ni
door niki82 Dec 6, 2008 om 20:03
Auto & vervoer

Ongeluk door plotseling defect aan auto.

Ik heb gisterochtend nogal een heftig ongeluk gehad,
waarbij ik over de kop ben geslagen.

Dit ongeluk is veroorzaakt door het plotseling
uitvallen van mijn stuurbekrachtinging, waardoor ik mijn bocht opeens niet meer
goed kon nemen. Ik belande op de andere weghelft, waar er net een tegenligger
aan kwam. Ik heb als een gek geprobeerd deze te vermijden. Wat gelukkig lukte.

Ben uiteindelijk tegen een lantaarnpaal aan geknald en
vervolgens over de kop gevlogen.

Nou is het echt een rot weg, vrij smal en hele haakse
bochten.(ben overigens niet de enige die dat vind) Dus hard rijden kan je daar niet.
Mijn geluk, want daardoor heb ik niet hard gereden, en heb ik er alleen een heel beurs lichaam aan over gehouden.

Mijn auto is nu totalloss, maar gelukkig is dat alleen
materiaal en ben ik er nog oke uitgekomen. Ik moet er niet aan denken als dit
op de snelweg was gebeurd, en ik harder had gereden...

En nu komt het besef pas. Ik word me er opeens van
bewust, dat dit ook anders had kunnen eindigen. En ben eigenlijk nogal boos dat
mijn auto, die echt goed was onderhouden en zelfs een paar dagen geleden was
goedgekeurd me zo in de steek laat.

Ik vraag me af of
ik hier nog wat mee kan. Is het zinvol om mijn rechtsbijstandverzekering te raadplegen?

2826 8 Rapporteer

labswans
door labswans - Dec 6, 2008 om 20:18
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Dat uw auto is goedgekeurd heeft niets te maken met de plotseling opgetreden verlies van stuurbekrachtiging.

Op dat moment werkte ie gewoon en is dus geen argument dat het bij keuring moet worden opgemerkt.

Dus goedkeuring auto is geen zekerheid van geen pech krijgen

ni
door niki82 - Dec 6, 2008 om 22:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt inderdaad gelijk. Dat de auto is goedgekeurd, hoeft het nog niet te betekenen dat ik geen pech krijg.
Ik weet ook wel zeker dat de keurig helemaal top verlopen, en dat de stuurbekrachtiging geen onderdeel is van de keuring.
Maar wat ik me afvraag als het misschien een bekend probleem is bij deze auto's (lancia Ypsilon) of ik hiermee eventueel nog bij Lancia zelf terrecht kan. Ik had er niet aan moeten denken dat dit op de snelweg was gebeurd. Ik had wel dood kunnen zijn.
Ik een beetje op internet gespeurd, en kon daar hetzelfde verhaal vinden bij een ypsilon. Alleen was deze er beter vanaf gekomen....

stacey
door stacey - Dec 6, 2008 om 22:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Denk dat je er zowieso weinig mee kunt, in de gebruiksaanwijzing staat ;

-- Bij een storing in het systeem blijft de auto mechanisch bestuurbaar.--http://www.fiat-service.nl/instructieboekje

Dus zullen ze het aan je stuurkunsten toeschrijven wellicht, je kunt  tenslotte zonder stuurbekrachtiging ook `gewoon` sturen zullen ze zeggen verwacht ik.

Ik ben geen fan (meer) van stuurbekrachtiging, ook ooit zelf meegemaakt toen een auto helemaal uitviel in een (gelukkig flauwe ) bocht, weg stuurbekrachtiging........ ;-(

dat was knap schrikken en erg zwaar sturen ineens, je moet er bijna aan hangen.......

grindweg
door grindweg - Dec 7, 2008 om 09:28
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat mij verbaasd is dat ik het idee krijg als je het stuk leest dat de auto bijna onbestuurbaar was. hij blijft echt wel sturen welis waar een stuk zwaarder maar bij en tijdens het rijden goed draaibaar,dat word anders als men bijna stil staat. wat betreft de keuring u kunt in beroep gaan maar het is een moment opname.u kunt de auto wel onderwerpen aan een technisch onderzoek dan komt de oorzaak wel aan het licht. ook bv gebrek door bv de garage waar hij in onderhoud is. ook eventueel uw gebrek aan bv onderhoud kan dan gecondtateerd worden. zoniet kunt u mischien een ander aansprakelijk stellen en als dat lukt  heeft u bv ook geen nocl verlies. als de bekrachtiging op een snel weg uitvalt dan merkt u er nog mindervan. bij duurdere auto merken word de stuurbekrachtiging juist veel minder om scherper te sturen en meer gevoel over te houden.

tonnieboy
door tonnieboy - Dec 8, 2008 om 00:26
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Wie eist bewijst. De auto zal dus bij een onafhankelijk keuringsstation gekeurd moeten worden en daarvan zult u een rapport ontvangen. Als u dat heeft dan bent u er nog niet, want zoals gezegd sturen blijft wel mogelijk maar is slechts zwaarder. Belangrijk punt in uw voordeel is dat het gebeurde bij een haakse bocht en dat u daar dus pas tijdens het insturen achter kwam (plotseling dus). Als bestuurder verwacht je vrij eenvoudig het stuur te draaien en als dat niet als tevoren blijkt te werken zouden de nadelige gevolgen (schade auto) aan de fabrikant of importeur toegerekend kunnen worden. Mogelijk zijn ze zelfs bereid om de schade na overleggen van de bewijsstukken te vergoeden of te schikken zonder erkenning van aansprakelijkheid.

mercedesbenz
door mercedesbenz - Dec 15, 2008 om 14:33
61 Antwoorden / 81 Vragen

Hallo,

Ik lees dat jouw stuurbekrachtiging het niet deed. Helaas heb ik ook steeds dit probleem en de garage weet niet goed wat hier aan te doen is. Het is iets met het EPS systeem. Hoe ben jij van het probleem afgekomen?

Dank voor de moeite

grindweg
door grindweg - Dec 15, 2008 om 18:42
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als het een eps is kun je het uitlezen.meestal als er uitval is dan is het een spannings probleem.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 15, 2008 om 19:07
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ mercedesbenz: Je schrijft: Hoe ben jij van het probleem afgekomen?

De auto van Niki is totalloss. Daarmee is het probleem gelijk verholpen...