al
door algemeen Nov 30, 2014 om 14:36
Huishouden & energie

Onderhoud regengoten en regenpijpen

Geachte panel leden,
Gisteravond hadden wij een discussie over het onderhoud aan regengoten en regenpijpen bij een huurwoning. De een zegt dit is voor de verhuurder en de ander zegt daar moet de huurder voorzorgen. Wie kan mij helpen?
Mvg.

29503 17 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2014 om 14:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onderhoud daarvan is voor verhuurder.

komsja
door komsja - Nov 30, 2014 om 17:16
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@algemeen
Wat carola.83 zegt is waar,want alle onderhoud aan de buitenkant van de huurwoning is voor verhuurder(behalve natuurlijk de eventuele stoep bijhouden/bij sneeuw schoonvegen)
En wat die...... zegt slaat natuurlijk weer nergens op want bij een flat(en of die nou 9 of 25 hoog is) heeft zelfs de verhuurder geen stellage nodig om de doorvoor schoon te maken want dat gaat via het dak.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2014 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook in een huurhuis is het onderhoud aan regenpijpen voor rekening van de WBV. Geen verschil met ern flat, of een appartement of met gestapelde bouw en ga maar door.

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2014 om 17:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 30 nov 2014, 17:28]Ook in een huurhuis is het onderhoud aan regenpijpen voor rekening van de WBV. Geen verschil met een flat, of een appartement of met gestapelde bouw en ga maar door.

Inderdaad, hoe of waar je ook in woont: kosten verhuurder.

edrick3
door edrick3 - Nov 30, 2014 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo algemeen,

Dan maar even de formele regelgeving:

Goten en regenafvoeren:

Voor rekening huurder:
Regelmatig schoonhouden. Voor zover voor huurder bereikbaar

Voor rekening verhuurder:
Vervanging en reparaties

(Bron:Rijksoverheid.nl)

Met vr.gr.

wi
door wilhelmina59 - Dec 1, 2014 om 09:50
512 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 30 nov 2014, 18:30]Hallo algemeen,

Dan maar even de formele regelgeving:

Goten en regenafvoeren:

Voor rekening huurder:
Regelmatig schoonhouden. Voor zover voor huurder bereikbaar

Voor rekening verhuurder:
Vervanging en reparaties

(Bron:Rijksoverheid.nl)

Met vr.gr.

Met als aantekening dat er in huurcontracten apart afspraken over kunnen gemaakt worden.
Bij mijn contract staat zo'n afwijkende afspraak=rekening en verantwoording verhuurder, omdat er voor de bouw al hoge bomen stonden die veel bladval gaven in de herfst.

ja
door jasmijn - Dec 1, 2014 om 14:16
9 Antwoorden / 4 Vragen

laatst had ik aan de wongstichting doorgeven, dat er waarschijnlijk iets met mijn dakgoot was. de ws had een bedrijf ingehuurd ernaar te kijken. deze had een brief van de ws bij zich, waarin een wet vermeld stond, dat schoon houden van dakgoot voor rekening van de huurder is en onderhoud, dus ook regenpijp voor rekenig van ws. ik vraag mij dan wel af, als men de dakgoot niet schoonhoud, kan wel de regenpijp verstoppen.....met alle problemen van dien, ik vind, dat je allebei veranfwoordelijk bent, bij te veel kosten aan reparaties, gaan ook de huren omhoog....toch....

ja
door jasmijn - Dec 1, 2014 om 14:18
9 Antwoorden / 4 Vragen

dus onderhoud is voor de verhuurder, het is maar hoe je het bekijkt....

al
door algemeen - Dec 1, 2014 om 14:19
21 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo edrick 3,

Ik heb je advies gelezen waarvoor mijn dank maar ik heb toch nog een vraag.
Regelmatig schoonhouden. Voor zover voor huurder bereikbaar staat er letterlijk.
Aangezien ik geen lange ladder in mijn bezit heb, kan ik er dan van uitgaan dat ik de goot niet hoeft schoon te maken of moet ik dan een lange ladder kopen?
M.v.g.

edrick3
door edrick3 - Dec 1, 2014 om 14:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=jasmijn schreef op maandag 1 dec 2014, 14:18]dus onderhoud is voor de verhuurder, het is maar hoe je het bekijkt....

Alleen vwb het schoonhouden! (Indien mogelijk)
Zie de regelgeving in reactie 30/11 18.30 uur.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Dec 1, 2014 om 14:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=algemeen schreef op maandag 1 dec 2014, 14:19]Hallo edrick 3,

Ik heb je advies gelezen waarvoor mijn dank maar ik heb toch nog een vraag.
Regelmatig schoonhouden. Voor zover voor huurder bereikbaar staat er letterlijk.
Aangezien ik geen lange ladder in mijn bezit heb, kan ik er dan van uitgaan dat ik de goot niet hoeft schoon te maken of moet ik dan een lange ladder kopen?
M.v.g.

Mijn gezonde verstand zegt: nee.
Informeer maar eens bij je verhuurder.
Dakgoot van schuurtje kun je redelijkerwijs gesproken bij; dakgoot van rijtjeshuis niet.

Met vr.gr.

audb
door audb - Dec 1, 2014 om 19:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Kan je er zelf zonder moeite er bij? dan kan het zomaar zijn dat je het zelf moet doen.(*)
Maar is het niet mogelijk om er "zomaar" bij te komen dan is het wel voor de verhuurder.
Het verschil zit hem in klein onderhoud wat de huurder zelf kan doen en wat een huurder niet of met veel moeite zou kunnen doen.
Zo zou je echt zelf je ramen moeten lappen aan de buitenzijde ook al woon je op een boven verdieping maar het schilderwerk is dan weer wel voor de verhuurder.
(*) Een lader die niet hoger is dan een normale huishoud trap anders is het voor de verhuurder ook al zou u maar 1 m 50 lang zijn daar hoeft de verhuurder geen rekening mee te houden maar ook anders om is het zo dat als u meer dan 2 meter lang zou zijn u het ook niet hoeft te doen.

al
door algemeen - Dec 2, 2014 om 11:09
21 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo panelleden,
Bedankt voor jullie antwoorden, ik weet voldoend.
M.v.gr.

target
door target - Dec 6, 2014 om 21:24
297 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de huurder (..vermoed ik dat het antwoord van de verhuurder zal zijn).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2014 om 21:27
16830 Antwoorden / 202 Vragen

De verhuurder: het is aan de buitenkant van de woning! NOOIT zel fdoen. Zo er dan iets mis zou gaan is de rekening voor u m.b.t. eventuele schade.

(Target: voor u een tip: lees de huurwetgeving eerst eens na voordat u zo'n antwoord geeft.

ma
door malhy2 - Dec 7, 2014 om 09:31
309 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=algemeen schreef op maandag 1 dec 2014, 14:19]Hallo edrick 3,

Ik heb je advies gelezen waarvoor mijn dank maar ik heb toch nog een vraag.
Regelmatig schoonhouden. Voor zover voor huurder bereikbaar staat er letterlijk.
Aangezien ik geen lange ladder in mijn bezit heb, kan ik er dan van uitgaan dat ik de goot niet hoeft schoon te maken of moet ik dan een lange ladder kopen?
M.v.g.

Wat je zou kunnen overwegen is om met de buurt 1 lange ladder aan te schaffen voor dit soort dingen. Ik heb het samen met mijn zwager en buurman gedaan toen ik in mijn huidige woning ging wonen.

Gr Ed

target
door target - Dec 8, 2014 om 00:01
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zaterdag 6 dec 2014, 21:27](Target: voor u een tip: lees de huurwetgeving eerst eens na voordat u zo'n antwoord geeft.

Waarom?
Ten eerste spreek ik een vermoeden uit.
Ten tweede. Tussen wet en praktijk zit nogwel eens een verschil hoor.