetrokken. En hopelijk een snelle oplossing.

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2015 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is mooi. Waar het forum al niet goed voor is. Bedankt voor het terugmelden.

le
door lena109 - Feb 15, 2015 om 17:18
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben een zogenaamde "levenhypotheek"via Aegon. Hun hersteladvies klonk in principe heel erg redelijk. Echter bij het opvragen van de offerte bij Obvion waar de hypotheek aan gekoppeld is blijken de maandelijkse lasten toch een stuk hoger te zijn dan eerst berekend. Het omzetten van de "woekerpolis"naar een bankspaarvariant is inderdaad een prima optie, helaas worden wij nu verplicht ook een deel annuitair af te gaan lossen (deze maatregel geldt sinds 1-4-2013?) De overlijdensrisicoverzekering sluiten wij dan apart af. Onderaan de streep betekent dit voor ons extra lasten van een kleine 90 euro per maand. Wij twijfelen nog heel erg of we dit wel willen

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lena109

Er er dan bij die levenhypotheek een GEGARANDEERD eindbedrag? En als u annuïtair aflost, hoeft u minder te sparen.

le
door lena109 - Feb 15, 2015 om 17:32
5 Antwoorden / 0 Vragen

Er is bij de levenhypotheek ook een gegarandeert eindbedrag. Dit bedrag is wel lager dan ik met banksparen opbouw, maar onder de streep blijft het een flink bedrag die ik maandelijks meer kwijt ben.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als een deel van de hypotheek omgezet wordt naar annuïtair, dan hoeft u toch niet zoveel in te leggen op het bankspaarproduct?

En kunt u dan nu met die levenhypotheek tzt de hypotheek volledig aflossen? Of houdt u een restschuld?

le
door lena109 - Feb 15, 2015 om 19:04
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hou met de huidige levenhypotheek inderdaad een forse restschuld over. . In de nieuwe situatie is de restschuld lager maar nog wel degelijk aanwezig.
Ons probleem is dat ik verplicht een annuitaire hypotheekvorm moet afsluiten, terwijl wij uitsluitend onze polis wilden omzetten in een bank spaarproduct.
Dan waren onze maandlasten nl gelijk gebleven, met een hoger eindresultaat. Met de annuïteiten hypotheekvorm erbij lopen onze maandelijkse lasten erg op.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik las ook nog dit, klik hier. wellicht interressant voor u.

Maar als u tevreden bent met de polis zoals hij nu is, dan houdt u die toch? U bent niet verplicht te veranderen.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is dit ook nog nuttig.

Klik hier

le
door lena109 - Feb 15, 2015 om 22:29
5 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik hoop dat ik dadelijk de juiste beslissing weet te nemen.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem in ieder geval de tijd om te beslissen of en wat u doet.

In dat tweede lojstje (van de Consumentenbond) staat volgens mij, dat het bij Obvion ook geruisloos zou kunnen, die omzetting naar banksparen. Dus zaag ze daarover door.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op Google intikt: omzetting woekkerpolis naar banksparen, kunt u er nog veel meer over lezen. En Aegon zou ook wel kunnen bemiddelen.

le
door lena109 - Feb 16, 2015 om 11:11
5 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1 bedankt voor alle extra informatie. Deze was zeker nuttig. ik heb inmiddels contact gehad met Obvion en er wordt hard gewerkt aan een passende oplossing. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik deze
situatie binnenkort af kan sluiten.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2015 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lena109

Mooi, maar laat u alles goed voorrekenen op papier voordat u tot iets besluit.

Bedankt voor het terugmelden.