sj
door sjoukje2 Jul 12, 2015 om 17:59
Garantie & verzekeringen

Ongeldige polis??

Abusievelijk een reis/annuleringsverzekering alleen voor ingezetene van Nederland afgesloten op internet, als 'aanhangsel' van een boeking (nederlander/belastingbetaler, maar woonachtig in buitenland)
Krijg verzekeringcontractnummer toegewezen en denk dat alles ok is.
Half jaar later moet reis geannuleerd worden, schade wordt geclaimd, maar niet uitgekeerd vanwege ongeldige polis. Poliskosten worden 'binnen enkele weken' geretourneerd....
Mag dit zomaar???? Wel poliskosten incasseren, maar niet melden dat polis ongeldig is en poliskosten terugbetalen pas als er schade geclaimd wordt?

745 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kon de verzekeringsmaatschappij weten dat er geen sprake was van ingezetenschap?

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond op de gemeente Susteren dat u gezien wordt als een 'niet ingezetene'.

Het zou me niet verbazen dat u de polis had moeten afsluiten bij een Duitse verzekeraar.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn 2 aspecten van belang:

1. Kon de verzekeringsmaatschappij aan de hand van de door u verschafte gegevens zien dat u geen ingezetene bent?
2. Had u voor/bij het afsluiten van de verzekering kunnen en moeten weten dat dat u niet voldeed aan dit vereiste? Of te wel stond dit duidelijk vermeld of was dit ergens weggestopt in kleine lettertjes.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op zondag 12 jul 2015, 18:13: Ik vond op de gemeente Susteren dat u gezien wordt als een 'niet ingezetene'.

Het zou me niet verbazen dat u de polis had moeten afsluiten bij een Duitse verzekeraar.

Wat hebben deze gemeente en een Duitse verzekeraar hier mee van doen?

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een verzekeraar gast ook pas nasr een polis kijken als er schade geclaimd wordt. Hoe moet de verzekeraar weten dat u geen ingezetene bent?

Valt me nog mee dat u de premie terugkrijgt.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor uwjurist:

1 bij de gegevens voor de boeking stond geen adres wel een buitenlands telefoonnummer.

2 bij het afsluiten stond 'alleen voor ingezetenen' in de kleine lettertjes, dat je dan een vaste woonplaats moet hebben in Nederland

Waar het mij omgaat is de vraag of de verkoper/aanbieder geen enkele verantwoordelijkheid heeft om te checken dat er voldaan wordt aan de voorwaarden, terwijl wel geincasseerd wordt

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjoukje2 schreef op zondag 12 jul 2015, 19:16: ...
Waar het mij omgaat is de vraag of de verkoper/aanbieder geen enkele verantwoordelijkheid heeft om te checken dat er voldaan wordt aan de voorwaarden, terwijl wel geincasseerd wordt

Dat lijkt mij niet erg voor de hand liggend. Ze kunnen moeilijk alles controleren, zeker in deze tijd waar alles online gedaan kan worden vanuit elke uithoek van de aarde.

Ze zouden het hooguit de aanvrager zelf kunnen laten verklaren door een verklaring daarover aan te laten vinken.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar u sluit zelf een reis en een verzekering af via internet. Dan ligt het toch voor de hand dat u zelf alles zorgvuldig leest?

Moeten ze u dan gasn belken of u echt wel woont in Nederland?

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sjoukje2,

als u geen gebruik had hoeven te maken van de verzekering dan verwacht ik dat er 'geen haan naar gekraaid' had en de verzekeringsmaatschappij u de premie niet had terug betaald.
Als ik uw vraag goed begrijp dan heeft u een reis geboekt en als laatste stap in de boeking zet u 'een vinkje' voor annulerings/reisverzekering ?

Het spreekt voor zich dat u bij het afsluiten van een verzekering goed moet weten welke verzekering u afsluit en of deze het doel dient dat u er mee heeft.
Aan de andere kant dient de verzekeraar duidelijk te zijn in de informatie naar de (aspirant-)verzekerde. Als 'ingezetene' als harde eis wordt gesteld aan de mogelijkheid om überhaupt voor de polis in aanmerking te komen dan dient dit voor de aanvrager volkomen duidelijk te zijn. Dat betekent dat het dus niet 'in de kleine lettertjes' thuis hoort.

Op het aanvraagformulier kan dat vrij eenvoudig geregeld worden (bijvoorbeeld door het expliciet met ja/nee te laten beantwoorden). Zowel bij een online aanvraag als bij een papieren aanvraag is het dan meteen helder of iemand aan de 'ingezetene voorwaarde' voldoet.
Wat ik me nog wel afvraag, heeft u niet uw 'Naam/Adres/Woonplaats' gegevens moeten invullen bij de boeking van uw reis en had het 'vinkje voor annuleringsverzekering/reisverzekering' dus eigenlijk niet aan u getoond behoren te worden ? Of heeft u uw NAW gegevens bij de aanvraag voor de verzekering aan moeten geven ?

Uw vraag 'of dit zo maar mag' kan ik helaas niet voor u beantwoorden.
Ik vermoed van niet en vind dat de verzekeringsmaatschappij zeker wat te verwijten valt.
Als ik u was zou ik er een telefoontje aan wagen naar het kifid..

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel mensen hebben het bij verzekeringen over de "kleine lettertjes". Maar dat valt vaak reuze mee.

Misschien kan de naam van die site hier vermeld worden, zodat we de indeling eens kunnen zien,

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt geen adresgegevens in hoeven vullen? Dat is vreemd en begrijp ik niet.
Ook verder ben ik het eens met hopetobehelping. Vandaar mijn eerdere vragen aan u.
Het lijkt er, zoals u het omschrijft, sterk op dat de verzekeraar niet in zijn recht staat. Zoek juridische hulp.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hopetobehelping en uwjurist , mr Monique Doomernik,

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide en duidelijke reacties.

Vluchten zijn geboekt bij een maatschappij waar we bekend zijn en bij de boeking geen adresgegevens invullen, alleen telefoonnummer voor de bereikbaarheid.

De middels een vinkje bij te kopen annulerings-reisverzekering 'voor ingezetenen' vraagt verder geen gegevens.

Overigens hebben we de luchtvaartmaatschappij hiervan op de hoogte gesteld en aangegeven dat deze 'service' nader bekeken moet worden. Het is eenvoudig via het extra invullen van gegevens te voorkomen. Ze hebben ons, anders dan de verzekeringmaatschappij, uiterst vriendelijk behandeld en aangegeven het nader te onderzoeken.

Nogmaals dank,

Sjoukje

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar bij dat vinkje voor een reis- en annuleringsverzekering staat dus vermeld: " voor ingezetenen".?

Maar als u dan bij die maatschappij bekend bent, zult u daar wellicht vaker een annuleringsverzekering hebben afgesloten. En wat bedoelt u met bekend?

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus er moet een vinkje gezet worden bij 'voor ingezetenen' en dat is ook gedaan, maar de verzekeraar heeft de verantwoordelijkheid om dat te checken? Wat een vreemde wereld leven we toch in.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2015 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien moet er een beschrijving bijgezet worden wat "voor ingezetenen" betekent?;-))

ve
door verwijderd - Jul 13, 2015 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verzekeraar had aan uw adres kunnen zien dat u geen Nederlands ingezetene bent.

Dat de betaalde premie wordt teruggestort is gewoonlijk.

Vroeger werd dan het artikel 251 Wetboek van Koophandel, Eerste boek, Negende titel, toegepast, edoch Negende titel verviel per 01-01-2006.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2015 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als artikel 251 van het WvK van toepassing zou zijn, zou er helemaal geen premie worden teruggegeven,

En de Ts hoefde geen adres te verstrekken.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2015 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 13 jul 2015, 00:28: Als artikel 251 van het WvK van toepassing zou zijn, zou er helemaal geen premie worden teruggegeven,

En de Ts hoefde geen adres te verstrekken.

Als u het goed las mijn antwoord, dan hoefde u geen opmerking van een dergelijke strekking te maken.

"zou zijn geweest"

ve
door verwijderd - Jul 13, 2015 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@1953

U haalt er een artikel bij wat helemaal niet van toepassing is en was.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2015 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 13 jul 2015, 10:44: @1953

U haalt er een artikel bij wat helemaal niet van toepassing is en was.

Had het over 'vroeger'!

ve
door verwijderd - Jul 14, 2015 om 06:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op maandag 13 jul 2015, 23:08:
tijger1 schreef op maandag 13 jul 2015, 10:44: @1953

U haalt er een artikel bij wat helemaal niet van toepassing is en was.

Had het over 'vroeger'!
Dat maakt het niet relevant.