ap
door apocalyptica Sep 29, 2014 om 19:00
Geldzaken & recht

Onbekende heeft mijn IBAN gebruikt voor machtiging

Hallo, ik heb een vraag over een machtiging die is afgegeven voor een (Europees) incasso met mijn IBAN rekeningnummer. Er stond niet genoeg geld op mijn ING rekening, anders was er vorige week 1906 euro (collegegeld) afgeschreven.
Ik kwam hier bij toeval achter en vraag me nu af hoe het kan dat een onbekende mijn bankrekening kan opgeven. Is dit per ongeluk of bewust gebeurd?
Dat er niet meer gecontroleerd wordt op de combinatie naam+bankrekeningnummer weet ik inmiddels.
En als dit zo makkelijk kan, wat betekent dat?
Mocht dit punt al eerder aan de orde geweest zijn, dan mijn excuses voor de herhaling (en hoor ik graag waar ik de antwoorden op de vragen die dit bij me oproept kan vinden).
Met vriendelijke groet, Marianne

20371 12 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Sep 29, 2014 om 19:07
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Even geen idee hoe dit kon gebeuren. De eisen voor het krijgen van een toestemming voor een incasso zijn best streng. Op zich dus een reden om een klacht in te dienen bij de ING en om uitleg vragen.
Verder kan een incasso tot 2 maanden terug worden terug geboekt zonder verder een reden op te hoeven geven. Dus nu gewoon even dat rekening nummer blokkeren.

ap
door apocalyptica - Sep 29, 2014 om 19:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jantje,

De opdracht heb ik gisteren geweigerd (ook al is er niets afgeboekt omdat er onvoldoende saldo op deze rekening staat, dat is een geluk) en de incassant bij blokkades/geblokkeerde bedrijven gezet.

Wat mij bezighoudt is hoe een onbekende aan mijn volledige IBAN komt en kan gebruiken. Het was afgegeven aan een universiteit, met hen heb ik vandaag contact gehad.
Als dit met mijn rekening kan gebeuren, dan met die van alle rekeninghouders (van de ING)?

diumenge
door diumenge - Sep 29, 2014 om 19:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Werd je hierover geïnformeerd door de bank? Want dat zouden ze wel moeten doen. Kennelijk is het nog niet beter met de nieuwe Europese incasso's...

Lees hier meer.

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2014 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heeft natuurlijk helemaal niets met de ING of het IBAN van doen.

Iemand heeft blijkbaar, wellicht per abuis, uw nummer opgegeven aan het DUO.

Het is toch helemaal niet moeilijk om andermans nummer op te geven? En het DUO gaat niet controleren of de naam bij het nummer hoort.

Bent u zelf ook klant bij het DUO? Dan kan er ook gewoon nog sprake zijn van een verwisseling bij het invoeren van de gegevens.

Mooi toch dat u nu vooraf al een aankomende incasso kunt zien en weigeren.

Een normale incasso kunt u overigens binnen 56 dagen storneren. Een onterechte incasso binnen 13 maanden via een MOI procedure,

ap
door apocalyptica - Sep 29, 2014 om 19:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo diumenge,

Er is wel een bericht gestuurd, dd 17 september, maar ik check niet regelmatig MijnIng en zie daarom ook niet altijd Mijn berichten op tijd.
Ga ik vanaf nu wel doen, uiteraard.
Wat mij intrigeert is hoe iemand een volledig IBANnummer van een ander kan gebruiken. Dat vind ik maar niks.

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2014 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is toch helemaal geen verschil voor wat betreft het gebruik tussen het oude bankrekeningnummer en het IBAN?

Als iemand van u een een keer een betaling heeft ontvangen, heeft hij uw bankrekeningnummer en nu het IBAN.

Het is sowieso verstandig eenmaal per week uw bankrekening te controleren.

diumenge
door diumenge - Sep 29, 2014 om 20:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=apocalyptica schreef op maandag 29 sep 2014, 19:58]Hallo diumenge,

Er is wel een bericht gestuurd, dd 17 september, maar ik check niet regelmatig MijnIng en zie daarom ook niet altijd Mijn berichten op tijd.
Ga ik vanaf nu wel doen, uiteraard.
Wat mij intrigeert is hoe iemand een volledig IBANnummer van een ander kan gebruiken. Dat vind ik maar niks.

Zoals tijger1 al aangeeft kan er een fout zijn gemaakt bij het invoeren van de incasso of kan inderdaad iemand uw nummer gebruikt hebben. Het systeem is nu eenmaal zo ingericht dat er vooraf nauwelijks controles worden uitgevoerd. Inderdaad dus altijd de rekening regelmatig controleren en eventuele onterechte afboeking storneren. Daarnaast moet je tegenwoordig dus een bericht krijgen, zodat je de incasso kan voorkomen.

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2014 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan moet je dus wel regelmatig je rekening bekijken.

diumenge
door diumenge - Sep 29, 2014 om 20:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Minimaal eens in de acht weken ja, maar ik zou toch maar minimaal eens per week aanhouden.

door 1953 - Sep 30, 2014 om 01:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U schreef het zelf al: onbewust, een foutief geschreven IBAN-nummer, of een bewuste foutieve opgave van het IBAN-nummer. Het antwoord kan eenvoudig zijn: onbewust als het IBAN-nummer gelijkend is en er abusievelijk een nummer fout is ingevoerd. Voor wat betreft bewust dan week het IBAN-nummer in zijn geheel af en moet men wel het volledige IBAN-nummer van die ander weten.

diumenge
door diumenge - Sep 30, 2014 om 06:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 01:57]... Het antwoord kan eenvoudig zijn: onbewust als het IBAN-nummer gelijkend is en er abusievelijk een nummer fout is ingevoerd.
...Dat kan dus niet, vanwege de controle die in het IBAN-nummer zit ingebouwd.

Tenzij iemand met zijn of haar oude gironummer die fout heeft gemaakt en het daarna via de omnummerservice naar een geldig IBAN-nummer heeft omgezet en dat nummer heeft doorgegeven.

pi
door pieterwolters - Sep 30, 2014 om 08:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=apocalyptica schreef op maandag 29 sep 2014, 19:00]
Dat er niet meer gecontroleerd wordt op de combinatie naam+bankrekeningnummer weet ik inmiddels.

Er werd nooit gecontroleerd op de combinatie naam+rekeningnummer. Alleen bij ING Internetbankieren kreeg je, als het van ING naar ING ging, een waarschuwing als er een andere naam in hun systeem stond als dat je had ingevuld. Maar als je die waarschuwing negeerde werd het geld gewoon overgemaakt.

En eigenlijk is dat maar goed ook: ik wil helemaal niet dat andere banken mijn NAW gegevens hebben.