va
door vandergoes Nov 15, 2011 om 09:41
Computers & telefonie

Onbekende mail

Dames / Heren.

Mijn vrouw en ik kregen deze mailtjes .
Wij weten nergens wat van af.
Die site zijn ook niet te bekijken.
Wat kunnen wij nu het beste doen?
Vooral dat laatste zinnetje over de creditcard.

Alvast bedankt.
Ad van der Goes.

Goedendag, [Edit redactie]

Uw bestelling is geaccepteerd.

Uw bestelling referentie is 49959.

Leveringsvoorwaarden en de datum kan worden gevonden met de automatisch gegenereerde
PDF-order te vinden op:
http://myweb.hypercenter.gr/clientedown/Invoice.zip?id:5994211321Generation_user= [Edit redactie]

____________________________
Best regards, ticket service.
Tel./Fax.: +31 (70) 285-38-30

Goedendag, [Edit redactie]

Dank u voor de bestelling,

Dit bericht is om u te informeren dat uw bestelling is ontvangen
en wordt momenteel verwerkt.

Uw bestelling referentie is 02678.

Uw creditcard wordt in rekening gebracht voor 1334 euro.

Informatie over de bestelling en levering vinden op:
http://biosbalance.gr/clientedown/Info.zip?id:628616Generation_user= [Edit redactie]

____________________________
Best regards, ticket service.
Tel./Fax.: +31 (10) 408 20 88

5617 9 Rapporteer

freya
door freya - Nov 15, 2011 om 09:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo vandergoes,

Gewoon weggooien. Er circuleren heel veel van dat soort mailtjes met nep-facturen. Dergelijke mailtjes worden naar duizenden mensen tegelijk verstuurd, Ze hopen gewoon dat er een paar 'onwetenden/onnozelen' tussen zitten die de factuur betalen....
Kortom, geen tijd en energie in steken maar gewoon weggooien.

m.vr.gr. Freya

edrick3
door edrick3 - Nov 15, 2011 om 10:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vandergoes en schenningen,

.....Die site zijn ook niet te bekijken......

Als je een onbekend mailtje ontvangt met een link of een adres, dan NOOIT openen.
Gewoon deleten = weggooien.

Er wordt op 'angst' of nieuwsgierigheid gespeculeerd.

Met vr.gr.

spooky01
door spooky01 - Nov 15, 2011 om 23:04
418 Antwoorden / 56 Vragen

Ik wil niemand onnodig ongerust maken, maar vandaag las ik dit artikel:

klik hier

freya
door freya - Nov 15, 2011 om 23:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het geeft maar weer aan dat je mailtjes van onbekenden niet moet openen, maar gewoon direct moet weggooien. En laat, als het even kan, het spamfilter van je provider die rommel filteren. Wat dat betreft werkt het filter van xs4all echt heel erg goed. Dergelijke mailtjes vind ik alleen in de spambox terug en eigenlijk nooit in mijn reguliere mailbox.

Freya

sc
door schenningen - Nov 15, 2011 om 23:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

Kan iemand ons vertellen wat de gevolgen zijn als je de bijlage uit de mail toch geopend hebt? En hoe we dit weer ongedaan kunnen maken?

Alvast bedankt

freya
door freya - Nov 15, 2011 om 23:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=schenningen schreef op dinsdag 15 nov 2011, 23:29]Kan iemand ons vertellen wat de gevolgen zijn als je de bijlage uit de mail toch geopend hebt? En hoe we dit weer ongedaan kunnen maken?

Alvast bedankt
Wat de gevolgen zijn is niet te zeggen, want dan zou je moeten weten om wat voor soort malware/virus het gaat. Wat je eraan kunt doen? In ieder geval je harde schijf nog eens extra laten scannen op virussen door je virusscanner en ook maar even op malware laten controleren door b.v. MBAM *[u]klik[/u]*.

Freya

f.weele
door f.weele - Nov 16, 2011 om 11:33
1085 Antwoorden / 27 Vragen

laat door de redactie je email-adres verwijderen om onnodige en vervelende
mail te voorkomen.
m.vr.gr.

ha
door hartjes_11 - Nov 16, 2011 om 12:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort mails zwerven al maanden lang over het internet.
Telkens wordt er weer ergens een server of website gehacked, men zet daar een nieuw virus op, en stuurt daarna iedereen een mail met een link.
De link in deze mail wijst vaak naar een ZIP bestand, waar dus een "ongewenst bestand" ( virus / malware ) in zit.

De meeste mensen denken "Ik heb toch een goede virusscanner".
Houdt er altijd rekening mee dat een ANTIVIRUS later komt dan het VIRUS zelf.
De antivirus leveranciers moeten eerst het virus gezien hebben, daarna iets op bedacht hebben, en dan iedereen updaten.... daar kan dus best wel 1-2 dagen tussen zitten.
Deze huidige mails zie ik al een paar dagen, maar op 15-11-11 waren er nog maar een paar antivirusprogramma's bestand tegen dit virus/malware bestand ....DUS LANG NIET ALLEMAAL.

Zolang je het bestand niet geopend hebt, is er vaak nog niks aan de hand.
Als je deze toch wel geopend hebt, en u daarna ook nog de "extra waarschuwing" van uw computer genegeerd heeft ... dan heeft u vaak wel een probleem gecreëerd.

NB: Als een computer u vraagt of deze "uitgevoerd" dient te worden, moet er bij u ALLE alarmbellen gaan rinkelen, en als u dan toch JA klikt... is dat ook vragen om problemen.

Reeds besmet:
Update nogmaals uw antivirus programma, en doe een volledige (diepe) scan.
Aangezien uw virusscanner deze eerst al niet zag, zal een huidige scan dus ook wel niks opleveren, een dag wachten zou misschien beter zijn ( nieuwe update).

Vindt die dus niks, dan kun je ook naar online scanners zoals:
http://www.pandasecurity.com/homeusers/solutions/activescan/
http://www.kaspersky.com/virusscanner/
http://housecall.trendmicro.com/emea/
http://security.symantec.com/
Deze zijn voor dit soort gevallen dan vaak nog de laatste oplossing, of toch een computer-manneke zoeken.

Ferdi

sc
door schenningen - Nov 16, 2011 om 15:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vandergoes schreef op dinsdag 15 nov 2011, 09:41]Dames / Heren.

Mijn vrouw en ik kregen deze mailtjes .
Wij weten nergens wat van af.
Die site zijn ook niet te bekijken.
Wat kunnen wij nu het beste doen?
Vooral dat laatste zinnetje over de creditcard.

Alvast bedankt.
Ad van der Goes.

Goedendag, [Edit redactie]

Uw bestelling is geaccepteerd.

Uw bestelling referentie is 49959.

Leveringsvoorwaarden en de datum kan worden gevonden met de automatisch gegenereerde
PDF-order te vinden op:
http://myweb.hypercenter.gr/clientedown/Invoice.zip?id:5994211321Generation_user= [Edit redactie]

____________________________
Best regards, ticket service.
Tel./Fax.: +31 (70) 285-38-30

Goedendag, [Edit redactie]

Dank u voor de bestelling,

Dit bericht is om u te informeren dat uw bestelling is ontvangen
en wordt momenteel verwerkt.

Uw bestelling referentie is 02678.

Uw creditcard wordt in rekening gebracht voor 1334 euro.

Informatie over de bestelling en levering vinden op:
http://biosbalance.gr/clientedown/Info.zip?id:628616Generation_user= [Edit redactie]

____________________________
Best regards, ticket service.
Tel./Fax.: +31 (10) 408 20 88

Wij hebben precies zo'n zelfde mailtje ontvangen. Ik kan bij de Rabobank internetbankieren niet zien of het bedrag ook afgeschreven is. Ik vind het maar eng.