ki
door kim1009 Jul 9, 2015 om 13:41
Geldzaken & recht

Onbetaald verlof

Beste allen,

A.s. september ga ik voor een half jaar naar Duitsland om daar te studeren. Echter zit ik met een probleem. Ik heb een bijbaantje die ik niet wil verliezen n.a.v. mijn studie in Duitsland.

Op mijn loonstrook staat het volgende:
- Aantal uren per week: 0
Wat mij dus lijkt dat ik een 0 uren contract heb.

In mijn overeenkomst staat het volgende:
- De normale wekelijkse werktijd bedraagt minimaal 2 en maximaal 12 uur. De werktijden worden door de werkgever vast gesteld.

A.s. september werk ik er 7 jaar, wat is betekent dat ik een contract heb voor onbepaalde tijd/vast contract.

In de CAO van het levensmiddelenbedrijf kan ik niks over dit onderwerp vinden. Het juridisch loket kon mij ook niet echt verder helpen met dit onderwerp omdat ik eerst in gesprek moest gaan met mijn werkgever. Echter wil ik goed voorbereid zijn op dit gesprek omdat ik graag mijn werk na mijn studie wil behouden. Mijn werkgever heeft een franchise supermarkt.

Hopende jullie voldoende te hebben geïnformeerd. Als er meer informatie nodig is, dan hoor ik dat graag!

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Kim

2402 5 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2015 om 14:24
11544 Antwoorden / 51 Vragen

De normale wekelijkse werktijd bedraagt minimaal 2 en maximaal 12 uur. De werktijden worden door de werkgever vast gesteld.

U gaat 6 maanden naar Duitsland, studeren, dus heeft u geen tijd voor uw bijbaantje. U kunt redelijkerwijze niet verwachten dat de werkgever die in die tijd wel de werknemer nodig heeft uw baantje voor u bewaard. Tenzij dat het een wat groter bedrijf is, lijkt het mij dat u na terugkomst weer zal kunnen/moeten solliciteren naar uw ex baantje.

Het is in het leven niet EN EN, maar OF OF.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u daar al zeven jaar werkt, moet uw werkgever wel tevreden zijn, dus vraag om opschorting van de arbeidsovereenkomst. U hebt geen RECHT op onbetaald verlof.

pi
door pieterwolters - Jul 9, 2015 om 18:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zei de werkgever? Het lijkt me dat je het eerst met hem hebt besproken voordat je het hier vraagt.

uwjurist
door uwjurist - Jul 9, 2015 om 18:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt een min/max contract. Uw loonstrook is in deze niet relevant. U hebt geen rechten, tenzij uw cao of arbeidsverenkomst dit bepaalt. Let op: er zijn voor supermarkten 2 cao's, een voor gefranchisede supermarkten (minder rechten) en een voor supermarkten in eigendom van het concern (meer rechten). Hebt u de goede geraadpleegd?
Eerlijk gezegd snap ik niet dat u dit als een probleem ervaart, u zult dan nog heel wat teleurstellingen te verwerken krijgen in het leven; ik ben het eens met Mahadma.
Zeg op als uw cao u geen rechten geeft, en overleg gewoon of u mischien na terugkeer terug mag komen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sw
door swat1500 - Jul 10, 2015 om 00:30
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt uw manager altijd vragen om u onbetaald verlof te verlenen. Nee heeft u, ja kunt u krijgen. Als men tevreden is over u en u graag wil behouden dan is veel mogelijk ook al is dit niet in een CAO geregeld.