WvV
door WvV Apr 19, 2014 om 14:29
Huishouden & energie

Ongevraagde kosten door ophalen kat van de straat, mag dat?

De Kat van mijn schoonmoeder gaat naar buiten. 2 straten verder heeft iemand de dierenambulance gebeld omdat de kat miauwde. De kat is oud, maar goed verzorgd en droeg een vlooienbandje. Mijn schoonmoeder heeft de 2e dag dat de kat niet terugkwam de dierenambulance gebeld. Hij zat inderdaad in het asiel. Hij is nagekeken aldaar door de dierenarts. Hij is in goede gezondheid voor zijn leeftijd, niets aan de hand. Om de kat weer terug te krijgen, moest zij E61,00 betalen voor 2 dagen asiel en de dierenartskosten.
Zij heeft hier niet om gevraagd. Ten eerste niet dat haar kat van straat wordt gehaald en ten tweede het ongevraagde consult van de dierenarts. De kat is altijd 's nachts binnen, laat staan dagen achter elkaar buiten. Mijn schoonmoeder is 77 en E61,00 is heel veel geld voor haar.
Het adres van degene die heeft gebeld wordt niet gegeven. Mag dit allemaal zomaar? Kunnen wij hier nog iets aan doen?

32678 42 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 19, 2014 om 14:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, daar kun je niks (meer) aan doen. Het risico dat mensen gaan bellen, loop je altijd als de kat buiten loopt. Ze had de kat moeten laten chippen, dan had de dierenambulance meteen kunnen zien dat het een buurtkat was.

Weet niet hoe oud de kat is, maar op een gegeven moment kunnen oude katten de weg terug naar huis niet meer vinden. Bovendien wordt gehoor en zicht slechter. Laat ze daar rekening mee houden.

Cookies
door Cookies - Apr 19, 2014 om 14:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien is ze de kluts al een beetje kwijt en zat ze daarom bij de verkeerde deur te mauwen.

user123
door user123 - Apr 19, 2014 om 15:23
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer er echt iets aan de hand was is er sprake van zaakwaarneming en moet u betalen.

Was er niets aan de hand dan zijn de gemaakte kosten voor risico van degene die ze gemaakt heeft. Ze hadden die kat wel een nieuw kapsel kunnen aanmeten...

Kortom: niet betalen maar wel uw eigendom terughalen. Desnoods met politie erbij.

(Er is geen sprake van retentierecht aangezien u geen opdracht heeft gegeven tot welke (be)handeling dan ook)

me
door mein33 - Apr 19, 2014 om 15:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een dier dat op straat wordt gevonden/aangetroffen en geen halsbandje heeft met adresgegevens van de eigenaar is een zwerver.
Als het dier wordt afgeleverd bij een dierenasiel is men daar verplicht om het dier medisch te onderzoeken op mogelijke ziektes. Uiteraard worden de kosten in rekening gebracht bij de oude of eventuele nieuwe eigenaar als het dier wordt opgehaald uit het asiel.
De kosten worden ook gemaakt als het dier gechipt is alleen is de eigenaar makkelijker terug te vinden. De kosten hebben niets van doen met de leeftijd en/of het vermogen van de eigenaar.

ro
door ron530 - Apr 19, 2014 om 16:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een bezorgde bewoner die een oudere kat hoort miauwen gaat niet direct de dierenambulance bellen. De kat moet wel hopeloos aan het miauwen zijn geweest voordat die bewoner de dierenambulance inschakelde. Het asiel moet de normale procedure volgen want een men zet geen mogelijk zieke kat bij andere dieren. Bekijk het zo de kat is gevonden en heeft ook nog eens een check up van de dierenarts gehad dan €.61,00 een koopje vergeleken bij een reguliere dierenarts.
Triest dat u het adres van de melder wil weten want ik heb het vermoeden dat u de kosten op de melder wil verhalen.

aurora1
door aurora1 - Apr 19, 2014 om 17:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor de toekomst telefoonnummer en/of adres op het vlooienbandje zetten, of een bandje met een adresbusje aanschaffen.
Verder zou ik blij zijn dat de kat terug is, en helemaal nagekeken is en dat al die moeite ervoor gedaan is.
Is schoonmoeder zelf niet in de buurt op zoek naar de kat gegaan?

WvV
door WvV - Apr 19, 2014 om 19:09
17 Antwoorden / 19 Vragen

Uiteraard is er naar de kat gezocht.
Het blijkt dat het moeilijk is antwoord te geven op de vraag, en ook nog eens voor "triest" uitgemaakt te worden. Er worden allerlei dingen gesuggereerd, die niet ter zake zijn.
De kat is hooguit 1 dag weggeweest, de volgende dag is de dierenambulance gebeld.
Het beestje zwierf niet nodeloos buiten. Is 's nachts altijd binnen, en na zijn rondje buiten ook weer snel binnen. Als hij nou dagenlang aan het zwerven is geweest, ben je blij dat hij terug is. Nu is hij dag 1 van de straat geplukt, daar gaat het om.
En nee, we zijn niet blij dat de kat nagekeken is, en dat dat zoveel geld kost. Reguliere dierenarts is overigens goedkoper. Hij wordt jaarlijks nagekeken. Een zieke kat, daar ga je uiteraard mee naar de dierenarts. Maar zoals al eerder aangegeven is deze kat volledig gezond verklaard, en onnodig meegenomen. Liep gewoon in de buurt van zijn huis. Want de straat van de melder weten we wel.

WvV
door WvV - Apr 19, 2014 om 19:12
17 Antwoorden / 19 Vragen

Nog even ter aanvulling: De kat is hooguit 1 dag weggeweest, de volgende dag is de dierenambulance gebeld DOOR MIJN SCHOONMOEDER, om te vragen of ze haar kat misschien hadden gevonden.

di
door digioma - Apr 19, 2014 om 20:06
646 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien een optie om de kat binnenshuis, op het balcon of in de eigen tuin te laten?
Hoef ik niet steeds in de kattenstront te grijpen wanneer ik in m'n tuin bezig ben of de bloembollen weer opnieuw te poten.
Ik heb jarenlang trouw hondenbelasting betaald voor die paar uurtjes per dag dat de hond aangelijnd werd uitgelaten en ik gun je schoonmoeder van harte haar kat maar 't is zo gemakkelijk om die dieren de hele dag los te laten lopen en dan "mauwen" wanneer een ander zich iets van je kat aantrekt.

forever-nl
door forever-nl - Apr 19, 2014 om 20:48
400 Antwoorden / 11 Vragen

Zorg aan dieren is relatief gezien heel erg goedkoop. Een vergelijkbaar incident met een mens loopt al snel in de duizenden euro's. Verder zou ik de kat een penning of adreskokertje laten dragen voortaan.

me
door mein33 - Apr 20, 2014 om 11:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wvv schreef op zaterdag 19 apr 2014, 19:09]
Als hij nou dagenlang aan het zwerven is geweest. Nu is hij dag 1 van de straat geplukt, daar gaat het om.
quote]

Aan een buiten lopende kat is moeilijk te zien of deze een minuut, uur, dag of meerdere dagen buiten loopt. Het argument van "hooguit 1 dag" houdt geen stand.
Er is door iemand, uit dierenliefde, een inschatting gemaakt dat de kat hulp nodig had en heeft de dierenambulance gebeld. Deze hebben zich over de kat ontfermt en, na onderzoek, is gebleken dat er niets met het beestje aan de hand was. En dat onderzoek van een beestje heeft nou eenmaal geld gekost en dat zal toch door de eigenaar betaald moeten worden. De eigenaar is uiteindelijk in gebreke gebleven door de kat geen halsbandje met adresgegevens om te doen of de kat te laten chippen.
Uw schoonmoeder heeft de dierenambulance gebeld, gelukkig maar, want de dierenambulance kon uw schoonmoeder niet bellen omdat zij niet konden weten dat uw schoonmoeder de eigenaresse was van de kat.
De medewerkers van de dierenambulance zijn onbetaalde vrijwilligers en het dierenasiel draait meestal met minimale inkomsten en vrijwilligers en is het dus logisch dat zij niet geheel kosteloos de opvang en onderzoeken kunnen doen.
Neem uw financiële "verlies" in de hoop dat uw schoonmoeder nog lang van de kat mag genieten.

vl
door vlinder30 - Apr 21, 2014 om 11:16
52 Antwoorden / 3 Vragen

ja, uw moeder is eigenaar en dus verantwoordelijk. 2 optie's : chippen (eenmalig €20) of lekker binnen laten.
PS ben het met Diogima eens: een kat is een HUISdier net als een hond, dus voor IN HUIS.....
't is toch van 't zotte dat ik met mijn (toen) zwangere buik niet lekker in mijn eigen tuin mag harken ivm evt. kattenpoep wat zeer schadelijk is voor het ongeboren kind, omdat iemand zijn/haar kat buiten laat lopen....

wi
door willemsachs - Apr 21, 2014 om 11:28
32 Antwoorden / 1 Vragen

wat een stomme reactie allemaal die niet ter zake zijn, mevrouw stelde een vraag en wil graag een antwoord en niet al dat domme uitspraken.
De eigenaar van de kat heeft geen opdracht gegeven voor een duur onderzoek of wat dan ook, dan is de eigenaar ook niet verplicht te kosten te voldoen.
Deze kosten moeten gewoon gedragen worden door het asiel.

Er zijn asiel s in het land die de kosten zelf dragen wat ook logies is de eigenaar hoeft nooit te betalen waar geen opdracht is voor gegeven.
Ik denk dat deze asiel eigendom is van een corrupte bende die proberen over rug van de argeloze dieren vrienden.

zoekster
door zoekster - Apr 21, 2014 om 11:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=vlinder30 schreef op maandag 21 apr 2014, 11:16]
PS ben het met Diogima eens: een kat is een HUISdier net als een hond, dus voor IN HUIS.....'t is toch van 't zotte dat ik met mijn (toen) zwangere buik niet lekker in mijn eigen tuin mag harken
.
Wat een idiote reactie, alsof katten en honden altijd in huis moeten blijven, omdat het huisdieren zijn. Het zijn huisdieren omdat ze aangepast zijn aan mensen (gedomesticeerd), dat betekent niet dat ze nooit naar buiten mogen. Zou je je hond ook niet mogen uitlaten. Het is veel gezonder voor een dier om veel buiten te zijn.
Het zijn nu eenmaal geen planten, ze hebben ook recht op een goed leven, ze zijn tenslotte geheel aan ons overgeleverd en kunnen niet voor zichzelf opkomen.

Het is wel jammer dat je niet tegen een kat kunt zeggen dat hij niet bij de buren in de tuin mag poepen, maar daar is niets aan te doen. Ze verstaan nog steeds geen Nederlands, andere talen ook niet overigens (misschien evolueert het nog wel eens wel in die richting, wie zal het zeggen). Anders zouden ze (de katten) daar zeker gehoor aan geven, zeker als de buurvrouw zwanger is en graag in de tuin wil harken!

maurik
door maurik - Apr 21, 2014 om 12:03
19 Antwoorden / 7 Vragen

Velen hebben hun zegje al gedaan.En verder, tis veel geld wat je moeder moet betalen, maar zie het als een gift aan de dierenbescherming.Als ik een dier uit het asiel haal, betaal ik al snel rond de 100 euro om de inentingen, chippen en kosten dierenarts e.d. dekken.
Voor niets gaat alleen de zon nog op...............
Maar wil men katten uit je tuin houden, zet zodra je er eentje ziet, de spuitende tuinslang erop, doe dit net zolang tot de kat niet meer terugkomt.,of koop een groot waterpistool en hou dit gereedt zodat je meteen kan spuiten als er een kat je tuin inkomt.'t Zijn slimme dieren en hebben dit echt wel snel door. Er komen vaak katten mijn tuin in, maar heb ze nog nooit hun behoefte in mijn tuin zien doen. Katten vinden rulle aarde heel lekker om hun behoefte te doen. ............ook wil een handje vol mottenballen heel goed helpen als katten op bepaalde plekken in je tuin plassen.

de
door den hollander - Apr 21, 2014 om 12:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

De wet in Nederland is simpel;
Huisdieren, boerderijdieren mogen niet los lopen buiten eigen woonerf.
Laat je dat wel toe, er zijn veel mensen die de kat buiten de deur parkeren of toe laten dat de kat op stap gaat neemt een risico.
De eigenaar van elk loslopend dier kan een bekeuring krijgen.
Elk huisdier kan zonder reden worden opgepakt als er geen toezicht houder in de buurt is en worden meegenomen.
En NEE er wordt geen onderscheid gemaakt tussen katten en andere huisdieren,
Dus kat los laten lopen is risico op bekeuring en / of kosten dieren opvang.

audb
door audb - Apr 21, 2014 om 12:18
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het laten chippen van een kat lost niets op als er geen landelijke organisatie is die het moet regelen.
Helaas is het nog steeds zo dat als een of andere persoon bij zich zelf denkt van "ik ga ook een chip registratie opzetten" dat dat gewoon blijkt te mogen.
Daardoor kan het zijn dat een dierenambulance de chip uit leest deze niet terug kan vinden.
Nou ben ik helemaal geen voorstander van een halsband omdat katten zich nier door kunnen ophangen of in hun bek terecht kan komen en niet meer kunnen eten of drinken (helaas uit ervaring)
Mocht een kat wel een halsbandje krijgen zorg er dan voor dat het er een is die afbreekt als de kat ergens blijft achter hangen.
Ook een penning met een telefoon nummer is beter dan een adres kokertje met een volledige adres.

vr1944
door vr1944 - Apr 21, 2014 om 12:29
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Over welke wet heb je het dan.Zelfbedachte wet soms ?

=den hollander schreef op maandag 21 apr 2014, 12:15: De wet in Nederland is simpel;
Huisdieren, boerderijdieren mogen niet los lopen buiten eigen woonerf.
Laat je dat wel toe, er zijn veel mensen die de kat buiten de deur parkeren of toe laten dat de kat op stap gaat neemt een risico.
De eigenaar van elk loslopend dier kan een bekeuring krijgen.
Elk huisdier kan zonder reden worden opgepakt als er geen toezicht houder in de buurt is en worden meegenomen.
En NEE er wordt geen onderscheid gemaakt tussen katten en andere huisdieren,
Dus kat los laten lopen is risico op bekeuring en / of kosten dieren opvang.

zoekster
door zoekster - Apr 21, 2014 om 12:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor loslopende honden is meestal wel wat opgesteld door de gemeente in een AVP (Algemeen Plaatselijke Verordening).
Voor loslopende katten geldt dat niet.
Een bekeuring voor een loslopende kat? Mag ik even lachen?

klik HIER

sk
door skirduul - Apr 21, 2014 om 12:37
10 Antwoorden / 4 Vragen

.Een kat zonder bandje is een zwerfkat? Nonsens!!!! Dan lopen er in mijn buurt veel zwerfkatten rond. Een kat is van nature geen huisdier maar een wilde kat waar wij een huisdier van gemaakt hebben.Een kat die ergens zitten te miauwen zegt niet zoveel.
Regelmatig zit er bij mij aan de voordeur ook een kat te klagen die aandacht en eten wil, in verwarring is gebracht door zijn baasje die meer bij een andere buur is dan in zijn eigen huis.De kat weet niet meer waar haar huis is!
Mensen bemoeien zich vaak met andermans kat omdat ze er last van hebben! of iets zielig vinden!
Een kat zonder bandje is geen zwerfdier, maar er zijn helaas erg veel baasjes die de katten alleen voor hun eigen plezier houden en nest na nest laten jongen en zo zorgen voor zwerfkatten, waardoorde asiels overvol met kittens en ongewenste verwaarloosde katten zitten.Katten die niet gecastreerd/gesteriliseerd zijn
zijn een erg groot probleem.
Kittens, trouwens alle jonge dieren zijn allerliefst, alleen mensen die hun gezonde verstand laten werken zorgen er voor dat er niet nog meer katten bij komen.
Skirduul

boppe1943
door boppe1943 - Apr 21, 2014 om 13:00
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Tja, het zou mij ook aan het hart gaan als een kat langdurig voor mijn deur gaat zitten miauwen. Het dier is 2 dagen weggeweest, dat is blijkbaar opgevallen. Niemand belt de dierenambulance als een kat korte tijd voor iemands deur gaat zitten miauwen. De kosten die dierenasiels maken zijn erg hoog. Het is dus geen wonder wanneer deze verhaald worden op het (vorige of nieuwe) baasje. In dit geval is eerst al de dierenambulance komen voorrijden. Dat kost al het nodige. Een bij het asiel afgeleverd dier wordt altijd onderzocht. Dat is standaard. Stel je voor dat het dier een (besmettelijke) ziekte heeft, dan zou het andere dieren kunnen aansteken. Een kat wordt ingeënt tegen katten- en niesziekte. Meestal worden ze ook gechipt en zo nodig ontwormd en ontvlooid. Uw schoonmoeder is aansprakelijk en verantwoordelijk voor haar kat. Helaas heeft zij nagelaten haar kat te voorzien van een chip of een halsbandje met adres- en telefoongegevens. Zij draait dus voor de kosten op. Laat ze blij zijn dat haar kat weer gezond en wel thuis is en dat degene die de ambulance heeft gebeld erger heeft weten te voorkomen. Als mensen in dit soort gevallen niets doen is het ook niet goed. Kopieer onderstaande url even naar de adresbalk. Dan kunt u zien wat de tarieven zijn bij een dierenasiel. M.v.g.

http://www.dierenzorg.net/dierenasiel/tarieven

h19l49
door h19l49 - Apr 21, 2014 om 13:12
121 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze de kat gewoon binnen houdt had ze dit bespaard gebleven, veel mensen, incl. ik zelve, ergeren zich nu eenmaal aan loslopende katten die je tuin vernielen en veranderen in een mesthoop en pakken de kat dan op en brengen hem naar het asiel.
Overleg met de katten bezitter loopt meestal op niets uit onder het motto van "mijn kat doet dat niet".
Het gebeurd dan vaak genoeg dat ze hun kat ook niet meer ophalen uit het asiel want dat kost geld en dan is de dierenliefde ineens over.
Ik heb voorbeelden genoeg dat het houden van katten ook binnenshuis kan en geen enkel probleem of obstakel voor de dieren is, maar ja het is zo makkelijk om een huisdier te nemen zgn voor de lusten en de buren op te schepen met de lasten.

oldyeller
door oldyeller - Apr 21, 2014 om 13:30
54 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere loslopende kat kan zomaar in het asiel belanden.
Dat is nou eenmaal het risico van het buiten laten lopen.
Het asiel is na het ophalen van de kat verplicht het dier door een dierenarts na te laten kijken, om eventuele ziektes uit te sluiten.
Daarna geven ze de kat onderdak en eten.
Dat kost geld.
Dit bedrag valt trouwens enorm mee.
Als de kat was aangereden door een auto en hierdoor zwaargewond geraakt, dan waren de kosten aanzienlijk hoger geweest.
Dus gewoon betalen en de kat niet meer naar buiten laten.

hi
door hipppo - Apr 21, 2014 om 13:45
303 Antwoorden / 2 Vragen

Enerzijds is het natuurlijk goed dat mensen zich bezorgd maken om dieren. Anderzijds moet men niet al te snel een dierenambulance bellen als het een dier betreft dat geen zichtbare verwondingen heeft. Het eerste wat men moet doen als men vermoedt dat er iets aan de hand is met een dier is even snel in de buurt rondvragen. Als het dier niet al te ver uit de buurt is moet het wel heel gek lopen wil er niet iemand zijn die iets weet, al is het maar dat hij/zij de kat wel vaker heeft gezien. Eventueel kan men, als dit niets oplevert, het dier zelf even opvangen en een pamflet maken dat in de buurt wordt opgehangen. In ieder geval de zaak eerst even een paar dagen aankijken. Op die manier hebben wij al diverse katten weer met hun eigenaar kunnen verenigen. Ook enkele honden trouwens.
Om even op de gestelde vraag in te gaan: Ik denk dat de dierenambulance wat al te lichtvaardig heeft besloten het dier mee te nemen en naar het asiel te brengen. Men had toch tenminste kunnen vragen hoe lang/vaak de betreffende kat daar al miauwend werd gesignaleerd? Ik vind het dus niet terecht dat alle kosten op de eigenaresse verhaald worden. Echter, om dan de dierenambulance ervoor op te laten draaien is een ander uiterste. Over het algemeen doet die buitengewoon goed werk en beschikt maar over beperkte middelen. Het asiel dan maar zelf laten betalen? Hiervoor geldt hetzelfde als voor de dierenambulance. Doet een hoop goed werk met zeer beperkte middelen.
Ik zou kiezen voor het delen van de kosten en zowel asiel als dierenambulance erop wijzen dat ze voortaan eerst meer informatie moeten inwinnen.
De kat laten chippen is verstandig, maar een adreskokertje is zeker ook aan te bevelen, want dat kan je zien, een chip niet.

door 1953 - Apr 21, 2014 om 14:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wvv schreef op zaterdag 19 apr 2014, 14:29]De Kat van mijn schoonmoeder gaat naar buiten. 2 straten verder heeft iemand de dierenambulance gebeld omdat de kat miauwde. De kat is oud, maar goed verzorgd en droeg een vlooienbandje. Mijn schoonmoeder heeft de 2e dag dat de kat niet terugkwam de dierenambulance gebeld. Hij zat inderdaad in het asiel. Hij is nagekeken aldaar door de dierenarts. Hij is in goede gezondheid voor zijn leeftijd, niets aan de hand. Om de kat weer terug te krijgen, moest zij E61,00 betalen voor 2 dagen asiel en de dierenartskosten.
Zij heeft hier niet om gevraagd. Ten eerste niet dat haar kat van straat wordt gehaald en ten tweede het ongevraagde consult van de dierenarts. De kat is altijd 's nachts binnen, laat staan dagen achter elkaar buiten. Mijn schoonmoeder is 77 en E61,00 is heel veel geld voor haar.
Het adres van degene die heeft gebeld wordt niet gegeven. Mag dit allemaal zomaar? Kunnen wij hier nog iets aan doen?

Ja, dat kan allemaal in dit kikkerlandje.

Er heeft een dierenarts naar gekeken, twee dage logement in het asiel en de dierenambulance wil ook blijven rijden.

Als de kat is voorzien van een chip, dan kon men ter plaatse de chip uitlezen en bij het baasje brengen.

de
door den hollander - Apr 21, 2014 om 14:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 21 apr 2014, 12:36]Voor loslopende honden is meestal wel wat opgesteld door de gemeente in een AVP (Algemeen Plaatselijke Verordening).
Voor loslopende katten geldt dat niet.
Een bekeuring voor een loslopende kat? Mag ik even lachen?

klik HIER

In de flora- en faunawet (artikel 16 lid 3) staat: 'Eenieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Ja heel vervelend voor u maar dat geldt ook voor een ander zijn achtertuin.
En in Nederland is het altijd nog zo dat bij overtreding van wet er een sanctie tegen over staat.

zoekster
door zoekster - Apr 21, 2014 om 14:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=den hollander schreef op maandag 21 apr 2014, 14:19]
In de flora- en faunawet (artikel 16 lid 3) staat: 'Eenieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Dat is toch heel wat anders? Dat gaat over stropen. Of over honden die bijv. achter schapen aangaan.
Heeft niets te maken met een loslopende kat.
Maar bel gerust de politie als de buren de kat hebben loslopen en u vraagt om de politie daarvoor een bekeuring te geven.
U wordt hard uitgelachen.

zoekster
door zoekster - Apr 21, 2014 om 14:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt dan natuurlijk altijd nog beweren dat de kat achter een muis aanging in UW veld.

Hahahaha!

lo
door lovewinnie - Apr 21, 2014 om 18:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Terecht lijkt mijn. Hun hebben beestje onderdak gegeven, voedsel etc. Je bent in alle tijden verantwoordelijk voor je eigen huisdier en was hij gechipt was hij ingelezen en hadden ze meteen afgegooid bij je thuis zonder extra kosten. Kat gewoon thuis houden zodat andere er geen last van hebben zou nog beter zijn. Er zou eigenlijk van mijn wel net als voor mijn hond een soort belasting betaald mogen worden over katten . Ze schijten hier elke keer de zandbak vol maar heb tegenwoordig hoge druk klaar staan.

Maar ff voor antwoord pp je vraag, tuurlijk moet he betalen. Het had net zo goed wel een vermiste kat kunnen zijn. Staat er niet op. Drm is chippen misschien de oplossing. . Kost rond de 20/25 euro op speciale dagen en heb je dit gezever niet. Bellen je op als ze de kat vinden. Heb zelf jaren een huiskat gehad , meteen laten helpen en kwam niet verder dan mijn tuin. Je kunt ze dit zeker leren

em
door emileb - Apr 21, 2014 om 21:36
9 Antwoorden / 2 Vragen

even concreet naar de vraag van wvv, alle ongevraagde adviezen zijn al verstrekt.
ik adviseer allereerst even na te kijken welke regels er binnen uw gemeente gelden voor huisdieren. Dit kan via de site van uw gemeente.
De APV zal op dat gebied enige duidelijkheid bieden.
In de meeste APV's zijn regels opgenomen met betrekking tot honden, in de meeste gemeenten is er vaak niets geregeld met betrekking tot katten. Een uitzondering kan zijn "overlast van huisdieren". In dit geval geldt dit ook voor een kat
Misschien zou het kunnen zijn dat uw kat (verkeers)overlast veroorzaakt zou hebben.
In dat geval is het meestal de politie (of de gemeente) die een dierenambulance of asiel inschakelt. Deze overlast moet dan door politie/gemeente geconstateerd zijn en is aantoonbaar
De Burgemeester in een gemeente "heeft de zorg over Zwerfdieren".
Zoals ik begrijp kan uw kat niet onder de noemer Zwerfdier gebracht worden
Naar mijn mening treedt in dit geval het Burgerlijk Wetboek in werking voor wat betreft de handelingen die met uw kat hebben plaats gevonden.
Er is sprake van ongevraagde levering, dus er is geen vergoeding verschuldigd.
Het is bij deze claim dus aan het asiel om aan te tonen op basis van welke feiten zij van uw kat een ZWERFDIER "hebben gemaakt", of er een "opdracht" gegeven is, door wie en onder welke omstandigheden. Enkel het miauwen van een kat levert beslist niet de titel zwerfdier op!!
Het mag bekend zijn dat dierenasiels en dierenambulances vaker kosten verhalen in een geval als dat van u.
In de meeste gevallen wordt er dan ook betaald.
In deze door u omschreven situatie zou ik als volgt handelen: Niet betalen, een beroep doen op ongevraagde levering en uw kat opeisen. Er is, zoals iemand al eerder schreef, absoluut geen sprake van recht op retentie. Verder kent men in ons land nog de term: Hij die beweert bewijst.
ASIEL TOON MAAR AAN DAT JE RECHT OP VERGOEDING HEBT.
Het asiel zal uw kat dus zonder vergoeding aan uw moeten terug geven.
Succes verder

hi
door hipppo - Apr 22, 2014 om 09:53
303 Antwoorden / 2 Vragen

Prima reactie van emileb,

=labren schreef op dinsdag 22 apr 2014, 07:18: heb geen last van katten in mijn tuin , mijn honden eten ze op , is een 1 haps krakker voor mijn honden

Ik mag er toch hopelijk van uitgaan dat jouw lieverdjes nooit, waar en wanneer dan ook, los lopen?
Jammer dat er nog steeds baasjes zijn die er een zeker genoegen in scheppen dat hun honden zich zo hebben ontwikkeld, c.q. zijn 'opgevoed'.

labren
door labren - Apr 22, 2014 om 11:53
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hipppo schreef op dinsdag 22 apr 2014, 09:53]Prima reactie van emileb,

[quote=labren schreef op dinsdag 22 apr 2014, 07:18]heb geen last van katten in mijn tuin , mijn honden eten ze op , is een 1 haps krakker voor mijn honden
Ik mag er toch hopelijk van uitgaan dat jouw lieverdjes nooit, waar en wanneer dan ook, los lopen?
Jammer dat er nog steeds baasjes zijn die er een zeker genoegen in scheppen dat hun honden zich zo hebben ontwikkeld, c.q. zijn 'opgevoed'.

ik ben een officele bouvier fokker al meer als 20 jaar en heb dus meedere honden op mijn erf lopen , heb 15 honden in de buitenkennel lopen overdags dus als daar een kat inspringt heeft die dus echt pech

zoekster
door zoekster - Apr 22, 2014 om 12:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind het altijd iets triests hebben als hondenbezitters er trots op zijn dat hun hond een kat zou grijpen. Spreekt niet veel dierenliefde uit.

Zo KLIK kan het tenslotte ook.

hi
door hipppo - Apr 22, 2014 om 13:47
303 Antwoorden / 2 Vragen

zoekster,

Er zijn nu eenmaal fokkers en opfokkers....

labren
door labren - Apr 22, 2014 om 18:38
862 Antwoorden / 0 Vragen

om maar even op de vraag terug te komen , nee je bent niet verplicht om het te betalen omdat jij geen opdracht heeft gegeven om jou kat daar op te vangen , je kan gewoon je kat weer meenemen maar ze zullen vragen om een vrijwillige bijdrage voor de opvang als het een goede dierenasiel is

wa
door watercabrio - May 8, 2014 om 09:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Uw schoonmoeder had de kat binnen moeten houden!

czar
door czar - May 23, 2014 om 08:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=den hollander schreef op maandag 21 apr 2014, 12:15]De wet in Nederland is simpel;
Huisdieren, boerderijdieren mogen niet los lopen buiten eigen woonerf.

Heeft u ook een linkje naar deze wet, want zover mij bekend bestaat deze wet helemaal niet.
Laatst ook nog een soortgelijk gevalletje bij het TV-programma 'recht in de regio'.
Katten mogen gewoon ook bij de buren in de tuin lopen, zei meester Visser. De buren hebben wel het recht de kat te verjagen van hun erf, maar niet het recht het beestje te doden of andere onoorbare dingen te doen. Kopje water of de tuinslang erop is wel toegestaan, apparaatjes die geluid maken ook (maar die helpen meestal niet).

Voor de wet is een kat een ding. Feitelijk kun je dus spreken van het toe-eigenen van eigendom van een ander, beter bekend als diefstal of gijzeling van iets dat jou niet toebehoort.
Er zijn altijd mensen die niet dol zijn op katten en dan de ambulance bellen en ik heb meegemaakt dat mensen vlees neer legden met rattengif erin.

Er valt weinig tegen te doen. Het asiel heeft wel gelijk de kosten te willen verhalen.
Chippen is inderdaad een mogelijkheid, zodat de kat herkend kan worden, maar chippen is niet geheel vrij van risico's.

Ik zou zeggen niet betalen en je eigendom terug eisen, maar een asiel geeft de kat natuurlijk niet terug zonder betaling. Zij zijn inderdaad verplicht naar eer en geweten goed voor het beestje te zorgen en dus ook de gezondheid te checken (een kat met niesziekte kan het hele asiel infecteren).

Conclusie: juridisch zijn de kosten wel aanvechtbaar, maar praktisch gezien is het het risico van katten houden. De beste weg is dan ook gewoon het asiel betalen en desnoods een foto van de kat en adresgegevens achter laten, zodat ze bij een volgende gelegenheid de eigenaar wel kunnen bellen.

sj
door sjob - Jul 31, 2014 om 09:47
3 Antwoorden / 2 Vragen

wat ik mis in alle reacties is de aansprakelijkheid van de dierenambulance: 1) meestal zullen ze helemaal niet zo snel actie ondernemen in zo'n geval, omdat het geen nood is (sommige komen zelfs niet als je een gewonde vogel meldt, dan mag je die eerst zelf gaan vangen voor ze komen...) en 2) ze horen dit probleem te kennen en de beller eerst te tippen: 'de kat is vast wel van iemand... als-ie niet duidelijk ziek is, kijk het nog een paar dagen aan... probeert u zelf de eigenaar te achterhalen door briefjes op te hangen...', enz.) lijkt me wel sterk dat een d.a. zo makkelijk een op het oog gezonde kat zomaar ophaalt, laten ze zich richten op al die duidelijk verwaarloosde zwervers die rondlopen (onder t.g.v. de walgelijk hoge btw die men -van de overheid- bij een dierenarts moet betalen waardoor velen zich een goede verzorging niet meer kunnen/willen veroorloven; protesteer daar eens tegen Nederland!!).
dus bespreek eens met de d.a. waarom ze in dit geval de kat zo nodig moesten oppakken?
verder is chippen absoluut aan te raden als je je kat buiten laat, al is het alleen maar omdat je dan meer kans hebt hem terug te vinden als hem echt iets overkomt en in dat geval zou de d.a. waarschijnlijk al contact hebben opgenomen voordat ze in asiel waren en dus geen of nauwelijks kosten.

laat zeggen dat moet je in gevkomen om die hoort beklend te zijn met

czar
door czar - Jul 31, 2014 om 10:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sjob schreef op donderdag 31 jul 2014, 09:47]laat zeggen dat moet je in gevkomen om die hoort beklend te zijn met

Ik heb echt 5 minuten zitten puzzelen, maar ik heb geen idee wat u met deze laatste zin bedoelde te zeggen.

@TS: tsja, of het allemaal zomaar mag? Juridisch gezien zou je de dierenambulance aan kunnen klagen voor gijzeling. Zij pakken immers dingen op van de straat (huisdieren zijn volgens de wet zaken/dingen) die niet van hen zijn en eisen dan ook nog losgeld voordat ze die zaken/dingen terug geven.
Aan de andere kant weten we allemaal dat de Dierenambulance het beste voor heeft met die beestjes en een goede taak vervullen, vooral voor die mensen die hun beesten (zaken/dingen) niet goed behandelen.
Ik zou zeggen: pluim voor het werk van de dierenambulance en betaal nu gewoon die paar centen, al was het maar omdat zij wel het goede met uw huisdier voor hebben. Overleg even met de dierenambulance zodat ze de volgende keer weten dat het uw kat is.

Een buurman vond het leuk strychnine in vlees te stoppen om mijn kat te vermoorden. De kat heeft het overleeft. Die mensen heb je nu eenmaal.

he
door henkwijsneus - Aug 31, 2015 om 21:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vind het rottig om je verhaal te horen, ikzelf vind dat het asiel hier deels fout zit. Nu ben ik ziezo geen groot fan van sommige van deze "klinieken" maar goed ik betaal mede mee voor deze klinieken en moet nog uitvogelen of ik ook dader ga zijn voor de stichting ervan.

Heb zelf twee ongecastreerde katers die ik opvoed. Ik ben geschokt van sommige reacties hier.

Persoonlijk walg ik. Mijn katten zijn verlopig nog trouw aan mij. We doen leuke spelletjes zoals jagen, pak de laser en samen chillen. Ik zie hier Inteligente levensvormen die ongeveer evenveel bestaansrecht hebben als iedere levensvorm.

Algemeen?, Mensen mensen, Laatste keer dat ik mijn geschiedenis boek open deed komen we toch echt van de natuur af. Die details van redenen waarom we nog in leven zijn. Je scheten bevatten echt geen zuurstof, hoe geweldig je ook denkt te zijn. Je "huis"dier staat in beter contact met realiteit dan jij!
Hoe hypocriet, het is van mijn, mijn. Weg dat, dood aan dat. Walgelijk.

1 post staat me hier goed bij. Vraag ff rond, praat met de eigenaar. Regel wat. Maar goed ik begrijp wel. Als je die optie neemt kun je zelf niet voor God spelen in je eigen fantasie leven, genoemd facebook.

ru
door ruitenheer - Sep 1, 2015 om 16:24
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=henkwijsneus schreef op maandag 31 aug 2015, 21:00]Vraag ff rond, praat met de eigenaar.

Een jaar later heeft dat geen zin.

he
door henkwijsneus - Sep 1, 2015 om 19:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ruitenheer, je spreekt van ervaring gok ik ?