lu
door lucas.schroder May 19, 2015 om 14:14
Garantie & verzekeringen

Ongelijke afhandeling autoschade

Beste Kassa,

Ik heb onlangs een aanrijding gehad met een andere auto. Gelukkig was niemand gewond maar wel veel blikschade. Wij hebben beide schadefomulieren ingevuld en de zaak aan de verzekering gelaten. De wederpartij is all-risk verzekert bij Allianz, ik alleen WA via Independer.

Wij reden allebei achteruit (ik uit aan het uit parkeren, hij aan het inparkeren) tegenelkaar aan op een gesloten parkeerterrein. Nu kreeg ik van mijn verzekering het bericht dat ik voor 50% van de schade van de wederpartij aansprakelijk ben o.b.v. de OVS 6 regeling. Echter aangezien ik zelf slechts WA verzekert ben moet ik bij Allianz de 50% van mijn schade verhalen. Vol vertrouwen heb ik contact opgenomen met Allianz in de veronderstelling dat de situatie duidelijk is en er ook al een afspraak tussen verzekeraars voor een gedeelde schadevergoeding is gemaakt. Nu zegt Allianz dat de afspraak met mijn verzekering niets te maken heeft met mijn aanspraak op de wederpartij. Zij is voorts van mening dat de schuld bij mij ligt en wil niet uitbetalen. Hoe kan dit? Dat er onderling wel 50/50 wordt afgerekend en ik met advocaten in de weer moet om mijn gelijk te halen. Ik heb zeer sterk het vermoeden dat de verzekeraar hoopt dat ik opgeef. Ik vind dit echt een belachelijke gang van zaken. Graag uw hulp en reactie.

2665 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 19, 2015 om 14:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft zou ik die inschakelen.

lu
door lucas.schroder - May 19, 2015 om 14:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas ben ik niet rechtsbijstand verzekert. Wel is een goede vriend van mij advocaat. Hij heeft reeds een brief gestuurd. Desondanks ben ik benieuwd naar uw inhoudelijke oordeel op deze zaak. Hier is duidelijk sprake van een drempel aar recht: als ik een advocaat moet inhuren zullen de kosten daarvan vele malen hoger zijn dan het te verhalen bedrag. Feitelijk loont het dus niet op dit na te jagen terwijl de verzekeraars onderling wel afspraken kunnen maken. Hier is dus duidelijk sprake van een drempel naar recht waar verzekeraars misbruik van maken mijns inziens. Wat is uw mening

aurora1
door aurora1 - May 19, 2015 om 15:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees klik hier eens door.
Heeft u uw polisvoorwaarden al doorgenomen?
Ik zou eerst de reactie op de door uw vriend gezonden brief afwachten.
Voor de toekomst: sluit een rechtsbijstandsverzekering af en dan bij voorkeur niet bij uw huidige verzekering(en). Mogelijk is er een collectief via uw werkgever, of is een ander collectief te vinden.

tenormin
door tenormin - May 19, 2015 om 15:15
16826 Antwoorden / 108 Vragen
hansje klein
door hansje klein - May 19, 2015 om 15:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw verzekeringstussenpersoon is INDEPENDER, waarom vraagt u primair daar niet na? Indirect heeft u voor de sluiting/bemiddeling betaald en de vakkundige webcare staat ter uwer beschikking. Kassa is (nog) niet aan de beurt.......maar u kunt met het Independer-antwoord/advies graag hier terugkomen, zodat we het resultaat kunnen 'meenemen'! Ik klik alvast op notificeren/volgen!

Independer.nl/contact. Ik adviseer u om op te bellen!

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar in principe is het heel simpel.

Uw verzekeringsmaatschappij erkent de aansprakelijkheid voor 50% omdat de tegenpartij ook aan ern bijzondere verrichting bezig was.

Dus zij vergoeden 50% van de schade van de tegenpartij.

En dat is het, voor uw verzekeraar, want u bent alleen WA verzekerd. Dus die hoeft voor u verder niets te doen.

u moet bij de tegenpartij aantonen dat die (deels) aansprakelijk is. Dat volgt niet automatisch en zonder meer uit de opstelling van uw verzekeraar.

Dat is het nadeel als men geen rechtbijstandverzekering heeft en alleen WA verzekerd is.

hansje klein
door hansje klein - May 19, 2015 om 15:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn tweede tip. Ervaringen van anderen met links....

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/conflict-in-het-verkeer/aanrijding-op-parkeerplaats-de-supermarkt-wie-schuldig

tenormin
door tenormin - May 19, 2015 om 16:23
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 19 mei 2015, 15:48]Mijn tweede tip. Ervaringen van anderen met links....

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/conflict-in-het-verkeer/aanrijding-op-parkeerplaats-de-supermarkt-wie-schuldig

Dit is exact de link die ik niet werkend krijg. Kan aan mijn server liggen, althans: dat bericht kreeg ik.
Misschien krijgt @aurora1 hem "aan de praat"?

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Bedoelt u dit?

Klik hier

tenormin
door tenormin - May 19, 2015 om 17:21
16826 Antwoorden / 108 Vragen

nee, tijger1, ik bedoelde de link van eerste hulp bij recht van de Rijdende Rechter. Maar server blijft vertellen dat ie "niet werkt". Maar als de T.S. geïnteresseerd is, hij kan door mijn link in het zoekveld daar wel verder lezen. Maar ja, dat moet er zelf iets ingetypt worden.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Dat ging over een parkeerplaats bij de supermarkt en daarin wordt verder naar mijn link verwezen.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tenormin
door tenormin - May 19, 2015 om 18:12
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:36]

Klik hier

Moet nu toch wel lachen, hoor. Uw link was eigenlijk, via de stelling daar op R.R. precies dezelfde. Ik had niet op de R.R. geklikt die daarop stond: nu wel en zie: hetzelfde. Opgelost. ;-)