qu
door queenpaulien Feb 17, 2015 om 12:11
Elektronica & tv

On-updatebare BluRay Harman Kardon

Januari 2011 hebben wij een homecinema systeem met losse BluRay speler gekocht van het merk Harman Kardon. Voor €890,-. De aankoopbon is aanwezig.
Met het homecinema systeem is niets mis, alleen begonnen de klachten vorig zomer met de BluRay speler. Het gaat om de BDS10.
Inmiddels in januari dit jaar naar Scheer en Foppen teruggegaan, waar we hem gekocht hadden en zij verwezen ons door naar Harman Kardon zelf.
Over en weer ge-emailt met iemand en we kregen daar te horen dat het apparaat inmiddels niet meer te updaten is, en dat de nieuwste BluRay films niet meer afspeelbaar zijn. Dit komt door vernieuwde technology, en nieuwe updates op het apparaat is niet mogelijk.
We hebben hem net 4 jaar.
We zijn na vaak e-mailen tot de conclusie gekomen dat Harman Kardon ons 'tegemoet' kan komen om 25% korting te geven op een volledig nieuw homecinemaset. Terwijl alleen het BluRay compartiment niet juist functioneerd.Het lijkt mij echter niet de bedoeling dat ik elke 4 jaar een vermogen uit te geven aan elektronica?
Destijds hebben we juist gekozen voor Harman Kardon omdat de kwaliteit uitermate goed zou moeten zijn.
Wij gaan dan ook echter niet akkoord met de 25% korting.

Scheer en Foppen kan ook niets voor ons doen. Dit valt volgens hun niet onder de garantie, aangezien het geen defect is.

Wat moet ik doen? Het is toch idioot dat zo'n dure set binnen 4 jaar afgeschreven kan worden??
Kan ik dit ergens hard maken?

586 2 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2015 om 12:40
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Met 'High end' apparatuur heb je minder aantallen verkoop. Dus zal de 'after services' van de importeur ook sneller nul worden. En je kan in de huidige tijd met snelle 'verbeteringen' niet alles 'voor' blijven.

crewmember
door crewmember - Feb 17, 2015 om 12:57
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, het zal ook niet altijd meer updatebaar zijn. Soms is het ook een hardware limiet.
Ik heb tijdens mijn studie jaren in een hifi winkel gewerkt. Bij de overgang van CRT naar LCD schermen en de daarbijhorende bekabeling (SCART HDMI 1.2, 1.3, 1.4 en 3d etc ) ook heel vaak dit probleem tegengekomen. Vaak is het daadwerkelijk de hardware in het apparaat die niet geschikt is voor de nieuwere versies. Het is gewoon echt niet te updaten. Dit is ook niet 100% HK zijn schuld. Technologie gaat tegenwoordig gewoon heel snel.

Welk type heb je precies? Hoogstwaarschijnlijk kan je er wel gewoon een andere blue ray speler op aansluiten. Maar u kunt zich ook de vraag stellen hoe lang Blue Ray nog relevant gaat zijn. Met de opkomst van streaming en indernet tv, denk ik niet dat dit standaard nog heel lang te leven heeft.

Misschien nog wat tips als je eventueel een nieuw set gaat kopen:
HK is een prima merk. Maar het is ook een beetje baby's first HIFI. Het is veel beter dan de sony, samsung , philips troep. Maar het blijven vaak all in one sets die niet upgradebaar zijn.

Mocht je ooit eens verder willen kijken, dan is een losse AV versterker van Denon, marantz, pioneer, yamaha, NAD ofzo aan te raden met losse speakers en een losse (goedkope) blue ray speler. Hierop kan je dan voor de komende jaren alles wat je maar wil op aansluiten, zonder dat het verouderd raakt. Dit soort merken gaan ook vaak 20+ jaar mee.