ha
door hanswanders Mar 28, 2015 om 19:41
Garantie & verzekeringen

Onderverzekering

Wat is het verschil bij onder- en oververzekering? De verzekering hamert er steeds op dat je je niet moet onderverzekeren en hameren dan op premieverhoging! Maar dan ben je weer oververzekerd! Al met al heb je met al die premies na jaren als er iets mocht gebeuren je inboedel driedubbel betaald! Mijn advies: sluit geen verzekering af! Is dat niet het meest juiste advies???

2381 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2015 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de schade zelf kunt dragen, is er natuurlijk geen bezwaar tegen het niet verzekeren.

En uw inboedel driedubbel betasld? Ik zou maar even rekenen.

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2015 om 20:00
16823 Antwoorden / 108 Vragen

De uitzending was toch wel een eye opener. Zijn de antieke meubelen ineens "oude meuk". Terwijl toch wel verzekering betaald word voor antiek. Leuk te weten, maar niet heus.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2015 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Dat is niet juist. Antieke meubelen zijn geen "oude meuk".

De eye-opener zou moeten zijn dat men geen genoegen neemt met een onzinnig bedrag door een expert.

Afgezien daarvan staat in elke polis vermeld dat een contra-expert aangetrokken kan worden en dat die door de verzekeringsmaatschappij wordt betaald.

Die expert dacht gewoon: Oud stel, weet van niets, eerste verdiend. Treurig..

Men zou zijn polissen eens moeten lezen.

Vergelijking met uitgebrande opstal was niet echt relevant. Op een opstalverzekering is de herbouwwaarde verzekerd.

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2015 om 20:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

't Kwam op mij wel over als koehandel, heel slecht. En inderdaad, dat zal men wel gedacht hebben over dat oudere stel. Ja, van de opstalverzekering is me bekend.

@hanswanders, niet verzekeren kan ook: ik kan niet in uw portemonnee kijken als zoiets u zou overkomen. Geld genoeg? Dan niet verzekeren. Maar ik heb mijn inboedel nog van zijn lang van zijn leven niet 3 maal betaald, hoor.

Cookies
door Cookies - Mar 28, 2015 om 20:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Mijn advies: sluit geen verzekering af! Is dat niet het meest juiste advies???........

Voor mensen die op sinaasappelkistjes zitten, alles kopen in kringloopwinkels en/of Marktplaats en alle elektronica van 1970 of eerder is, is dat een prima advies.

ha
door hanswanders - Mar 28, 2015 om 22:56
5 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 20:28]......Mijn advies: sluit geen verzekering af! Is dat niet het meest juiste advies???........

Voor mensen die op sinaasappelkistjes zitten, alles kopen in kringloopwinkels en/of Marktplaats en alle elektronica van 1970 of eerder is, is dat een prima advies.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2015 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niet te quoten, maar kunt uw reactie in het grijze vak tikken.

ro
door ron530 - Mar 29, 2015 om 09:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Geen inboedelverzekering afsluiten is geen goed plan, bij een brand gaat het niet alleen om schade aan de inboedel maar ook om de kosten die hulpverleners maken. Om over/onder verzekeren te voorkomen is een verzekering met waarde indexering wel zo handig. Uit de uitzending van Kassa blijkt wel dat de verzekering jaren geleden is afgesloten en er na afsluiten nooit meer is naar omgekeken.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2015 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Het ging in de uitzending helemaal niet over onderverzekering. En die verzekering was in ieder geval geindexeerd. U dacht toch niet dat die vijftig jaar geleden voor ruim 110.000 gulden was afgesloten?

Voor een doodgewoon ouder echtpaar in een huurflat is een dekking van € 50.000 heel normaal..

Waarde indexering verandert niets aan de schadebepaling. En waar was hier trouwens de tussenpersoon om zijn klanten te adviseren en te helpen?

pi
door pieterwolters - Mar 29, 2015 om 11:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 20:28]......Mijn advies: sluit geen verzekering af! Is dat niet het meest juiste advies???........

Voor mensen die op sinaasappelkistjes zitten, alles kopen in kringloopwinkels en/of Marktplaats en alle elektronica van 1970 of eerder is, is dat een prima advies.

Of mensen die niet zo nodig alles met eenzelfde kwaliteit hoeven terug te krijgen als er een keer wat gebeurt. Ik heb momenteel best wel aardige spullen maar als ik de boel kwijt zou raken dan ben ik net zo tevreden met een IKEA interieur. Het is maar hoe materialistisch je bent ingesteld. Voor pak m beet 10.000 euro kom je een heel eind om een woning opnieuw in te richten.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2015 om 11:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een ontploffing is natuurlijk afschuwelijk en de meubels en zo zullen geruïneerd zijn, maar toch niet de potten en de pannen, of de kleding en het linnengoed in de kasten?

En wat kan er nu mankeren aan een matras als het bed opgemaakt was?

ro
door ron530 - Mar 29, 2015 om 11:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb het item nog eens teruggekeken en vooral een boel glas en een ravage in de woning gezien maar de inboedel was niet total loss. De meeste zaken waren nog bruikbaar of te herstellen, het lijkt mij dan logisch dat de verzekeraar niet het complete verzekerde bedrag uitkeert maar reparatie of dagwaarde. Ik zie 2 mensen die heel emotioneel in beeld gebracht worden en eigenlijk verwachten dat ze het totale bedrag van de verzekering uitgekeerd krijgen, met excuus maar zo werkt een inboedel verzekering niet.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2015 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Maar het was wel een "lekker" item voor een consumentenprogramma.

tenormin
door tenormin - Mar 29, 2015 om 12:09
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 29 mrt 2015, 11:50]

Ik zie 2 mensen die heel emotioneel in beeld gebracht worden en eigenlijk verwachten dat ze het totale bedrag van de verzekering uitgekeerd krijgen, met excuus maar zo werkt een inboedel verzekering niet.

En ik zie in beeld een schoonzoon die, heel realistisch ook wel ziet dat het totaal verzekerde bedrag er natuurlijk nooit komt. Maar dat er koehandel gedreven werd is ook te zien, van €7,000 naar €16.000,00 om op €15.000,00 uit te komen. En wat @tijger1 eerder al stelde: waar was die tussenpersoon, want die zal er toch ook geweest zijn? (Glas wat uit zijn voegen is geblazen kan trouwens verrekt veel schade aanrichten, kan ik je verzekeren). Daar zit heel wat man/vrouw uren werk in om dat weg te krijgen/glad te strijken!

ro
door ron530 - Mar 29, 2015 om 12:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het betreft een huurwoning dus schade aan de opstal komt voor rekening van de verhuurder die moet zorgen dat de woning schoon en bewoonbaar gemaakt wordt inclusief standaard behang en gewitte plafonds. In mijn optiek is er wel koehandel gedreven door de inboedelverzekeraar/schoonzoon maar door naar de media te gaan zoals Kassa heeft wel de doorslag gegeven.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 29, 2015 om 13:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij mijn verzekering is er een middel om de juiste premie en verzekerd bedrag op vast gesteld met opgave van hoe en waar en met hoeveel en speciale zaken die bepalen hoe hoog de polis moet zijn. Ik heb toen dit opgegeven en kreeg nog geld terug omdat ik te hoog verzekerd was. U polis verzekeraar heeft die dan niets om u te laten zien hoe hoog u polis zijn moet?

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2015 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die opruimingskosten vallen trouwens helemaal buiten het verzekerde bedrag.

ha
door hanswanders - Mar 29, 2015 om 14:09
5 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 29 mrt 2015, 13:04]Bij mijn verzekering is er een middel om de juiste premie en verzekerd bedrag op vast gesteld met opgave van hoe en waar en met hoeveel en speciale zaken die bepalen hoe hoog de polis moet zijn. Ik heb toen dit opgegeven en kreeg nog geld terug omdat ik te hoog verzekerd was. U polis verzekeraar heeft die dan niets om u te laten zien hoe hoog u polis zijn moet?

Bedankt voor de tip!

ho
door hopetobehelping - Mar 29, 2015 om 16:45
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hanswanders,

geen inboedelverzekering lijkt me geen verstandige keuze.
De premie voor een inboedelverzekering vind ik nog wel meevallen. Voor een verzekerd bedrag van € 75.000,- een premie van circa € 140,- per jaar betalen vind ik meevallen. In ieder geval niet dermate hoog om dan maar geen inboedelverzekering af te sluiten.
De uitzending van kassa van gisteren toonde wel aan dat men bij een schade behoorlijk op moet letten.
De 'expert' die komt wordt ingehuurd door (of is van) de verzekeringsmaatschappij en krijgt waarschijnlijk betaald per 'afgehandeld geval'. De koe-handel die ontstaan is bij het echtpaar van de uitzending van gisteren is te bizar voor woorden (alle hulde voor hun schoonzoon overigens). Door 'hun poot' stijf te houden en de inschakeling van kassa is het oorspronkelijke bedrag al bijna 9 keer zo hoog geworden.
Persoonlijk 1 keer helaas een beroep moeten doen op onze inboedelverzekering. De ervaring is wel in lijn met de uitzending van gisteren. De 'expert' probeerde ons ook met een grijpstuiver af te schepen. Hij ging helemaal uit zijn dak toen ik het niet accepteerde en ik hem vertelde dat ik niet bij hem verzekerd was en dat ik mijn verzekeraar ging aansporen om de schade te herstellen (en niet een bedrag uit te keren). De uiteindelijke schade bleek een factor 3 keer zo hoog te zijn als het bedrag waarmee men ons wilde afschepen. Het hele bedrag is betaald door de verzekeraar, dus eind goed al goed.

Maar wees dus op uw hoede als u een beroep moet doen op uw inboedelverzekering, de 'expert' is er niet voor u maar vooral voor de verzekeraar.

ha
door hanswanders - Mar 29, 2015 om 17:02
5 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn dank voor Uw uitvoerige antwoord!

Vriendelijke groeten,

Hans

=hopetobehelping schreef op zondag 29 mrt 2015, 16:45: Beste hanswanders,

geen inboedelverzekering lijkt me geen verstandige keuze.
De premie voor een inboedelverzekering vind ik nog wel meevallen. Voor een verzekerd bedrag van € 75.000,- een premie van circa € 140,- per jaar betalen vind ik meevallen. In ieder geval niet dermate hoog om dan maar geen inboedelverzekering af te sluiten.
De uitzending van kassa van gisteren toonde wel aan dat men bij een schade behoorlijk op moet letten.
De 'expert' die komt wordt ingehuurd door (of is van) de verzekeringsmaatschappij en krijgt waarschijnlijk betaald per 'afgehandeld geval'. De koe-handel die ontstaan is bij het echtpaar van de uitzending van gisteren is te bizar voor woorden (alle hulde voor hun schoonzoon overigens). Door 'hun poot' stijf te houden en de inschakeling van kassa is het oorspronkelijke bedrag al bijna 9 keer zo hoog geworden.
Persoonlijk 1 keer helaas een beroep moeten doen op onze inboedelverzekering. De ervaring is wel in lijn met de uitzending van gisteren. De 'expert' probeerde ons ook met een grijpstuiver af te schepen. Hij ging helemaal uit zijn dak toen ik het niet accepteerde en ik hem vertelde dat ik niet bij hem verzekerd was en dat ik mijn verzekeraar ging aansporen om de schade te herstellen (en niet een bedrag uit te keren). De uiteindelijke schade bleek een factor 3 keer zo hoog te zijn als het bedrag waarmee men ons wilde afschepen. Het hele bedrag is betaald door de verzekeraar, dus eind goed al goed.

Maar wees dus op uw hoede als u een beroep moet doen op uw inboedelverzekering, de 'expert' is er niet voor u maar vooral voor de verzekeraar.