jo
door jobdebraak Aug 7, 2015 om 20:50
Elektronica & tv

Oneerlijke afhandeling van een RMA

Ik heb bij 4launch.nl oortelefoontjes gekocht voor 57 euro, minder dan een jaar later zijn deze stuk gegaan. Ik heb het product opgestuurd naar 4launch en deze heeft het doorgestuurd naar de fabrikant voor RMA. Ik werd later geïnformeerd dat de oortelefoontjes niet gerepareerd konden worden. Ik werd 50 euro dagwaarde aangeboden om in de 4launch winkel te spenderen. Een week later merkte ik op dat het zelfde product weer in de winkel verkocht werd, al was het in een andere kleur en met een prijs van 67 euro. Op dat moment was had ik nog niet ingestemd met het 50 euro tegoed dat mij was aangeboden, ik vroeg of 4launch mij een van de ander kleurige versie van het product konden sturen als vervanging. Ik werd verteld dat ik het verschil tussen het nieuwe product en de aangeboden dagwaarde zou moeten betalen. Hier was ik het ook niet mee eens.
Omdat ik niet tevreden was met 4launch stuurde ik een bericht waarin ik verwijzend naar deze website
Ik informeerde 4launch dat ik het recht had de koopovereenkomst te ontbinden en dat ik dat dus daarbij ook deed. Aangezien de 4launch garantie een jaar is en de garantie van de fabrikant zelf twee jaar is, ben ik van mening dat ik mijn volledige aankoopbedrag terug verdien te ontvangen. Dit voorstel werd ook afgewezen.

Mijn vraag is nu, in hoeverre heb ik recht tot mijn geld terug? Is het uberhaubt mogelijk om het ontbinden van een koopovereenkomst niet te accepteren? Kortom wie heeft het er in dit geval bij het rechte eind?

1473 5 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Aug 7, 2015 om 21:09
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jobdebraak,

Als de fabrikant 2 jaar garantie geeft dan dient de fabrikant dit uiteraard na te komen.
U heeft de oortelefoontjes ruim een jaar gebruikt. Het aanbod van de € 50,- lijkt mij dan ook zeer billijk van de fabrikant (in vergelijking met de kosten van nieuw van € 67,-).
Meer informatie over garantie leest u hier (de fabrikant kan u ook reparatie kosten in rekening brengen).

Als het aanbod van de € 50,- nog steeds geldig is en u verder wel tevreden was over de oortelefoontjes dan zou ik als ik u was er toch voor kiezen om met bijbetaling van € 17,- nieuwe oordopjes op de site te bestellen.
U heeft de oortelefoontjes ruim een jaar kunnen gebruiken, het zal niet eenvoudig zijn om dan de 'nieuw kosten' vergoed te krijgen.
Dus als het met bijbetaling van € 17,- voor u is opgelost dan zou ik als u was daarvoor kiezen.

mahadma
door mahadma - Aug 7, 2015 om 21:13
11537 Antwoorden / 51 Vragen

minder dan een jaar later zijn deze stuk gegaan
wat is de aankoopdatum en wat is de verzenddatum (defect)?

Oortelefoontjes zijn kwetsbaar en er wordt (ik zeg niet dat de vraagsteller dat ook gedaan heeft) vaak slecht mee omgegaan. Welke prijs ze ook hebben.

U heeft, mits geen eigen en aantoonbare schuld, recht op herstel/vervanging in de garantie periode.

crewmember
door crewmember - Aug 8, 2015 om 16:37
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op vrijdag 7 aug 2015, 21:09]Beste jobdebraak,

Als de fabrikant 2 jaar garantie geeft dan dient de fabrikant dit uiteraard na te komen.
U heeft de oortelefoontjes ruim een jaar gebruikt. Het aanbod van de € 50,- lijkt mij dan ook zeer billijk van de fabrikant (in vergelijking met de kosten van nieuw van € 67,-).

Er zit 2 jaar garantie op, en dat je ze een jaar hebt kunnen gebruiken doet daar niks aan af. Of ze geven je je 57 euro terug, of ze leveren een vervangend product.

Akkoord gaan met 50 euro zit er niet bij. En TS staat ook in zijn recht om hier niet mee akkoord te gaan.

jo
door jobdebraak - Aug 8, 2015 om 16:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=crewmember schreef op zaterdag 8 aug 2015, 16:37]

Er zit 2 jaar garantie op, en dat je ze een jaar hebt kunnen gebruiken doet daar niks aan af. Of ze geven je je 57 euro terug, of ze leveren een vervangend product.

Akkoord gaan met 50 euro zit er niet bij. En TS staat ook in zijn recht om hier niet mee akkoord te gaan.

Hoe raad u aan om verder te gaan, ik heb de verkoper al laten weten dat ik mijn geld terug wil en niet akkoord ga met de tegoedbon die zij mij aanbieden. Wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen?

ho
door hopetobehelping - Aug 8, 2015 om 20:27
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jobdebraak,

de verkoper geeft u 1 jaar garantie en de fabrikant geeft 2 jaar garantie.
Garantie van een verkoper of van een fabrikant zijn 2 verschillende dingen.
Zie ook mijn eerdere antwoord, geen idee of u de link in mijn vorige antwoord heeft gelezen maar daar vind u de letterlijke tekst:
"Let op
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.
".

Als u meent dat u een ondeugdelijk product is geleverd dan kunt u de informatie uit de volgende link gebruiken, klik hier. U zult moeten aantonen dat de oortelefoontjes ondeugdelijk zijn.
De keuze is uiteraard aan u, maar als u tevreden was over de oortelefoontjes en het aanbod van € 50,- staat nog dan zou ik als ik u was daar op ingaan en € 17,- bijbetalen.
Tenzij de fabrikant of de verkoper uit coulance u alsnog het volledige bedrag van € 57,- terug betalen maar anders geef ik u 0 % kans om dit bedrag terug te krijgen. U zult moeten aantonen dat het aan het product ligt dat ze nu defect zijn en dat het niet aan u ligt. Dat lijkt me haast onmogelijk. Mijn ervaring is dat de levensduur van oortelefoontjes nu eenmaal beperkt is en erg afhankelijk is van het gebruik.