jo
door johndee Nov 30, 2015 om 12:49
Garantie & verzekeringen

Ondanks toezegging toch betalingsweigering

Delta Lloyd geeft schriftelijk en zonder enig voorbehoud aan de weduwe te kennen dat de overlijdenspolis wordt uitgekeerd. Hierna komen ze erachter dat de verzekerde in zijn gezondheidsverklaring een kwaal uit het verleden, waar hij op het moment van invullen geen last meer van had, was vergeten te melden. Op grond wordt achteraf besloten om betaling te weigeren. De eerder gedane onvoorwaardelijk betalingstoezegging wordt van tafel geveegd met als argument "sorry een interne fout".
De vraag is, had niet eerst een onderzoek plaats moeten vinden en dan de conclusie aan de weduwe kenbaar worden gemaakt? of
Had bij de betalingstoezegging een voorbehoud moeten worden gemaakt?
De hamvraag is, moet Delta Lloyd zelf opdraaien voor haar eigen slordigheid en haar onvoorwaardelijke toezegging gestand doen ?

3354 27 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op een gezondheidsverklaring moeten alle vragen naar waarheid worden ingevuld. Ook vragen over "kwalen waar men geen last meer van heeft".

Als de vragen correct waren beantwoord, had de verzekeraar kunnen kieze, geen dekking, dekking tegen een verhoogde premie en/of uitsluiting van de kwaal.

Nu de verzekerde is overleden de de maatschappij tot uitkering moet overgaan, hebben zij het recht een en ander te onderzoeken.

Dat eerst gemeld wordt dat tot uitkering wordt overgegaan en die toezegging later wordt ingetrokken, is ern fout, maar de mastschappij hoeft niet te betalen.

edrick3
door edrick3 - Nov 30, 2015 om 13:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Voor nog wat info: klik hier.

edrick3
door edrick3 - Nov 30, 2015 om 13:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Oeps; daar ging iets fout: klik HIER

hansje klein
door hansje klein - Nov 30, 2015 om 13:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Voorbeeld: Iemand die op het moment van afsluiten NIET rookt en dit dus waarheidsgetrouw opgeeft, is fout bezig, wanneer hij/zij later wèl gaat roken en had dit ook achteraf moeten melden. Verzekeraars zijn meester in het opstellen van voorwaarden, het is de basis van hun dienst en wanneer een eerdere kwaal op dat moment geen bezwaren opleverd, had het toch ingevuld moeten worden, zèlfs wanneer de kwaal ook later nooit bezwaren opleverde!

Deze keer geef ik de strakke beslissing van de nooit-geprezen-verzekeraar gelijk, de premies zouden bij een andere beslissing helemaal de pan uit rijzen.

hansje klein
door hansje klein - Nov 30, 2015 om 13:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Toevoeging: 'De gemaakte beslissing kunnen aanvechten', was uw achterliggende topic-vraag.

Natuurlijk kunt u eerst naar de oorzaak van de ingetrokken beslissing vragen. Daar zou ik mee starten. Daarna heeft u een zwart op wit-tekst om mee verder te kunnen, ook op dit forum. Het komt op een geloofwaardige uitleg aan!

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hans hen

Uw voorbeeld is fout. Als men nooit gerookt heeft, of hoe de vraag op het formulie ook luidt, en u daar op correcte wijze antwoord op geeft, heeft het latere roken geen invloed.

Maar als er bijvoorbeeld naar hartklachten wirdt gevraagd en men heeft die tien of twintig jasr geleden even gehad en daarna nooit meer, maar u beantwoordt die vrasg niet op de juiste wijze, dan is het foute boel,

Heel logisch natuurlijk.

hutch
door hutch - Nov 30, 2015 om 14:12
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik zou dit sowieso aanvechten. Vooral ook om de vraag of die kwaal, waarvan hij vroeger last had, nog van enige invloed was op zijn stervensproces. Het is dus ook belangrijk wat die kwaal precies was. Een kwaal wordt meestal geassocieerd met een tamelijk onschuldige ziekte of ongemak, in ieder geval niet bepaald met een dodelijke ziekte.

Verzekeringsmaatschappijen zijn niet alleen meesters in het bedenken / uitzoeken van allerlei redenen (smoesjes) om maar niet te hoeven uitkeren, maar ook meesters in het frustreren van een zaak (uiteraard voor eigen financieel gewin).

Lijkt mij zeer zinvol om hiervoor een advocaat in te schakelen, zeer zeker als het (als zo vaak in dit soort gevallen) om zeer grote bedragen gaat. Denk daarbij ook aan gesubsidieerde rechtsbijstand.

hansje klein
door hansje klein - Nov 30, 2015 om 14:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 nov 2015, 14:05]@hans hen

Uw voorbeeld is fout. Als men nooit gerookt heeft, of hoe de vraag op het formulie ook luidt, en u daar op correcte wijze antwoord op geeft, heeft het latere roken geen invloed .

Deze tip over het roken had ik van de Consumentenbondsite geplukt onder PLICHTEN!

http://www.consumentenbond.nl/overlijdensrisicoverzekering/extra/overlijdensrisicoverzekering-gezondheidsverklaring-medische-keuring/#item0

costnix
door costnix - Nov 30, 2015 om 17:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@hänschen klein
Ik heb er even een link van gemaakt.

hansje klein
door hansje klein - Nov 30, 2015 om 17:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 30 nov 2015, 17:50]@hänschen klein
Ik heb er even een link van gemaakt.

Dat is prima, maar waarom? Werkt 'copy-paste' dan niet bij iedereen?

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@johndee

De regels voor verzwijging van gegevens bij een verzekering zijn een tijd geleden wel sterk gewijzigd.

De verzekeraar komt met een beroep op verzwijging nu niet zomaar weg. Zij moeten die afwijzing sowieso uitgebreid motiveren.

costnix
door costnix - Nov 30, 2015 om 20:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@hänschen klein
Dat copy & paste gaat nogal moeilijk op een iPad.

hansje klein
door hansje klein - Nov 30, 2015 om 22:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 30 nov 2015, 20:56]@hänschen klein
Dat copy & paste gaat nogal moeilijk op een iPad.

OK, zal er rekening mee gaan houden! Nu begrijp ik ook waarom steeds weer gecorrigeerd werd. Allen bedankt voor de eerdere moeite!

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 30 nov 2015, 20:56]@hänschen klein
Dat copy & paste gaat nogal moeilijk op een iPad.

Het gaat niet alleen moeijlijk, het gaat helemaal niet meer.

jo
door johndee - Dec 1, 2015 om 13:25
1 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat niet zozeer om die gezondheidsverklaring want die speelt mogelijk geen rol meer. Het gaat er om als een onderneming richting particuliere klant een keiharde toezegging doet, en daarbij haar eigen regels overtreedt door het verzuimen van het doen van een vooronderzoek, is die onderneming dan gebonden aan die toezegging???

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die gezondheidsverklaring is cruciaal. En ja ze mogen een foute toezegging herstellen.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Het komt door de voorlaatste update. Spijt dat ik dat gedaan heb.

Maar hebt u de prijs gezien van een nieuwe? Pas nog maar even. :-))

Deze was trouwens een geschenk van een heel dierbare. Houdt mij extra tegen.

Cookies
door Cookies - Dec 1, 2015 om 14:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 nov 2015, 22:39][quote=costnix schreef op maandag 30 nov 2015, 20:56]@hänschen klein
Dat copy & paste gaat nogal moeilijk op een iPad.

Het gaat niet alleen moeijlijk, het gaat helemaal niet meer.

Fijn, hè zo'n iPad? Het oudje maar eens vervangen?

zoekster
door zoekster - Dec 1, 2015 om 14:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik sluit me bij tijger1 aan, ze mogen die toezegging ongedaan maken door informatie die later tot ze is gekomen. De toezegging is gebaseerd op het vertrouwen dat wat indertijd is gemeld correct was.
Dus als u het daar op wilt gooien, dan verliest u zeker.

jo
door johndee Dec 22, 2015 om 13:37
1 Antwoorden / 3 Vragen

De reacties en discussie richten zich m.i. teveel op de gezondheidsverklaring.De vraag en daarmee de probleemstelling is; als een concern op schrift zegt tot uitbetaling van een polis over te gaan. Dan is o.i. hiermee een schriftelijk besluit genomen en is de polis daarmee afgehandeld. Dit besluit kan gezien worden als het ondertekenen van een schuldbekentenis. Als men er naderhand achterkomt dat er uit slordigheid een procedure over het hoofd is gezien, dan zal dat concern de gevolgen van die slordigheidsfout zelf moeten dragen. Een consument moet kunnen vertrouwen op de schriftelijke toezeggingen (= schuldbekentenis) van een onderneming. Die op haar beurt zich niet moet gaan verschuilen met de woorden "sorry hoor, maar hebben een fout gemaakt". Ieder draagt de gevolgen van zijn eigen fouten en zeker een concern t.o.v. een particulier.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals ik al eerder schreef is artikel 251 van het WvK inzake verzwijging aanzienlijk gewijzigd en meer ten gunste van de verzekerde.

Maar lees ook bijvoorbeeld eens hier.

http://www.nysingh.nl/pub/actueel/2012-10/Stelplicht-en-bewijslast-bij-verzwijging.html

costnix
door costnix - Dec 2, 2015 om 02:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
'Met iOS 9 en hoger lukt het mij wel op mijn iPad 2 Air. Alleen het selecteren van de te knippen tekst is een crime :-(
Als je een iPad2 of lager hebt draait iOS 9 als de spreekwoordelijke stroop.

1paul
door 1paul - Dec 2, 2015 om 13:10
3144 Antwoorden / 0 Vragen

als ik die link zo lees is het van belang wanneer de verzekeraar erachter kwam dat de lijst niet goed was ingevult, ga in beroep dus en vraag hiernaar, vraag op welke grond zij weigeren te betalen en wanneer zij deze info in bezit hadden en van wie...

oftewel, hoe komen jullie aan deze info en van wanneer is deze...

audb
door audb - Dec 2, 2015 om 17:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

indien de kwaal geen dodelijke afloop heeft zal u samen met een advocaat dit kunnen aanvechten.
Stel dat iemand mak loopt dan is dat geen redenen om iemand een verzekering te kunnen weigeren.
Maar als de kwaal wel degelijk ernstige gevolgen zou kunnen hebben zoals iemand met epilepsie dat is wel degelijk een kwaal welke een dodelijke afloop kan hebben en als dat niet wordt gemeld dan hoeft de verzekeraar echt niets uit te betalen.
Maar ik vraag me wel af hoe Delta Lloyd er achter is gekomen dat de "kwaal" bestond.
Ook is de vraag of de "onvoorwaardelijke uitbetaling" nog wel terug gedraaid kan worden door Delta Lloyd onvoorwaardelijk betekend namelijk dat er geen enkel bezwaar is en of dat nu een interne fout is of niet deze fout had gewoon niet gemaakt mogen worden voor dat ze tot uitkeren van een verzekering moeten ze controleren of alles juist is,
De advies is dan ook, stap naar een goede advocaat en die is te vinden via de Deken van Advocaten en span een rechtszaak aan er is naar mijn mening een toezegging gedaan en die kunnen ze niet zomaar ongedaan maken.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het gegeven of een kwaal een dodelijke afloop heeft of niet.

Het gaat erom of die verzekeraar die verzekering op deze manier zou hebben afgesloten als zij volkedig op de hoogte zou zijn geweest.

Maar zoals eerder gezegd waren de regels onder artikel 251 WvK heel strikt, maar nu komt een verzekeraar daar niet zomaar meer mee weg.

Maar de Ts blijft hameren op de toezegging en dat is de verkeerde weg.

ro
door ron530 - Dec 2, 2015 om 18:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De toezegging wordt gedaan op basis van de door de verzekeringnemer verstrekte informatie, als blijkt dat die onjuist is kan de verzekeraar erop terug komen. De vergeten informatie moet wel relevant zijn geweest aan de doodsoorzaak want een verzekeraar heeft geen inzage in het medische dossier van de overledene. Wat overblijft is hoe de verzekeraar er achter is gekomen dat er informatie is achtergehouden en of dat willens en wetens is gedaan, daar zou u mee aan de slag kunnen.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de verzekeraar "fraude" vermoedt, kunnen zij dat aangeven bij een commissie van Toezicht en die commissie kan bij hun onderzoek dus wel de medische gegevens inzien.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 2, 2015 om 22:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste vraagsteller Johndee,
kunt u mij vertellen hoe Delta Loyd er achter is gekomen dat een oude kwaal is verzwegen. ?
Ik vindt het een vreemd verhaal, een verzekeringsmaatschappij kan niet een medisch dossier opvragen.
Of is daar aan u toestemming voor gevraagd ?
Want John, ik neem aan dat u de weduwe bent.

jo
door johndee Dec 22, 2015 om 13:31
1 Antwoorden / 3 Vragen

De reacties en discussie richten zich m.i. teveel op de gezondheidsverklaring.

De vraag en daarmee de probleemstelling is; als een concern op schrift zegt tot uitbetaling van een polis over te gaan. Dan is o.i. hiermee een schriftelijk besluit genomen en is de polis daarmee afgehandeld. Dit besluit kan gezien worden als het ondertekenen van een schuldbekentenis. Als men er naderhand achterkomt dat er uit slordigheid een procedure over het hoofd is gezien, dan zal dat concern de gevolgen van die slordigheidsfout zelf moeten dragen.

Een consument moet kunnen vertrouwen op de schriftelijke toezeggingen (= schuldbekentenis) van een onderneming. Die op haar beurt zich niet moet gaan verschuilen met de woorden "sorry hoor, maar hebben een fout gemaakt". Ieder draagt de gevolgen van zijn eigen fouten en zeker een concern t.o.v. een particulier.