Wanneer iemand geld stort naar een verkeerde rekeningnr. kan deze bij de bank de NAW gegevens opvragen. De bank zal dan eerst de persoon wie het geld ten onrechten gekregen heeft aanschrijven met het verzoek dit terug te storten. Wanneer dit niet gebeurd zal de bank deze gegevens vrij geven. Wat nu als deze brief niet ontvangen wordt? Dan worden jouw gegevens zonder dat jij hiervan op de hoogte bent verstrekt aan derde. Terwijl dit niet zo maar mag volgens de wet op de privacy. Het lijkt me dan ook zaak dat de bank er zeker van moet zijn dat deze brief verzonden/aangekomen is. Ik vind dat banken degelijke brieven dan ook aangetekend moet verzenden.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
De persoon die dat geld ontvangen heeft zou uit zichzelf al het fatsoen moeten hebben het geld terug te storten of contact op te nemen met de afzender of de bank.
.... Ik vind dat banken degelijke brieven dan ook aangetekend moet verzenden..... Vind ik ook, maar .... dat soort brieven zou helemaal niet nodig moeten zijn!
Wat is het probleem als anderen je NAW gegevens hebben? Nog niet zo heel lang geleden stond vrijwel iedereen met naam en adres in een dik boek dat huis aan huis werd bezorgd.
Als er al iemand zou moeten betalen voor de aangetekende brief, zou het natuurlijk degene moeten zijn die onverschuldigd heeft betaald, niet de bank. Die eerste heeft een fout gemaakt.
Het kan natuurlijk zijn dat een kleine onverschuldigde betaling je ontgaat, dus om hier nu meteen te gaan roepen dat je het fatsoen zou moeten hebben om terug te betalen, vind ik overdreven.
Maar ja, hoe vaak krijg je een onverschuldigde betaling? En indien ja, hoe vaak zie je die over het hoofd? En indien ja, krijg je net toevallig die brief niet? En stuurt de bank ook geen berichtje in je berichtenbox (bij ING in ieder geval)
En dan alle toevalligheden aan elkaar plakken en daar dan weer een verplichte aangetekende brief voor moeten bedenken. Hmm.
Ik kan het overigens wel begrijpen dat je niet wilt dat iemand je NAW gegevens heeft. In geval van stalken, identiteitsfraude oid.
Volgens de wet behoort u het geld wat u ontvangt en niet voor u is bestemd direct terug te geven.aan de persoon die u dit toestuurt, ook moreel is dit een zaak van eerlijkheid en niet wachten tot u er aan wordt aan gesproken om dit te doen..
U kunt de gegevens op de overschrijving controleren en nog eens controleren en nog eens. Dan zal het u niet zo gauw gebeuren dat u naar een verkeerd nummer overmaakt. Ontstaat er ook geen probleem.
Nou ben ik toch al tijden benieuwd naar het nummer van de Staatscourant waarin de inwerkingtreding en de tekst van de wet op de privacy is aangekondigd.
Daarnaast geeft aangetekend verzenden in beginsel ook geen enkele garantie over de (juiste) aankomst van de zending. Wel levert het bewijs op van de verzending van de zending.
[quote=tijger1 schreef op donderdag 19 feb 2015, 19:44]U kunt de gegevens op de overschrijving controleren en nog eens controleren en nog eens. Dan zal het u niet zo gauw gebeuren dat u naar een verkeerd nummer overmaakt. Ontstaat er ook geen probleem. Volgens mij gaat het om de persoon die de verkeerde overboeking krijgt. Niet om degene die de verkeerde overboeking maakt.
De vraagsteller is bang dat de informatie niet door onze Post.nl juist bezorgd wordt en dat daardoor zijn/haar gegevens in de verkeerde brievenbus zouden kunnen komen. Maar dan zou de belastingdienst ook alles aangetekend moeten versturen, want dan staat je BSN er ook nog eens in ..........
Het onderwerp is 'ongevraagd naw gegevens doorgeven aan derde'. Ongevraagd, aangetekend of niet aangetekend, het maakt mij niet uit. Als het maar gebeurt in het geval van niet terugstorten.
Dat is een goeie vraag,want het gaat weer nergens over . Het nut van een aangetekend brief is nihil . Niemand kan je verplichten een dergelijk brief in ontvangst nemen. Verder zijn er hele volksstammen die een keer maand kijken of de maandelijkse bijdrage al gestort is door de sponsor en wat het tegoed is
=koekeloer schreef op vrijdag 20 feb 2015, 11:50: Wat is nu Uw vraag eigenlijk?
Normaal zou dit ook de juiste weg zijn. Helaas is het bedrag relatief laag en op een zakelijke rekening gestort met de omschrijving bedankt voor het voorschieten. Door deze omstandigheden was het voor ons bedrijf niet duidelijk dat het geld niet voor ons bestemd was. Wanneer het een prive rekening van iemand betreft dan weet je zelf wel of je iemand geld hebt voorgeschoten.
Ja dat klopt de telefoongids. Alleen stond hier dan weer niet je rekeningnummer bij. Ook kon je aangeven niet in het telefoonboek opgenomen te worden. Maar als jij geen moeite heb met de openbaring van je gegevens geef je rekeningnummer dan maar even door. Toch!!!!
[quote=zoekster schreef op donderdag 19 feb 2015, 17:44]Als er al iemand zou moeten betalen voor de aangetekende brief, zou het natuurlijk degene moeten zijn die onverschuldigd heeft betaald, niet de bank. Die eerste heeft een fout gemaakt.
Het kan natuurlijk zijn dat een kleine onverschuldigde betaling je ontgaat, dus om hier nu meteen te gaan roepen dat je het fatsoen zou moeten hebben om terug te betalen, vind ik overdreven.
Maar ja, hoe vaak krijg je een onverschuldigde betaling? En indien ja, hoe vaak zie je die over het hoofd? En indien ja, krijg je net toevallig die brief niet? En stuurt de bank ook geen berichtje in je berichtenbox (bij ING in ieder geval)
En dan alle toevalligheden aan elkaar plakken en daar dan weer een verplichte aangetekende brief voor moeten bedenken. Hmm.
Ik kan het overigens wel begrijpen dat je niet wilt dat iemand je NAW gegevens heeft. In geval van stalken, identiteitsfraude oid.
valerius-2, Natuurlijk moet iemand zijn geld terug krijgen. Helaas is het och niet altijd duidelijk dat de betaling niet voor jou bestemd is zie mijn andere reactie. Dit staat ook niet ter discussie
[quote=tijger1 schreef op donderdag 19 feb 2015, 23:45]@zoekster
Inderdaad, maar voor die persoon is het toch simpel? Stort het geld per omgaande terug, en klaar is kees.
Het gaat er juist om dat die persoon de onverschuldigde betaling niet heeft opgemerkt en dat de brief van de bank met het verzoek om het terug te storten niet is aangekomen. Dat daarna de NAW gegevens bekend worden gemaakt aan de overboeker. Dat zit de vraagsteller dwars, de privacy van de NAW gegevens van degene waarbij de brief van de bank niet is aangekomen. Niet het terugboeken op zich.
Ze vindt dat het verzoek van de bank aangetekend moet worden verstuurd, zodat ze deze post zeker ontvangt en ze het NAW prijsgeven kan vermijden.
Het lijkt net of hier de issue is of iemand terug wil betalen of niet. Ik lees dat anders, het gaat om privacyschending.
Het is ons dus echt overkomen klein bedrag op de zakelijke rekening (zie mijn andere reacties ook) De discussie is dat de bank die mijn gegevens heeft doorgegeven in dit geval DE RABOBANK!!! verwijst naar hun algemene voorwaarden dat ze dit mogen doen. Helaas vergeten ze daarbij hun belangrijkste voorwaarden en die luidt als volgt:2 Zorgplicht bank en cliënt
1 De bank neemt bij haar dienstverlening de nodige zorgvuldigheid
in acht en houdt daarbij naar beste vermogen rekening met de belangen
van de cliënt. Geen van de bepalingen van deze Algemene
Bankvoorwaarden of van de door de bank gebruikte bijzondere
voorwaarden kan aan dit beginsel afbreuk doen.
Ze hadden dus niks aan het toeval over moeten laten en er van moeten zijn dat wij op de hoogte waren. Dus ze schenden hun eigen zorgplicht en de wet op de privacy.
"Door deze omstandigheden was het voor ons bedrijf niet duidelijk dat het geld niet voor ons bestemd was." Hoe erg is het dat de NAW-gegevens van je bedrijf bekend worden?
manwijf, Je weet niet wie jou gegevens nu heeft. Er lopen genoeg rare mensen rond. Het bedrijf is aan ons huisadres gevestigd (gezin). Wij zijn van mening dat de bank zich aan hun eigen regels dient te houden. Waarom zou je deze dan opstellen!!! Wij vinden het niet prettig dat onze gegevens bekend gemaakt worden aan de persoon die de fout heeft gemaakt, maar wij niet de gegevens krijgen van deze persoon. Nogmaals zijn wij van mening geen recht te hebben op dit geld, wij werken er liever voor. Het gaat ons erom dat wij de fout niet gemaakt hebben, maar dat ONZE gegevens wel prijsgegeven worden. En tuurlijk kan iedereen een nummer verkeerd neerzetten. Ook daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de RABOBANK niet secuur te werk gaat. En voor de mensen die straks zeggen...ja maar iedereen maakt wel eens een fout. Ik heb al met meer fouten te maken gehad met de RABOBANK. Het lijkt wel of het personeel van deze bank ongeschold of zeer ongeïnteresseerd zijn, waar wij dan de duppe van zijn.
De normale gang van zaken na zo'n foutieve betaling is, dat de bank op verzoek van degene die de fout gemakt heeft, kf zijn bank, contact opneemt met de ontvanger en pas als die niet reageert geeft de bank de NAW gegevens door.
En ik kan mij voorstellen dat ze een bedrijf ook even bellen, omdat een bedrijf meestal een accountmanager heeft. Probleem opgelost.
Tijger, Dat kan je de bank dus niet aan zijn verstand brengen. Het is onze eigen schuld (het bedrijf) omdat wij niet op een brief gereageerd hebben die wij niet ontvangen hebben. Het moet toch niet zotter worden.
[quote=071anja schreef op vrijdag 20 feb 2015, 13:04]diumenge,
Normaal zou dit ook de juiste weg zijn. Helaas is het bedrag relatief laag en op een zakelijke rekening gestort met de omschrijving bedankt voor het voorschieten. Door deze omstandigheden was het voor ons bedrijf niet duidelijk dat het geld niet voor ons bestemd was. Wanneer het een prive rekening van iemand betreft dan weet je zelf wel of je iemand geld hebt voorgeschoten.
Met deze, en de andere toelichtingen, wordt het verhaal een stuk duidelijker. Deze kant van het verhaal hoor je maar weinig, desalniettemin blijf ik het terecht vinden dan de banken uiteindelijk de gegevens doorgeven aan de afzender. Ben het wel met u eens dat ze wat meer moeite zouden kunnen doen, bijvoorbeeld door even de bellen of te mailen i.p.v. alleen maar een brief sturen. Maar ja, de banken hebben ook steeds minder personeel en bieden dus steeds minder service.
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Lees meer
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten. Direc
...
Lees meer
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht. je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de
...
Lees meer
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen. Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde. Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Hallo allemaal, Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen. Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer