xm
door xmirandax Jul 8, 2008 om 18:58
Geldzaken & recht

Onderhandse lening! hoe pak ik dit aan?

Ik zal eerst toegeven dat dit niet 1 van mijn slimste acties is, maar vraag me nu wel af hoe ik mijn eigen fouten kan recht zetten.

Het volgende:

Ik heb een familie lid 3000, euro geleend, dit zou hij snel weer terug betalen, we zijn  nu 3 afspraken verder. Ik heb zowel schriftelijk  bewijs als getuigen over de lening en de afspraken.  Ik heb een rechtsbijstand verzekering. Maar hoe pak ik dit op de juiste manier aan of is het echt verspilde moeite??

 Hij is niet in staat om op dit moment het terug te betalen,  maar heb al 2 x uitstel gegeven en wil dit niet nog een keer doen. Ik wil graag weten hoe ik dit zou moeten aapakken, heb namelijk geen idee.. had nooit gedacht ( anders zou ik ook wel andere keuze gemaakt hebben) dat dit zou gebeuren..

Wie helpt mij?

vr.gr. Miranda

3820 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 8, 2008 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag miranda,

Wellicht is het mogelijk om met hem een betalingsregeling af te spreken van bijvoorbeeld 6 maandelijkse termijnen van 500 euro. Maak die afspraak dan wel in het bijzijn van 2 onafhankelijke getuigen. Is een betalingsregeling niet mogelijk dan zou ik de rechtbijstandsverzekeraar inschakelen.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2008 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent en blijft afhankelijk van het betreffende familielid.

Als dat familielid deze € 3000 niet terug geeft heb je gewoon hele vette pech, je kunt daar helemaal niets tegen doen. Niet dwingen niet dreigen met ik doe dat of dat, helemaal niets.

Wees verstandig en gooi je kop niet in de wind anders ben ik bang dat je nooit je geld terug ziet.
Afwachten maar en misschien een beetje stroop smeren?

Sterkte en groet, Rebel

ve
door verwijderd - Jul 8, 2008 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Miranda,
Ga a.u.b. niets mondeling afspreken met getuigen erbij, maar zet het op papier. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.
Neem eventueel een betalingsschema op en een rentepercentage. Hoeft niet moeilijk te zijn als er maar staat dat jij € 3.000,-- hebt uitgeleend, het familielid dit ontvangen heeft, dat er maandelijks/per kwartaal o.i.d. een bepaald bedrag wordt afgelost en welke rente er betaald moet worden. Vergeet vooral niet de datum te vermelden en de handtekeningen te zetten.

Getuigen hebben vaak last van een selectief geheugen (is geen verwijt, is gewoon menselijk) en onafhankelijke getuigen bestaan binnen familierelaties niet.

Let er wel op dat je voor de Belastingdienst dit moet opgeven in Box 3 en dus als je over de vrijstelling komt, belasting over moet betalen.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2008 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read,
Ik ben altijd te overtuigen van mijn (vermeende) ongelijk, mits met de juiste argumenten. In dit geval (en eigenlijk altijd in de praktijk) is getuigenbewijs (voorzover dat al voldoende overtuigend en onafhankelijk is) niet aan te bevelen. Waarom er niet een A-4 tje aan spenderen zodat iedereen duidelijkheid heeft?

Het vervolg stukje over het Box 3 gevolg is extra service (de gemiddelde belastingconsulent rekent daar fors voor) en het wordt nogal eens vergeten.

Ik zie in jouw reactie geen argumenten om mijn bijdrage "onzin uitkramen" te vinden. Ik ga er dan ook van uit dat de redactie je bijdrage zal schrappen.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Marcel:

In de eerste alinea van uw antwoord lees ik dat u denkt dat Miranda het geld nog niet uitgeleend heeft.

Maar Miranda heeft het in haar vraag er juist over dat ze het geld al aan de lener gegeven heeft, zonder dit op papier te zetten, doch in bijzijn van getuigen.
Het ligt ongeveer in de trant van iemand die beteutert bij de put naar
het verdronken kalf staat te kijken, het advies geven het kalf goed vast te binden.
Ook uw voorstel voor een terugbetalingsregeling is niet aan de orde, want Miranda schrijft dat de lener nu niet in staat is terug te betalen.

In zoverre heb ik wel wat begrip voor de opmerking van Ton, alhoewel ik die onnodig scherp vind.

Uw twee laatste alinea's snijden wel hout, vooral waar het dat selektieve geheugen van familie of vrienden (ook collega's) betreft. Dat is verhoudingsafhankelijk.

Maar misschien heeft u nog een goed advies voor Miranda om zo goed mogelijk uit deze vervelende situatie komen.

Hiermede hoop ik de vrede tussen jullie bewaard te hebben...;-)

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdware,
Ik had al begrepen dat Miranda het geld al heeft uitgeleend (maar wel mijn dank voor de wink). Dat maakt voor het op schrift stellen echter niet uit. Je kunt ook achteraf (dus als je geld al hebt uitgeleend), nog de overeenkomst opstellen en tekenen. Je moet alleen duidelijk aangegeven dat je op datum x een bedrag van € 3.000,-- hebt uitgeleend. Beter achteraf op schrift vastgelegd dan niet.

Nog een aanvulling op mijn eerdere bijdrage; getuigenbewijs speelt in de regel alleen een rol in de rechtzaal, schriftelijk bewijs ook daarbuiten. Ook een logisch gevolg van de aantoonbaarheid en betrouwbaarheid.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is de geëigende manier om van goede vrienden cq familieleden zeer vage bekenden te maken. Naar mijn inzicht kun je het beste alles zelf in de hand houden. Door uit  te besteden aan een rechtsbijstandsverzekering verlies je de grip.

In eerste instantie zul je het familielid formeel middels aangetekend schrijven in gebreke moeten stellen. Geef ze een termijn (4 dagen is voldoende) om alsnog aan de verplichting te laten voldoen. Een afbetalingsregeling zou ik er niet in vermelden. Vermeld erin dat je na die termijn de claim uit handen zult geven en waarschuw ze formeel voor bijkomende kosten die voor hun rekening vallen. Naar verwachting zal daarop worden gereageerd en kun je altijd nog kiezen wat je doet (eventueel afbetalingsregeling accepteren etc.).

Na die termijn kun je de claim overdragen aan een incassobureau. Dat zal waarschijnlijk het moment worden dat die mensen hele vage bekenden van je gaan worden, maar ik vermoed dat de sfeer vóór die tijd al was verstoord.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@VSR,
Heel formeel heb je in grote lijnen gelijk, maar je zult bewijs van de vordering moeten kunnen leveren richting het incassobureau. Daarvoor ben je toch aangewezen op een schriftelijk stuk.

Ook is een termijn van 4 dagen te kort. In de rechtspraak is een termijn van 10 dagen aangenomen als redelijke termijn.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Marcel75,

1. Volgens mij heeft de TS toch echt  geschreven over schriftelijk bewijs te beschikken.

2. Een termijn van tien dagen is gangbaar wanneer iemand in gebreke blijft en daarop meteen actie wordt ondernomen. Uit deze stukken echter mag blijken dat hier chronisch geweigerd wordt de overeenkomst na te leven en dan is vier dagen méér dan toereikend. Geen enkele (kanton)rechter zal daar problemen mee hebben.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf met iets dergelijks te maken gehad en ben toen ook naar de rechtsbijstandverzekering gegaaan die mij dus niet direkt konden helpen omdat dit een zaak is die door volwassen en bij volle verstand gedane zaak is. Jij hebt het geleend met volle verstand en kennis, dit is hetzelfde als ik ga beleggen, daar kan niemand direct iets aan doen, DOCH...... mij is destijds een adres van een incassobureau door DAS rechtsbijstandverzekeingen door gegeven, het kost je wel iets, maar die hebben het volle bedrag binnen enkele weken terug gehaald.

Aan jouw de keus. Succes!!!!!

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Miranda

Als in dat schriftelijke bewijs,met naam en toenaam en datum staat,dat je die persoon 3000 euro hebt geleend en die persoon dat bedrag in ontvangst heeft genomen!! Dan zal(als je dat zou willen laten voorkomen) de rechter beslissen dat die persoon je dat geld moet terug betalen en als de persoon dat niet doet kan er beslag op zijn of haar loon of uitkering gelegd worden.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Miranda met masterdad nog even,ik vergeet iets heel belangrijks erbij te zeggen en dat is dat alles wel door jullie beide ondertekend moet zijn.Succes

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik voel helemaal met u mee, mij is precies hetzelfde overkomen en ik heb naar mijn geld kunnen fluiten, ik heb er zelfs een advocaat voor in handen genomen maar ook de wet gaat ervan uit, van een kale kip kan je niet plukken en voor zo´n bedrag kan zelfs een advocaat geen beslag laten leggen op zijn salaris (mits hij werkt) maar u kan, wat al eerder is geoppert, een maandelijkse betalingsregeling met hem afspreken en of er nu wel of geen getuigen bij zijn dat maakt helemaal niets uit want u hebt geen poot om op te staan (dit werd mij toen ook gezegd) dus sorry voor de uitdrukking. Mocht u geen regeling kunnen treffen en hij heeft echt geen geld om terug te betalen tja dan ben ik bang dat u zich erbij neer moet leggen - Heb ik toen ook moeten doen. Ik leen ook nooit meer iemad geld en die les heb ik er wel mee geleerd. U misschien nu ook. Toch hoop ik dat u iets kunt regelen en uw geld terugkijrgt maar ik zie het somber in, helaas. Toch

Succes gewenst, gr Oplossing

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

ga naar de gemeente en vraag daar een bewijs van onvermogen aan, hiermee kunt u naar een advocaat stappen en die moet uw zaak in behandeling nemen. Deze zal de zaak wanneer de tegen party niet op zijn verzoeken tot betaling ingaat de zaak naar de rechtbank brengen. de uitspraak van de rechter is bindend. Maar dat kan jouw advocaat je haarfijn uitleggen hoe alles in zijn werk gaat.. Succes ermee!
p.s De advocaat kost U door het bewijs van Onvermogen weinig tot nikx.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

peelearcen

Misschien verstandig om de naam en adres van dat incassoburo door te geven. Zou haar kunnen helpen maar misschien ook mij.
Heb precies hetzelfde aan de hand.

Bedankt vast

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@VSR,

1. Ik heb nog niet gezien dat er iets van een overeenkomst is, alleen maar dat er schriftelijk bewijs zou zijn (kan ook rekeningafschrift zijn, maar dat is voor incassobureau te weinig).

2. Er is nog geen chronische situatie. Op dit moment heeft de schuldenaar overduidelijk niet de middelen om terug te betalen en is 2x uitstel verleend. Je kunt dus niet verwachten dat binnen 4 dagen het geld er wel is, vandaar dat je 10 dagen, zijnde de gebruikelijke termijn voor een ingebrekestelling in acht moet nemen. Pas daarna kun je weer een stap verder. Overigens heb je voor het vaststellen van deze termijn geen rechter nodig. DIe gaat wel als er na ingebrekestelling een rechtszaak komt, kijken of je wel een redelijke termijn hebt gehanteerd.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2008 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

een kennis heeft hetzelfde bij de hand gehad en er is via de rechter uit gekomen dat de ander het geld moest terug betalen,dat heeft de persoon niet gedaan.uiteindelijk is beslag gelegd op zijn bijstands uitkering voor 10% en zijn vakantie geld.Maar dat kan natuurlijk alleen maar als de persoon verder geen afbetalingsregelingen heeft.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik ben ook zo dom geweest om mijn auto aan een kennis te verkopen voor 3000 euro hij heeft de eerste 3mnd van het jaar een aflossing gedaan maar nu neemt hij zelfs zijn tel. niet meer op de afspraak dat hij mnd een bedrag zou geven en in mei een deel vak. geld maar ik zie en hoor niets meer ,ik heb nog wel een sleutel van de auto in huis zou ik mijn auto terug kunnen halen (stiekem dan) of is dat diefstal?wie kan mij helpen  wij hadden niets op papier alleen mondeling afspraak maar ik had nooit gedacht dat hij zoiets zou doen inmiddels is mijn vertrouwen in mensen weg dat is heel jammer want niet iedereen is zo ,wie weet er nog een oplossing voor mijn geld of auto terug te krijgen ?

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil iedereen alvast bedanken voor hun antwoorden en het delen van eigen ervaringen.

Inmiddels gelukkig contact gehad met desbetreffende familie lid, ik ga toch proberen om buiten alle gerechtelijke dingen om me geld terug te krijgen. ik maak een persoonlijke afspraak met hem en ga idd een contract opstellen ( als nog).

Ik heb veel aan jullie advies gehad  ( heb nog steeds er veel aan). Vind het wat lastig om op iedereen peroonlijk te reageren.. maar bij deze

vr.gr. Miranda

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 03:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit had in de leenovereenkomst tussen u en uw familid moeten worden geregeld. Heeft hij een eigen huis? Door de gerechtsdeurwaarder beslag laten leggen op het huis (onroerend goed). Ik denk dat de rechtsbijstandverzekering tussenbeide komt, dit is een civielrechtelijk aangelegenheid tussen u (kredietverstrekker) en uw familielid (kreditnemer). Van een tijdelijk kale kip valt weinig te plukken. Faillissementaanvragen door uw familielid of andere schuldeisers lijkt mij op zich geen beste optie, dan bent u voorgoed waarschijnlijk uw (restant)geld kwijt.

Ik geef toe dat mij iets dergelijks ook 30 jaar terug wass overkomen met de verkoop van een voertuig aan een buurman, deze moest ik op het scherpst van de snede, om mijn geld (op)eisen. Financiële problemen, leefden boven hun stand! Uiteindelijk met geduld toch mijn geld terug gekregen.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2008 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Jul 25, 2008 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb van mijn zwager wel eens geld geleend en hij heeft gewoon een leningsovereenkomst opgesteld die we beiden hebben ondertekend. We hebben in termijnen terug betaald, als we meer konden missen wat meer en als we wat minder te besteden hadden die maand, dan wat minder.

Misschien kunt u hem een voorstel doen om het in termijnen terug te betalen? Het is toch een heel bedrag om dat in 1x te voldoen en ik kan me voorstellen dat hij daar een beetje tegenaan zit te hikken.

Als u het geld niet direct nodig hebt lijkt me dit een goede oplossing voor beide partijen.

Succes, Wilma.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door schade en schande wijs zegt men, ook ik heb geleerd. Ik vraag me af of er in het schriftelijk bewijs staat of er terugbetaald wordt en binnen welke termijn. heeft de persoon getekend en met de hand geschreven het bedrag waar het om gaat?

Dit omdat dit in mijn nadeel is geweest bij een procedure waarbij de persoon aangaf dat hij dacht dat het om een schenking ging.

Ik leen in ieder geval nooit meer uit, daar is de bank voor. Probeer in ieder geval schriftelijk! een betalingsregeling per maand te regelen. Mocht dit niet het gewenste resultaat geven dan kun je overwegen om een procedure te beginnen. 50 % kans, het hangt af van je bewijs en of je hier kosten in wilt

 maken want het gaat je zeker een paar honderd euro kosten, los van het resultaat. Als je een lange adem hebt zou ik het eerst minnelijk proberen dus met regelmaat een brief sturen en de betalingsregeling proberen. Wel via de bankrekening want dat is ook weer bewijs en erkenning van de regeling en de schuld van de tegenpartij.

succes en hoop voor jou op een goede afloop

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 03:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe goed je het ook wettig regelt in een (model)overeenkomst tussen contractpartijen, als partij 'lener' aan partij 'leninggever' niet terugbetaald en partij 'lener' is failliet verklaard en daarna het faillissement is opgeheven wegens gebrek aan baten, dan is het een zure appel voor partij 'leninggever'. Getroost dat het ook grote leninggevers het overkomen, met dien verstande dat zij een zekere waarborg 'onderpand' verlangen en dat geeft dan ook geen garantie op de terugbetaling van de lening. Meestal heeft de hypotheekgever het koophuis al in onderpand. Een gebruikte is door afschrijving al winig waard op een veiling en op de veiling zitten de koopjesjagers 'veilingaasgieren' die veeel voor weinig willen betalen.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 03:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe goed je het ook wettig regelt in een (model)overeenkomst tussen contractpartijen, als partij 'lener' aan partij 'leninggever' niet terugbetaald en partij 'lener' is failliet verklaard en daarna het faillissement is opgeheven wegens gebrek aan baten, dan is het een zure appel voor partij 'leninggever'. Getroost dat het ook grote leninggevers het overkomen, met dien verstande dat zij een zekere waarborg 'onderpand' verlangen en dat geeft dan ook geen garantie op de terugbetaling van de lening. Meestal heeft de hypotheekgever het koophuis al in onderpand. Een gebruikte auto is door afschrijving al weinig waard op een veiling en op de veiling zitten de koopjesjagers 'veilingaasgieren' die veel voor weinig willen betalen.