Ongeldige polis??
Abusievelijk een reis/annuleringsverzekering alleen voor ingezetene van Nederland afgesloten op internet, als 'aanhangsel' van een boeking (nederlander/belastingbetaler, maar woonachtig in buitenland)
Krijg verzekeringcontractnummer toegewezen en denk dat alles ok is.
Half jaar later moet reis geannuleerd worden, schade wordt geclaimd, maar niet uitgekeerd vanwege ongeldige polis. Poliskosten worden 'binnen enkele weken' geretourneerd....
Mag dit zomaar???? Wel poliskosten incasseren, maar niet melden dat polis ongeldig is en poliskosten terugbetalen pas als er schade geclaimd wordt?
Kon de verzekeringsmaatschappij weten dat er geen sprake was van ingezetenschap?
Ik vond op de gemeente Susteren dat u gezien wordt als een 'niet ingezetene'.
Het zou me niet verbazen dat u de polis had moeten afsluiten bij een Duitse verzekeraar.
Er zijn 2 aspecten van belang:
1. Kon de verzekeringsmaatschappij aan de hand van de door u verschafte gegevens zien dat u geen ingezetene bent?
2. Had u voor/bij het afsluiten van de verzekering kunnen en moeten weten dat dat u niet voldeed aan dit vereiste? Of te wel stond dit duidelijk vermeld of was dit ergens weggestopt in kleine lettertjes.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
jugendstil schreef op zondag 12 jul 2015, 18:13: Ik vond op de gemeente Susteren dat u gezien wordt als een 'niet ingezetene'.
Het zou me niet verbazen dat u de polis had moeten afsluiten bij een Duitse verzekeraar.
Wat hebben deze gemeente en een Duitse verzekeraar hier mee van doen?
Een verzekeraar gast ook pas nasr een polis kijken als er schade geclaimd wordt. Hoe moet de verzekeraar weten dat u geen ingezetene bent?
Valt me nog mee dat u de premie terugkrijgt.
voor uwjurist:
1 bij de gegevens voor de boeking stond geen adres wel een buitenlands telefoonnummer.
2 bij het afsluiten stond 'alleen voor ingezetenen' in de kleine lettertjes, dat je dan een vaste woonplaats moet hebben in Nederland
Waar het mij omgaat is de vraag of de verkoper/aanbieder geen enkele verantwoordelijkheid heeft om te checken dat er voldaan wordt aan de voorwaarden, terwijl wel geincasseerd wordt
sjoukje2 schreef op zondag 12 jul 2015, 19:16: ...
Waar het mij omgaat is de vraag of de verkoper/aanbieder geen enkele verantwoordelijkheid heeft om te checken dat er voldaan wordt aan de voorwaarden, terwijl wel geincasseerd wordt
Dat lijkt mij niet erg voor de hand liggend. Ze kunnen moeilijk alles controleren, zeker in deze tijd waar alles online gedaan kan worden vanuit elke uithoek van de aarde.
Ze zouden het hooguit de aanvrager zelf kunnen laten verklaren door een verklaring daarover aan te laten vinken.
Maar u sluit zelf een reis en een verzekering af via internet. Dan ligt het toch voor de hand dat u zelf alles zorgvuldig leest?
Moeten ze u dan gasn belken of u echt wel woont in Nederland?
Beste sjoukje2,
als u geen gebruik had hoeven te maken van de verzekering dan verwacht ik dat er 'geen haan naar gekraaid' had en de verzekeringsmaatschappij u de premie niet had terug betaald.
Als ik uw vraag goed begrijp dan heeft u een reis geboekt en als laatste stap in de boeking zet u 'een vinkje' voor annulerings/reisverzekering ?
Het spreekt voor zich dat u bij het afsluiten van een verzekering goed moet weten welke verzekering u afsluit en of deze het doel dient dat u er mee heeft.
Aan de andere kant dient de verzekeraar duidelijk te zijn in de informatie naar de (aspirant-)verzekerde. Als 'ingezetene' als harde eis wordt gesteld aan de mogelijkheid om überhaupt voor de polis in aanmerking te komen dan dient dit voor de aanvrager volkomen duidelijk te zijn. Dat betekent dat het dus niet 'in de kleine lettertjes' thuis hoort.
Op het aanvraagformulier kan dat vrij eenvoudig geregeld worden (bijvoorbeeld door het expliciet met ja/nee te laten beantwoorden). Zowel bij een online aanvraag als bij een papieren aanvraag is het dan meteen helder of iemand aan de 'ingezetene voorwaarde' voldoet.
Wat ik me nog wel afvraag, heeft u niet uw 'Naam/Adres/Woonplaats' gegevens moeten invullen bij de boeking van uw reis en had het 'vinkje voor annuleringsverzekering/reisverzekering' dus eigenlijk niet aan u getoond behoren te worden ? Of heeft u uw NAW gegevens bij de aanvraag voor de verzekering aan moeten geven ?
Uw vraag 'of dit zo maar mag' kan ik helaas niet voor u beantwoorden.
Ik vermoed van niet en vind dat de verzekeringsmaatschappij zeker wat te verwijten valt.
Als ik u was zou ik er een telefoontje aan wagen naar het kifid..
Heel veel mensen hebben het bij verzekeringen over de "kleine lettertjes". Maar dat valt vaak reuze mee.
Misschien kan de naam van die site hier vermeld worden, zodat we de indeling eens kunnen zien,
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Al die middelen die koud ook schoon wassen, hoe slecht zijn die voor het milieu?
Ik herinner me nog de fosfaat ellende: wasmiddelen met fosfaat zorgden voor enorme problemen in het buitenwater. Moesten er dus uit.
Nu de energie duur is, gooien ze ons plat met reclame voor (af)wasmiddelen die in koud water ook schoon wassen.
Daar moeten dan wel haast sterke chemicaliën in zitten toch?
Wanneer leren we eens dat een nieuwe stof eerst echt goed moet worden onderzoc
...
Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer