sa
door sas 1972 Dec 8, 2011 om 13:49
Geldzaken & recht

Onenigheid over afspraak gordijnen

Een aantal weken geleden heb ik gordijnen uitgekozen in een winkel er bij gezegd dat ik er een verduistering achter wil. De gordijnenmeneer is bij ons thuis wezen opmeten en schrijft terplekke een offerte. We gaan accoord met deze prijs. Bij levering blijkt echter dat de verduistering er niet achter zit (wat wel in winkel is benoemd). De meneer zegt dat het niet op de bon staat en dat hij dit niet heeft onthouden. Hij wil dit er wel achter maken met een meerprijs. Ik ben niet accoord gegaan met de meerprijs, dacht dat de afgesproken prijs al incl. verduistering zou zijn. Hij is niet aangesloten bij een geschillencommissie, dus wat is nu mijn recht?

1145 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sas 1972,

Blijkbaar is tijdens die afspraak bij je thuis die 'verduistering' niet (meer) ter sprake gekomen? En ik neem aan dat je op dat moment de offerte toch ook hebt bekeken? Kwam het niet bij je op om te vragen hoe het met die verduistering zat, toen je zag dat het niet vermeld was?
Je mag van een verkoper, die ongetwijfeld met vele klanten spreekt, niet verwachten dat hij elk gesprek onthoudt. Kortom, je kunt nu niet alle verantwoordelijkheid van je afschuiven. Je had er zelf ook beter op moeten letten.
Dit valt mijns inziens onder de noemer 'jammer maar helaas'.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de verduistering niet op de bon staat, kunt u hier niets mee. U kunt niet verwachten dat de winkliers elke afspraak met elke klant onthoudt. U heeft zelf de bon getekend neem ik aan? En deze dus niet gecontroleerd? Dan is het echt een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sluit me aan bij de eerdere reacties.
Het is aan uzelf om te controleren of alle gevraagde specificaties/bijzonderheden op de bon staan. Ook had u dit nogmaals kunnen benoemen toen er bij u thuis opgemeten werd.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Juridisch levert de situatie het probleem op dat u elkander verkeerd hebt begrepen. De vraag is:
is er een overeenkomst ontstaan en zo ja met wat voor inhoud en onder welke voorwaarden.

De wet vereist dat u er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de offerte was opgebouwd uit de door u gewenste verduisterende stof en de gordijnen zelf;
Was de prijs naar uw idee en het idee van de gemiddelde consument een redelijke prijs voor het gevraagde?;
Wat staat er vermeld in de voorwaarden met betrekking tot de (opbouw en geldigheid) van offertes?
Had u uit die offerte kunnen begrijpen dat er een misverstand was?
enz enz.

U begrijpt dat er nogal wat haken en ogen zitten aan het vasthouden van bovenstaand juridisch standpunt. Ik denk dat het wellicht een goed idee is als beiden water bij de wijn doen,,,,
Succes !
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wet vereist dat u er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de offerte was opgebouwd uit de door u gewenste verduisterende stof en de gordijnen zelf;

Als tijdens het opmeten en het uitrekenen etc. met geen woord gesproken wordt over de verduisterende stof, dan kan je erop vertrouwen dat die niet opgenomen is in de offerte volgens het vereist vertrouwen volgens de wet. Bij het uitbrengen van een offerte moet je als koper namelijk wel aangeven wat er in de offerte moet worden opgenomen. En dat is niet een terloopse opmerking ergens veel eerder (dagen) gedaan in een winkel.

Hoe iemand, die hier eerder reclame voor zichzelf zat te maken als juriste met een juridische adviesbureau (verwijderd door de redactie), hier beweert dat er een misverstand is ontstaan is mij een raadsel.

Maar misschien dat de juridische opleiding van de universiteit in Timboektoe andere wetgeving onderwijst.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja Ik denk dat zij haar rechtenstudie op de universiteit in Fantasialand heeft gevolgd -> zie haar laatste reactie in het item over de proefles salsa.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op donderdag 8 dec 2011, 21:16: Beste vraagsteller,
Juridisch levert de situatie het probleem op dat u elkander verkeerd hebt begrepen. De vraag is:
is er een overeenkomst ontstaan en zo ja met wat voor inhoud en onder welke voorwaarden.

De wet vereist dat u er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de offerte was opgebouwd uit de door u gewenste verduisterende stof en de gordijnen zelf;
Was de prijs naar uw idee en het idee van de gemiddelde consument een redelijke prijs voor het gevraagde?;
Wat staat er vermeld in de voorwaarden met betrekking tot de (opbouw en geldigheid) van offertes?
Had u uit die offerte kunnen begrijpen dat er een misverstand was?
enz enz.

U begrijpt dat er nogal wat haken en ogen zitten aan het vasthouden van bovenstaand juridisch standpunt. Ik denk dat het wellicht een goed idee is als beiden water bij de wijn doen,,,,
Succes !
mr. M. Martens-Ferwerda

Wat is dit toch zeg..... Jongejonge....... Knikker deze fantast alsjeblieft van het forum af...

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pino,

Toch interessant om te zien wat ze onderwijzen aan de juridische afdeling van de Universiteit van Timboektoe. Ze hebben daar heel andere wetten in de wetboeken staan en daarbij geven ze ook nog een cursus creatief lezen (zoals uit een andere reactie blijkt).

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 8, 2011 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem aan dat als je iets afspreekt dat ook op de offerte komt te staan. Blijkbaar staat het er niet op en daar ben je zelf mee akkoord gegaan.

Nu is de winkelier het 'vergeten' en kun je ook niks meer bewijzen aangezien het niet op de offerte staat.

Om dat te snappen hoef je geen mr. voor je naam te hebben staan.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2011 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pino, Susannef en Vladja
jullie pogingen mijn antwoorden onderuit te halen zijn:
in strijd met de huisregels, inhoudelijk lasterlijk en wat mij betreft dus ook onrechtmatig.
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Dec 9, 2011 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op vrijdag 9 dec 2011, 09:12: Pino, Susannef en Vladja
jullie pogingen mijn antwoorden onderuit te halen zijn:
in strijd met de huisregels, inhoudelijk lasterlijk en wat mij betreft dus ook onrechtmatig.
mr. M. Martens-Ferwerda

Antwoorden onderuit halen is niet in strijd met de huisregels. Was dat wel zo dan zou iedere malloot hier de grootst mogelijke onzin en volslagen verkeerde adviezen zonder weerwoord mogen geven en mensen totaal de mist in kunnen sturen. Die onzin, verkeerde advies en de mist in (en ouwe neel berichten) gebeurt hier trouwens regelmatig. Die zaken moeten dus worden tegengesproken, want vraagstellers hebben recht op een correct antwoord, waarmee ze verder kunnen (dan de mist in). Dat is de opzet van dit forum.

Lasterlijk. Als je jezelf hier zeer duidelijk geprofileerd hebt als jurist met een juridisch adviesbureau (met een link naar dat bureau, dus klantenwerving) dan kan je verwachten dat je op de hak genomen wordt over jouw opleiding met adviezen, die totaal onhaalbaar zijn zou het tot een rechtszaak komen. Daarmee stuur je mensen het bos in en laat ze ook nog eens voor schut staan / afgaan als ze op die manier hun "recht" willen halen. Nog afgezien van de eventuele kosten van de rechtszaak, die ze voor hun kiezen krijgen, als ze die door jou aangegeven advieslijn zouden willen doorzetten.

Dat jij dat als onrechtmatig beoordeelt, is jouw visie. Ik en anderen denken daar anders over en vinden een waarschuwing / ontkrachting van jouw advies noodzakelijk.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 9, 2011 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u jurist zou zijn was de kwestie een juist antwoord geen issue geweest voor u immers dan had u beter geweten. In uw manier van denken is er een juist juridisch antwoord op alles, dan zou in de helft van alle rechtszaken bij de rechtbanken een partij/advocaat de boel hebben bedrogen. U bent evident geen opgeleide jurist en ik adviseer u uw emoties te reguleren op dit juridische forum want u doet uzelf nog het meest onrecht aan met lasterlijke berichten. Doet uw naam op dit forum echt geen goed.
Ik zal vanaf nu niet meer reageren op uw aantijgingen, dergelijke discussies zijn off topic.
mr. M. Martens/ Ferwerda

ve
door verwijderd - Dec 9, 2011 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

sas1972, het is jammer, u heeft niet goed opgelet. Een recht kunt u daar niet aan ontlenen, misschien is de "gordijnenmeneer" wel bereid om een zacht prijsje met u te maken omdat hij ook niet goed heeft opgelet, maar hij is dat niet verplicht.

@vrouwe elske: dit is een vraag en antwoordrubriek, geen juridisch forum.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2011 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op vrijdag 9 dec 2011, 11:47: Als u jurist zou zijn was de kwestie een juist antwoord geen issue geweest voor u immers dan had u beter geweten. In uw manier van denken is er een juist juridisch antwoord op alles, dan zou in de helft van alle rechtszaken bij de rechtbanken een partij/advocaat de boel hebben bedrogen. U bent evident geen opgeleide jurist en ik adviseer u uw emoties te reguleren op dit juridische forum want u doet uzelf nog het meest onrecht aan met lasterlijke berichten. Doet uw naam op dit forum echt geen goed.
Ik zal vanaf nu niet meer reageren op uw aantijgingen, dergelijke discussies zijn off topic.
mr. M. Martens/ Ferwerda
En u heeft even in uw eentje besloten dat dit een juridisch forum is? Dit is een consumentenforum, dat is heel iets anders. Wel heb ik uw naam even opgeschreven, mocht ik ooit juridische hulp nodig hebben, weet ik wie ik niet moet hebben.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2011 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Categorie:
Geldzaken & Recht - Juridisch advies

ve
door verwijderd - Dec 11, 2011 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aha, dus een consumentenforum met een afdeling 'geldzaken en recht' is een juridisch forum. Goed om te weten.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2011 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@loreleigil: Sommige mensen lezen echt alleen wat ze willen lezen en geven de zaken een eigen draai en interpretatie. Beter nemen we die mensen niet al te serieus en negeren we ze zoveel mogelijk. Gaat de lol om te reageren er hopelijk snel af.