door 071anja Feb 19, 2015 om 17:24
Geldzaken & recht

Ongevraagd naw gegevens doorgeven aan derde

Wanneer iemand geld stort naar een verkeerde rekeningnr. kan deze bij de bank de NAW gegevens opvragen. De bank zal dan eerst de persoon wie het geld ten onrechten gekregen heeft aanschrijven met het verzoek dit terug te storten. Wanneer dit niet gebeurd zal de bank deze gegevens vrij geven. Wat nu als deze brief niet ontvangen wordt? Dan worden jouw gegevens zonder dat jij hiervan op de hoogte bent verstrekt aan derde. Terwijl dit niet zo maar mag volgens de wet op de privacy. Het lijkt me dan ook zaak dat de bank er zeker van moet zijn dat deze brief verzonden/aangekomen is. Ik vind dat banken degelijke brieven dan ook aangetekend moet verzenden.

5011 30 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 19, 2015 om 17:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De persoon die dat geld ontvangen heeft zou uit zichzelf al het fatsoen moeten hebben het geld terug te storten of contact op te nemen met de afzender of de bank.

edrick3
door edrick3 - Feb 19, 2015 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.... Ik vind dat banken degelijke brieven dan ook aangetekend moet verzenden.....
Vind ik ook, maar .... dat soort brieven zou helemaal niet nodig moeten zijn!

pi
door pieterwolters - Feb 19, 2015 om 17:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het probleem als anderen je NAW gegevens hebben? Nog niet zo heel lang geleden stond vrijwel iedereen met naam en adres in een dik boek dat huis aan huis werd bezorgd.

mahadma
door mahadma - Feb 19, 2015 om 17:31
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vind dat banken degelijke brieven dan ook aangetekend moet verzenden.

En dan komt het volgende topic al: "Ik moet € 10,00 betalen voor een brief van de bank, kan dat wel?"

Dit doet mij denken aan de kreet: "Als mijn tante kl***n had gehad, was het mijn oom geweest".

zoekster
door zoekster - Feb 19, 2015 om 17:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als er al iemand zou moeten betalen voor de aangetekende brief, zou het natuurlijk degene moeten zijn die onverschuldigd heeft betaald, niet de bank. Die eerste heeft een fout gemaakt.

Het kan natuurlijk zijn dat een kleine onverschuldigde betaling je ontgaat, dus om hier nu meteen te gaan roepen dat je het fatsoen zou moeten hebben om terug te betalen, vind ik overdreven.

Maar ja, hoe vaak krijg je een onverschuldigde betaling? En indien ja, hoe vaak zie je die over het hoofd? En indien ja, krijg je net toevallig die brief niet?
En stuurt de bank ook geen berichtje in je berichtenbox (bij ING in ieder geval)

En dan alle toevalligheden aan elkaar plakken en daar dan weer een verplichte aangetekende brief voor moeten bedenken. Hmm.

Ik kan het overigens wel begrijpen dat je niet wilt dat iemand je NAW gegevens heeft. In geval van stalken, identiteitsfraude oid.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 19, 2015 om 18:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens de wet behoort u het geld wat u ontvangt en niet voor u is bestemd direct terug te geven.aan de persoon die u dit toestuurt, ook moreel is dit een zaak van eerlijkheid en niet wachten tot u er aan wordt aan gesproken om dit te doen..

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2015 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt de gegevens op de overschrijving controleren en nog eens controleren en nog eens. Dan zal het u niet zo gauw gebeuren dat u naar een verkeerd nummer overmaakt. Ontstaat er ook geen probleem.

marcel75
door marcel75 - Feb 19, 2015 om 21:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nou ben ik toch al tijden benieuwd naar het nummer van de Staatscourant waarin de inwerkingtreding en de tekst van de wet op de privacy is aangekondigd.

Daarnaast geeft aangetekend verzenden in beginsel ook geen enkele garantie over de (juiste) aankomst van de zending. Wel levert het bewijs op van de verzending van de zending.

zoekster
door zoekster - Feb 19, 2015 om 23:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 19 feb 2015, 19:44]U kunt de gegevens op de overschrijving controleren en nog eens controleren en nog eens. Dan zal het u niet zo gauw gebeuren dat u naar een verkeerd nummer overmaakt. Ontstaat er ook geen probleem.
Volgens mij gaat het om de persoon die de verkeerde overboeking krijgt. Niet om degene die de verkeerde overboeking maakt.

ja
door janf43 - Feb 19, 2015 om 23:42
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=071anja schreef op donderdag 19 feb 2015, 17:24]
. Ik vind dat banken degelijke brieven dan ook aangetekend moet verzenden.

Toch merkwaardig dat het onverschuldigde bedrag altijd wel aankomt, maar het verzoek om de terugbetaling nooit.

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2015 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Inderdaad, maar voor die persoon is het toch simpel? Stort het geld per omgaande terug, en klaar is kees.

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2015 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Volgens mij heeft de Ts het over een hypothetische kwestie, maar wellicht heeft u gelijk.

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2015 om 00:15
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De vraagsteller is bang dat de informatie niet door onze Post.nl juist bezorgd wordt en dat daardoor zijn/haar gegevens in de verkeerde brievenbus zouden kunnen komen. Maar dan zou de belastingdienst ook alles aangetekend moeten versturen, want dan staat je BSN er ook nog eens in ..........

ge
door gerboe - Feb 20, 2015 om 09:50
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het onderwerp is 'ongevraagd naw gegevens doorgeven aan derde'. Ongevraagd, aangetekend of niet aangetekend, het maakt mij niet uit. Als het maar gebeurt in het geval van niet terugstorten.

fl
door flessebon - Feb 20, 2015 om 10:38
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heb nooit begrepen waarom banken fouten van bedrijven wel herstellen maar van particulieren niet.

koekeloer
door koekeloer - Feb 20, 2015 om 11:50
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat is nu Uw vraag eigenlijk?

vr1944
door vr1944 - Feb 20, 2015 om 12:56
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is een goeie vraag,want het gaat weer nergens over . Het nut van een aangetekend brief is nihil . Niemand kan je verplichten een dergelijk brief in ontvangst nemen. Verder zijn er hele volksstammen die een keer maand kijken of de maandelijkse bijdrage al gestort is door de sponsor en wat het tegoed is

=koekeloer schreef op vrijdag 20 feb 2015, 11:50: Wat is nu Uw vraag eigenlijk?

door 071anja - Feb 20, 2015 om 13:04
39 Antwoorden / 3 Vragen

diumenge,

Normaal zou dit ook de juiste weg zijn. Helaas is het bedrag relatief laag en op een zakelijke rekening gestort met de omschrijving bedankt voor het voorschieten. Door deze omstandigheden was het voor ons bedrijf niet duidelijk dat het geld niet voor ons bestemd was. Wanneer het een prive rekening van iemand betreft dan weet je zelf wel of je iemand geld hebt voorgeschoten.

door 071anja - Feb 20, 2015 om 13:07
39 Antwoorden / 3 Vragen

pieterwolters,

Ja dat klopt de telefoongids. Alleen stond hier dan weer niet je rekeningnummer bij. Ook kon je aangeven niet in het telefoonboek opgenomen te worden. Maar als jij geen moeite heb met de openbaring van je gegevens geef je rekeningnummer dan maar even door. Toch!!!!

door 071anja - Feb 20, 2015 om 13:10
39 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 19 feb 2015, 17:44]Als er al iemand zou moeten betalen voor de aangetekende brief, zou het natuurlijk degene moeten zijn die onverschuldigd heeft betaald, niet de bank. Die eerste heeft een fout gemaakt.

Het kan natuurlijk zijn dat een kleine onverschuldigde betaling je ontgaat, dus om hier nu meteen te gaan roepen dat je het fatsoen zou moeten hebben om terug te betalen, vind ik overdreven.

Maar ja, hoe vaak krijg je een onverschuldigde betaling? En indien ja, hoe vaak zie je die over het hoofd? En indien ja, krijg je net toevallig die brief niet?
En stuurt de bank ook geen berichtje in je berichtenbox (bij ING in ieder geval)

En dan alle toevalligheden aan elkaar plakken en daar dan weer een verplichte aangetekende brief voor moeten bedenken. Hmm.

Ik kan het overigens wel begrijpen dat je niet wilt dat iemand je NAW gegevens heeft. In geval van stalken, identiteitsfraude oid.

door 071anja - Feb 20, 2015 om 13:15
39 Antwoorden / 3 Vragen

valerius-2, Natuurlijk moet iemand zijn geld terug krijgen. Helaas is het och niet altijd duidelijk dat de betaling niet voor jou bestemd is zie mijn andere reactie. Dit staat ook niet ter discussie

door 071anja - Feb 20, 2015 om 13:18
39 Antwoorden / 3 Vragen

marcel75,
Bij aangetekend verzenden moet er getekend worden voor de brief en dat wordt weer teruggekoppelt naar de verzender.

zoekster
door zoekster - Feb 20, 2015 om 13:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 19 feb 2015, 23:45]@zoekster

Inderdaad, maar voor die persoon is het toch simpel? Stort het geld per omgaande terug, en klaar is kees.

Het gaat er juist om dat die persoon de onverschuldigde betaling niet heeft opgemerkt en dat de brief van de bank met het verzoek om het terug te storten niet is aangekomen. Dat daarna de NAW gegevens bekend worden gemaakt aan de overboeker. Dat zit de vraagsteller dwars, de privacy van de NAW gegevens van degene waarbij de brief van de bank niet is aangekomen. Niet het terugboeken op zich.

Ze vindt dat het verzoek van de bank aangetekend moet worden verstuurd, zodat ze deze post zeker ontvangt en ze het NAW prijsgeven kan vermijden.

Het lijkt net of hier de issue is of iemand terug wil betalen of niet. Ik lees dat anders, het gaat om privacyschending.

door 071anja - Feb 20, 2015 om 13:27
39 Antwoorden / 3 Vragen

Het is ons dus echt overkomen klein bedrag op de zakelijke rekening (zie mijn andere reacties ook)
De discussie is dat de bank die mijn gegevens heeft doorgegeven in dit geval DE RABOBANK!!! verwijst naar hun algemene voorwaarden dat ze dit mogen doen. Helaas vergeten ze daarbij hun belangrijkste voorwaarden en die luidt als volgt:2 Zorgplicht bank en cliënt

1 De bank neemt bij haar dienstverlening de nodige zorgvuldigheid

in acht en houdt daarbij naar beste vermogen rekening met de belangen

van de cliënt. Geen van de bepalingen van deze Algemene

Bankvoorwaarden of van de door de bank gebruikte bijzondere

voorwaarden kan aan dit beginsel afbreuk doen.

Ze hadden dus niks aan het toeval over moeten laten en er van moeten zijn dat wij op de hoogte waren. Dus ze schenden hun eigen zorgplicht en de wet op de privacy.

Of mag de bank zelf voor wetgever/rechter spelen

ma
door manwijf - Feb 20, 2015 om 13:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

"Door deze omstandigheden was het voor ons bedrijf niet duidelijk dat het geld niet voor ons bestemd was."
Hoe erg is het dat de NAW-gegevens van je bedrijf bekend worden?

door 071anja - Feb 20, 2015 om 13:56
39 Antwoorden / 3 Vragen

manwijf, Je weet niet wie jou gegevens nu heeft. Er lopen genoeg rare mensen rond. Het bedrijf is aan ons huisadres gevestigd (gezin). Wij zijn van mening dat de bank zich aan hun eigen regels dient te houden. Waarom zou je deze dan opstellen!!! Wij vinden het niet prettig dat onze gegevens bekend gemaakt worden aan de persoon die de fout heeft gemaakt, maar wij niet de gegevens krijgen van deze persoon. Nogmaals zijn wij van mening geen recht te hebben op dit geld, wij werken er liever voor. Het gaat ons erom dat wij de fout niet gemaakt hebben, maar dat ONZE gegevens wel prijsgegeven worden. En tuurlijk kan iedereen een nummer verkeerd neerzetten. Ook daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de RABOBANK niet secuur te werk gaat. En voor de mensen die straks zeggen...ja maar iedereen maakt wel eens een fout. Ik heb al met meer fouten te maken gehad met de RABOBANK. Het lijkt wel of het personeel van deze bank ongeschold of zeer ongeïnteresseerd zijn, waar wij dan de duppe van zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2015 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De normale gang van zaken na zo'n foutieve betaling is, dat de bank op verzoek van degene die de fout gemakt heeft, kf zijn bank, contact opneemt met de ontvanger en pas als die niet reageert geeft de bank de NAW gegevens door.

En ik kan mij voorstellen dat ze een bedrijf ook even bellen, omdat een bedrijf meestal een accountmanager heeft.
Probleem opgelost.

door 071anja - Feb 20, 2015 om 14:28
39 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger, Dat kan je de bank dus niet aan zijn verstand brengen. Het is onze eigen schuld (het bedrijf) omdat wij niet op een brief gereageerd hebben die wij niet ontvangen hebben. Het moet toch niet zotter worden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 20, 2015 om 18:10
4299 Antwoorden / 5 Vragen

De Rabobank, dat hele bedrijf is niet voor rede vatbaar, ga je weinig aan veranderen..

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2015 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=071anja schreef op vrijdag 20 feb 2015, 13:04]diumenge,

Normaal zou dit ook de juiste weg zijn. Helaas is het bedrag relatief laag en op een zakelijke rekening gestort met de omschrijving bedankt voor het voorschieten. Door deze omstandigheden was het voor ons bedrijf niet duidelijk dat het geld niet voor ons bestemd was. Wanneer het een prive rekening van iemand betreft dan weet je zelf wel of je iemand geld hebt voorgeschoten.

Met deze, en de andere toelichtingen, wordt het verhaal een stuk duidelijker. Deze kant van het verhaal hoor je maar weinig, desalniettemin blijf ik het terecht vinden dan de banken uiteindelijk de gegevens doorgeven aan de afzender. Ben het wel met u eens dat ze wat meer moeite zouden kunnen doen, bijvoorbeeld door even de bellen of te mailen i.p.v. alleen maar een brief sturen. Maar ja, de banken hebben ook steeds minder personeel en bieden dus steeds minder service.